Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

A'propos nazw, bo to bardzo ciekawe, często nie zdajemy sobie sprawy jak te obcojęzyczne nazwy są obierane w danym języku. Otóż tak samo swojsko i przaśnie jak u nas.

Harrow on the Hill - dzielnica Londynu, to nic innego tylko Brona na Wzgórzu :)
Jarek M.

Jarek M. POP (Pan Od
Pudełek), czasem i
inne...

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

co do pociagow czy zuwazyliscie ze wszelakie instrukcje, ostrzezenia, informacje sa napisane po niemiecku, rosyjsku, francusku i po polsku? angielskiego jako (moim zdaniem) najpopularniejszego jezyka - brak.

zmiana logo nie pomoze, musi sie zmienic mentalnosc zarzadzajacych , pracownikow, zwiazkow zawodowych

a i jeszcze jedno-uprawomocnila sie juz zmiana w przepisach o 4 miejscach zarezerwowanych w pociagach dla poslow?
Bartłomiej F.

Bartłomiej F. Senior UI/UX
Designer @ GOG.com

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Ken Fleming:

Obrazek
Carrefour?

konto usunięte

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Krzysztof B.:
Miałem ostatnio okazję skorzystać z usług. Na bardzo długiej trasie.
Wagonów znacznie mniej niż podróżnych, miejsc siedzących jeszcze mniej bo cześć wagonów objęta rezerwacją.

Czy przyjemniej by mi się jechało gdyby pociąg nazywał się Złota Błyskawica (Gold Thunder) lub Srebrna Strzała (Silver Arrow)?
Nie sądzę. Nadal byłoby brudno, śmierdząco i niewygodnie a przy tym nieracjonalnie drogo.
Czy nazwanie tej firmy inaczej na tym etapie jakości cokolwiek by zmieniło? j.w.

Najpierw trzeba mieć produkt, który ludzie kupią a dopiero potem można szukać dlań chodliwej nazwy.
Kto wie, może badziewna IW to celowa oszczędność, by dołożyć starań w kwestii taboru i obsługi... a potem to se machną takie cuda panie, że nam szczęki opadną.

Idąc torem myślenia, że nie ma co dawać nierealnej nazwy kupie, należałoby przyjąć, że zamiast "przewozy regionalne" powinniśmy mieć "spóźnialskie i niewygodne koleje" żeby tylko odwzorować cechy usługi na nazwie. Gdybyśmy to nazwali "Silver Arrow" (pomysł K. Bochnackiego), nikt nie spodziewałby się, że wsiądzie do srebrnej strzały (poza wspomnianym:) ). Ładne "opakowanie" (cudzysłów, bo mam na myśli termin szerszy, obejmujący m.in. reklamę nazwę, trendy) potrafi sprzedać produkt. Nie zmieniłbym nazwy Camel na "zestaw do powolnego samobójstwa w okrutnych męczarniach) tylko dlatego, że w paczce nie ma Wielbłąda:)
Jako ciekawostkę podam, że wymyślenie nazwy dla "Przewozów regionalnych" było elementem zakresu rebrandingu. A więc jakiś team kreatywnych siadł nad nazwą "Przewozy regionalne", nad zbiorem cech marki, jej odbiorem, postrzeganiem, komunikacją i wymyślił "Przewozy regionalne". Ludzie się potem dziwią, za co ludzie od namingu tyle kasują - to sporo roboty jest:)
Kamil Konieczka

Kamil Konieczka graphic designer /
flash developer /
webmaster / motion
d...

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

a jeśli chodzi o mnie to nowa nazwa jest miernie przylepioną etykietką na PKP i bez poważnych inwestycji w samą strukturę, jakość usług nie zmieni się nic... Eksperci od brandingu zapewne są zdania iż wizerunek firmy można zmienić poprzez nowe "szaty" - sztuka dla sztuki w tym przypadku. PKP czy PR - jakość usług zamiast piąć się w górę spada jak deski w toaletach naszego rodzimego przewoźnika... Marzyłaby mi się fuzja z jakimś przewoźnikiem z zachodu i rewitalizacja infrastruktury... ale na to przyjdzie jeszcze poczekać co za tym idzie jakość świadczonych usług też długo nie ulegnie zmianie...

konto usunięte

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Jarek (jarsem) M.:
co do pociagow czy zuwazyliscie ze wszelakie instrukcje, ostrzezenia, informacje sa napisane po niemiecku, rosyjsku, francusku i po polsku? angielskiego jako (moim zdaniem) najpopularniejszego jezyka - brak.

zmiana logo nie pomoze, musi sie zmienic mentalnosc zarzadzajacych , pracownikow, zwiazkow zawodowych

a i jeszcze jedno-uprawomocnila sie juz zmiana w przepisach o 4 miejscach zarezerwowanych w pociagach dla poslow?
Najpopularniejszy jest chyba chiński - ponad 1/6 obywateli świata nim mówi:) Napisy faktycznie powinny być po polsku, angielsku (najczęściej rozumiany język przez obcokrajowców odwiedzających Polskę), niemiecku (jednak sąsiedzi), rosyjsku (jednak sąsiedzi:) ) i hiszpańsku (drugie miejsce w rankingu popularności).
Bart R.

Bart R. projektant

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

http://www2.it.pw.edu.pl

coś podobnego...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Krzysztof B.:
Jak pijak chce przestać pić to najpierw sobie uświadamia że jest pijakiem, potem odstawia alkohol, a dopiero w trzecim kroku zmienia ubranie na lepsze.
Jak wydaje się niepijącym. Bo zapominają że eleganccy,w bardzo lepszych ubraniach, alkoholicy też istnieją.

A teraz po kolei:
1. Jan ma w pełni rację, choć i on, i Mateusz, pisze o wymyślaniu nazwy, nikt niczego nie wymyslał - było PKP Przewozy Regionalne, wycięli PKP i jest co zostało. To chyba widać panowie. Że opisowe i nierejestrowalne to fakt.

2. Krzysztof odniosłeś że skoro to jedna firma, siostrzane spólki - otóż nie jedna skoro PR są samorządowe.
3. nazwa/identyfikacja dla kiepskiego poziomu usług - otóż od czegoś trzeba zacząc, jedni zaczynają ubieranie od majtek a inni od koszuli. nie ważne od czego zaczynają ale czy się w końcu ubiorą.
4. projektant nie jest od podnoszenia poziomu usług, tak jak nie jest od lepszej jakości produktu firmy ale od ich dobbrego chwytliwego opakowania. NB wychodząc z twojego punktu widzenia 99% znaków promocyjnych/towarowych trzeba by wyrzucić do kosza bo każde z miast/produktów/firm ma wady wieksze lub mniejsze.
5. czy sama zmiana wizerunku jakiejś firmy coś zmieni? kilka rzeczy:
a/ pokaże odrębność/unikalność firmy
b/ da być może impuls do innych działań naprawczych,
c/ może zmienić postrzeganie firmy, mimo wad
d/ zmienić podejście pracowników do własnej firmy
moze to niewiele i niekoniecznie akurat w tym wypadku, ale każdy z tych punktów to już coś.

konto usunięte

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

PKP PR zostały wydzielone z PKP i "sprzedane" lokalnym władzom bo są nierentowne, a nierentownych części grupa PKP chciała się po prostu pozbyć.
Z tego samego względu, tyle, że z drugiego bieguna, PKP nie chce się pozbyć PKP SKM, bo te są od jakiegoś czasu dochodowe.

Mamy więc takie kuriozum.
PKP dzieli się na mniejsze spółki, przy czym niektóre z nich pozbawia się praw do znaku, każąc płacić za licencję, a inne sobie znak zawłaszczają i za licencję kasują. Kwota jest niewyobrażalna, ale podział jest faktem i jest raczej nieodwracalny.

A nowy właściciel dostaje już czystą 'nową' spółkę, ale pozbawioną praw do historycznego znaku. I radzi sobie jak na obrazku.

Skoro Ci elegancko ubrani też piją to analogia o zmianie ubrania jest całkowicie błędna i można ją pominąć.

NIE wiem czemu też ograniczyłeś do projektanta, skoro IW jest częścią strategii a tę PR też ma mieć nową. Więc nad projektantem stał ktoś, kto kwestię produktu także powinien był ująć i określić.

Trzeba też mieć na względzie to, że impulsem do tego co opisałeś miał być PODZIAŁ PKP na mniejsze spółki. Jednak znowu zaczęto od dupy strony.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Krzysztof B.:
PKP PR zostały wydzielone z PKP i "sprzedane" lokalnym władzom bo są nierentowne, a nierentownych części grupa PKP chciała się po prostu pozbyć.
Skoro sprzedane to znaczy obcy podmiot czyż nie?
Mamy więc takie kuriozum.
PKP dzieli się na mniejsze spółki, przy czym niektóre z nich pozbawia się praw do znaku, każąc płacić za licencję, a inne sobie znak zawłaszczają i za licencję kasują. Kwota jest niewyobrażalna, ale podział jest faktem i jest raczej nieodwracalny.
A gdzież tu kuriozum? chyba normalne że wydziolone nasze maja nasze logo za free, a wydzielone "obce" muszą płacić? a może wprowadziłeś nowe socjalistyczne zasady?
A nowy właściciel dostaje już czystą 'nową' spółkę, ale pozbawioną praw do historycznego znaku. I radzi sobie jak na obrazku.
a jakby miał, po socjalistycznemu, prawa do historycznego znaku to radziłby sobie lepiej i tamten znak byłby lepszy i wogóle nie byłoby tematu jakosci usług?
NIE wiem czemu też ograniczyłeś do projektanta, skoro IW jest częścią strategii a tę PR też ma mieć nową. Więc nad projektantem stał ktoś, kto kwestię produktu także powinien był ująć i określić.
Choćby temu że ani ty ani ja PRowcami nie jesteśmy
Trzeba też mieć na względzie to, że impulsem do tego co opisałeś miał być PODZIAŁ PKP na mniejsze spółki. Jednak znowu zaczęto od dupy strony.
Podział PKP nie miał być impulsem do niczego poza pozorowaniem konkurencyjności na rynku i pozbycia się łatki monopolisty, a przy okazji mniej rentownych części.

konto usunięte

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

andrzej-ludwik "alw" włoszczyński:
Skoro sprzedane to znaczy obcy podmiot czyż nie?
(...)
A gdzież tu kuriozum? chyba normalne że wydziolone nasze maja nasze logo za free, a wydzielone "obce" muszą płacić? a może wprowadziłeś nowe socjalistyczne zasady?
Ale podmioty powstały przez podział.
I jeśli dzielono spółkę, to ktoś 'zapomniał', że prawa do znaku też wypada podzielić (adekwatnie do podziału innych aktywów).
Pytanie czy zapomniał czy 'zapomniał' celowo.

Analogicznie jak przy rozwodzie. Jest po dobroci podział albo SĄD dzieli według uznania.
Tu dokonano, moim zdaniem, dziwnego podziału, że centrala zawłaszczyła sobie znak a spółki córki go dzierżawiły.
a jakby miał, po socjalistycznemu, prawa do historycznego znaku to radziłby sobie lepiej i tamten znak byłby lepszy i wogóle nie byłoby tematu jakosci usług?
Miałby CZĘŚĆ praw i mógłby na bazie choćby historycznych wersji, sprokurować coś ciekawszego.
A tak trzeba od zera zaczynać... w dodatku z falstartem.
Podział PKP nie miał być impulsem do niczego poza pozorowaniem konkurencyjności na rynku i pozbycia się łatki monopolisty, a przy okazji mniej rentownych części.
Miał być impuls do poprawy rentowności. A wyszło jak zwykle.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Krzysztof B.:
Ale podmioty powstały przez podział.
I jeśli dzielono spółkę, to ktoś 'zapomniał', że prawa do znaku też wypada podzielić (adekwatnie do podziału innych aktywów).
Pytanie czy zapomniał czy 'zapomniał' celowo.
I póki był tylko podzial i wlasność PKP nie płaciły, więc nie naciągaj.
Analogicznie jak przy rozwodzie. Jest po dobroci podział albo SĄD dzieli według uznania.
Tu dokonano, moim zdaniem, dziwnego podziału, że centrala zawłaszczyła sobie znak a spółki córki go dzierżawiły.
To chyba normalne że od decyzji głównego dysponenta zależy kto i na jakich zasadach znak używa. Niestety praw do znaku nie da sie podzielić na RÓZNE podmioty jak telewizora czy dywanu i doskonale o tym wiesz, a moze nie...
Miałby CZĘŚĆ praw i mógłby na bazie choćby historycznych wersji, sprokurować coś ciekawszego.
A istnieje prawnie coś takiego? moze poczytaj jak to było z markami Polmos-u i dlaczego.
Podział PKP nie miał być impulsem do niczego poza pozorowaniem konkurencyjności na rynku i pozbycia się łatki monopolisty, a przy okazji mniej rentownych części.
Miał być impuls do poprawy rentowności. A wyszło jak zwykle.
Czyli wyszło prawidłowo, tak jak zamierzali, zaraz po podziale główna część PKP miała lepszą rentowność :)

konto usunięte

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

andrzej-ludwik "alw" włoszczyński:
I póki był tylko podzial i wlasność PKP nie płaciły, więc nie naciągaj.
Nic nie naciągam. Tłumaczę jak małemu dziecku.

Kto kupił firmę BEZ LOGO? Kto ją bez logo sprzedał?
Przymus płacenia za licencję wynika z faktu, że PKP PR w drodze podziału i sprzedaży nie nabyły praw do znaku który był* częścią ich majątku. Co jest raczej dziwne.
To chyba normalne że od decyzji głównego dysponenta zależy kto i na jakich zasadach znak używa. Niestety praw do znaku nie da sie podzielić na RÓZNE podmioty jak telewizora czy dywanu i doskonale o tym wiesz, a moze nie...
Prawa do znaku można jak najbardziej PODZIELIĆ.
Zwykle taki podział występuje, gdy autorów lub właścicieli praw jest więcej niż jeden i nie jest to sytuacja w żaden sposób wyjątkowa.
W przypadku PKP PR mamy, co wynika ze skąpych informacji prasowych przypadek dość ekstremalny, gdy centrala narzuca wysokie wymagania finansowe, można więc wydedukować, że ktoś w imieniu wydzielanej spółki zgodził się na taki sposób zarządzania znakiem.
I to mnie właśnie dziwi. Nienormalnym dla mnie jest, uzyskać niezależność ale stracić prawa do brandu na rzecz kosztowniejszej licencji.
Miałby CZĘŚĆ praw i mógłby na bazie choćby historycznych wersji, sprokurować coś ciekawszego.
A istnieje prawnie coś takiego? moze poczytaj jak to było z markami Polmos-u i dlaczego.
A od kiedy to casus jednej marki ma rozciąga się na wszystkie?

Na Pomorzu jest łakomy kąsek w postaci SKM. Rentowny i rozwojowy. I
centrala (PKP) patrzy na niego dość specyficznym wzrokiem. Ale to już na inną grupę temat.Krzysztof B. edytował(a) ten post dnia 21.11.09 o godzinie 20:27

konto usunięte

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Patrycjusz Brzeziński:Jutro wracam, moze uda mi sie zrobic kilka zdjec :)
byłoby fajnie
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Krzysztof B.:
Odpuszczam, stopień przekombinowania "aby tylko mojsze" dla mnie za wysoki :)

konto usunięte

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

andrzej-ludwik "alw" włoszczyński:
Krzysztof B.:
Odpuszczam, stopień przekombinowania "aby tylko mojsze" dla mnie za wysoki :)
Nie ma tu kombinowania tylko normalny wywód logiczny.

Tak się składa, że miałem okazję uczestniczyć przy podziale pewnego podmiotu na dwa niezależne i kwestia przejęcia własności znaku była MOCNO dyskutowana, bowiem obaj, kiedyś zgodni, wspólnicy, znali wartość znaku i każdy chciał mieć go na wyłączność.

Nie wiem czy dokumenty z podziału PKP są na tyle dostępne, by doczytać jak to wtedy zostało rozwiązane i dlaczego, więc możemy sobie jedynie dywagować.
Bo efekt tych działań widzimy.

Jeśli masz inną hipotezę, z chęcią poczytam.

konto usunięte

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Łukasz Dach:
>>
Zarządowi PKP, gratuluję wyboru wykonawcy tego cudownego, niepowtarzalnego i unikatowego logo.

Nieporozumienie: jakby zarząd PKP znał się na temacie, nie szukałby wykonawcy. Gratulacje raczej dla wykonawcy, który sprzedał bubla kreując się zapewne na specjalistę...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Joanna M.:
Łukasz Dach:
>>
Zarządowi PKP, gratuluję wyboru wykonawcy tego cudownego, niepowtarzalnego i unikatowego logo.

Nieporozumienie: jakby zarząd PKP znał się na temacie, nie szukałby wykonawcy. Gratulacje raczej dla wykonawcy, który sprzedał bubla kreując się zapewne na specjalistę...
nieporozumieniem jest także mieszanie do tego PKP, to nie ta firma :)

konto usunięte

Temat: Nowe logo przewozow regionalnych

Fakt. Czytam pobieżnie :)

Następna dyskusja:

Polpfarma - nowe logo




Wyślij zaproszenie do