Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Podczas wczorajszego posiedzenia jury „Batalii reklamowej” wywiązała się ciekawa dyskusja, do której chciałbym Was zaprosić.
W skrócie: na ile za estetykę otaczających nas reklam odpowiada Klient, a na ile projektant? Na ile projektant powinien bronić swojej koncepcji (ryzykując niezadowolonego Klienta i mniejsze pieniądze)? Czy może powinien się na wszystko zgadzać i wystawiać faktury?

Mój wstęp i przemyślenia w temacie:
http://paweltkaczyk.midea.pl/2008/11/26/kto-odpowiada-...
Antoni Górnik

Antoni Górnik art director SZUKAM
PRACY

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Cóż - myslę (jestem przekonany) że każdy przypadek jest inny. Najwięcej zależy jednak od charakterów osób biorących udział w całym procesie, ich nastawienia do siebie nawzajem i do projektu, nastroju w danym dniu, kultury pracy w firmie itd. itp.

Optymalna sytuacja wygląda tak, że klient i projektant traktują się nawzajem jak ludzi, mają do siebie cierpliwość by wysłuchać nawzajem swoich racji i szacunek by odstapić chociaż częsciowo od własnej wizji pod wpływem argumentacji drugiej strony.

Sytuacja najczęstsza wygląda jednak tak że obie strony uważają się nawzajem za psycholi, boją się siebie i podejrzewają o wrodzoną złośliwość. Wtedy jedna strona bierze górę (najczęściej klient), druga faktycznie zaczyna robić na złość byle jak. Poziom projektu pikuje.

Wobec tego uważam że za poziom różnych reklam potworków których tyle wokoło odpowiedzialny jest brak komunikacji i dialogu przede wszystkim.
Jarek Leśniewski

Jarek Leśniewski projektowanie
graficzne

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Bywa różnie... miałem przypadek kiedy to własnie koncepcja klienta okazała się 'strzałem w 10'. Wspólnymi siłami powstał bardzo dobry projekt. Pzdr.
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Nie przeczę, że Klient doskonale zna swój rynek i odbiorców, wiele możemy się od niego nauczyć. Ale nie zawsze ;)

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Estetyka - czyżbyśmy wkraczali na pole minowe gustu? :)

Edukacja klienta, w sensie co to znaczy umieć projektować i dlaczego lepiej zostawić to fachowcowi (tego ostatniego to powinno się już w podstawówce uczyć)...

Ale przede wszystkim otwarte głowy.

PS. Miałem "przyjemność" poznać drugą stronę edukacyjnej barykady (finanse, bankowość, marketing) i często gęsto nie było tam po prostu miejsca na jakąkolwiek kreatywność - ślepe wkuwanie prawa, reguł rządzących ekonomią itd. Nie dziwcie się więc potem "zderzeniu" z tak ukształtowanym osobnikiem.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Aleksander Lenart:
Estetyka - czyżbyśmy wkraczali na pole minowe gustu? :)

Mimo wszystko to chyba dwie różne sprawy, nie?
Edukacja klienta, w sensie co to znaczy umieć projektować i dlaczego lepiej zostawić to fachowcowi (tego ostatniego to powinno się już w podstawówce uczyć)...

Fakt. Nikt się z kluczem francuskim nie pakuje do łazienki, kiedy siedzi tam pan hyrdaulik, ale specjalistą od reklamy jest każdy.
Ale przede wszystkim otwarte głowy.

PS. Miałem "przyjemność" poznać drugą stronę edukacyjnej barykady (finanse, bankowość, marketing) i często gęsto nie było tam po prostu miejsca na jakąkolwiek kreatywność - ślepe wkuwanie prawa, reguł rządzących ekonomią itd. Nie dziwcie się więc potem "zderzeniu" z tak ukształtowanym osobnikiem.

Ależ bardzo dobrze. Ja nie wymagam od klienta kreatywności. Ja nie chcę, żeby klient był skażony aktywną kreatywnością - jedyne czego wymagam, to żeby pozwolił pracować.

A z tym jest źle: za estetykę odpowiada projektant, a probuje ją tworzyć klient.

PS:
Wczoraj po południu pożegnał się ze mna właśnie pan klient mówiąc, że skoro ja nie chcę pracować dokładnie tak jak on chce, to on sobie znjdzie kogoś innego. Poczułem się bardzo szlachetnie, jako ten ostatni bastion kreacji. Niestety tylko przez chwilę;>.Kuba N. edytował(a) ten post dnia 26.11.08 o godzinie 12:55

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

W ogóle, to co to jest za pytanie?
Klient merytorycznie rzecz ujmując nie może mieć wpływu na 'estetykę'. Dlatego właśnie wynajmuje projektanta. Reszta to edukacja, polityka, ostatecznie manipulacja.

Rzeczywistość niestety skrzeczy. Może jest to nisza dla specjalistów od komunikacji z kreatywnymi? Ale to już chyba się jakoś nazywa...

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Kuba N.:
PS. Miałem "przyjemność" poznać drugą stronę edukacyjnej barykady (finanse, bankowość, marketing) i często gęsto nie było tam po prostu miejsca na jakąkolwiek kreatywność - ślepe wkuwanie prawa, reguł rządzących ekonomią itd. Nie dziwcie się więc potem "zderzeniu" z tak ukształtowanym osobnikiem.

Ależ bardzo dobrze. Ja nie wymagam od klienta kreatywności. Ja nie chcę, żeby klient był skażony aktywną kreatywnością - jedyne czego wymagam, to żeby pozwolił pracować.

A z tym jest źle: za estetykę odpowiada projektant, a probuje ją tworzyć klient.

Myślę, że kreatywność jest dobra nie tylko dla projektantów. Jak najbardziej można być kreatywnym w bankowości. Ale nie o tym. Chodzi mi o sposób spojrzenia na problem, nie-regułkowe podejście, wyjście poza schematy itd. Chodzi o to, że jeśli ktoś przychodzi z solidnym jak góra przeświadczeniem, wpajanym przez lata edukacji, że jest tak a tak i koniec ...to ja wychodzę ...a najczęściej zmagam się.
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Ja odpowiadam, i jeszcze moj kolega odpowiada, a Ty, nie obraz sie po starej znajomosci, ale odpowiadasz za nagminne spamowanie tego forum swoim blogiem ;) i myslisz, ze nikt nie zauwazy ;)... wzrosly Ci chociaz slupki?

I zgadzam sie z poprzednikiem - pytanie z gruntu niedorzeczne - nie ma lepszych?
Monika K.

Monika K. senior art
director/graphic
designer

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

marek mareksy szewczyk @ creamteam:
Ja odpowiadam, i jeszcze moj kolega odpowiada, a Ty, nie obraz sie po starej znajomosci, ale odpowiadasz za nagminne spamowanie tego forum swoim blogiem ;)

A ja, ze tak spytam... O co chodzi z tym spamowaniem? Dlaczego nie moze ktos wsadzic linka do swojego bloga? A jakby to byl blog kolegi, to ok? Jakie nabijanie slupkow? Sa za to jakies nagrody, czy cos? ;-/
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Monika Kaczmarek:
Dlaczego nie moze ktos wsadzic linka do swojego bloga?

Kolega prezes jest jw. ;) Midea. Od jakiegos czasu kolportuje swoje posty z bloga sluzbowego, przeklejajac je zywcem do GL - calkiem inteligentna strategia, podbija mu slupki ogladalnosci, bo ma wejscia z duzego medium jak GL, moze to wplywac na jego ego (wartosci niewymierne) albo jego popularnosc i cene reklamy na jego blogu czy zamawianie jego uslug (bardzo wymierne).
O ile podlaczenie linka do GL nic nie daje w praktyce (Google sa za inteligentne), o tyle podlaczenie GL do bloga podbija ostro wszystkie slupki (odslony, userzy itd.) mniejszemu.

Tylez inteligentna, co nudna - to podstawowy zarzut z mojej strony - na poczatku sie zlapalem, ale teraz juz mnie to mierzi, bo i tematy mialkie i nachalne to jakies. I tyle tego.

Inna sprawa, ze znawcy tematu uznaja takie formy zachowania za spamowanie - pod plaszczykiem linka uprawia przeciez autopromocje, to nawet troche podpadac moze pod regulacje czy to GL czy prawne ale pal szesc - nieladne jest oszukiwanie i juz, nawet z przmruzonym oczkiem.

Ten sam temat znajdziesz takze tutaj http://www.goldenline.pl/forum/marketing/613818/?hl=es..., a zaloze sie, ze takze w innych miejscach.

Czym innym jest linkowanie jako uzupelnienie aktualnej tresci, czym innym jest opracowywanie cudzej publikacji (a nawet własnej rozwijanie), a czym innym jest zachowanie Pawla :)... widzisz mozna zamiescic linka do swojej "produkcji" - wazne jest, jak zwykle, jak to robisz i w jakim kontekscie, czyli detal :)

P.S. a Ty tylko tak prowokujesz, czy tak naprawde nie wiesz, bo taka niewiedza u Ciebie to akurat dziwne?
Andrzej K.

Andrzej K. Volenti non fit
iniuria ...

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Nie wszyscy muszą się znać na pozycjonowaniu stron
jak i na poruszaniu się wzdłuż cienkiej czerwonej linii.
Jedni próbują coś ugrać inni nie, jedni są "kreatorami" inni nie
i tak ze wszystkim, jedni są a inni nie są.

Mi też czasami przeszkadza taka "pośredniość" prezentowania własnego zdania. "Chłyt" typu zobaczcie co mam do powiedzenia na ten temat w innym miejscu. takie trochę tanie gadanie ... i nie robi tego tylko Paweł, ale jak widać na niego wypadło. Bęc!!!
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

marek mareksy szewczyk @ creamteam:
Ja odpowiadam, i jeszcze moj kolega odpowiada, a Ty, nie obraz sie po starej znajomosci, ale odpowiadasz za nagminne spamowanie tego forum swoim blogiem ;) i myslisz, ze nikt nie zauwazy ;)... wzrosly Ci chociaz slupki?

Z podniecania się słupkami wyrosłem kilka lat temu... A co do „spamowania”: blogi regularnie czyta (wg badań) niecałe 10% internautów. Fora internetowe, jak GL, są bardziej popularne, więc od czasu do czasu „zahaczam” tych użytkowników, zachęcając ich do dyskusji. To źle?

Gdyby zależało mi na słupkach, „spamowałbym” forum Gazeta.pl, albo jakiś inny Onet :) Ale zależy mi bardziej na ciekawych ludziach i ich opiniach, niż orgazmach przy Google Analytics ;)

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Okej. ALW już - czujny jak ważka założył odpowiedni wątek.
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Paweł Tkaczyk:
Google Analytics ;)

ze co ;)?? ;)
Raphaël Pudlowski

Raphaël Pudlowski Freelance Senior
Art&Creative
Director
www.pudlowski.net

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

wracając do tematu... ;)
Jest to wina obustronna: źli projektanci, co myślą że do kreacji wystarczy znać się na narzędziach, i klienci, którzy myślą że mają swoje do powiedzenia, bo są wielkimi estetami, i ma być tak a nie inaczej...
Ale kiedy dobry grafik spotyka się z klientem który mu ufa co do estetyki, i tylko poprowadzi kreatywne myślenie w dobrym kierunku, wychodzi miodzio :)
problem jest też, w większych korporacjach, że wiele osób decyduje, i każdy ma coś do powiedzenia, żeby usprawiedliwić swoją pensje i stanowisko, bo jeżeli nic nie powie, to po co on jest potrzebny?
A niestety trzeba też jeść, i czasami się robi jak klient chce, ale nie pojawia się to w portfolio :)
Chociaż myślę że zawsze warto jest podyskutować i przedstawić swoje argumenty, niż ślepo wykonywać polecenia klienta.

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

problem jest też, w większych korporacjach, że wiele osób decyduje, i każdy ma coś do powiedzenia, żeby usprawiedliwić swoją pensje i stanowisko, bo jeżeli nic nie powie, to po co on jest potrzebny?

Otóż to! Pijawy!
A niestety trzeba też jeść, i czasami się robi jak klient chce, ale nie pojawia się to w portfolio :)

Oj nie:)
Chociaż myślę że zawsze warto jest podyskutować i przedstawić swoje argumenty, niż ślepo wykonywać polecenia klienta.

W każdym razie warto delikatnie spróbować, zanim przyjedzie walec...



Wyślij zaproszenie do