konto usunięte

Temat: Analiza sieci społecznych...

Cześć.

Czy wykorzystujecie w swoich firmach (lub znacie takie przykłady) analizę sieci społecznych do usprawniania przepływu wiedzy i informacji?

To bardzo ciekawa dziedzina z dużym potencjałem w tym zakresie :o)

Pozdrawiam

Robert
Paweł S.

Paweł S. Media, Analiza Sieci
Społecznych,
Zarządzanie wiedzą

Temat: Analiza sieci społecznych...

Witam

Komunikacja wewnętrzna/zarządzanie wiedzą w organizacji to jeden z klasycznych obszarów stosowania SNA (obok m.in. badania internetu czy sieci afiliacyjnych). Ponieważ SNA to narzędzie badawcze wyjaśniające logikę działania sieci społecznej, jej podzbiorów oraz poszczególnych węzłów (tj. jednostek, elementów sieci) w przypadku komunikacji wewnętrznej pozwala dokonać rekonstrukcji (i wizualizacji) sieci komunikacyjnej, zidentyfikować jej silne i słabe strony (strukturalne oczywiście) czy wskazać najważniejsze grupy i jednostki w organizacji (pod względem komunikacyjnym). Sama SNA nie usprawnia oczywiście przepływu wiedzy i informacji lecz pozwala dokonać precyzyjnej diagnozy, którą specjalista z zakresu komunikacji może wykorzystać do usprawnienia komunikacji.

Metoda ma faktycznie spory potencjał i jest od wielu lat z powodzeniem wykorzystywana w obszarze komunikacji wewnętrznej (głównie w USA ale od kilku lat także w Europie - np. Austria, Irlandia, Niemcy, Wielka Brytania). Jej siła (ale też paradoksalnie slabość) polega na tym , iż jest to względnie uniwersalne narzędzie badawcze. Sam zajmuję się SNA od kilku lat (przede wszystkim naukowo). Stosowałem SNA zarówno do badania lobbingu, sieci afiliacyjnych oraz do badania rynku a obecnie pracuję przy projekcie poświęconym właśnie komunikacji wewnętrznej:)

Pozdrawiam
Paweł
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Analiza sieci społecznych...

Jak SNA ma się do badania / ankiety dotyczącej komunikacji wewnętrznej?
Możecie przybliżyć to narzędzie, jakim jest SNA?
Paweł S.

Paweł S. Media, Analiza Sieci
Społecznych,
Zarządzanie wiedzą

Temat: Analiza sieci społecznych...

Jeżeli komunikacja wewnętrzna zgodnie zaproponowaną w opisie grupy definicją to „pomosty i ścieżki między wszystkimi pionami i poziomami” to SNA jako narzędzie do badania sieci społecznych pozwala w sposób naukowy zidentyfikować relacje (czyli tytułowe pomosty i ścieżki) zachodzące pomiędzy pracownikami w organizacji (jak również intensywność tych relacji, sposoby komunikowania etc). Na podstawie zebranych danych (np. w badaniu ankietowym lub przy zastosowaniu innych technik) SNA pozwala definiować role poszczególnych jednostek organizacyjnych, zespołów eksperckich i wreszcie poszczególnych pracowników w kontekście ich zaangażowania w komunikację wewnątrz organizacji. Wykorzystując tę analizę wskazać można najlepiej skomunikowane działy, bariery komunikacyjne, osoby pełniące rolę liderów informacji czy poziom wykorzystania dostępnych instrumentów komunikacyjnych.

Jeśli na komunikację wewnętrzną spojrzy się „szerzej” i uzna się ją za istotny element zjawiska transferu/dystrybucji wiedzy wewnątrz organizacji to SNA stanowi również ważne narzędzie mogące wspierać proces zarządzania wiedzą np. poprzez identyfikowanie działających wspólnot praktyków, głównych nośników wiedzy czy tworzenie map wiedzy etc.

Sama analiza sieci nie wystarcza oczywiście do postawienia diagnozy stąd też narzędzia SNA zawierają często także pytania zaczerpnięte z konwencjonalnych badań komunikacji wewnętrznej oraz audytów zarządzania wiedzą. Istotne jest bowiem aby wyniki analizy mogły zostać osadzone we właściwym kontekście organizacyjnym.
Pozdrawiam
PS
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Analiza sieci społecznych...

Czyli właściwie to samo i właściwie tak samo :)
Albo nadal nie rozumiem...

konto usunięte

Temat: Analiza sieci społecznych...

Karolina Dulnik:
Czyli właściwie to samo i właściwie tak samo :)
Albo nadal nie rozumiem...

Analiza sieci społecznych to metodyka, zestaw narzędziowy. Ankieta jest jednym z takich narzędzi, które wchodzą w skład tego zestawu.
Istotny jest również cel, jaki stawiamy sobie na etapie przygotowania ankiety. Widziałem już kilka badań ankietowych dot. komunikacji wewnętrznej, które odpowiadały zasadniczo na pytanie: czy komunikacja działa? Widziałem również analizy SNA, które na podstawie badań ankietowych odpowiadały na pytanie: jak to działa?

Jedna z warszawskich firm konsultingowych z branży IT wykorzystuje SNA do identyfikowania kluczowych aktorów w sieciach komunikacyjnych pomiędzy zespołami projektowymi. Wizualizacja tego, jak wyglądają sieci połączeń komunikacyjnych pozwoliła na zidentyfikowanie i wyeliminowanie nieefektywnych obszarów w zakresie przepływu wiedzy. Zastosowanie zestawu narzędziowego SNA pozwoliło na wymierne podniesienie efektywności biznesowej.

Jeśli jesteś zainteresowana materiałami, to proszę o kontakt :o)

Pozdrawiam

Robert Czech
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Analiza sieci społecznych...

Robert, bardzo chętnie zaposnam się z tym, co masz. Chociażby dlatego, że SNA nadal mnie nie przekonuje.

Następna dyskusja:

Raport Gartner (mikroblogi,...




Wyślij zaproszenie do