Natalia K.

Natalia K. Koordynator Działu
Komunikacji
Wewnętrznej i
Procesów Cią...

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Drodzy Specjaliści,

jakie są Wasze doświadczenia oraz (bezcenne) spostrzeżenia dotyczące koordynacji komunikacji wewnętrznej w komórce, którą jest duże przedsiębiorstwo lub fabryka ?

Z doświadczenia wiem, ze proces komunikacji w miejscach takich jak w/w może znacząco odbiegać od "standardowego" modelu komunikacji w firmie o profilu nieprodukcyjnym...

Jakich narzędzie komunikacyjnych używacie, by komunikacja między tzw. działami biurowymi, a działami produkcyjnymi była sprawna i efektywna ?Natalia P. edytował(a) ten post dnia 01.06.10 o godzinie 13:23

konto usunięte

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Natalia,
Jest kilka fajnych ,prostych sposobów w komunikacji w tego typu firmach.

Pierwsze moje pytanie brzmi- czy fabryka i biuro są zlokalizowane w jednym obiekcie?Bo to wiele zmienia w kwestii wyboru narzedzi komunikacji.
Natalia K.

Natalia K. Koordynator Działu
Komunikacji
Wewnętrznej i
Procesów Cią...

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Tak, mam tu na mysli ogromny, kilkusetosobowy "organizm", czyli pracownicy administracyjni i produkcyjni są pod jednym "dachem".
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Natalia P.:
Z doświadczenia wiem, ze proces komunikacji w miejscach takich jak w/w może znacząco odbiegać od "standardowego" modelu komunikacji w firmie o profilu nieprodukcyjnym...

Co masz na myśli, Natalia?
Olga  Głuchowska-Stypk a

Olga
Głuchowska-Stypk
a
Komunikacja we
wszelkich możliwych
i niemożliwych i
formach

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Czesc. Ten watek był juz jakis czas temu rozpoczety, ale jakos się urwal, a szkoda, bo mnie zywo intersuje. Natalia jak idzie budowanie i korzystanie z narzędzi?
Ja mam pewne doświadczenia, ale wciąż się uczę, sprawdzam i weryfkuje. Mam taki wniosek poki co, ze dobrze sie sprawdza biuletyn wewnetrzny, ale sztuka jest zrobiebie takiego, ktory pogodzi w jednym wnętrzu, to co interesuje biura i produkcje. No i oczywiście bezcenne - rozmowy oko- w - oko z bezpośrednim przelożonym i jak najszersze info z pierwszej ręki - to cenią przede wszystkim pracownicy produkcji, ktorzy nie pracuja przy kompach i nie sledza na biezaco internetu i nesletterów, ktore lepiej sie sprawdzają w biurach.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

W firmach o tak rozbudowanej strukturze organizacyjnej najlepiej sprawdza się również rozbudowany system sprzężonych ze sobą narzędzi, w myśl zasady "dla każdego coś adekwatnego" ;) Istotny jest dostęp do tych samych informacji każdej z grup pracowników, podanych w adekwatny do potrzeb sposób i adekwatnymi do możliwości narzędziami.
To, że wszyscy pracownicy są pod jednym dachem zapewne ma duży wpływ na komunikację nieformalną, co należałoby wykorzystać.
W przypadku Twojej firmy, Natalia, pomyślałam o tablicach informacyjnych, spotkaniach, biuletynie drukowanym i "zarządzaniu chodzonym", czyli zaglądaniu menedżerów na produkcję, skoro mają tak blisko :)

---------------------------------------------------------------------------
DULNIK communico na Facebooku
Mój blog o komunikacji w organizacji
Karolina Dulnik edytował(a) ten post dnia 01.09.10 o godzinie 14:49
Natalia K.

Natalia K. Koordynator Działu
Komunikacji
Wewnętrznej i
Procesów Cią...

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Drogie Panie :)

wszystkie wymienione przez Was "narzędzia komunikacyjne" działają u nas...i Newsletter, i tablice informacyjne, i spotkania kierownictwa zakładu z pracownikami (produkcyjnymi i biurowymi), i Intranet, i ulotki, i plakaty itd...ale główny problem polega na tym, że chyba nigdy nie uda się równomiernie zaspokoić tzw. potrzeby informacji we wszystkich obszarach funkcjonowania fabryki...
Wydaję mi się, ze pracownicy biurowi są trochę bardziej wymagający...i skierowana do nich informacja musi być rzeczowa i konkretna. Pracownicy produkcyjni nie oczekują danych z wykresami i obcobrzmiącymi 'nazwami własnymi'...

Obecnie moim orzechem do zgryzienia jest 'komunikacja trudnych zmian' w zakładzie.

Co zrobić kiedy pewne dane i informacje nie mogą być z pewnych względów jeszcze "upublicznione"...a pracownicy już "gadają" miedzy sobą ?
Rodzi to bardzo dużo plotek i nieporozumień...strach pracowników przed zmianą jest widoczny zwłaszcza w działach produkcyjnych...

Zamierzam wprowadzić cykl regularnych spotkań pracowników z kierownictwem, które docelowo mają przyjąć formę "face to face meeting", czyli zasada otwartych drzwi w określonym dniu i o określonej godzinie...

Raczej na pewno będą wówczas padać "trudne pytania"...ale chociaż tak możemy dać odczuć naszym pracownikom, ze są dla nas ważni i że nie lekceważymy ich...
Michał Pogodowski

Michał Pogodowski Projekty medialne

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

A dobra gazeta dla pracowników jest?
Natalia K.

Natalia K. Koordynator Działu
Komunikacji
Wewnętrznej i
Procesów Cią...

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

"Gazetka" jest :) tj. Newsletter...a czy dobry ?

Na pewno idziemy ku zmianom na lepsze ;)....
Michał Pogodowski

Michał Pogodowski Projekty medialne

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Chodziło mi o gazetę w formie papierowej, nie elektroniczny newsletter. Jeśli interesuje Was tego typu rozwiązanie komunikacyjne (a można je "spiąć" razem z elektronicznym newsletterem) zapraszam do kontaktu (michal@pogodowski.com).

Gazeta drukowana może być źródłem informacji dla wszystkich grup zawodowych w firmie. Ma tą przewagę nad newsletterem, ze można ją poczytać np. w firmowej stołówce, w drodze do pracy itp. W jej tworzenie można także zaangażować pracowników z poszczególnych działów, co wspomaga identyfikację z firmą.
Natalia K.

Natalia K. Koordynator Działu
Komunikacji
Wewnętrznej i
Procesów Cią...

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Melduję...że mamy gazetkę DRUKOWANĄ :)..która z racji "korporacyjnego żargonu" zwie się Newsletterem :)

Pozdriawiam !
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Natalia P.:
Drogie Panie :)

wszystkie wymienione przez Was "narzędzia komunikacyjne" działają u nas...i Newsletter, i tablice informacyjne, i spotkania kierownictwa zakładu z pracownikami (produkcyjnymi i biurowymi), i Intranet, i ulotki, i plakaty itd...ale główny problem polega na tym, że chyba nigdy nie uda się równomiernie zaspokoić tzw. potrzeby informacji we wszystkich obszarach funkcjonowania fabryki...
Nie tylko fabryki, organizacji w ogóle - żeby równomiernie zaspokoić potrzeby każdego pracownika trzeba by do każdego podejść indywidualnie :) I to jest główne zadanie i przesłanka sukcesu komunikacji interpersonalnej, kaskadowej. Menedżerowie jednak nie zawsze mają na to czas i kompetencje.
Wydaję mi się, ze pracownicy biurowi są trochę bardziej wymagający...i skierowana do nich informacja musi być rzeczowa i konkretna. Pracownicy produkcyjni nie oczekują danych z wykresami i obcobrzmiącymi 'nazwami własnymi'...
"Bliższa ciału koszula". Różna specyfika pracy i różne profile stanowisk wymagają różnych informacji i różnych narzędzi :)

Obecnie moim orzechem do zgryzienia jest 'komunikacja trudnych zmian' w zakładzie.

Co zrobić kiedy pewne dane i informacje nie mogą być z pewnych względów jeszcze "upublicznione"...a pracownicy już "gadają" miedzy sobą ?
Rodzi to bardzo dużo plotek i nieporozumień...strach pracowników przed zmianą jest widoczny zwłaszcza w działach produkcyjnych...
Jeśli pracownicy gadają między sobą, to informacje już są upublicznione, chociaż nie oficjalne :) Nie wiem, jakiego to rodzaju informacje i dlaczego jeszcze nie można o nich mówić otwarcie, ale skoro jest przeciek i plotki, to powinniście zareagować już.
Jeśli przygotowaliście wcześniej plan komunikacji zmian, należałoby go teraz zweryfikować. I, jak pisałam wcześniej, wykorzystać tę komunikację nieformalną.

Zamierzam wprowadzić cykl regularnych spotkań pracowników z kierownictwem, które docelowo mają przyjąć formę "face to face meeting", czyli zasada otwartych drzwi w określonym dniu i o określonej godzinie...
Jeśli jesteście w procesie zmian, to dobrze jest jak najprędzej wprowadzić takie spotkania, ale najpierw przygotować kierowników, przeszkolić w zakresie komunikacji interpersonalnej. I wyposażyć w kompletną wiedzę i informacje na temat zmian. Np. przygotować potencjalne FAQ.

Raczej na pewno będą wówczas padać "trudne pytania"...ale chociaż tak możemy dać odczuć naszym pracownikom, ze są dla nas ważni i że nie lekceważymy ich...
Tak też :)
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Michał Pogodowski:
Gazeta drukowana może być źródłem informacji dla wszystkich grup zawodowych w firmie. Ma tą przewagę nad newsletterem, ze można ją poczytać np. w firmowej stołówce, w drodze do pracy itp. W jej tworzenie można także zaangażować pracowników z poszczególnych działów, co wspomaga identyfikację z firmą.

Absolutnie się z tym zgadzam z jednym tylko zastrzeżeniem w tej konkretnej sytuacji - gazetka może wspierać zmiany, ale nie powinna być głównym źródłem informacji o nich.
Michał Pogodowski

Michał Pogodowski Projekty medialne

Temat: Komunikacja wewnętrzna w dużym przedsiębiorstwie...

Gazety firmowe powinny uzupełniać wiedzę, którą pracownicy już otrzymali. Biorąc pod uwagę czas "produkcji" wydawnictwa, istotne newsy w momencie otrzymania gazety do ręki bywają nieaktualne. Gazety wewnętrzne nie przekazują najświeższych wiadomości pracownikom, mogą je za to idealnie rozwijać, poszerzać czy ułatwić interpretację.

Następna dyskusja:

komunikacja wewnętrzna w s...




Wyślij zaproszenie do