Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Ciekawy cytat z http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,7282655...
"Co piątemu Polakowi bank PKO BP myli się z konkurencyjnym Pekao! Aż połowa badanych nie wie, jak wygląda logo PKO BP"
Alicja Migda

Alicja Migda Art Director

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

ja bym powiedziała ze większa liczba aniźeli 20% wiem to z doświadczenia.

jak np ze znajomymi gdzieś wychodzimy i szukamy bankomatu to ludzie do póki nie wytłumaczy im się źe sa to dwa inne banki i maja dwa inne logotypy myślą źe to jedno i to samo.
jednakźe szerzę edukację w tym kierunku i muszę przyznać źe jest coraz lepiej bo moźe i nazwy mylą ale wiedzą juź przynajmniej źe jeden to źubr a drugi to skarbonka :D

konto usunięte

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Cos w tym jest :)

Kiedys przeprowadzilem taka rozmowe z kumplem:

(on) musze isc do bankomatu, tylko nie wiem gdzie tu jest bankomat
(ja) a w jakim banku masz konto?
(on) w pko (pekao)
(ja) ale w ktorym pekao?
(on) no w pekao!
(ja) ale, ktorym - przeciez sa dwa: PEKAO SA i PKO BP
(on) eeee nie wiem ;)
Magdalena G.

Magdalena G.
marketing/promocja/P
R

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

no tak... w końcu dobra marka to nie tylko nazwa i logo, ale cała firma - obsługa klienta, nazwa działów, ubiór pracowników, słowem wszystko to co składa się na wizerunek. Jeśli to wszystko jest spójne, klienci nie mają żadnych wątpliwości. Jak widać w tym przypadku nie jest ...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Alicja M.:
jednakźe szerzę edukację w tym kierunku i muszę przyznać źe jest coraz lepiej bo moźe i nazwy mylą ale wiedzą juź przynajmniej źe jeden to źubr a drugi to skarbonka :D
dla tej edukacji puściłem oba znaki na moim blogu :) http://www.blog.e-alw.com/2009/11/pko-i-co.html
Alicja Migda

Alicja Migda Art Director

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

to teraz trzeba do jego lektury poodsyłać tych niedoedukowanych :)

a tak swoją drogą zastanawia mnie dalczego sami zainteresowani czyli obydwa banki nic z tym faktem nie robia.

konto usunięte

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

"tylko 49,4 proc. wiedziało, że bank ma w logo skarbonkę. Może to być sygnał, że logo PKO BP gwałtownie wymaga rewitalizacji, bo Polakom nie rzuca się ono w oczy, choć przecież widać je niemal na każdym rogu (PKO BP ma ponad 2 tys. oddziałów w całej Polsce). Klienci znacznie lepiej rozpoznają nazwę banku niż jego znak firmowy, a to przecież on ma być pierwszym wabikiem przyciągającym do banku"
cytat z tego samego artykulu

Myslicie ze potrzeba zmiany logo PKO BP ? Moze powodem takiego stanu swiadomosci klientow jest podoba kolorystyka ?Patrycjusz Brzeziński edytował(a) ten post dnia 23.11.09 o godzinie 11:59
Alicja Migda

Alicja Migda Art Director

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

zmiany chyba nie ale wiekszej edukacji.

logo samo w sobie uwaźam jest naprawdę dobre, myślę źe problem tkwi bardziej w fakcie źe ludzie mylą oba banki - łączą je wręcz - i za logotyp przyjmują źubra no a skarbonka to chyba taki gratisik jest :D
Antek Korzeniowski

Antek Korzeniowski Branding Designer

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Dla mnie problem tkwi w wymowie nazwy obu banków, która jest taka sama - nie dziwi mnie zatem ich częste mylenie.
PKO jest dobrze rozpoznawane w Polsce, jest mocną marką, kojarzone jednoznacznie ze znakiem skarbonki. A tu nagle pojawia się twór, który nazywa się tak samo, inaczej zapisuje i ma inny znak (co ma wspólnego żubr z powszechną kasą oszczędności?).
Rozumiem, że chcieli popłynąć na znanej marce, ale dla mnie to się kupy nie trzyma.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

A ja sądzę że odbija się czkawką korzeń z PRL, i z nazwą i z podejściem do klienta :)

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Antek Korzeniowski:
PKO jest dobrze rozpoznawane w Polsce, jest mocną marką, kojarzone jednoznacznie ze znakiem skarbonki. A tu nagle pojawia się twór, który nazywa się tak samo, inaczej zapisuje i ma inny znak [...

Pojawia się nagle?
Bank Pekao SA obchodzi w tym roku 80-lecie swojego istnienia. PKO BP SA powstał 10 lat wcześniej, jako Pocztowa Kasa Oszczędności. Żeby było ciekawiej, pomysłodawcą powołania banku nazywającego się w tej chwili Bank Pekao SA był prezes banku obecnie noszącego nazwę PKO BP SA.
[...](co ma wspólnego żubr z powszechną kasą oszczędności?).

Nazwa Pekao SA pochodzi od Polskiej Kasy Opieki SA, czyli pierwotnej nazwy tego banku. Żubr został wprowadzony jako znak całej Grupy Pekao SA (składającej się z 4 banków) 12 lat temu. Wcześniej przez 40 lat funkcjonował znak z globusem zaprojektowany przez Jana Hollendra.
Klara Z.

Klara Z. Marketing

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Alicja M.:
jak np ze znajomymi gdzieś wychodzimy i szukamy bankomatu to ludzie do póki nie wytłumaczy im się źe sa to dwa inne banki i maja dwa inne logotypy myślą źe to jedno i to samo.
jednakźe szerzę edukację w tym kierunku i muszę przyznać źe jest coraz lepiej bo moźe i nazwy mylą ale wiedzą juź przynajmniej źe jeden to źubr a drugi to skarbonka :D


czyli wracamy do pisma obrazkowego, inaczej ani rusz...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Klara Z.:
czyli wracamy do pisma obrazkowego, inaczej ani rusz...
Nigdzie nie wracamy, dawno już jesteśmy z nim na "ty" ;)
Klara Z.

Klara Z. Marketing

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

andrzej-ludwik "alw" włoszczyński:
Klara Z.:
czyli wracamy do pisma obrazkowego, inaczej ani rusz...
Nigdzie nie wracamy, dawno już jesteśmy z nim na "ty" ;)

;)
Bart R.

Bart R. projektant

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Choć PKO BP jako pierwszy na rynku, wiosną tego roku, zaserwował klientom dużą podwyżkę prowizji za korzystanie z kont osobistych (podstawowa opłata podrożała z 6 do 7,4 zł), kart i debetów, na klientach nie zrobiło to większego wrażenia. Respondenci nie uważają, aby PKO BP żyłował prowizje. Aż 40,5 proc. uważa, że nie są one ani wysokie, ani niskie, a 21,2 proc. sądzi, że PKO BP jest wciąż bankiem tanim.

Współczuje ludziom, którzy tam trzymają kasę...
Antek Korzeniowski

Antek Korzeniowski Branding Designer

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Piotr S.:
Antek Korzeniowski:
PKO jest dobrze rozpoznawane w Polsce, jest mocną marką, kojarzone jednoznacznie ze znakiem skarbonki. A tu nagle pojawia się twór, który nazywa się tak samo, inaczej zapisuje i ma inny znak [...

Pojawia się nagle?
Bank Pekao SA obchodzi w tym roku 80-lecie swojego istnienia. PKO BP SA powstał 10 lat wcześniej, jako Pocztowa Kasa Oszczędności. Żeby było ciekawiej, pomysłodawcą powołania banku nazywającego się w tej chwili Bank Pekao SA był prezes banku obecnie noszącego nazwę PKO BP SA.
[...](co ma wspólnego żubr z powszechną kasą oszczędności?).

Nazwa Pekao SA pochodzi od Polskiej Kasy Opieki SA, czyli pierwotnej nazwy tego banku. Żubr został wprowadzony jako znak całej Grupy Pekao SA (składającej się z 4 banków) 12 lat temu. Wcześniej przez 40 lat funkcjonował znak z globusem zaprojektowany przez Jana Hollendra.

Dlatego na początku posta napisałem że "dla mnie". Jest to moje subiektywne odczucie :)

Nic nie poradzę, że bank z żubrem w mojej świadomości zaistniał kilka lat temu, jako twór klonujący dobrze kojarzony przeze mnie bank PKO.
Dziękuję za kawałek historii, ale nawet teraz mając tą wiedzę moje odczucia nadal pozostają takie same.
A fakt że nazwa pochodzi od prezesa, jest potwierdzeniem tego że coś tutaj nie gra...

konto usunięte

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

A co z kolorem? Gdyby zubr byl innego koloru lub skarbonka. Moze wtedy nie bylo by pomylek.
Antek Korzeniowski

Antek Korzeniowski Branding Designer

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Ale znaki są dostatecznie różne od siebie. Diametralnie nawet :)
Winy upatruję w nazwie i jej wymowie.
Anna Słota

Anna Słota artysta-projektant
komunikacji
wizualnej

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Antek Korzeniowski:
Ale znaki są dostatecznie różne od siebie. Diametralnie nawet :)
Winy upatruję w nazwie i jej wymowie.

dokladnie, nazwa myli, kolorystyka myli. dzisiaj liczy sie czas - czas to pieniadz i kto sie zastanawia nad tym, ktory bank jest ktory? idzie sie do "pomaranczowego" (ing) albo "zielonego" (wbk). a tutaj nie mozna rozroznic koloru bo oba sa granatowe... (w przypadku szukania bankomatu w obcym miescie najpierw szuka sie pasujacego zestawu kolorystycznego).
ja nie korzystam ani z uslug pko ani pekao, wiec wprowadzenie podobnych nazw i kolorystyki moze zmylic klienta. kiedys myslalam ze pekao to jakis oddzial pko albo cos powiazanego z tym, moze szerzacy inne uslugi finansowe niz kasa oszczednosciowa. kto sie bedzie zastanawiac dlaczego wlepili tam byczka? ;)
Klara Z.

Klara Z. Marketing

Temat: mieć logo a być zapamiętanym

Znaki niby się różnią, jednak czy jest to aż tak diametralna różnica, skoro niemal połowa społeczeństwa ma problem z jednoznaczną identyfikacją obu banków???

Kłopot w tym, że nazwy, choć najbardziej mylne jest w tej sytuacji ich brzmienie, jednocześnie wywołują dość duże zaufanie, co do oferowanych produktów (mniej boimy się tego co znamy). W każdym więc przypadku (czy to PEKAO, czy PKO) zmiana nazwy generuje ryzyko utraty części zaufania klientów (potencjalnych i wasnych) oraz związanych z tym strat. Tym większe, że na rynku mamy już tak dużą liczbę banków starych i nowych, że niewiele osób jest w stanie wszystkie je wymienić - kolejna nazwa do zapamietania. Owszem jest to jakieś rozwiązanie, bo udany rebranding potrafi zdziałać cuda, jednak na początek obstawiałabym zmianę kolorystyki i samego logotypu. Szczególnie w przypadku żubra, który zdecydowanie bardziej kojarzy mi się w tej chwili z Kampanią Piwowarską niż z finansami i raczej trudno będzie to skojarzenie przebić;).
Reasumując: nowa grafika, krój czcionki, kolorystyka i oczywiście związana z tym zmiana sposobu komunikacji.



Wyślij zaproszenie do