Agnieszka Zyśk-Pożoga

Agnieszka Zyśk-Pożoga Internal
Communications
Manager, Provident
Polska

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

Czy ktoś z was komunikował wewnętrznie pracownikom kod etyczny? U mnie taki powstaje, rodzi się w bólach, ale jednak. A ponieważ temat z kategorii "musi być zakomunikowany", szukam inspiracji :).

konto usunięte

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

A co ten :kod etyczny"będzie regulował?
"Rodzi się w bólach" sama treść?
Kto buduje treść?
Jedna osoba? Grupa osób?
Ktoś poza "twórcami" już treść?
Czy w ogóle w firmie wiadomo, że coś takiego powstaje?

Dobrze byłoby, żeby ktoś to przeczytał z pracowników,
ktoś zaufany, ktoś kto nie narobi przedwcześnie niezdrowego szumu, ktoś, kto da informacje zwrotną, pozwalającą jeszcze zmienić treść.

Jeżeli treść jest już ustalona i jest "jedyna słuszna" a zostaje "tylko" zakomunikować to łatwo nie będzie.

Wiem, że to "zrzędzenie" ale takie jeśli ludzie choćby nieliczni uczestniczą w tworzeniu bardziej uważają zasady za "swoje" i szybciej się do nich dostosują.

Ja mam doświadczenie z "zadasadmi komunikacji".
Propozycja zasad została przedstawiona kierownikom jako "propozycja".
Ostateczną treść ustalili oni sami i tym samym zgodzili się na stosowanie się do zasad.
Teraz mam ułatwione zadanie przy wprowadzaniu tychże zasad.

:-)Ten post został edytowany przez Autora dnia 06.06.13 o godzinie 23:25
Agnieszka Zyśk-Pożoga

Agnieszka Zyśk-Pożoga Internal
Communications
Manager, Provident
Polska

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

Kod jako taki już jest, tzn jego treść. I teraz "problem" to jego komunikacja w ciekawy sposób aby ludzi nie zniechęcić bo temat należy do tych "mniej interesujacych". Pracownicy, podejrzewam, nie będą go chcieli "kupić" jak im nie przedstawię tego w niestandardowy sposób. Kod przygotowała grupa ludzi i na razie nikt nie zna treści. I to jest wspólna inicjatywa dla wszystkich krajów zatem mam trudniejszą sytuację bo pracownicy w tworzeniu nie uczestniczyli.
Mam jakieś pomysły np aby to przedstawić w formie komiksu ale nie wiem czy to wystarczy. O standardowych kanałach i foramch już nie piszę bo to oczywiste.

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

to zaangażuj może pracownikó w komunikację, skoro nie mogli brać udziału w tworzeniu
komiks - why not, ale może niech pracownicy go opracują - jakiś konkurs, czy coś?
pytanie, bo może jest jakaś opcja lokalnej modyfikacji kodu / skoro ma być ponadnarodowy - i tu już jest przestrzeń do angażowania :)

Agnieszka Z.:
Kod jako taki już jest, tzn jego treść. I teraz "problem" to jego komunikacja w ciekawy sposób aby ludzi nie zniechęcić bo temat należy do tych "mniej interesujacych". Pracownicy, podejrzewam, nie będą go chcieli "kupić" jak im nie przedstawię tego w niestandardowy sposób. Kod przygotowała grupa ludzi i na razie nikt nie zna treści. I to jest wspólna inicjatywa dla wszystkich krajów zatem mam trudniejszą sytuację bo pracownicy w tworzeniu nie uczestniczyli.
Mam jakieś pomysły np aby to przedstawić w formie komiksu ale nie wiem czy to wystarczy. O standardowych kanałach i foramch już nie piszę bo to oczywiste.
Aleksandra B.

Aleksandra B. Interested in
science and
technology

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

Witaj Agnieszko. Widzę, że znowu bliski mi projekt :)

My przy wdrażaniu nowego modelu kultury organizacyjnej opartej na wartościach (więc temat pokrewny) organizowaliśmy łączone warsztaty szkoleniowo-rozwojowe. I tutaj w zależności od budżetu i specyfiki firmy możesz np. zorganizować większe spotkania w Centrali firmy, zapraszając nawet inspirujące autorytety z zewnątrz. My też organizowaliśmy coś w stylu przedstawienia teatralnego, pokrótce obrazującego te ponadczasowe wartości. Tylko to wymaga czasu, i budżetu właśnie.

A z kolei lokalnie w całej Polsce możesz zorganizować takie warsztaty prowadzone przez trenerów wewnętrznych lub bezpośrednich przełożonych – wtedy trzeba by przygotować oddzielne sety materiałów dla trenerów/prowadzących warsztaty i oddzielne dla pracowników. Oczywiście do tego strona w intranecie i helpdesk mailowy czy telefoniczny, w celu wsparcia prowadzących bo nie każdy jest stworzony do prowadzenia szkolenia czy prezentacji :) Możesz zatrudnić do helpdesku dedykowanych trenerów i też właśnie Zespół, który opracowywał kod etyczny.

Oprócz setów materiałów, dystrybuowaliśmy plansze, przybory do pisania i instrukcje angażujących ćwiczeń razem z magazynem wewnętrznym, więc tym sposobem uprościliśmy logistykę. Do tego zorganizowany był konkurs na najlepszą opowieść z życia firmy dotyczącą konkretnej wartości. Ty możesz np. zorganizować konkurs z głosowaniem na historię konkretnego pracownika, dotyczącą zastosowania kodu etycznego w życiu firmowym. A do tego głosowanie i dla zwycięzców fajne nagrody :)

Tutaj podpowiadam, że dla wielu osób dużą nagrodą jest np. wyjazd do Centrali za granicę, gdzie mogą zwiedzić nie tylko firmę i spotkać się z Top Managerami, ale także przez 2-3 dni miasto. Dobrze by było, żeby zagraniczna Centrala zorganizowała im atrakcje, wtedy nie tylko Ty, ale też inne kraje Grupy mają materiał na całą historię do opowiedzenia.

Jeśli chodzi o sam konkurs, to takie praktyczne spostrzeżenie, dobrze zaplanować go dwustopniowo. Przy dużej skali jest sporo zgłoszeń i np. niech może najpierw pracownicy wybierają w Regionach, a potem z tych wyłonionych – finalistów.

Później, aby wesprzeć praktycznie funkcjonowanie kodu etycznego i przypomnieć pracownikom od czasu do czasu temat, możesz organizować cyklicznie dedykowane dni w firmie i do tego jakieś fajne eventy.

To się akurat u mnie sprawdziło :) Serdecznie pozdrawiam i powodzenia!

konto usunięte

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

Provident jest firmą, której kultura organizacyjna jest prawdopodobnie na wysokim poziomie.
Provident jest również firmą której filozofila CSR jest dobrze znana.

Ktoś mógłby powiedzieć, że Agnieszka mogłaby nie pytać na forum GL o to jak można "wprowadzić" kodeks etyczny tylko "zakomunikować" pracownikom, którzy pracując w firmie gdzie CSR jest "oswojony" powinni zrozumieć i przyswoić "zakomunikowane" zasady.

To według mnie dobrze obrazuje jak wrażliwy jest "czynnik ludzki" w organizacji.

Jeżeli Agnieszka pyta nas na forum i pomysły na "wprowadzenie"
to jak delikatnym w obszarze komunikacji wewnętrznej trzeba w firmach gdzie kultura organizacyjna jest na niższym poziomie.

Taka luźna myśl :-)
Anna Zaremba

Anna Zaremba trener, facylitator,
coach

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

Warto zadbać o "agentów" wartości. Można zaangażować trenerów wewnętrznych (jesli są lubiani) do prowadzania, lub współprowadzenia zajęć warsztatowych na temat wartości. Konieczne jest przejście od wartości osobistych do wartości foirmowych, tak, żeby uczestnicy/pracownicy, zobaczyli, że to są ICH wartości. Uczestniczyłam w takich warsztatach jako trener wewnętrzny, a potem "skopiowałam ideę" jako firma szkoleniowa i przygotowałam trenerów wewnętrznych. W obu przypadkach wyszło całkiem fajnie. Dodatkowa refleksja po tych doświadczeniach, że warto dbać o "temat" wartości również później, dlatego pomysł komiksu bardzo mi się podoba i postarałabym się, żeby to był proces ciągły a nie tylko inicjujący konkurs.
Czeka Cię/was sporo pracy :-). Powdzenia.

konto usunięte

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

Witam,
Ciekawa dyskusja. Nawiązując do tego co Anna Zaremba powiedziała, sugerowałabym oparcie się na zasobach systemu ( zespołu,) i z tego wypracowywać całościowy system. Każda grupa, zespół ma jakieś wartości, które je spajają, nawet w momencie kryzysu. Wypracowanie wraz z zespołem, systemu wartości, bazując na ich mocnych stronach, na tym co działa, co daje im energię, co ich spaja, jest autentyczne, a tym samym łatwiejsze dla grupy do zaakceptowania i zintegrowania , a także staje się platformą bezpieczeństwa w kontekście zmiany.

Anna wspomniała o agentach wartości. Świetny pomysł. Jeśli masz większy zasób czasu to sugerowałabym zorganizować focus groups, gdzie każda grupa zastanowi się nad tym jakie wartości są dla nich znaczące i jakie są obecne w zespole i dlaczego i czy te wartości są dla nich na tyla znaczące, że chcą aby je kontynuować. Sugerowałabym, aby każda grupa wybierze lidera. Ten lider póżniej może być właśnie tym agentem wartości. Lider może prowadzić tzw maintainace change meetings, np cyklicznie, bazując na wspólnym doświadczeniu w focus groups. Bardzo lużne myśli na szybko. Mam nadzieję, że choc troche przydatne. Pozdrawiam. JG
Aleksandra B.

Aleksandra B. Interested in
science and
technology

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

Dodam jeszcze takie spostrzeżenia i propozycje dotyczące wzmocnienia i utrwalenia efektów akcji edukacyjno-promocyjnej. Obok cyklicznych dni dedykowanych wartościom kodu etycznego w firmie czy różnych konkursów później, mailingów, publikacji itd. Może coś z tego pomoże lub zainspiruje do dalszych działań.

Oprócz serii warsztatów na rozpoczęcie kampanii i konkursu, organizowaliśmy późniejsze szkolenia w ciągu roku którym „patronowała” dana wartość, powiązane z oceną okresową. To znaczy skierowanie na moduł szkoleniowy wynikało z oceny rocznej. Dana wartość „patronowała” szkoleniu, bo dotyczyły one różnych aspektów. Tematyka przeplatała się z pożądanymi wartościami. Szkolenia dotyczące wartości obejmowały wszystkich pracowników. Z tym, że ciężar organizacji przesuwa się wówczas z komunikacji na stronę HR, więc to większy i długoterminowy projekt.

Myślę, że tak naprawdę wiele zależy od tego, jak postrzegane jest wdrożenie kodu etycznego przez „górę”. Czy to podejście na poważnie, jest wsparcie, błogosławieństwo i budżet, czy też jedynie komunikacja ma się odbyć, bo taki przyszedł nakaz z Centrali firmy.

Też, oczywiste że komunikacja musi być adekwatna do targetu i specyfiki firmy, aby była postrzegana wiarygodnie. Wtedy pracownicy nie tylko tego „nie kupią”, ale też wyśmieją, przez co nadszarpnie to Twój wizerunek, jako wiarygodnego komunikatora i źródła informacji, nie mówiąc o wiarygodności przekazu płynącego z góry na przyszłość. Pozdrawiam.
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

Bez zaangażowania ludzi w proces powstawania tegoż, będzie tylko odgórnie narzuconą zasadą/procedurą postępowania, nic nadto. Na pewno nie - faktycznym kodeksem etyki.

konto usunięte

Temat: Kod etyczny w firmie - komunikacja

Bartłomiej: pełna zgoda! Bez włączenia ludzi w ten proces, oparcie się na ich zaangażowaniu, żadne modele, choćby jak najbardziej wysublimowane- nie bedą miały wpływu na kształtowanie kultury organizacyjnej. Jak to mówią: less is more. Autentyczność i oparcie się na energii zespołu- key to success! Powodzenia. J

Następna dyskusja:

Płeć a komunikacja w firmie




Wyślij zaproszenie do