Marcin Gajos

Marcin Gajos Doświadczony
Kreatywny@Brandglow

Temat: Lubuskie - warte zachodu

Helena Pryłowska:
Krzysztof B.:
Przecież cena za font nie jest jedynym wykładnikiem jego atrakcyjności.
Nie jest. Z drugiej strony, jesli istnieje bardziej dopracowany font komercyjny o podobnym klimacie i wystarczjacej ilosci odmian, to czemu nie uzyc tego komercyjnego w imie: lepiej sie sprawdzi w dzialaniu? (moja pierwsza mysl: http://www.type-together.com/Bree )


Heleno, o to, o to, o to... właśnie ;)

Oczywistym jest, że klienta nie powinno obchodzić czy font jest darmowy czy nie. On przychodzi w sprawie i ta sprawa ma być wykonana najlepiej jak umi projektant. Zatem, nawet jeśli projektant skorzysta z darmowego fontu, to rozumiemy, iż dokonał najlepszego jego zdaniem wyboru. No i do tego etapu wszystko pasuje zarówno do darmowego jak i płatnego fontu. Zasadniczo, oryginalność logotypu zbudowanego na niezmienionym foncie jest wysoka, gdy font ten jest mało rozpoznawalny, wykorzystywany. Może się tak dziać w przypadku fontów płatnych, siłą rzeczy. W przypadku fontów darmowych... :)

Jeśli, jak Krzysztof B. nadmienił, font jest płatny ale znany (czyt. wielokrotnie używany) to ma to tylko i wyłącznie wpływ na mniejszą oryginalność logotypu (Helvetica tu, helvetica tam - zrobię Panu oryginalne logo i dam niezmieniona Helveticę. No, oryginalność po byku - tylko sygnet ma być niepowtarzalny, tak?). Ale w przypadku fontu darmowego to moim zdaniem, jest już bardzo kiepsko. Ale nie beznadziejnie ;)

Logotyp otoczony tekstami tworzonymi przy użyciu tego samego fontu (Sensation bardzo ładnie sprawdza się w tytułach, nagłówkach itp.) będzie się kiepsko prezentował, tymbardziej, że logotyp zawiera prantycznie niezmienione rysunki liter. Rozwiązaniem może być, w ramach identyfikacji zabronienie stosowania Sensation w tekstach ;) Wtedy mamy oryginalny logotyp. I tutaj wyszła mi śmieszna sytuacja: zabraniamy stosowania darmowego fontu, bo to przecież logotyp i w ramach typografii firmowej proponujemy zakup... płatnego fontu :):):)

Nie przejmujcie się, to takie moje sobotnie dywagacje ;)
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Lubuskie - warte zachodu

Helena Pryłowska:
Krzysztof B.:
Przecież cena za font nie jest jedynym wykładnikiem jego atrakcyjności.
Nie jest. Z drugiej strony, jesli istnieje bardziej dopracowany font komercyjny o podobnym klimacie i wystarczjacej ilosci odmian, to czemu nie uzyc tego komercyjnego w imie: lepiej sie sprawdzi w dzialaniu? (moja pierwsza mysl: http://www.type-together.com/Bree )
Helen, rozumiem że z tymi odmianami kroju masz na myśli CI i stosowanie kroju w innych zastosowaniach niż tylko logotyp. Ale, niestety, na razie mamy tylko logotyp i dla niego samego kupowanie jest zbędne. Na dodatek może być też zbędne jeśli w CI, poza logotypem, dobrano zupełnie inny krój, a tego nie wiemy.

Jest jeszcze jeden element, który warto mieć na uwadze - otóż zleceniodawcy niechętnie podchodzą do zakupu kroju i co za tym idzie tworzenie na siłę identyfikacji na płatnym kroju może się skończyć brakiem jej realizacji, wszystko jest wypadkową oczekiwać/możliwości/chęci zleceniodawcy i kreatywności projektanta. Niestety nie każdy daje takie pole do popisu jak EMPIK.
Helena Ebert

Helena Ebert brand design

Temat: Lubuskie - warte zachodu

andrzej-ludwik "alw" włoszczyński:
Jest jeszcze jeden element, który warto mieć na uwadze - otóż zleceniodawcy niechętnie podchodzą do zakupu kroju i co za tym idzie tworzenie na siłę identyfikacji na płatnym kroju może się skończyć brakiem jej realizacji, wszystko jest wypadkową oczekiwać/możliwości/chęci zleceniodawcy i kreatywności projektanta.

Z mojego doswiadczenia wynika, ze w 90% przypadkow raczej nie ma problemu z kupnem komercyjnego kroju, tym bardziej, ze to nie jest w (wiekszosci przypadkow) zatrwazajacy koszt. Czestszym problemem jest to, ze w przypadku wiekszych organizacji, ktore "obsluguje" wizualnie kilka podmiotow, nikt nie pilnuje spojnosci.
Natomiast bardzo subiektywnie - Sansation nie jest az tak pieknym i chyba tez dopracowanym krojem, zeby nie rozejrzec sie za zamiennikiem (nawet, jesli tylko z przyczyn czysto estetycznych).
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Lubuskie - warte zachodu

Helena Pryłowska:
andrzej-ludwik "alw" włoszczyński:
Jest jeszcze jeden element, który warto mieć na uwadze - otóż zleceniodawcy niechętnie podchodzą do zakupu kroju i co za tym idzie tworzenie na siłę identyfikacji na płatnym kroju może się skończyć brakiem jej realizacji, wszystko jest wypadkową oczekiwać/możliwości/chęci zleceniodawcy i kreatywności projektanta.

Z mojego doswiadczenia wynika, ze w 90% przypadkow raczej nie ma problemu z kupnem komercyjnego kroju, tym bardziej, ze to nie jest w (wiekszosci przypadkow) zatrwazajacy koszt.
problemów z kupnem to na pewno nie ma, problem jest z wysupłaniem tych kilkuset, czasem kilku tysięcy złotych :)
Jarek Leśniewski

Jarek Leśniewski projektowanie
graficzne

Temat: Lubuskie - warte zachodu

nowa strona woj.lubuskiego http://lubuskie.pl , jesli to jest zrobione w oparciu o SIW jakie przygotowalo Studio Bakalie to pogratulowac kreatywnosci
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Lubuskie - warte zachodu

łamanie tekstów SLICZNOŚCI :)
Agnieszka Anna J.

Agnieszka Anna J. burza w szklance
wody

Temat: Lubuskie - warte zachodu

andrzej-ludwik "alw" włoszczyński:
łamanie tekstów SLICZNOŚCI :)
Dzizas ta typografia jest bezbłędna;PPPPPP bucha hah
Paweł S.

Paweł S. Senior designer,
Art, Graphic
designer, 3D...

Temat: Lubuskie - warte zachodu

Nuda.
Calosc to nuda Panie;))
Marnosc nad marnosciami;((

Następna dyskusja:

Co to warte ?




Wyślij zaproszenie do