Temat: Facebook, Twitter, portale społecznościowe - miejsce dla...
Wracając do żródłowego pytania:
Błażej J.:
jakie są Wasze doświadczenia, przemyślenia dotyczące umieszczenia profilu firmy w portalach społecznościowych? Warto? Na co uważać, o czym pamiętać?
Czy warto? To zależy co chcesz osiągnać?
Jeśli chcesz mieć profil na FB bo to jest modne to go załóż. Nie widzę nic złego w chęci bycia modnym i ten przypadek jest najprostszy - oczekujesz od profilu tego, żeby był, a to się da załatwić łatwo.
Z drugiej strony, jeśli oczekujesz, ze profil na jakimś portalu wyciągnie Twoja firmę z głębokich problemów i jest to ostatnia deska ratunku - to nie warto. Poszukaj innych rozwiązań.
Pewnie prawda leży gdzieś po środku i Twoje oczekiwania są pewna wypadkową PR i sprzedaży. Zacznij od dokładnego określenia celu, tego co chcesz osiągnąć ...
A wtedyzastanów się które z narzędzi Sm nada się do tego najlepiej.
Bo Sm to:
- portale społecznościowe
- mikroblogi
- blogosfera
- generatory treści
- fora
- i inne o których zapomniałem i pewnie ktoś zaraz listę uzupełni
Obecność na wszystkich kanałach - to jeden etat (co najmniej). Jeśli myślisz, ze może się tym zając syn kolegi "bo ma dużo znajomych na FB" to się mylisz.
Działaniami w SM,(jak wszystkim w Twojej firmie) powinni zajmować sić ludzie, którzy się na tym znają (lub są gotowi się tego nauczyć). Bo media społecznościowe, to nie umiejętność zakładania profili. Media społecznościowe to dialog.
Skuteczną marketing w naszych czasach to marketing oparty na dialogu i interakcji. Zapomnij o "prezentowaniu" czegokolwiek. Nie prezentuj - rozmawiaj, reaguj, wchodzi w relacje.( I dotyczy to nie tylko internetu...)
Społecznościową rewolucje zacznij od własnej strony. Nic tam nie prezentuj - zacznij dostarczać wartościowa treść. O co chodzi - temat na osobny wątek. Pamiętaj tylko, że wszyscy jesteśmy mistrzami świata w klikaniu. Jeśli na jakiejś stronie nie ma nic co nas interesuje, to dwa kliknięcia później już o niej nie pamiętamy ...
Dlaczego twoja strona jest najważniejsza? Bo jest Twoja ..
Masz nad nią pełną kontrolę. Możesz monitorować, śledzić, sprawdzać, zmieniać, ulepszać, poprawiać, poprawiać, poprawiać ...
Takiej kontroli nie daja Ci portale społecznościowe. Tam jesteś na "wynajętym terytorium". Nawet jeśli wyciśniesz wszystko co się da z profilu FB to i tak nie za bardzo będzie się różnił od innych profili. Do tego dochodzą reguły gry, ustalone przez właścicieli portalu. To jest bitnej i musisz tych reguł przestrzegać. Reguły te maja to do siebie, ze się zmieniają i historia uczy , że cos co było dozwolone na FB wczoraj, dziś może być przyczyna zablokowana konta który z dużym wysiłkiem budowałeś. A że FB chce w końcu zarabiać kasę, należy liczyć się z kolejnymi ograniczeniami w darmowej reklamie na tym portalu.
O NK nawet nie piszę - tam bez sporej gotówki nie można, bez łamania regulaminu, prowadzić działań promocyjnych.
Te ograniczenia, w mniejszym lub większym stopniu dotyczą każdego kanału SM.
Podsumowując przydługą wypowiedz:
Jeśli chcesz działać społecznościowo - buduj swoja strategię wokół własnej strony, traktując poszczególne kanały SM jako źródła, którymi płyną na Twoja stronę klienci. Bo jeśli minie moda na FB (tym, którzy nie dopuszczają tej myśli do siebie przypominam o MySpace ...) lub jeśli pojawi się coś nowego, z łatwością będziesz mógł się do nowej sytuacji przystosować.
Ależ się rozpisałem :)
A to nawet nie jest 10% tego co można w tym temacie :)
pzdr
JL