Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Skarby wieków średnich - bizuteria i ozdoby ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Warszawie
(spora ich część stanowią skarby znalezione na terenie Śląska)

Obrazek


Wystawa czynna do 30 stycznia 2011 roku.

Obrazek

Kurator wystawy: Małgorzata Kurgan-Przybylska

Obrazek

Organizator wystawy: Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie, Muzeum Śląskie w Katowicach

katalog 35zł

piękne przedmioty - jubilerka z XI w robi na mnie wieksze wrazenie niz wiele ze wspolczesnych gniotowTomasz W. edytował(a) ten post dnia 21.11.10 o godzinie 12:45
Magdalena D.

Magdalena D. Specjalista
ds.marketingu,
content marketing,
SEO

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Podam jeszcze link do strony Muzeum z opisem tej wystawy: http://www.muzeumslaskie.pl/wystawa-skarby-wiekow-sred...
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

z cyklu Śląsk na poziomie
w Muzeum Śląskim w Katowicach
Stare miasta – nowi ludzie
Gliwice, Zabrze i Bytom po 1945 roku

19.01.2011 godz. 18.00
Bogusław Tracz
Instytut Pamięci Narodowej, Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej w Katowicach, Referat Badań Naukowych

Można śmiało pokusić się o tezę, że rok 1945 był kluczowy w historii Górnego Śląska w dwudziestym stuleciu. Niemieckie przygotowania do obrony, ucieczka i ewakuacja części mieszkańców, a wreszcie wkroczenie Armii Czerwonej w styczniu 1945 r., uruchomiły lawinę wydarzeń, które przesądziły o losach Górnoślązaków i regionu. Kolejne miesiące przyniosły nie mniej trudne, a często tragiczne wydarzenia: deportacja mężczyzn na Wschód, weryfikacja narodowościowa i wysiedlenie mieszkańców będących Niemcami bądź jedynie uznanych za Niemców. Ich miejsce zajęli Polacy wypędzeni ze wschodnich województw Rzeczpospolitej, oraz przybysze z Polski centralnej. Wielkie narodowościowe „puzzle”, w którym brakowało większości elementów, było praktycznie nie do ułożenia.

Zetknięcie ze sobą ludzi ukształtowanych w odmiennych kręgach kulturowych, o diametralnie innym habitusie, zwyczajach, na domiar doświadczonych okropnościami wojny i tragedią tułaczki, niosło za sobą liczne problemy, a nierzadko generowało konflikty. O ile we wschodniej, polskiej części Górnego Śląska wojna jedynie na kilka lat przerwała integrację tych ziem z państwem polskim, o tyle miasta leżące przed 1939 r. w granicach Niemiec znalazły się w zupełnie nowej rzeczywistości. Przemiany, do jakich doszło w Bytomiu, Gliwicach i Zabrzu, były znacznie większe i diametralnie odmieniły te trzy miasta, choć przez lata próbowano udowadniać, że w zasadzie „nic się nie stało”.

Jak wyglądała ta przemiana? Z jakimi problemami przyszło borykać się starym i nowym mieszkańcom górnośląskiego Trójmiasta?

Wstęp: 3,5 zł.
http://www.muzeumslaskie.pl/edukacja-slask-na-poziomie...

2 lutego 2011

My kontra oni. Władza a górnośląska ludność rodzima w Polsce Ludowej

prowadzenie: Sebastian Rosenbaum (Instytut Pamięci Narodowej, OBEP Katowice)

Górnośląska ludność rodzima zawsze stanowiła twardy orzech do zgryzienia dla władz. Jako typowa społeczność pogranicza nie dawali się przyporządkować w czytelny sposób jednemu etnosowi. Dlatego jednym z głównych nurtów polityki obozu władzy wobec ludności miejscowej była próba tworzenia „nowego człowieka”, nowego typu Górnoślązaka, wolnego od silnych kulturowych wpływów niemieckich.

Więcej>>>

16 lutego 2011
Od socrealizmu do postmodernizmu. Nowe Tychy - atrakcja turystyczna i odbiór społeczny

prowadzenie: dr Maria Lipok-Bierwiaczonek (Muzeum Miejskie w Tychach)

Historia Tychów sięga XV wieku, niemniej w powszechnym odczuciu uważane są za miasto młode, z bardzo silnie widocznym „dziedzictwem PRL-u”. Warto zatem spróbować odpowiedzieć sobie na kilka pytań, związanych z percepcją społeczną miasta i z jego mitologią. Miasto wyrosłe „na surowym korzeniu”, „miasto socjalistyczne”, „miasto niezakorzenionych”… Jaki jego obraz najbliższy jest prawdy?

Więcej>>>

2 marca 2011

Profanum kontra sacrum w dobie PRL

prowadzenie: dr Łucja Marek (Instytut Pamięci Narodowej, OBEP Katowice)

Państwo socjalistyczne, a zwłaszcza jego awangarda, czyli Górny Śląsk, miało być państwem świeckim, całkowicie oddzielonym od religii, propagującym materialistyczny światopogląd. Jakimi metodami dążono do odsunięcia Kościoła katolickiego od spraw państwa i pełnej sekularyzacji życia społecznego? Jak odpowiadali na te działania Górnoślązacy?

Więcej>>>

16 marca 2011
Nie tylko Ociepka i Wróbel. O fenomenie plastyki nieprofesjonalnej na Górnym Śląsku

prowadzenie: Sonia Wilk (Muzeum Śląskie, Katowice)

W drugiej połowie XX wieku Górny Śląsk był największym skupiskiem twórców nieprofesjonalnych w Polsce. Skala tego zjawiska nie miała odpowiednika w całej Europie. Najważniejszą przyczyną oryginalności plastyki nieprofesjonalnej na Śląsku nie jest jednak jej masowość, ale specyficzny genius loci tego miejsca rzutujący na prawdziwość i szczerość przekazu.

Więcej>>>

6 kwietnia 2011
Genius loci współczesnych śląskich miast

prowadzenie: Tomasz Konior (Konior Studio)

Górnośląskie miasta o wiele częściej niż inne padają ofiarą krzywdzących stereotypów. Wymykając się konwencjonalnej definicji piękna, zmuszają odbiorcę do wysiłku. By dostrzec ich urok, trzeba najpierw zrozumieć historyczne dziedzictwo całego regionu. Co zatem kształtuje ich tożsamość?

Więcej>>>

SPACERY
pierwsza sobota miesiąca, godz. 10.00
wstęp 3,50 zł

7 maja 2011

Górnicza wioska ogrodowa Giszowiec

dr hab. Irma Kozina (Zakład Historii Sztuki, Uniwersytet Śląski, Katowice)

Mylnie nazywany „miastem-ogrodem” Giszowiec w istocie był górniczą wioską, która z wizją E. Howarda niewiele miała wspólnego. Spacer rozpocznie się zwiedzeniem centrum osady, z wizytą w dzisiejszym domu kultury, który niegdyś był prężnie funkcjonującą gospodą z teatrem ludowym. Podczas przechadzki w obrębie zabytkowej zabudowy osiedla poznawać będziemy najważniejsze założenia urbanistyczne, które nadały mu rozpoznawalny do dziś charakter.

4 czerwca 2011
Szlakiem "czarnych pereł" modernizmu śląskiego

prowadzenie: dr Aneta Borowik (Zakład Historii Sztuki Uniwersytet Śląski, Katowice)

Spacer mniej znanym szlakiem katowickiej moderny, nie pomijającym obiektów pozostających na uboczu, oszpeconych przez nieudane konserwacje czy przebudowy. Spojrzenie na: Bank Gospodarstwa Krajowego, biurowiec magistratu katowickiego, dom inż. Squedera przy ul. Dworcowej, dom profesorów Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych, wnętrza Sejmu Śląskiego czy Syndykat Hut Żelazanych będzie również pretekstem do prezentacji sylwetek architektów, którzy tworzyli to miasto w okresie międzywojennym.



Szczegółowe informacje na temat kolejnych spotkań w Dziale Oświatowym pod numerem tel. 032 2585661-3, w. 316 lub adresem e-mail: oswiata@muzeumslaskie.pl Tomasz W. edytował(a) ten post dnia 04.02.11 o godzinie 12:01
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Cykl warsztatów i debat poświęcony kontrowersyjnym zagadnieniom z najnowszej historii Polski, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu regionalnego. Jego celem jest zarówno przekazanie wiedzy obiektywnej, merytorycznej na temat wydarzeń, które wciąż nie doczekały się jednoznacznej oceny i bywają przedmiotem manipulacji politycznych, jak i kształcenie umiejętności warsztatowych (praca ze źródłem, praca z tekstem publicystycznym, sztuka dyskusji). Adresatami są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Cykl organizowany jest we współpracy z katowickim oddziałem Instytutu Pamięci Narodowej.

Debaty odbywają się w Muzeum Śląskim zgodnie z podanym niżej harmonogramem.
Terminy i miejsce warsztatów uzgadniane są indywidualnie ze szkołami.


3 lutego 2011, godz. 11.00
Zdrada czy prawo do przetrwania?
Niemiecka lista narodowościowa na Górnym Śląsku


10 lutego 2011, godz. 11.00
Czy dobre sąsiedztwo jest możliwe?
Polska – Niemcy 1939-2009

10 marca 2011, godz. 11.00
Gospodarz czy aparatczyk?
Generał Jerzy Ziętek

7 kwietnia 2011, godz. 11.00
Racja stanu czy zamach stanu?
Stan wojenny w Polsce

Wstęp wolny!

Szczegółowe informacje i zapisy:
Joanna Knapik – Muzeum Śląskie w Katowicach
tel. 32 256 61-3 w. 316
e-mail: j.knapik@muzeumslaskie.pl
Andrzej Sznajder – Instytut Pamięci Narodowej Katowice
tel. 32 60 99 872
e-mail: andrzej.sznajder@ipn.gov.pl
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

wystawy bieżące:
http://www.muzeumslaskie.pl/wystawy-wystawy-czasowe-bi...Tomasz W. edytował(a) ten post dnia 25.03.11 o godzinie 00:35
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Życie codzienne w województwie śląskim 1922–1939 [18 marca – 22 maja]
Wystawa przybliży zwiedzającemu różnorodne elementy życia codziennego mieszkańców Śląska w okresie międzywojennym. Dzięki eksponatom zgromadzonym przez Dział Historii Muzeum Śląskiego a także specjalnym nabytkom będziemy mogli zobaczyć jak wyglądała ówczesna rzeczywistość – inaczej niż przez pryzmat ważnych, uwiecznionych w podręcznikach wydarzeń historycznych. Zwiedzający będzie miał szansę odbyć podróż, w trakcie której lepiej pozna własną przeszłość
http://www.muzeumslaskie.pl/zycie-codzienne-w-wojewodz...

konto usunięte

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

A tu o tej właśnie wystawie o życiu codziennym mieszkańców województwa: http://cjg.gazeta.pl/CJG_Katowice/1,104386,9282043,Jak...
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Muzeum Śląskie w Katowicach zaprasza 7 kwietnia o godzinie 17.00 na spotkanie „Trzy modele kulturowej pamięci. Kraków, Katowice, Wrocław”, podczas którego o architekturze polskich miast porozmawiają prof. Ewa Chojecka, prof. Jacek Purchla oraz dr Jerzy Ilkosz.

Spotkanie, na kanwie drugiego numeru kwartalnika „Herito”, będzie szansą na poznanie Krakowa, Wrocławia oraz Katowic z zupełnie nieznanej strony. Każde z miast ma własną sieć obrazów pamięci, uwikłanych w przewrotną historię ostatniego stulecia. Każde po swojemu próbuje zrozumieć własne dzieje, niekiedy je oswoić lub wyplątać się z ich ciążenia, bądź pojednać się z własną historią.
Zaproszeni goście opowiedzą o specyficznym dziedzictwie kulturowym miast, tworze wielowiekowych nawarstwień, przenikania się kultur, idei i wartości.
Magdalena D.

Magdalena D. Specjalista
ds.marketingu,
content marketing,
SEO

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Zapraszamy na wystawę fotografii Arkadiusza Goli w Muzeum Śląskim „Stany Graniczne”.

Wernisaż wystawy 14 kwietnia 2011 godzina 17.00.

Wejście na wernisaż za okazaniem zaproszenia.

Wystawę można obejrzeć od 15 kwietnia 2011 do 29 maja 2011.

Spotkanie towarzyszące wystawie:

14 maja 2011 godzina 23.00

„Nocne spotkania z fotografią”/wstęp wolny

„Granice subiektywizmu w dokumencie Arkadiusza
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

dzisiaj!
19 kwietnia 2011 godz. 18
wstęp wolny

Województwo Śląskie w II Rzeczypospolitej - blaski i cienie
Prowadzenie: dr hab. prof. Zygmunt Woźniczka ( Uniwersytet Śląski w Katowicach )
Muzeum Śląskie w Katowicach

spotkanie towarzyszące wystawie
Życie codzienne w województwie śląskim 1922–1939 [18 marca – 22 maja]
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc


Obrazek

NOC W MUZEUM ŚLĄSKIM 14/15 maja 2011
http://muzeumslaskie.pl/index.php?id=126
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

4 czerwca 2011; godz 10.00 oplata 3,5
zbiorka pod Muzeum Slaskim w Katowicach

Szlakiem "czarnych pereł" modernizmu śląskiego

prowadzenie: dr Aneta Borowik (Zakład Historii Sztuki Uniwersytet Śląski, Katowice)

Spacer mniej znanym szlakiem katowickiej moderny, nie pomijającym obiektów pozostających na uboczu, oszpeconych przez nieudane konserwacje czy przebudowy. Spojrzenie na: Bank Gospodarstwa Krajowego, biurowiec magistratu katowickiego, dom inż. Squedera przy ul. Dworcowej, dom profesorów Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych, wnętrza Sejmu Śląskiego czy Syndykat Hut Żelazanych będzie również pretekstem do prezentacji sylwetek architektów, którzy tworzyli to miasto w okresie międzywojennym.
Magdalena Łuków Vel Broniszewska

Magdalena Łuków Vel
Broniszewska
Watsonie! Czy nie
zrozumiałeś jeszcze,
że cała ta sprawa
...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Muzeum Śląskie w Katowicach serdecznie zaprasza na wystawę:

Śląskie sacrum. Sztuka gotycka 1200-1550

"Wystawa przygotowana we współpracy z Muzeum Śląskim w Opawie w ramach wydarzeń kulturalnych towarzyszących Polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Celem ekspozycji jest zaprezentowanie zagadnień sztuki na Górnym Śląsku w przyjętym przedziale czasowym około 1200-1550, czyli od początków sztuki gotyckiej i odbudowy Śląska po zniszczeniach spowodowanych najazdem tatarskim (1240-1241) po jej schyłek, poszukiwanie nowego stylu pomiędzy gotykiem a renesansem, aż po czasy reformacji luterańskiej. Wystawa służy przypomnieniu wielkości i znaczenia sztuki sakralnej w okresie gotyku na terenie Górnego Śląska i odzwierciedla różnorodność wpływów kulturowych, jakim podlegała w odniesieniu do sytuacji politycznej lub społeczno - wyznaniowej.


Obrazek

Chrystus Zmartwychwstały, Zarzecze, pocz. XVI w., drewno polichromowane, wł. Muzeum Śląskie


Obrazek

Tryptyk ze św. Cyprianem i Konradem z Zarzecza, ok. 1510, wł. Muzeum Śląskie


Obrazek

Matka Boska z Dzieciątkiem, pocz. XVI w., wł. Muzeum Śląskie

Na wystawie zaprezentowano obiekty sztuki średniowiecznej po raz pierwszy od czasów powojennych obiekty ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach. Ekspozycję znacząco wzbogacają cenne zabytki z innych muzeów, m.in.: z Muzeum Śląska Opolskiego, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum w Nysie, Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach i Opolu. Zbiory muzealne uzupełniają obiekty pochodzące ze śląskich kościołów, m.in. św. Bartłomieja w Głogówku i św. Jana Apostoła w Żorach. Są to głównie paramenty liturgiczne, charakteryzujące się jednocześnie wysoką wartością artystyczną.

Zgromadzone na wystawie dawne obiekty kultu i jednocześnie wybitne dzieła gotyckiej sztuki sakralnej dopełnione są fotografiami głównie w zakresie architektury, malarstwa ściennego oraz innych obiektów ruchomych, których wypożyczenie - z różnych przyczyn - nie było możliwe. Razem ilustrują pełniejszy obraz zagadnień artystycznych, wpisujących się w pojęcie śląskiego sacrum doby średniowiecza i służą przypomnieniu wielkości sztuki sakralnej w okresie gotyku na terenie Górnego Śląska.

Wydarzenia towarzyszące
Koncerty muzyczne „Gotyckie inspiracje” w wykonaniu prof. Marka Toporowskiego i studentów Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach:
10 września / godz. 16.00
1 października / godz. 16.00

W dniu koncertów dodatkowe oprowadzanie kuratorskie po wystawie.

Spotkania na wystawie

„O sztuce gotyckiej na Śląsku”
10 września / godz. 14.00
17 września / godz. 16.00
prowadzenie – Andrzej Holeczko-Kiehl

Spotkania przygotowane w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa 2011.

Udział w koncertach i spotkaniach organizowanych w Muzeum Śląskim w ramach biletu wstępu na wystawę.



Wystawa przygotowana we współpracy z Muzeum Śląskim w Opawie w ramach wydarzeń kulturalnych towarzyszących polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.


Obrazek


Patroni medialni:


Obrazek


Partner


Obrazek


http://www.muzeumslaskie.pl/slaskie-sacrum.phpMagdalena Łuków vel Broniszewska edytował(a) ten post dnia 15.06.11 o godzinie 23:20
Magdalena Łuków Vel Broniszewska

Magdalena Łuków Vel
Broniszewska
Watsonie! Czy nie
zrozumiałeś jeszcze,
że cała ta sprawa
...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Galeria Sztuki Pogranicza Muzeum Śląskiego w Katowicach zaprasza na wystawę:

CZARNE NA CZARNYM. GRAFIKA I RZEŹBA W WĘGLU

"Czy Śląsk rzeczywiście jest czarny? Odpowiedzią na to pytanie jest wystawa grafik śląskich twórców nieprofesjonalnych ukazująca pejzaż regionu, wnętrza kopalń i legendy górnicze oraz charakterystycznych dla Ziemi Śląskiej i z pewnością niesłusznie utożsamianych z popularną przed laty „galanterią pamiątkarską” rzeźb w węglu. Monochromatyczne linoryty, posługujące się podobnie jak czarno-biała fotografia jedynie walorowaniem czerni na białym tle, zmuszają odbiorcę do uruchomienia wyobraźni i pokazują, że wbrew pozorom Śląsk nie jest i nigdy nie był czarny, że kryje w sobie całą paletę kolorów, a jego historia i tradycja świadczą o bogatej i barwnej kulturze.


Obrazek

Rudolf Riedel "Święta Barbara - patronka górników", linoryt, 1989, wł. Muzeum Śląskie w Katowicach


Obrazek


Jan Nowak "Powstaniec", linoryt, 1979, wł. Muzeum Śląskie w Katowicach

Domeną prezentowanych na wystawie prac najbardziej znanych śląskich grafików nieprofesjonalnych – Jana Nowaka, Franciszka Kurzei, Rudolfa Riedla i Józefa Rockstroha – są przede wszystkim motywy związane z dziejami i tradycyjną obyczajowością oraz współczesnością Górnego Śląska. Głębokie przywiązanie do wszystkiego, co śląskie, poparte jest naturalnym, ale i bardzo wnikliwym rozumieniem mentalności Ślązaków. Śląskość, o której tyle się ostatnio dyskutuje, jest w tej twórczości elementem najbardziej wyrazistym – nie jest ani wydumana, ani nieokreślona, jest konkretna, taka wprost: z familokami, z laubą, hałdą, chlywikami, z kozą pasącą się pod kominem i festynami, na których lało się piwo… Ale również taka, która walczy ze stereotypami i upomina się o własną godność.

Nawiązując do przyszłej siedziby Muzeum Śląskiego, wystawa uzupełniona będzie wydrukami archiwalnych fotografii ukazujących kopalnię „Ferdynand” – późniejszą „Katowice”. Związek tej kopalni z autorami grafik prezentowanych na wystawie jest bardzo bliski – wszyscy bowiem byli jej pracownikami i skupiali się w działającej przy niej grupie plastycznej „Gwarek ’58”. I chociaż miejsce to zmienia swój charakter, przekształcając się w jedną najnowocześniejszych i najbardziej znaczących kulturotwórczych instytucji na Śląsku, to śląscy graficy nieprofesjonalni będą tam nie gośćmi, ale współgospodarzami.

Kurator wystawy: Sonia Wilk


Partonat medialny


Obrazek
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

http://www.muzeumslaskie.pl/edukacja-wydarzenia-cyklic...

Wakacyjny cykl teatralny obejmuje spotkania poświęcone przenikaniu się malarstwa, literatury i teatru w twórczości wybitnych artystów polskich.



Spektakl: 12 zł – ulgowy, 15 zł – normalny
Wstęp na wykłady lipiec – wrzesień: 4 zł
Karnet na wszystkie wydarzenia: 22 zł – normalny, 17 zł – ulgowy





25 czerwca 2011
teren nowej siedziby Muzeum Śląskiego, była kopalnia „Katowice”
Witold Wojtkiewicz, Roman Jaworski
„Cyrki i ceremonie” Teatr Mumerus
16.00 Romantycy i awangardziści – mgr Dagmara Stanosz
16.30 Między ironią a melancholią – twórczość Witolda Wojtkiewicza – mgr Joanna Szeligowska-Farquhar
17.30 Sierociniec świata i uśmiech Gwynpleina – mgr Dagmara Stanosz
18.00 spektakl Teatru Mumerus „Cyrki i ceremonie” według obrazów Witolda Wojtkiewicza

9 lipca 2011
Muzeum Śląskie, al. W. Korfantego 3
Stanisław Wyspiański, Jerzy Grotowski, Józef Szajna
Akropolis” Teatr Laboratorium „13 rzędów”
16.00 – wykład prof. Dariusza Kosińskiego z Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
17.00 – prezentacja filmowego zapisu spektaklu „Akropolis”
teatr telewizji – reż. James Mac Toggart, prod. Lewis Freedman dla Public Broadcaster Laboratory, New York, 1969, 82 min., na podstawie „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego

13 sierpnia 2011
Muzeum Śląskie, al. W. Korfantego 3
Tadeusz Kantor
„Nigdy tu już nie powrócę” Teatr Cricot 2
16.00 Przekraczanie granic. Późna twórczość malarska i teatralna Tadeusza Kantora – wykład Małgorzaty Paluch-Cybulskiej (Cricoteka)
17.00 Prezentacja filmowego zapisu spektaklu Teatru Cricot 2 „Nigdy tu już nie powrócę” Tadeusza Kantora. teatr telewizji – reżyseria: Andrzej Sapija, produkcja: TVP, Cricoteka, Propaganda

24 września 2011
Muzeum Śląskie, al. W. Korfantego 3
Stanisław Ignacy Witkiewicz
Gębozbiory i Teatr Formistyczny
16.00 W poszukiwaniu metafizyki, czyli Witkacy w Zakopanem – mgr Julita Opalach, Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem
17.00 – Firma portretowa + appendix – mgr Beata Zgodzińska, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
18.00 – „Gębowzory”, „Duszotwarzowzory”, „Twarzowzorca duszowy”. Prezentacja trzech filmów – montaży fotografii Witkacego, reż. Stefan Okołowicz
Magdalena Łuków Vel Broniszewska

Magdalena Łuków Vel
Broniszewska
Watsonie! Czy nie
zrozumiałeś jeszcze,
że cała ta sprawa
...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Muzeum Śląskie 15 czerwca zaprezentowało ekspozycję Śląskie sacrum. Sztuka gotycka 1200–1550, która z powodu całkowitego zakazu wywozu za granicę obiektów muzealnych z Republiki Czeskiej została pozbawiona dzieł z Muzeum Śląskiego w Opawie. Śląscy muzealnicy zapewniają jednak, że podjęto działania mające na celu zrekompensowanie zwiedzającym brak rzeźb, które miały być częścią ekspozycji.



Wystawa w Katowicach padła ofiarą całkowitego zakazu wywozu za granicę obiektów muzealnych z Republiki Czeskiej. Zakaz jest następstwem bezprecedensowego „zaaresztowania” przez władze austriackie trzech dzieł sztuki ze zbiorów czeskich na wystawie kubizmu i futuryzmu, do jakiego doszło dwa tygodnie temu w Wiedniu.



Problemy w sprowadzeniu do Katowic zabytków z Opawy są wynikiem sporu rządu czeskiego oraz szwajcarskiej firmy Diag Human, której mimo orzeczenia sądu nie udało się odzyskać od rządu czeskiego należności w wysokości blisko 9 mld koron. Diag Human zwróciła się o pomoc do władz Austrii, które na mocy wyroku arbitrażu zatrzymały wystawiane w Wiedniu dzieła sztuki z czeskich zbiorów. Rząd czeski w obawie o swój majątek oraz dobra kultury wprowadził nie tylko zakaz wywozu dzieł sztuki, ale także postanowił wycofać wszystkie eksponaty wypożyczone europejskim i światowym muzeom.



Muzeum Śląskie w Katowicach oraz Muzeum Śląskie w Opawie ze względu na unikatowy charakter wystawy przedsięwzięły dodatkowe działania mające na celu zrekompensowanie odbiorcom braku dzieł. Ekspozycja została uzupełniona o jedenaście wielkoformatowych wydruków czeskich rzeźb. Ponadto dzięki zaangażowaniu władz czeskich podczas finisażu być może odbędzie się prezentacja brakujących eksponatów w sekretariacie Ambasady Republiki Czeskiej w Katowicach (dawna siedziba konsulatu Republiki Czeskiej). Niecodzienna wystawa będzie możliwa tylko ze względu na to, że teren ambasady jest częścią terytorium państwa czeskiego. Towarzyszący wystawie bogato ilustrowany katalog zawiera wszystkie obiekty prezentowane na wystawie również te, które z powodu blokady nie dotarły do Muzeum Śląskiego.

źródło: http://www.muzeumslaskie.pl/index.php?id=561
Magdalena Łuków Vel Broniszewska

Magdalena Łuków Vel
Broniszewska
Watsonie! Czy nie
zrozumiałeś jeszcze,
że cała ta sprawa
...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

"Przewodnictwo Polski w Radzie Unii Europejskiej jest nie tylko okresem, podczas którego będziemy gospodarzem większości unijnych wydarzeń, lecz także szansą, aby zaprezentować bogate dziedzictwo kulturalne Polski. Odzwierciedlać je będą również cztery wystawy Muzeum Śląskiego organizowane w ramach prezydencji. Pierwszą z nich „Śląskie sacrum” już dzisiaj można zobaczyć w siedzibie muzeum przy al. Korfantego.


Ekspozycja ma przypomnieć wielkość i znaczenie sztuki sakralnej w okresie gotyku na terenie Górnego Śląska, a jednocześnie odzwierciedlić różnorodność wpływów kulturowych i religijnych, jakim podlegał Śląsk w odniesieniu do sytuacji politycznej lub społeczno-wyznaniowej. Wystawa prezentuje obiekty sztuki średniowiecznej – po raz pierwszy od czasów powojennych – ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach. Zgromadzone na ekspozycji dawne obiekty kultu i jednocześnie wybitne dzieła gotyckiej sztuki sakralnej dopełnione są fotografiami, głównie w zakresie architektury, malarstwa ściennego oraz innych obiektów ruchomych, których wypożyczenie z różnych przyczyn nie było możliwe. Razem pełniej ilustrują zagadnienia artystyczne wpisujące się w pojęcie śląskiego sacrum doby średniowiecza i służą przypomnieniu wielkości sztuki sakralnej w stylu gotyckim na terenie Górnego Śląska. Ekspozycję znacząco wzbogaconą cennymi zabytkami z innych muzeów oraz obiektami pochodzącymi ze śląskich kościołów będzie można zwiedzać do 2 października.


Obrazek



Obrazek


Kolejną wystawą Muzeum Śląskiego organizowaną w ramach polskiej prezydencji jest prezentacja fotografii Postindustrialne dziedzictwo Górnego Śląska, która jest elementem wspólnego niemiecko-polskiego projektu wystawienniczego i wydawniczego Struktura i architektura. Postindustrialne dziedzictwo Górnego Śląska. Na ekspozycji, która rozpocznie się 29 września br. zostanie zaprezentowanych ok. 60 fotografii wielkoformatowych, barwnych, ukazujących współczesne oblicze i funkcje dziedzictwa postindustrialnego na Górnym Śląsku obserwowane z perspektywy niemieckich fotografików młodego pokolenia: Anke Illing i Thomasa Voßbecka. Projekt obejmował wybrane zakłady przemysłowe powstałe przed 1945 rokiem i czynne do dziś lub te, których pozostałe fragmenty pozwalają na zobrazowanie ich potencjału przemysłowego. Autorzy skupili swą uwagę głównie na architekturze przemysłowej ukazującej zarówno wnętrza zakładów, jak i bryły ich budynków oraz towarzyszące fragmenty przemysłowego i naturalnego krajobrazu.


Obrazek



Obrazek



Obrazek


Niezwykłą, bo skierowaną do odbiorców wcześniej wykluczonych, jest ekspozycja rzeźb Piękno dotyku . Wystawa rozpoczynająca się 15 października – w dniu „Białej Laski”, podczas którego zwrócona jest szczególna uwaga na problemy osób niewidomych – ma wyznaczyć nowy nurt w muzealnictwie polskim. Jest jednym z projektów Muzeum Śląskiego, których głównym celem jest umożliwienie dostępu do europejskiego dziedzictwa kulturowego osobom z różnorodnymi deficytami poznawczymi. Na wystawie pokazane zostaną kopie najsłynniejszych rzeźb doby antyku, sztuki hellenistycznej oraz reprezentujące tradycję rzeźby renesansowej, tworzące uniwersalny dyskurs na temat sztuki europejskiej, pozyskane z Państwowego Muzeum Dotyku im. Homera w Anconie (Włochy). Odrębne miejsce zajmie sala z kopiami rzeźb Michała Anioła, począwszy od Piety, aż po Tondo Taddei. Sekcja rzeźbiarska wystawy zostanie wzbogacona o część prezentującą historię architektury, zobaczymy m.in. Panteon, katedrę Santa Maria del Fiore czy Bazylikę św. Piotra. Ekspozycji będzie towarzyszyć integralnie opracowany program edukacyjny z zakresu historii sztuki dla dzieci i młodzieży niewidzącej i niedowidzącej oraz międzynarodowa konferencja, na której spotkają się praktycy i teoretycy programów adresowanych do osób niepełnosprawnych oraz podjęte zostaną rozważania na temat ograniczeń w naszym odbiorze sztuki. W trakcie wystawy organizowane będą warsztaty rozwijające zdolność multi-sensualnego poznawania sztuki, otoczenia. Na czas ekspozycji, która potrwa do 8 stycznia 2012 roku, przygotowana zostanie publikacja zawierająca artykuły międzynarodowych ekspertów z dziedziny sztuki dostosowywanej do potrzeb osób niepełnosprawnych, estetyków, antropologów kultury, historyków sztuki i muzeologów, pierwsza tak przygotowana publikacja na rynku polskim.

Raj nieutracony, czyli o ogrodach to wystawa ukazująca rolę ogrodów w kulturze europejskiej w ujęciu estetycznym i filozoficznym – począwszy od wyobrażeń rajskiego ogrodu, poprzez ogrody jako miejsca szczególne, aż po wyjaśnienie symboliki ogrodu i jego elementów. Ekspozycja przybliży również zjawisko śląskiej i polskiej plastyki nieprofesjonalnej, charakterystycznego, ale bardzo złożonego elementu kultury egalitarnej, obejmującego między innymi sztukę naiwną, sztukę intuicyjną jak i outsider art. Służący za kanwę wystawy ogród w tradycji i zbiorowej wyobraźni odbierany jest jako miejsce magiczne, miejsce będące zarazem kolebką rodzaju ludzkiego, jak i obiecaną arkadią. Nic zatem dziwnego, że jako tak pojęta przestrzeń metafizyczna posiada bogatą symbolikę odnoszącą się do bardzo wielu obszarów ludzkiego życia i tożsamą w wielu kulturach. Pokazane zostaną inspirowane zainteresowaniami teozoficznymi ogrody wyobraźni urodzonego w Katowicach, a zmarłego w Bydgoszczy Teofila Ociepki, przepełnione symboliką dalekiego wschodu ogrody miłości Erwina Sówki, którego twórczość znana jest i ceniona zarówno w Polsce, jak i za granicą. O ogrodzie jako miejscu świętym, miejscu spotkania z Bogiem, miejscu objawień opowiadać będą między innymi obrazy Marka Idziaszka (mistrza malarstwa na szkle) i Marianny Wiśnios. Wystawa ta jednak nie byłaby pełna, gdyby nie prezentowała prac najsłynniejszego polskiego piewcy ogrodów – Bazylego Albiczuka mieszkającego Dąbrowicy Małej koło Białej Podlaskiej. Człowieka rozmiłowanego w ogrodach i tworzącego je zarówno na płótnach, jak i wokół swojego domu."

O nadchodzących wydarzeniach można przeczytać także w artykule: http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/slask/cztery-wyst...
Magdalena Łuków Vel Broniszewska

Magdalena Łuków Vel
Broniszewska
Watsonie! Czy nie
zrozumiałeś jeszcze,
że cała ta sprawa
...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

Galeria Sztuki Pogranicza Muzeum Śląskiego w Katowicach zaprasza na wystawę:

VIVAT INSITA. MARIA WNĘK - MALARKA SŁYNNA PO CAŁYM ŚWIECIE

"Ekspozycja dzieł Marii Wnęk, najwybitniejszej przedstawicielki polskiego art brut. Jej prace znajdują się zarówno w sławnej Collection de l’Art Brut w Lozannie, jak i American Visionary Art Muzeum w Baltimore oraz Art & Marges Museum w Brukseli. Mimo to obrazami tej artystki pochwalić się mogą tylko nieliczne polskie muzea: Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu, Muzeum Etnograficzne w Toruniu i od niedawna Muzeum Śląskie w Katowicach. Jej twórczość była prezentowana na całym świecie (między innymi w 2004 roku na VII Międzynarodowym Triennale Sztuki Nieprofesjonalnej INSITA w Bratysławie) i opisywana w literaturze przedmiotu w Polsce oraz za granicą.


Obrazek


Maria Wnęk "Madonna z Dzieciątkiem", wł. Muzeum Śląskie w Katowicach


Obrazek


Maria Wnęk "Trójca Święta", wł. Muzeum Śląskie w Katowicach

Twórczość Marii Wnęk bliska jest ekspresjonizmowi – to sztuka napięć i obsesji, to automanifestacja własnych przeżyć poprzez tworzone dzieło. Malarstwo dawało jej możliwość wyartykułowania doznań wewnętrznych, niepokojów i lęków. Obsesja religijna spotęgowana rozwojem choroby psychicznej spowodowała niesamowitą ekspresję w twórczości artystki, tym bardziej, że w jej życiu nie było wyraźnego rozgraniczenia pomiędzy rzeczywistością a wyobraźnią. W świadomości malarki przenikały się wizje religijne, w których rozmawiała ze świętymi, a Chrystus i Matka Boska ratowali ją z wielu opresji, z przerażającymi relacjami o tym, jak różni ludzie czyhają na jej zdrowie i życie. Wszelkie faktyczne czy domniemane krzywdy, wszelkie tragiczne przeżycia, malując starała się niejako oswoić, chociaż większość z nich była jedynie wytworem jej chorej wyobraźni. Efekt plastyczny potęgowała rozbudowanymi tekstami umieszczanymi na odwrociach prac, mającymi bardzo silny związek z obrazem."

Kurator wystawy: Sonia Wilk

Patroni medialni:


Obrazek
Magdalena Łuków vel Broniszewska edytował(a) ten post dnia 12.07.11 o godzinie 20:30
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

15 października · 15:00 - 18:00
w Muzeum Śląskie

To już trzeci cykl spotkań ze śląską mową, podczas których prowadzona zostanie całkowicie nowa formula. Wykłady zastąpione zostaną regularnym oprowadzaniem w mowie śląskiej po wystawach czasowych. Rolę przewodnika pełnić będzie pan Leon Sładek z Towarzystwa Piastowania Śląskiej Mowy DANGA, który zdążył zdobyć już sobie niekłamaną sympatię zwiedzających. W październiku zapraszamy na wystawie "Struktura i architektura. Postindustrialne dziedzictwo Górnego Śląska".

Oprowadzania odbywać się będą:

- według stałego harmonogramu: każda trzecia sobota miesiąca,

- według zmiennego harmonogramu: oprowadzanie będzie poprzedzało wybrane spotkania towarzyszące wystawom.

http://www.muzeumslaskie.pl/edukacja-cykle-dla-dorosly...
Magdalena Łuków Vel Broniszewska

Magdalena Łuków Vel
Broniszewska
Watsonie! Czy nie
zrozumiałeś jeszcze,
że cała ta sprawa
...

Temat: Muzeum Ślaskie - wystawy wykłady prelekcje etc

MUZEUM ŚLĄSKIE W KATOWICACH ORAZ DZIAŁ PLASTYKI NIEPROFESJONALNEJ ZAPRASZAJĄ NA WYSTAWĘ:

RAJ NIEUTRACONY CZYLI O OGRODACH

16 grudnia 2011 - 26 lutego 2012

Potrzeba urządzania ogrodów i nieustający zachwyt nad ich pięknem jest jedną z najbardziej podstawowych i oczywistych potrzeb człowieka związanych z oswojeniem i organizowaniem własnej przestrzeni. Pierwowzorem ogrodu jest bowiem Eden – Raj będący idealnym światem, za którym człowiek nieustannie tęskni i którego namiastkę stara się sobie stworzyć. Od tysiącleci ogród wpisany jest w historię człowieka i niemalże wszystkie dziedziny jego życia – od literatury, muzyki i sztuk plastycznych po rzeczywistość dnia codziennego. Rozbudza także wyobraźnię i często staje się tematem dzieł plastycznych. Oczywistym więc jest, że to piękne, nastrojowe miejsce przedstawia również wielu artystów, których twórczość zaliczana jest do tak zwanej plastyki nieprofesjonalnej – charakterystycznego, ale bardzo złożonego elementu kultury egalitarnej obejmującego między innymi sztukę naiwną, sztukę intuicyjną, jak i outsider art czy art brut – zjawiska, którym zainteresowanie przechodzi obecnie swój renesans.


Obrazek


Piotr Chmielarski "Gorgonie", 2007, olej/płótno, wł. St. G. Trefoń


Obrazek


Jan Nowak "Ogród XI", 2008, linoryt, wł. Muzeum Śląskie w Katowicach


Obrazek


Marek Idziaszek "Objawienie", 1998, olej na szkle, wł. Muzeum Śląskie w Katowicach

Na ekspozycji pokazane zostaną inspirowane zainteresowaniami teozoficznymi ogrody wyobraźni urodzonego w Katowicach, a zmarłego w Bydgoszczy Teofila Ociepki, przepełnione symboliką dalekiego wschodu ogrody miłości Erwina Sówki, którego twórczość znana jest i ceniona zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Ponadto pokazany zostanie cykl ogrodów, ujęty w bajkowej stylizacji, przepełniony symboliką o głębokiej wymowie filozoficznej, których autorem jest najwybitniejszy polski grafik intuicyjny – Jan Nowak. Nie zabraknie także przedstawień ogrodów przydomowych, między innymi tych charakterystycznych dla katowickiego osiedla Giszowiec, które zgodnie z zamierzeniem projektantów już na początku XX wieku spełniało postulaty architektonicznego „miasta-ogrodu”, a którego niezrównanym dokumentalistą był mieszkający tam malarz Ewald Gawlik.

Innym ciekawym elementem wystawy będzie prezentacja zjawiska powoli zanikającego, a mianowicie ogródków działkowych. O ogrodzie jako miejscu świętym, miejscu spotkania z bogiem, miejscu objawień opowiadać będą między innymi obrazy Marka Idziaszka (mistrza malarstwa na szkle) i Marianny Wiśnios. Wystawa ta jednak nie byłaby pełna, gdyby nie prezentowała prac najsłynniejszego polskiego piewcy ogrodów – Bazylego Albiczuka mieszkającego w Dąbrowicy Małej koło Białej Podlaskiej. Człowieka rozmiłowanego w ogrodach i tworzącego je zarówno na płótnach, jak i wokół swojego domu.

Spotkanie w ramach wystawy:

19 stycznia (czwartek), godz.17.00 zwiedzanie z kuratorem wystawy.
Wstęp na podstawie biletu na wykład dra W. Szendery „Tradycyjne ogrody przydomowe - zegrodki na Górnym Śląsku”

Kurator wystawy: Sonia Wilk
Współpraca: Magdalena Łuków vel Broniszewska

Patronat medialny:


Obrazek



Wyślij zaproszenie do