konto usunięte

Temat: POZnan*

nawiązywać,przywodzić jakis temat czy tworzyć skojarzenia.

Można też spróbować zacząć budowę tożsamości wizualnej marki od warstwy właśnie graficznej - zrobienia pięknego znaku, czy zaprojektowania pisma i potem odpowiednimi działaniami świadomość owej marki wygenerować wśród odbiorców. Projekt graficzny nie istnieje bez kontekstu, chyba, że brak kontekstu zakłada twórca w swoim programie, co już stanowi jakiś kontekst:)

Zdaję sobie sprawę, że nie odkryłem Ameryki, ale chcę położyć tu nacisk na rolę KOMUNIKACJI w procesie kształtowania wizerunku - jeżeli nie będzie dialogu między grafikiem, a (w tym przypadku) służbami miejskimi - NIGDY nie powstanie dobry znak. żeby spełnić to założenie, obie strony muszą być KOMPETENTNE. A tego w logo Poznania nie widać...

konto usunięte

Temat: POZnan*

>Najpierw trzeba ta tożsamość miasta zdefiniować, potem zdiagnozować co z niej wzmacniamy a co np osłabiamy, potem
wyspecyfikować te wyróżniki tozsamosci którymi będziemy się posługiwać, potem jeszcze kilka ważnych decyzji jeszcze nalezy
podjąć. Jednym z mechanizmów przekazu tożsamości do wybranych grup otoczenia b ędzie tożsamośc wizualna. Radzę jednak być tu precyzyjnym i idróżniac ta tożsamośc od różnych luznych
pomysłów na oznakowanie. Tozsamość wizualna to już utrwalony system wizualny a nie np księga znaku ,która dopiero moze
być projektem tej tożsamości. Może ale nie musi.

Zatem grafik podejmując się pracy nad projektem tożsamości
wizualnej miasta musi mieć wgląd w opis tej tożsamości ogólnej
z wskazaniem tych jej elementów które sa najważniejsze z punktu
widzenia celów / bo celem jest wizerunek a dalej marka /
Nie jest rola grafika odtwarzanie, domyslanie się tej tożsamości.

Dobry znak nic nie oznacza. Dobry warsztatowo? Dobry komunikacyjnie
Dobrze kodujący styl? Dobry bo modny? Trzeba jasno określić cele jakie przy pomocy znaku chcemy min osiągać i oceniać znak z tej
peerspektyw .Z tym ze znak , jako komunikat wizualny, wszystkich
oczekiwań nie spełni / w sensie statycznym / .Jest jeszcze zarządzanie tym znakiem, uczynienie z niego komunikatu oraz orga-
nizacja przekazu. Ale to juz skomplikowane sprawy, poza warsztatem grafika

Pełna zgoda. Szkoda że nie można liczyć na taką obsługę na co dzień:) Fajnie było by dostawać takie doskonałe briefy. Niestety w rzeczywistości obowiązuje model: zrób pan, potem zobaczymy, czy się nam podoba... Wszystko od d...y strony. Wszak myślenie to ciężka praca - to boli.
Aleksander Bąk

Aleksander Bąk aleksanderbak.pl —
projektuję, bo
lubię.

Temat: POZnan*

Jan J.:
[…] Taki styl mozna narzucać czyli wprowadzać od początku. O ile to mozliwe w przypadku marki produktu , jest karkołomne w przypadku marki miasta. Tu własnie jest ta różnica w budowie i zarządzaniu marka. Pacykarze z Just żadnego stylu nie odkryli, nie odczytali tylko brutalnie narzucili jakas grafikę / znaku / która jeśli jakis styl niesie, to obcy marce miasta Poznań. […]


Czy możesz zatem określić markę miasta Poznań lub co jest bliskie marce miasta Poznań?

A~
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: POZnan*

Aleksander Bąk:
Czy możesz zatem określić markę miasta Poznań lub co jest
bliskie marce miasta Poznań?

Pytanie naiwne. Ale wyjaśniam co się składa na markę miasta
Przede wszystkim miejsce a szczególnie wartosci jakie moze ono
dostarczac. Tak więc różna będzie treść marki dla różnych osób.
Marka to także architektura miasta, jego zagospodarowanie,
zabytki,usługi,instytucje a także ludzie, symbolika, heraldyka, legendy magiczne miejsca jednym słowem innośc, odmienność, wyrazistość tego co przyciaga. Elementy marki to tożsamośc
miasta bo ono istnieje od setek lat. Tu mozna wymieniac wiele
ale zwracam uwagę np na stereotyp mieszkańca, wydarzenia kulturalne.Elementem marki jest tożsamośc marki czyli to jak miasto komunikuje swoją obecność / od widokówek po foldery, Wreszcie takim elementem jest wizerunek marki miasta. Czyli
to jak jest ono postrzegane. W rzeczywistości to wiele wizerunków. Na markę miasta składa się także jej idea czyli swoisty duch miasta, wszystko to co stanowi
o specyfice. I na markę składa się jej kapitał czyli znajomość marki, skojarzenia jakie ona wywołuje itp To taka istota
wartości marki dająca się nawet wycenić. Tyle w skrócie

Czyli mówiąc o marce mamy zupełnie coś innego na mysli. Jesli
nie rozpoznamy tych wymienionych komponentów marki / bo ona jest
niezależnie czy coś nowego chcemy tworzyć /nie ma sensu bawić się
w deformację znaku i dopisywanie do niego głupawych czyli nieadekwatnych dopisków.Kolejny to już przykład kiedy nie odrabia się pracy domowej czyli wypracowania ale już powstaje rysunek do tegoz wypracowania. Obserwowałem Tarnów co to szumu z logo narobił i...... nic więcej.

I żeby być konkretnym: trzeba najpierw ta markę rozpoznać a potem przy niej majstrować. Z mojego doświadczenia wynika , że nie
zadano sobie najmniejszego trudu rozpoznania, dlatego twierdzę
o jakimś stylu / za wiele jak na styl / całkowicie obcym marce
Poznań. Stylu który ujawnia grafika i przytoczony tekst
Aleksander Bąk

Aleksander Bąk aleksanderbak.pl —
projektuję, bo
lubię.

Temat: POZnan*

Jan J.:

Wybacz, ale nie oczekuję od Ciebie definiowania czym jest marka tylko o odpowiedź na proste pytanie o markę miasta Poznań, skoro określiłeś, że styl zaprezentowany w aktualnych działaniach miasta jest tej marce OBCY.

A~
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: POZnan*

Aleksander Bąk:
Jan J.:

Wybacz, ale nie oczekuję od Ciebie definiowania czym jest marka tylko o odpowiedź na proste pytanie o markę miasta Poznań, skoro określiłeś, że styl zaprezentowany w aktualnych działaniach miasta jest tej marce OBCY.

A~
Wydawało mi się że wyjasniłem. Zatem, aby majstrować czyli
coś zmieniac trzeba to ,,coś,, rozpoznać. Niestety, nikt
nigdy rozpoznaniem marki tego miasta się nie zajmował. Nie
było woli,chęci ani pieniędzy. Więc marka ta powstawała spontanicznie bez udzialu zainteresowanych. Jak jest,
niewiele wiadomo. Lekceważenie jej i próby zmieniania lub
budowy od nowa to błąd. Bo skąd wiadomo jak się ma ten
wizerunek do celów i interesów miasta ? Przecież
jest prawdopodobne że u jego podstaw może znajdować się np
nieprawda, fałsz , ignorancja , ujemny stereotyp itp.
Pozostawiamy to czy niwelujemy?

Kwestia druga. Marka a dokładniej jej wizerunek to nic
innego jak zapisana w komunikaty i przekazana tożsamość
a dokładniej te jej elementy które sa istotne z punktu widzenia celów marki. Tozsamosć nie została zapisana, co będzie komunikowane?

kwestia trzecia.strategia marki to opis sposobu przejśia
od stanu obecnego do zaplanowanego. Skoro stan obecny
nieznany o jakiej strategii mowa. Jakich technik
brandingowych mozna używać a jakich raczej nie

kwestia czwarta.budowa marki to działanie na wyróznienie się.
W jaki sposób wyrózni się miasto np wobec odbiorcy
/ komunikatów / zza Odry tym smiesznym hasełkiem. Zaznaczam
tych Niemców ktorzy już pokonali autem drogę zza Odry do
Poznania. Określą to jako chciejstwo, jako przynęte jako wabik. A powinno to byc skrótem najistotniejszej cechy z obszaru tozsamości

kwestia piata. Budując czy tworząc marke miasta czytelna powinna być jakaś praktyczna funkcja tej marki. Wyróżnik to mało. Z
hasła wynika funkcja mało realna. Bo ja ja odczytuje jako
legitymacja do pewnych działań. Tylko ich rozrzut jest tak wielki
ze sa one nieczytelne / czy kultura czy wysoka technologia czy
tradycja czy cholera wie co /

po szóste. Po kiego grzyba pchać się w obszar marki określony hasłem? Ani nie ma na to mocy ani doświadczenia ani tradycji
To hasło nie jest dla Europy atrakcyjne, bo Europa nuworyszy
nie kupuje.A gdyby tak budować markę na produktach kultury, ekologii, bezpieczeństwa itp?

konto usunięte

Temat: POZnan*

skąd wiesz że miał to być akademicki eksperyment? aaaa.... zapomniałem że ty świetnie czytasz między wierszami... A skoro już porównałeś do grzybni - to raczej pozytywne skojarzenie wbrew pozorom :) obojetnie z czyjego wora.

Andrzej, ja jestem po prostu głupi - nie zwracaj na mnie uwagi...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: POZnan*

I sądzisz że to cię usprawiedliwia?
Bartosz Borowiec

Bartosz Borowiec Doświadczony

Temat: POZnan*

Mnie ta gwiazdka kojarzy się z gwiazdkami na umowach i odnośników małym druczkiem. Pierwsze wrażenie po zobaczeniu logo to taka nieufność, że tam coś nie do końca gra, coś jest ukryte i nie do końca chce się to pokazać. Taki kruczek pisany małym tekstem.
A poza tym to rzeczywiście po Poznaniu spodziewałem się czegoś lepszego, bardziej zaskakującego, wyrafinowanego. Jak byłem studentem (i miałem czas) to pojechałem na Festiwal Malta. Widziałem wtedy parę rzeczy, które do tej pory mam przed oczyma i było to jedno z ciekawszych wydarzeń kulturalnych mojego życia. Natomiast w ogóle tego nie odnajduję w tym logo. Może problem polega na tym, że robiła to firma z Poznania. Jak do miasta przyjeżdża ktoś z zewnątrz to stara się je poznać i widzi to, co miejscowi chcą pokazać. Jak się jest miejscowym, to uważa się, że się zna miasto, w którym się żyje "od zawsze". Mnie parę znajomych osób odwiedzających Łódź w celach "kulturalnych", nie będących Łodzianami zaskoczyło swoją wiedzą na temat wydarzeń dziejących się w mieście i "sposobem" postrzegania. Dla mnie były one "takie łódzkie". Miało być fajnie, a wyszło jak zwykle. Oni widzieli to inaczej. Na potwierdzenie tezy może być fakt, że Pani u której wynajmowałem pokój w czasie w/w festiwalu w Poznaniu, Poznanianka z dziada pradziada, nie miała pojęcia o istnieniu tego festiwalu i dziwiła się, że istnieją ludzie, którzy jadą ponad 200 km aby pooglądać przebierańców na ulicy.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: POZnan*

No i Bartosz dopisał życie w formie puenty do wywodu Jana :)
Aleksander Bąk

Aleksander Bąk aleksanderbak.pl —
projektuję, bo
lubię.

Antek Korzeniowski

Antek Korzeniowski Branding Designer

Temat: POZnan*

wooow :))) wszytko ładnie poza tym znaczkiem na końcu :)
Marcin Szpak

Marcin Szpak graphic designer |
ideas catcher |
aloha lover.

Temat: POZnan*

Antek Korzeniowski:
wooow :))) wszytko ładnie poza tym znaczkiem na końcu :)


dokladnieto chcialem napisac. tak jagbym ogladal reklame jakiegos wypasionego produktu, takiego ze już mi slina zaczyna kapać, kopara do podłogi, zbliżam się z otwartemi ślepiami do tv a tu nagle wielki napis "not available in europe". i płaski w twarz.Marcin Szpak edytował(a) ten post dnia 07.04.09 o godzinie 06:55

konto usunięte

Temat: POZnan*

I to jest to know-how? To już właśnie to?
Takie know-how ma każde przemysłowe miasto powyżej 100 tys. mieszkańców.
Swoją drogą istnieje ponoć taka urzędnicza gra - cały zespół gorąco angażuje się w przedsięwzięcie promocyjne typu "poronione a drogie", po czym przed wyborami szefowi wyciągany jest zarzut niegospodarności a pozostali wędrują na drugi level.
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: POZnan*

Mаrсіn F.:
I to jest to know-how? To już właśnie to?
Takie know-how ma każde przemysłowe miasto powyżej 100 tys. mieszkańców.
Swoją drogą istnieje ponoć taka urzędnicza gra - cały zespół gorąco angażuje się w przedsięwzięcie promocyjne typu "poronione a drogie", po czym przed wyborami szefowi wyciągany jest zarzut niegospodarności a pozostali wędrują na drugi level.

Tak jest. Najciekawsze, że wszyscy / prawie wszyscy / to
kupuja sami nie będąc przekonanymi do prawdziwości tego hasła.
Cały poznański magistrat albo rżnie w tej sprawie głupa albo
jest naiwny i niekompetentny. Ale sa też uczelnie poznańskie
a tam kilka osób znających się na takich grepsach. Jak to się dzieje ze chciejstwo brane jest za rzeczywistosc a marzenia
za byt realny?Tp po stronie zleceniodawców tego cyrku z
wizerunkiem. Po stronie wykonawców ciąg dalszy ale o tym trochę wspominam wcześniej.Czyzby sojusz urzędniczo-agencyjny którego
spoiwem jest to ,,cos,, takie owoce wydawał?
Aleksander Bąk

Aleksander Bąk aleksanderbak.pl —
projektuję, bo
lubię.

Temat: POZnan*

Jan J.:
[…] Najciekawsze, że wszyscy / prawie wszyscy / to
kupuja sami nie będąc przekonanymi do prawdziwości tego hasła. […}


Eksperci krytykują promocję miasta*

A~

--
* Gazeta Wyborcza — Poznań (03.04.2009)
Witold S.

Witold S. Solidny człowiek

Temat: POZnan*


Obrazek
Aleksander Bąk

Aleksander Bąk aleksanderbak.pl —
projektuję, bo
lubię.

Temat: POZnan*


Obrazek


A~

konto usunięte

Temat: POZnan*

tak na marginesie dodam, że w programowaniu skrót nan oznacza "not a number" ("nie ma takiej liczby") i zazwyczaj jest sygnałem błędu w równaniach.
Witold S.

Witold S. Solidny człowiek

Temat: POZnan*

to i ja doadam, że worma "nań" będąca skrótem zwrotu "na niego" jest używana i zrozumiała dla wiekowej grupy mieszkańców, którą ktoś podejrzewał jako pominiętą w gronie adresatów hasła :)

know how = środek poznania

Następna dyskusja:

poszukiwany grafik - Poznan...




Wyślij zaproszenie do