Temat: znak który zastąpił nazwę
przepraszam za osobiste spojrzenie, otoz dokladnie na temat znaku i nazwy odbylam rozmowe swego czasu z osoba pracujaca w biurze zatwierdzajacym znaki firmowe. okazuje sie, ze mozna sobie zatwierdzic znak (po sprawdzeniu w biurze, ze jest "wolny") w czterech kategoriach pokrewnych, za kazda dodatkowa kategorie trzeba sporo placic,przy czym kategorii jest ogromna ilosc, w zwiazku z czym bywaja czasami te same nazwy firm (marek) w kategoriach od siebie dosc odleglych jak moda, budownictwo, przemysl spozywczy...
wtedy wlasnie zapytalam pania w okienku czy w takim ukladzie teoretycznie moge swoja firme nazwac "Coca cola" gdyz nie jest ona z mojego sektoru, na co otrzymalam odpowiedz, ze istnieja marki ogolnie znane i rozpoznawalnosc firmy "mierzy sie" dzieki sondazowi na ulicy.
1000 przypadkowych osob pytana o skojarzenia z dana marka okresla jej stopien rozpoznawalnosci. jezeli jest rozpoznawalna (nie pamietam progu) nie mozna uzyc w absolutnie zadnym sektorze, pomimo, ze nie jest wszedzie zastrzezona.
rozroznia sie sondaze "spontaniczne" - np na haslo "parfumy dla mezczyzn" - 75% ludzi odpowiada skojarzeniem "kenzo", 50% badanych odpowiada Hugo Boss itd. (dane z wikipedii-). sondaze asystowane polegaja na zadaniu pytania zamknietego np "czy zna Pan/ Pani marke "kenzo", tutaj znajomosc marki byla na 95%.
szczegolnie ostatnio gdy czytam informacje zwiazane z poprawianiem sie obrazu marki dzieki internetowi, to niektore marki zyskaly kilka procent na rozpoznawalnosci marki, naturalnie nie sa to te same liczby co przy "kenzo" ale np z 12% podskoczyly na rok na 14%, co uwazane jest za duzy sukces...
a wracajac do zabawy, - znak, ktory zastapil nazwe (nazwe produktu) to naturalnie bedzie w Polsce ROWER, czyli pierwsza marka, ktora produkowala bicyklet (tak sie chyba na poczatku nazywal rower-). czy tez XERO, czyli kopie oryginalu, ktore wykonywaly pierwsze sprowadzone do Polski maszyny.
jezeli chodzi o symbole uzywane juz bez nazwy, to chyba najmocniejsze sa one w przemysle samochodowym i sportowym... byc moze zwiazne z szybkoscia? -)
stojacy lew - to oczywiscie Peugeot, trzy krotkie rownolegle linie to oczywiscie Adidas itd...
co do krzyza, to umieszczony na budynku jest znakiem swiatyni lub noszony na szyi jest symbolem przynaleznosci religijnej, dokladnie - chrzescijanskiej. osoba, ktora nosi ten znak (lub juz na sam widok znaku) moze naturalnie miec podejscie gleboko emocjonalne...
i chyba nawet chodzi o wywolanie tych stanow emocjonalnych wokolo znaku - naturalnie - pozytywnych-)
te zaleznosc emocjonalna mozemy wykorzystywac przy podnoszeniu znaczenia marki uzywanej przez idola konkretnej grupy, np mlodziezy czy kibicow. bywa, ze firmy sponsoruja konkretne akcje humanitarne aby te skojarzenia emocjonalne osiagnac...
pozdrawiam -)