Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: eksperyment opolski...

Pisałem w innym wątku krytycznie o pracach nad strategia marki regionu opolskiego. Z konieczności bardziej ogólnie, więc teraz kilka szczegółów nt tego przedsięwzięcia realizowanego przez firmę
Eskadra. Korzystałem tu z materiałów w tej sprawie zamieszczonych na stronie umwo.opole.pl.Te kilka uwag kieruję bardziej do tych potencjalnych zleceniodawców ,, zupy w proszku,, pn strategia marki
Coż to takiego opracowanie strategii marki regionu czy miasta?
Czego to dotyczy? Jaki jest zakres przedsięwzięcia? Najkrócej
strategia ta to nic innego jak dokonanie wyboru pewnej aktywności tej marki w celu osiągnięcia przez nia nowej, wyrózniającej pozycji
Do takiego opracowania załącza się wykaz niezbędnych dla zadania
zasobów. I wszystko.
Ta wydawałoby się prosta czynnosc okazuje się jednak skomplikowana, wymagająca specjalistycznej wiedzy,kosztowną, czaso
chłonną. Oto kilka takich ,,zaklętych rewirów,, całego przedsięwzięcia. Kategoriami wymagającymi szczególnej staranności,
troski i precyzyjnego rozpoznania sa w trakcie prac nad strategia
marki jej tożsamość i wizerunek. Bez nich całe przedsięwzięcie
nie ma sensu. Ale żeby je ugryżć potrzeba zdiagnozowania ich
najważniejszych obszarów badawczych./ bo całości i tak się nie rozpozna/ i przyjęcie dla ich analizy odpowiednich technik badawczych. To powinno być ustalone już na wstępie a nie w trakcie prac. Dlatego ani te obszary ani sposoby ich rozpoznawania nie mogą być przypadkowe, warunkowane budżetem czy czasem. Jeśli
takowe będa całośc czyli strategia zbudowana będzie na poboznych życzeniach, mitach które słuzyć będąjedynie zmistyfikowaniu scałości sprawy.Z dokumentów które poznałem żaden stały wzorzec badawczy jaki Eskadra powinna przedstawić / jak warunek / nie
wynika. Nie znalazłem nic ciekawego na ten temat ani w materiałach zleceniodawcy ani wykonawcy. To może budzić poważny niepokój a
także wyjaśnia stosunkowo niski budżet przedsięwzięcia.
Strategia marki wymaga dla jej opracowania dużej ilości informacji. Min dotyczacej tozsamości marki.Po to aby jednoznacznie zdecydować co z ta tożsamościa nalezy zrobić? Czy
może wystarczy ją tylko uporządkować, moze tylko zmodyfikować a może zmienić całkowicie? Przecież to istota zagadnienia jakie będa
koszty wdrażania tej strategii? Z materialów Eskadry nie wynika
aby już na wstępie o takie własnie informacje się starano. Budowa
strategii to jak wspomniałem analiza aktualnego wizerunku. Ale nie tylko własnego czyli co sami o sobie sądzimy lecz także obcego. Co inni o nas sądzą. Bo jak bez takiej wiedzy projektować przyszły, zmieniony wizerunek? Tymczasem nic w projekcie badań nie widać aby
badano wizerunek marki opolskiej np wwe Wroccławiu, Katowicach czy
w Warszawie. Co zatem z diagnozą ew przyczyn mało korzystnego tam
wizerunku marki/. Także badania wizerunku własnego budza zdziwienie
Zdziwienie upraszczaniem sprawy, brakiem specjakistycznych metod słowem pójściem na minimalne wydatki. Jak zatem potwierdzić realnośc założeń strategicznych? Na słowo honoru? Metoda wywiadów grupowych nie zweryfikuje pomysłu strategii, nie ujawni tożsamosci
ani wizerunku własnego opolszczyzny - jeśli będzie metodą główna
A jesli nie uda się ustalić aktualnego wizerunku, ani przekonywująco opisać aktualnego jej kreatora czyli tozsamości to
jak projektować wizerunek pożądany czy pożądaną tożsamośc?