Arek Blomka

Arek Blomka obrazkowanie

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Chciałbym otworzyć temat dyskusji nad systemem identyfikacji wizualnej opracowanej dla Wrocławia, miasta kandydującego do organizacji EXPO 2012. Na potrzeby kandydatury stworzony został SIW obejmujący szerokie spektrum elementów komunikacji wizualnej: logo, papeteria, wizytówki, reklama, gadżety.

Podstawowym zagadnieniem w tym wątku będzie zapewne logo. Jest to dość swobodnie potraktowana "wariacja na temat". Dynamiczne, wpisujące się we współczesne trendy projektowe. Z mojej obserwacji i kilku zapytanych osób jest estetyczne, przyciągające uwagę ale też mało czytelne. Może jeszcze większa doza abstrakcji z odejściem od oczywistego liternictwa w kierunku abstrakcyjnego obrazka?
Zastosowanie 5 kolorów z palety Pantone nie wróży zbyt częstego wykorzystania zakładanych w SIWie kolorów w praktyce. Natomiast brak jednoznacznie zdefiniowanych zamienników RGB spowoduje pewną dowolność interpretacyjną - zamiana będzie dokonywana przez "jakiś" CMS, niekoniecznie licencjonowany przez Pantone.

Oczywiście Polska, jako trzeci kandydat do EXPO, rywalizuje z Marokiem (Tanger) i Koreą Pd. (Yeosu), także w kategorii logo :) Na stronach promujących te kraje znajduje się szczegółowa interpretacja zastosowanej w logo kolorystyki, którego to opisu brakuje mi w SIWie polskiego EXPO.


Obrazek


Obrazek


Sam SIW prezentuje się estetycznie, zawiera pokaźną liczbę przykładów. Niestety ograniczają się one do tzw. printed matter, nie uwzględniając takich zastosowań jak: bannery i reklamy internetowe, "papeteria" e-mail czy prezentacje multimedialne.
Prezentowane w SIW logo nie zawiera przykładów jak nie stosować logo (deformacje, zmiany, niedozwolone tła). Nie ma także obszarów ochronnych logo.
Brakuje mi także sugestii co do zastępczych fontów używanych przy wypełnianiu papierów firmowych - zapewne niewiele osób korzystających z tych papierów będzie posiadało fonty postscriptowe. Zwykle tego typu papeterią posługują się pracownicy biurowi, wyposażeni w MS Word i Arial CE.
W drukach firmowych brakuje również obszarów ochronnych, na których nie należy umieszczać tekstu (marginesy, miejsce na szycie, odległości od stopki informacyjnej i loga).

Gadżety: trudno mi sobie wyobrazić nadruk na długopisach z użyciem 5 pantonów, a taki wariant widnieje w prezentowanej propozycji (nawet jeśli to wersja CMYK, to istnieje przecież uproszczona wersja logo). Natomiast zaprezentowany wizytownik przedstawia logo w wersji, która nie jest zaprezentowana wcześniej w odmianach logo (jasny brąz, rozjaśniony pantone czy laserowy grawerunek na naklejce(?))

Co sądzicie o tym systemie? Czy wystarczająco spełnia wymagania stawiane tego typu systemom? Co byście zmienili? I ile zapłacili?

;)
plik: SYSTEM IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ EXPO 2012
EXPO 2012

konto usunięte

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Jeśli chodzi o SIW to mam problem z otworzeniem.Co do logo to powiem tak: Ile można oglądać logotypów opartych na tych pseudo ludzikach z lapkami do góry?!Dziecinada,a typografia okrutna moim skromnym zdaniem.

konto usunięte

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

przykro mi, że moje rodzinne miasto zainwestowało w taki SIW. Z przekombinowanym logo, opatrzonymi do bólu elementami i opieraniem sie na siłe o napis EXPO. Zgodze się z Bartoszem, że typografia poniżej sredniej i brak tego, co zawarte jest w logo Wroclawia, w jego identyfikacji - życia. Brak mi w tym kolorów.
Znaki konkurencji zdecydowanie wygrywają. Nie mówie nawet o tym, że są spójne jako znak, odnoszą się do symboli krajów (korea ma to w kole jak na fladze, czy Maroko na gwieździe), mają kolor, zycie i soczystość. Chce sie na nie patrzec i pamieta się je.

reszty mi sie nie chce komentować... bo żal

mam tylko pytanie czy to już kupione?

tak se jeszcze popatrzyłem i zmieniam zdanie - super logo na Wyscig Pokoju lub GP Motocykli na torze... :)Adam HEADPOINT Gronowski edytował(a) ten post dnia 18.10.07 o godzinie 20:15

konto usunięte

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

... To nie wiecie jak się dostaje zlecenia na realizację takiego LOGO? "Wnet i tak zginiemy w zupie" - jak mawiał poeta.

Jak na logo zawodów sportowych podoba mi się :)
Szymon Saliński

Szymon Saliński grafik projektant

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Przykra sprawa :(

i nie chodzi tu o sprawy manjualowe
(5 pantonów, brak rgb, fontów itd...)
tylko o znak...
logo samo w sobie, to totalna katastrofa
gigantyczne nieporozumienie :(
"mało wyrafinowany" :P kształt łuków liter
składający się na (moim zdaniem)
słabo czytelną całość napisu,
na siłę budowany ludzik (X)
raczej podobny jest do pająka,
czy karła :(
poza tym masa poszczególnych elementów...
ten znak, drukowany w małej skali,
lub nawet duży oglądany z większego dystansu
będzie bardzo słabo czytelny czy rozpoznawalny...

gad dem!
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Sławomir O.:
... To nie wiecie jak się dostaje zlecenia na realizację takiego LOGO?
Może nas oświecisz?Andrzej-Ludwik Włoszczyński edytował(a) ten post dnia 20.10.07 o godzinie 00:43

konto usunięte

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Może nas oświecisz?Andrzej-Ludwik Włoszczyński edytował(a) ten post dnia 20.10.07 o godzinie 00:43
Nie.

konto usunięte

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

... a w temacie LOGO

Nie lubię takich delikatnych (ale to rzecz gustu i przyjętej minimalnej wielkości w reprodukcji.) Postać (pomijając słuszną uwagę wyżej o tym, że to motyw oklepany) - postać w literze "P" jest dziwna. Ten człowieczek wygląda jakby został właśnie postrzelony, albo coś go uderzyło w krocze, albo jakby niewidoczny dzik na niego napadał. Może pijany? To miły akcent "narodowy".Właśnie.

Do tej włoskowej konstrukcji dodano cień i przejścia tonalne (np. papier firmowy). :( Be...

Gdy mowa o systemie identyfikacji - to może być kwestia budżetu (?) każda strona opracowania brandbook'a kosztuje czas - a czas kosztuje w złotówkach. Być może brakujące elementy wykonuje ta sama firma i odpuszczono sobie ich opis. Pewnie niesłusznie. Co można powiedzieć na pewno - to że w brandbook powinno być opisane pole ochronne - a torby czy koszulki - niekoniecznie.

Wizytówki są świetne (dla trupy cyrkowej)
na kopertach zbyt dużą konkurencją dla LOGO jest adres strony www ale, niech tam...
"pocięte" tekstem torby i koszulki podobają mi się

Jest też druga strona medalu - żeby zasadnie krytykować ostateczny efekt - należałoby siedzieć przy stole, przy którym to LOGO zostało sprzedane. Zobaczyć inne propozycje. Wiedzieć kto je ostatecznie zatwierdzał.... Jak wiadomo - obrazek to jedno, a droga przez mękę - to drugie.
Marek Skiba

Marek Skiba projektant

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

dla mnie to najwieksza porazka mojego miasta jesli chodzi o wizerunek.
pamietam jak dopiero po miesiacu sie zorientowal co jest nabazgrane na samochodach i autobusie ktory dosc czesto mijalem idac do pracy.
nie wiem skad to sie wzielo ale pamietam ze jakis czas temu byl ogloszony konkurs w urzedzia miasta na identyfikacje wizualna tego przedsiewziecia i ze wzgledu na niski poziom prac nikt nie wygral... widzialem trzy z tych prac i to co zostalo tutaj zaprezentowanego to jakas pomylka w porownaniu.
chcialbym sie zapytac autora watku o to kto jest auterem tego znaku i calej identyfikacji oraz w jaki sposob zostalo wybrane wlasnie to logo?

konto usunięte

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

nie wiem skad to sie wzielo ale pamietam ze jakis czas temu byl ogloszony konkurs w urzedzia miasta na identyfikacje wizualna tego przedsiewziecia i ze wzgledu na niski poziom prac nikt nie wygral... widzialem trzy z tych prac i to co zostalo tutaj zaprezentowanego to jakas pomylka w porownaniu.
chcialbym sie zapytac autora watku o to kto jest auterem tego znaku i calej identyfikacji oraz w jaki sposob zostalo wybrane

Widzi Andrzej-Ludwik? No widzi? Ma relację bezpośrednio z miejsca zdarzenia. Naocznego świadka, w dodatku grafika. Kogóż miałbym oświecać? Nikt nic nie wie. Grunt, że konkurs był :)
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

A co mam, albo powinienem, widzieć łaskawco?
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Hesus! Nikomu się nie przyznam skąd jestem teraz :)

konto usunięte

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Andrzej-Ludwik W.:
A co mam, albo powinienem, widzieć łaskawco?
Dalsza dyskusja zapewne będzie przebiegać wśród popularnych od 2 lat słów kluczowych: układ, oligarchia, łapówki, korupcja, płatna protekcja,itd. :)

konto usunięte

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Bardzo proszę, mocium panie,
mocium panie, me wezwanie,
mocium panie wziąść w sposobie
jako ufność ku osobie,
mocium panie, urzędnika,
który w biurze pań nie bzyka,
mocium panie i ten tego
- toć zebrała się komisja
coś wybrała, ustaliła...

(co to jest?!!)...
Żyd jaśnie Panie
w logo Expo go przerobię...

(nic podobnego. p. Marek Skiba pytał na forum. Ciekaw jestem odpowiedzi.) A co? Czy ja coś mówię?Sławomir Ochotny edytował(a) ten post dnia 20.10.07 o godzinie 22:42
Arek Blomka

Arek Blomka obrazkowanie

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

W odpowiedzi na prośbę Marka: na pierwszej stronie SIW napisane jest

"SYSTEM IDENTYFIKACJI SYSTEM IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ EXPO 2012
PROJEKT I OPRACOWANIE: PAWEŁ GRABOWSKI"

Zapewne autorstwo ustalone. Dokument .pdf wygenerowany został InDesign'em CS2 rok temu, w czwartek 26.10.2006 r. o godz. 9.41. Co do konkursu na SIW EXPO 2012, jego treść była następująca (umieszczony w wielu serwisach dot. projektowania graficznego i podobnych):


Biuro Współpracy z Zagranicą Urzędu Miejskiego Wrocławia zaprasza do udziału wszystkich zainteresowanych i zakłada, że dzięki ich propozycjom uda się stworzyć interesującą, czytelną, funkcjonalną, elegancką i nowoczesną markę tego wielkiego przedsięwzięcia.

Uczestnicy konkursu muszą zgłosić m.in.: projekty druków korespondencyjnych, kopert, wizytówek, identyfikatorów, teczek, naklejek, gadżetów, elementów identyfikacyjnych i reklamowych (plansze, tablice, kasetony, flagi itd.). Trzeba przy tym uwzględnić istniejącą linię graficzną materiałów, które promują Wrocław.

Termin składania prac upływa 31 sierpnia 2006 r. Ocena zostanie przeprowadzona przez jury, złożone z pracowników Urzędu Miejskiego Wrocławia i wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Laureat nagrody głównej otrzyma 15 tys. zł; dla autora, który zajmie drugie miejsce przewidziano 2,5 tys. zł; trzecia nagroda wyniesie 1 tys. zł. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 15 września 2006 r.

Regulamin (m.in.: dokładny zakres i wymagana forma prac, prawa i obowiązki uczestników i organizatorów oraz niezbędne załączniki) można uzyskać w Biurze Współpracy z Zagranicą Urzędu Miejskiego Wrocławia: tel. 717 77 81 04, 717 77 82 61, 717 77 73 36; http://wroclaw.pl


później artykuł

Wrocławskie Expo ciągle bez logo

Gazeta Wyborcza, 22 września 2006r.

Wciąż nie wiadomo, jaka oprawa graficzna i logo wykorzystywane będą przy promowaniu idei organizacji Expo 2012 we Wrocławiu. Urząd miejski nie wyłonił bowiem zwycięzcy w ogłoszonym przez siebie konkursie na projekt systemu identyfikacji wizualnej wystawy.

Konkurs obejmował opracowanie wzorów, jak wyglądać mają dokumenty, korespondencja i materiały promocyjne związane z lobbowaniem za wystawą Expo we Wrocławiu. Jego uczestnicy mieli zaproponować system elementów graficznych i logo, które byłby łatwo rozpoznawalne oraz zgodne z szatą graficzną dotychczas używaną przez urząd miejski. Na konkurs wpłynęło jednak zaledwie dziewizęć projektów i żaden nie spodobał się jury. - Były to propozycje wrocławskich agencji reklamowych, tylko jedna oferta była spoza Wrocławia - mówi Paweł Romaszkan, szef biura promocji miasta, który uczestniczył w obradach jury. - To nie były odkrywcze projekty, nie było w nich żadnego pomysłu, dowcipu. A my szukamy znaku graficznego, który by się wyróżniał, byłby łatwy do zapamiętania. Dużo korespondujemy już w sprawie Expo, więc byłoby dobrze, gdyby nasze pisma miały jednolity styl.

Brak ciekawych propozycji w konkursie Romaszkan tłumaczy faktem, że uczestnicy mieli zbyt mało czasu na opracowanie swoich koncepcji: - Rząd polski dopiero pod koniec lipca oficjalnie poparł kandydaturę Wrocławia w staraniach o organizację Expo.


Nie udało mi się niestety odnaleźć na jakiej zasadzie został wyłoniony / zakupiony ten system. Ciekawostką, mówiącą jednak o tym jak wyglądają podobne konkursy może być ten artykuł. Zachęcam też do lektury bloga obecnego na forum ALW. Lektura dająca do myślenia i pouczająca.
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

To tylko jeszcze jeden przyczynek do wiedzy, która większość z nas, profi, posiada - trzymać się z daleka od wszelkiej maści konkursów i przetargów urzędowych... mądrej głowie dość po słowie - wystarczy mi raz, że skradziono mi projekt logo w podobnym konkursie... Wy róbcie, jak uważacie!
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Arku, dzięki za podesłany link :) nie ma co zachęcać, bo sprawę konkursów znam od lat, jednak nie ma to jak sprawdzenie organoleptyczne :) może za jakiś czas szerzej opiszę jak to się kręci.

konto usunięte

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

Dzień Ziobry. A właściwie Ziobrywieczór Państwu.

Moja opinia w tej tomacie jest taka (ale jeśli kto nie jest ciekaw, to niech przeskoczy do "KOTWICY" - jak w kodzie), że:

Oczekiwanie że ktokolwiek poważnie traktujący swój fach spędzi wiele godzin (dni) pracy, aby jej efekt zakleić w kopercie lub pchnąć mailem - do oceny bliżej nieokreślonym oceniaczom - to paskudztwo i szczyt tupetu. Niestety prakrtyka. Należy ją tępić nie podchodząc do tematu.

Jeżeli zleceniodawca oczekuje wysokiej jakości i poważnego potraktowania zlecenia - ale nie wyraża zgody lub nie znajduje czasu na spotkanie w celu prezentacji pomysłów - to też szczyt tupetu, Należy tępić.

Jeżeli średnie i duże Agencje Reklamowe nadal będzie stać na zatrudnianie, za relatywnie niewielkie piniądze, młodych, zdolnych, niewypranych, do niewolniczej pracy polegającej na zapełnianiu białych stron do trzeciej rano, naklejaniu na tekturę lub piankę, w celu umieszcenia ich w magazynie a następnie koszu Klienta - niewiele w tym temacie da się zrobić.

( KOTWICA )
Marek Skiba

Marek Skiba projektant

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

spoko Arek umiem czytac. Bardziej mi chodziło o to skąd ta osoba sie wziela i na jakiej podstawie zostala wybrana. jak widac nikt nic nie wie :)
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012

wilczych więzów krwi? ;)

Następna dyskusja:

Konkurs na system identyfik...




Wyślij zaproszenie do