Temat: kultura organizacji po polsku
A czy zawsze innowacyjność i twórcze myślenie jest wskazane? Jeżeli firma od lat działa w sposób 'urzędowy' i konserwatywny i nie jest zwyczajnie gotowa na to by ot tak zmienić swój sposób działania?
Cameron (taki gość-spec od kultury organizacyjnej) wyróżnił cztery typy kultury organizacyjnej: klan, adhortacja, hierarchia i rynek.
W dużym uproszczeniu:
KLAN
Typ przywódcy: doradca, mentor, ojciec.
Kryteria efektywności: spójność, morale, rozwój zasobów ludzkich.
Styl zarządzania: uczestnictwo sprzyja zaangażowaniu.
ADHORTACJA:
Typ przywódcy: innowator, przedsiębiorca, wizjoner.
Kryteria efektywności: nowatorski produkt, kreatywność, wzrost.
Styl zarządzania: innowacyjność sprzyja pozyskiwaniu zasobów.
HIERARCHIA:
Typ przywódcy: koordynator, obserwator, organizator.
Kryteria efektywności: sprawność, terminowość, praca bez zakłóceń.
Styl zarządzania: kontrola sprzyja efektywności.
RYNEK:
Typ przywódcy: nadzorca, konkurent, producent.
Kryteria efektywności: udział w rynku, osiąganie celów, pokonywanie konkurencji.
Styl zarządzania: konkurencja sprzyja efektywności.
Jeżeli więc szef jest z kultury hierarchii, a pracownik z adhortacji to pozostaje pytanie - jaka kultura istnieje w organizacji? Bo to, że obaj będą mieli zupełnie inny pogląd na realizację zadań jest pewne... I tu właśnie problem, o którym w tym wątku deliberujemy - czy kultura organizacyjna w polskich firmach jest zarządzana, a więc w rzeczonym przypadku - jeżeli organizacja promuje innowacyjność, to 'beknie' raczej szef niż pracownik, czy też dużo się o tym mówi, a życie sobie...