Dominika D.

Dominika D. ekspert w obszarze
komunikacji
korporacyjnej i
employer b...

Temat: Wizerunek wewnętrzny firmy w trudnych czasach? Burzymy,...

Wizerunek wewnętrzny w trudnych czasach...

Czy firmy są świadome wartości dodanej pozytywnego wizerunku wewnątrz? Jeśli tak, jak go budują w trudnych czasach, kiedy każdą złotówkę ogląda się z dwóch stron? Jakie podejmują działania?

Jeśli nie, jak to zmienić?
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wizerunek wewnętrzny firmy w trudnych czasach? Burzymy,...

Ktoś (nie ja :o) syntetycznie podsumował, co jest najważniejsze w dobie kryzysu: zaufanie, budowanie/utrzymanie zaufania.
Uważam, ze to kluczowa sprawa, szczególnie wewnątrz firm(y). Brak wzajemnego zaufania pracowników i menedżerów, szczególnie w dużych korporacjach, przekreśla - moim zdaniem - wszystko. Nie może być mowy o pozytywnym wizerunku firmy, nie na zewnątrz, ale wewnątrz. Zadne narzędzia socjotechniczne nie pomogą w tworzeniu pozytywnego wizerunku. Pracownicy będą mówić o firmie pozytywnie, ale tylko dlatego, że leży to w ich interesie (obawa przed utratą pracy).

Pozdrawiam
Dominika D.

Dominika D. ekspert w obszarze
komunikacji
korporacyjnej i
employer b...

Temat: Wizerunek wewnętrzny firmy w trudnych czasach? Burzymy,...

Zgadzam się całkowicie:-) Zaufanie to podstawa i niby, kiedy się o tym rozmawia każdy tą prawdę zna, co więcej jak najbardziej się z nią zgadza. W rzeczywistości często jednak za słowami nie podążają czyny.
Znasz przykłady firm, które faktycznie dostrzegają potrzebę budowania, wzmacniania zaufania, zaangażowania i aktywnie podejmują działania zmierzające ku temu?
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wizerunek wewnętrzny firmy w trudnych czasach? Burzymy,...

Postaram się krótko, choć temat jest obszerny. Filozofia (nie lubię słowa "filozofia" w tym kontekście, bo sugeruje, że to jakieś górnolotne/ulotne idee) "szczupłego myślenia" (Lean Thinking), czym się zajmuję, opiera się na pięciu podstawowych pojęciach/zasadach:
1. wartości definiowanej przez klienta,
2. strumieniu wartości łączącemu w proces wszystkie działania mające dostarczyć tą wartość,
3. ciągłym przepływie wartości, od dostawcy do klienta,
4. wyciąganiu wartości przez klienta, tylko wtedy, gdy jej potrzebuje,
5. doskonaleniu, jako podstawie nieustannego rozwoju.
To nie działa samo z siebie, dlatego też ostatnio podkreśla się i dołącza jako szóstą zasadę:
6. szacunek dla ludzi.
Tylko dzięki zaangażowaniu, wynikającemu z wzajemnego szacunku (a zatem - i z zaufania) firmy zamieniają "filozofię" w konkrety.
Lean Thinking jest bardzo dobrze znane w Stanach Zjednoczonych, lecz i tam większość firm stosuje "szczupłe narzędzia" nie wdrażając całej filozofii, a szczególnie szóstej zasady. Jeżeli odnoszą sukcesy, to tylko cząstkowe, a na zewnątrz mogą się pochwalić, że "mają wdrożony Lean Management".
Przykład - wzór wdrożenia tych zasad to Toyota Motor Company (widzę już uśmiechy niektórych czytelników) Śmiem twierdzić, że żadna z polskich firm nawet nie zbliżyła się na "optyczną" do Toyoty w tym zakresie, choć już sporo ma pewne osiągnięcia, czy to w produkcji, czy w usługach. My (Polacy) wiemy już przecież wszystko, tylko jakoś w praktyce to nie za bardzo wychodzi :o)

Pozdrawiam
Dominika D.

Dominika D. ekspert w obszarze
komunikacji
korporacyjnej i
employer b...

Temat: Wizerunek wewnętrzny firmy w trudnych czasach? Burzymy,...

Henryk M.:
Postaram się krótko, choć temat jest obszerny. Filozofia (nie lubię słowa "filozofia" w tym kontekście, bo sugeruje, że to jakieś górnolotne/ulotne idee) "szczupłego myślenia" (Lean Thinking), czym się zajmuję, opiera się na pięciu podstawowych pojęciach/zasadach:
1. wartości definiowanej przez klienta,
2. strumieniu wartości łączącemu w proces wszystkie działania mające dostarczyć tą wartość,
3. ciągłym przepływie wartości, od dostawcy do klienta,
4. wyciąganiu wartości przez klienta, tylko wtedy, gdy jej potrzebuje,
5. doskonaleniu, jako podstawie nieustannego rozwoju.
To nie działa samo z siebie, dlatego też ostatnio podkreśla się i dołącza jako szóstą zasadę:
6. szacunek dla ludzi.

"ostatnio" ??? czyli, od kiedy? co przyczyniło się do powstania szóstej zasady? jakieś konkretne doświadczenia?
Tylko dzięki zaangażowaniu, wynikającemu z wzajemnego szacunku (a zatem - i z zaufania) firmy zamieniają "filozofię" w konkrety.
Lean Thinking jest bardzo dobrze znane w Stanach Zjednoczonych, lecz i tam większość firm stosuje "szczupłe narzędzia" nie wdrażając całej filozofii, a szczególnie szóstej zasady. Jeżeli odnoszą sukcesy, to tylko cząstkowe, a na zewnątrz mogą się pochwalić, że "mają wdrożony Lean Management".
Przykład - wzór wdrożenia tych zasad to Toyota Motor Company (widzę już uśmiechy niektórych czytelników) Śmiem twierdzić, że żadna z polskich firm nawet nie zbliżyła się na "optyczną" do Toyoty w tym zakresie, choć już sporo ma pewne osiągnięcia, czy to w produkcji, czy w usługach. My (Polacy) wiemy już przecież wszystko, tylko jakoś w praktyce to nie za bardzo wychodzi :o)

Pozdrawiam
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wizerunek wewnętrzny firmy w trudnych czasach? Burzymy,...

Tak, rozwój "filozofii" Lean Thinking i jej konkretnych zastosowań. James P. Womack, Autor "Maszyny, która zmieniła świat", konkretyzując podejście zwane "szczupłym" myśleniem określił pięć pierwszych zasad. Od roku 1991, kiedy to opublikowano "Maszynę..." rozwój Lean Thinking opierał się właśnie na nich. Z czasem zauważono, że wszystkie te zasady mają wspólny mianownik - ludzi. Procesy są realizowane przez ludzi, nie przez maszyny (czytaj: komputery). Ludzie realizują prawidłowo proces i chcą go doskonalić tylko wtedy, gdy okazuje się im szacunek i zaufanie. Analizując system produkcyjny Toyoty (Toyota Production System - TPS), oraz system rozwoju produktu (Toyota Product Development System - TPDS) zauważono, ze firma ta od wielu lat realizuje w praktyce zasadę szacunku dla ludzi. Stąd - ostatnio - ta zasada jest wyodrębniana w celu podkreślenia kluczowego znaczenia szacunku dla ludzi. Niby oczywiste, a jednak należało to wprost ująć i przedstawić w sformalizowanej postaci.
Przeczytać o tym można w książce Jamesa M. Morgana i Jeffreya K. Likera (Autor znanej "Drogi Toyoty") "The Toyota Product Development System - Integrating People, Process, and Technology", której polskie wydanie ukaże się późną jesienią tego roku. W podtytule podkreślono znaczenie ludzi (szacunku do nich) stawiając ich na pierwszym miejscu.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Wizerunek wewnętrzny firmy w trudnych czasach? Burzymy,...

Budowanie wizerunku od wewnątrz coraz częściej jest analizowane i włączane w plany operacyjne dużych przedsiębiorstw w Polsce. Z jednej strony w czasach "rynku pracownika" było to koniecznością dla firm, które chciały ograniczyć rotację pracowników, z drugiej strony wpasowuje się to w realizację strategii odpowiedzialnego biznesu/zrównoważonego rozwoju, gdzie obszar polityki wobec pracowników jest jednym z filarów rozwoju firmy. I nie chodzi o samo przestrzeganie norm prawnych, ale o interakcję/komunikację/dialog firmy z pracownikiem, który czuje się częścią swojej firmy.

Polecam zainteresowanym wyniki Rankingu Odpowiedzialnych Firm 2009 publikowanego przez Gazetę Prawną gdyż można zobaczyć, iż relacje z pracownikami są ważne dla coraz większej liczby firm w Polsce (http://www.gazetaprawna.pl/serwisy/rankingi/artykuly/3....


Dodatkowo podkreślając znaczenie pracowników w Toyota można przywołać wyniki ww. rankingu, w którym Toyota zajęła trzecie miejsce (za Danone i Kompanią Piwowarską) i dostała 95 na 100 punktów w obszarze odpowiedzialności wobec pracowników.

Następna dyskusja:

Wizerunek firmy w Internecie




Wyślij zaproszenie do