Temat: refreshing karty menu i logotypu

Chciałbym uzyskać rade, co myślicie o refreshingu karty menu w gastronomii. Czy jeśli restauracja realizuje zyski należy odświeżyć kartę menu? Czy ewentualna zmiana ma być b.delikatna czy można zaryzykować większą modyfikacja graficzną? Jak zbadać efektywność zmian? Czy eyetracking jest dobrą metodą badawczą? a logotyp? czy warto odświeżać logo?Mikołaj Lompa edytował(a) ten post dnia 01.01.10 o godzinie 22:52
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: refreshing karty menu i logotypu

a wiesz chociez co jest celem tego biznesu? Odpowiedz to uzyskasz
radę

konto usunięte

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Eyetracking to gruba przesada. Badanie jest bardzo drogie, dedykowane do innych zastosowań a w najlepszym wypadku raport potwierdzi błędy widoczne gołym okiem.

Do oceny efektywności zmian służą odpowiednio zaprojektowane badania. Również tym wypadku będzie to jednak skórka za wyprawkę.

Nikt poważny nie odpowie na pytania 1,2 i 5 bez poznania przypadku.
Błażej Cybowski

Błażej Cybowski colorland.pl i
kilkanaście innych
serwisów
internetowych

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Mikołaj Lompa:
Chciałbym uzyskać rade, co myślicie o refreshingu karty menu w gastronomii. Czy jeśli restauracja realizuje zyski należy odświeżyć kartę menu? Czy ewentualna zmiana ma być b.delikatna czy można zaryzykować większą modyfikacja graficzną? Jak zbadać efektywność zmian? Czy eyetracking jest dobrą metodą badawczą? a logotyp? czy warto odświeżać logo?Mikołaj Lompa edytował(a) ten post dnia 01.01.10 o godzinie 22:52

Zmiana menu zależy od specyfiki i charakteru lokalu. Zmiana może nastąpić np. po analizie sprzedażowej konkretnych pozycji - usuwa się pozycje niedochodowe i słabo schodzące - na nowe. Na szczęście prawie wszystko jest tu mierzalne i można nawet w zyskownej restauracji znaleźć pozycje, które warto zmienić (a i takie których nie warto zmieniać mimo braku z nich dochodu czy nawet obrotu.)
Zmiana czy modyfikacja logotypu musi/powinna iść także w parze z czymś więcej - wprowadzenie nowej karty menu i nowego menu jest do tego dobrym przyczynkiem.
Mierzalność efektywności zmian - częściowo przełoży Ci się to na wyniki sprzedaży, częściowo po wprowadzeniu nowej karty Klienci zauważą "na oko", że jest coś nowe => lepsze niż było. (O ile takowe będzie :) )

konto usunięte

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Co do samego logotypu - to warto się zastanowić.

Albo wprowadzamy zmiany znaczące jakościowo - co może w parze iść za zmianą wystroju/menu itp., lub robimy tzw. lifting, który jest mało zauważalny na pierwszy rzut oka i Kliencie tak naprawdę mogą go nie dostrzec - jednak w dłuższej perspektywie to "zliftowane" logo będzie cały czas ze stylistyką "na czasie".
Łukasz Walat

Łukasz Walat Dyrektor Biura
Marketingu
Bankowości
Korporacyjnej,
Credi...

Temat: refreshing karty menu i logotypu

logotypu - nie odświerzać (ale mieć dobre logo)
kartę - odświerzać
naprawde dobre knajpy mają krótkie menu - nie można byc dobrym we wszystkim; krótkie menu to większe prawdopodobieństwo świeżych składników, lepszej jakości przygotowania potraw ale też pewna nuda, wkradająca sie dość szybko - zatem wymóg odświerzania

Można wprowadzić filarowe menu stałe
wzbogacone menu tygodniowym lub miesięcznym...

skądś znam ten koncept, heh...

Ale oczywiscie - wszystko zależy

konto usunięte

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Na stronie reuters.com można znaleźć presskit streszczający wyniki badań czytelności menu.
Artykuł wywołał gwałtowny sprzeciw środowisk profesjonalnych a wyniki zdyskredytowało dodatkowo odkrycie powiązań autorów z firmą Microsoft. Jest to podręcznikowy przykład przełożenia błędnych założeń na błędne wnioski. Polecam lekturę, ale tylko ku przestrodze.Marcin F. edytował(a) ten post dnia 06.01.10 o godzinie 08:03
Karol Sidorowski

Karol Sidorowski www.brandking.eu

Temat: refreshing karty menu i logotypu

czemu nie?

może pokaż logo i kartę to będzie wiadomo o czym mówimy
jeśli logo nie jest dobre to warto odświeżyć, jeśli kartę można zrobić bardziej czytelną to też na pewno nie zaszkodzi
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Mikołaj Lompa:
Chciałbym uzyskać rade, co myślicie o refreshingu karty menu w gastronomii. Czy jeśli restauracja realizuje zyski należy odświeżyć kartę menu? Czy ewentualna zmiana ma być b.delikatna czy można zaryzykować większą modyfikacja graficzną? Jak zbadać efektywność zmian? Czy eyetracking jest dobrą metodą badawczą? a logotyp? czy warto odświeżać logo?Mikołaj Lompa edytował(a) ten post dnia 01.01.10 o godzinie 22:52
Właściwie możnaby krótko - wszystko warto. Z jednym zastrzeżeniem, fundamentalnym, trzeba wiedzieć PO CO.
Igor Downar-Zapolski

Igor Downar-Zapolski
marketing/reklama/pr
/www

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Właśnie - po co? :)

Do restauracji ludzie nie przychodzą po to, żeby podobało im się menu, tylko po to, żeby smakowało im jedzenie. Jeśli restauracja ma dużo klientów i dobrze się jej powodzi, a logotyp i karta są obiektywnie dobre, to w ogóle bym się tym nie zajmował. Bo i po co? :) Tylko po to, żeby coś zmieniać?

Można poszerzyć kartę o nowe pozycje, usunąć niektóre źle się sprzedające, ale to nie ma nic wspólnego z identyfikacją.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Igor Downar-Zapolski:
Właśnie - po co? :)

Do restauracji ludzie nie przychodzą po to, żeby podobało im się menu, tylko po to, żeby smakowało im jedzenie. Jeśli restauracja ma dużo klientów i dobrze się jej powodzi, a logotyp i karta są obiektywnie dobre, to w ogóle bym się tym nie zajmował. Bo i po co? :) Tylko po to, żeby coś zmieniać?

Można poszerzyć kartę o nowe pozycje, usunąć niektóre źle się sprzedające, ale to nie ma nic wspólnego z identyfikacją.
Chyba że trzeba dać zarobić... projektantowi :)

konto usunięte

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Łukasz Walat:
logotypu - nie odświerzać (ale mieć dobre logo)
kartę - odświerzać
naprawde dobre knajpy mają krótkie menu - nie można byc dobrym we wszystkim; krótkie menu to większe prawdopodobieństwo świeżych składników, lepszej jakości przygotowania potraw ale też pewna nuda, wkradająca sie dość szybko - zatem wymóg odświerzania

Można wprowadzić filarowe menu stałe
wzbogacone menu tygodniowym lub miesięcznym...

skądś znam ten koncept, heh...

Ale oczywiscie - wszystko zależy

Co do założeń karty i odświeżania zgadzam się w 100%. Tak pewnie ten proces będzie zdecydowanie częściej przebiegał. Bo jest związany np. z sezonowością, dostępem świeżych ... ryb warzyw i w ogóle.

Natomiast nie zgadam się co do samego logotypu, że jest jedne i stałe. Core logo jest w pewnym sensie stałe i nie zmienne, natomiast dodatkowe elementy powinny być zgodne z duchem czasu i aktualnie stosowanej stylistyce. Są to normalne procesy i tak naprawdę tego dostosowywania logotypu do aktualnej stylistyki konsument nie dostrzeże na pierwszy rzut oka. Jednak nie taki jest cel. Nie wiem czy wszyscy pamiętacie jak często zmienia się logotyp chociażby Coca Coli. Raz komunikowany tylko napis na czerwonym tle, później z otwartym kapslem, później z falami ...W zasadzie logo pozostaje w pewnym sensie nie zmienione, ale wpisane a aktualny trend rynkowy.

Dlatego nie odrzucałbym liftingu logotypu.
Karol Sidorowski

Karol Sidorowski www.brandking.eu

Temat: refreshing karty menu i logotypu

ja myślę że bez obejrzenia tego wszelkie dyskusje są bez sensu :)
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Andrzej Wowk:
Nie wiem czy wszyscy pamiętacie jak często zmienia się logotyp chociażby Coca Coli.
A jak często się zmienia ten logotyp? Bo mam wrażenie że ci się logotyp z czymś pomięszał :)

konto usunięte

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Zmiana logotypu - zgadza się może nie do końca precyzyjnie się wyraziłem - choć jest to zmiana. Zmiana nie oznacza wymiany na inne logo - lecz zmianą może też być upgrade - czyli zmienia się forma komunikacji logo, dochodzą dodatkowe elementy, linie np. łagodnieją lub stają się bardziej dynamiczne. Logo zostaje opisywane w nowej aranżacji i stylistyce. Sam "core" logo żadko ulega modyfikacji - więcej i częściej się zmieniają elementy dodatkowe - czy wariacja na temat logo.
Igor Downar-Zapolski

Igor Downar-Zapolski
marketing/reklama/pr
/www

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Naprawdę - za dużo tego wszystkiego jak na restaurację :)

Wraca pytanie podstawowe - po co? :) I jak często ma to sens w przypadku restauracji?
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: refreshing karty menu i logotypu

zmiana głównych narzędzi identyfikacji wizualnej powinna
wynikać z poważnych i starannie przemyślanych powodów. Dlatego
zapytałem o cele tego przedsięwzięcia gastronomicznego.
Zaniepokoił mnie tekst ,, restauracja realizuje zyski,, co
miałoby skłaniać do odświeżenia karty czy logo. Rozumiem, że
yw celu jeszcze większych zysków. Otóż nie majstrujcie przy
logo a zaproponujcie np półnagie kelnerki. Celem restauracji
jeśli właściwie rozumieć znaczenie słowa, nie ma być realizacja
zysków/?/ lecz zaspakajanie potrzeb! Zyski są tu na planie dalszym
Potrzeby te sa specyficzne, wymagające starannego ich definiowania
rozpoznawania i równie starannych sposobów zaspakajania. Nie
przez zmiany firmowych grafik czy nowe krzesła się to załatwia
lecz szuka się sposobów w obszarze niejakiego Brillant-Savarin,a
I jak sądzę nie jest to ani na głowę ani na możliwości obecnych
właścicieli tego biznesu co to ,,realizuje zyski,,
Robert Mieniok

Robert Mieniok projektant grafik

Temat: refreshing karty menu i logotypu

Naprawdę - za dużo tego wszystkiego jak na restaurację :)

Wraca pytanie podstawowe - po co? :) I jak często ma to sens w przypadku restauracji?

W zupełności się z zgadzam ze spostrzeżeniem Igora. Nawet jezeli Identyfikacja będzię odlotowa, a serwis średni, to akurat w tej dziedzinie lifting czy nawet zmiana wizerunku, wg. mnie, nic nie da. Nie zapomnijmy, że najskuteczniejsza forma reklamy, przynajmniej w tego typu usługach, jest "poczta pantoflowa". I poza tym z doświadczenia wiem, że jak raz spróbuję i mi nie zasmakuje, to nie wrócę:).

Oczywiście "mobilne" znaki są dla mnie świetnym rozwiązaniem ale nie dla tego typu podmiotu. Ruch taki jest dobry dla "dynamicznych" akcji np:

http://www.behance.net/Gallery/City-of-Melbourne/276451
http://www.melbourne.vic.gov.au/Pages/default.aspx

czy:

http://www.playmobile.pl/pl/play-abonament/promocje/wy...

Następna dyskusja:

drugie dno logotypu




Wyślij zaproszenie do