Temat: Logo Polski
marka turystyczna to jedna rzecz a marka dla polski to całkiem inna sprawa.
Instytut Marki Polskiej przeprowadził badania oraz współpracował z wybitnym specjalistą od brandingu miejsc- Wally Olinsem. Marka dla Polski została sformułowana jako IDEA wyrażona słowami -Creative Tension, Twórcze Napięcie. Zainteresowanych odsyłam do raportu z badań Marka dla Polski zamieszczonego na stronie
http://imp.org.pl , gdzie można przeczytać jakie cechy polaków, tożsamości naszego kraju złożyły się na ideę przewodnią- Twórcze Napięcie. Twórcze napięcie według autorów jest tylko wstępem do tzw brandingu narodowego, w którym turystyka, exporterzy, rząd, elementy kultury, będą lansowały spójny wizerunek kraju.
Polska Organizacja Turystyczna obecnie używa logo drzewka,góry, itp. co można było zauważyć podczas slynnej kampanii polskiego hydraulika. Pytanie jest następujące czy na tle innych logo turystycznych jesteśmy zauważalni i czy na tyle jest interesująca graficznie oraz od razu kojarząca się z Polską( świetne znaki to japonia, australia,nowa zelandia, holandia, canada- proste i z dużą dozą informacji). Ponadto morze, plaza, góry, słonce są tak tematem oklepanym przy oznaczaniu krajów ( wlochy, grecja, cypr, malediwy, rumunia) ze wydaje sie nie mądre używanie a dokładnie powielanie podobnej koncepcji...
W koncepcji marki bardzo istotna jest unikalność zarówno wizerunku ( logo, grafika, opakowanie oraz odbiór w świadomości konsumenta) jak i samego produktu. To co nadaje unikalność dla marki to wyróżniające cechy. w przypadku produktu np Harley davidson to- niespotykany ryk silnika ( podobno :p) oraz experience, czyli te osobiste doświadczenie jazdy tym właśnie motocyklem, podobno nie do podrobienia.
W przypadku marki danego kraju, rozumianego jako dany obszar,którym może być cały kraj,miejsce, miasto, region, cechą unikalną jest tożsamość ( w literaturze określana jaka tożsamość konkurencyjna) na która się składa polska kultura, zabytki, charakter mieszkańców,nasza energia, nasza kreatywność,itd- polak potrafi ;-)
Taka marka jest nie do podrobienia, Polacy są nie do podrobienia i to trzeba lansowac.
jeżeli ma być lansowana wizualizacyjnie marka turystyczna to powinna ona obejmować powyższe cechy ( cechy z Idei Twórcze napięcie,która charakteryzuje tożsamości Polski i Polaków)w celu zapewnienia autentyczności. Pomysł z latawcem uważam za chybiony...
Jeszcze istotną kwestią jest to iż Logo marki turystycznej, kraju powinno byc tworzone na podstawie tego co już istnieje i jest związane z naszą narodową tożsamością.
Logo produktu jest nadawane wpierw a potem następuję kreacja marki poprzez budowanie relacji z klientem,budowanie wizerunku w świadomości konsumenta, sprzedawanie mu nice "story" o produkcie jakoby był tworzony na alpejskiej wiosce przez świstaków zawijających papierki... :-)