Arek Blomka obrazkowanie
Temat: Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej EXPO 2012
Chciałbym otworzyć temat dyskusji nad systemem identyfikacji wizualnej opracowanej dla Wrocławia, miasta kandydującego do organizacji EXPO 2012. Na potrzeby kandydatury stworzony został SIW obejmujący szerokie spektrum elementów komunikacji wizualnej: logo, papeteria, wizytówki, reklama, gadżety.Podstawowym zagadnieniem w tym wątku będzie zapewne logo. Jest to dość swobodnie potraktowana "wariacja na temat". Dynamiczne, wpisujące się we współczesne trendy projektowe. Z mojej obserwacji i kilku zapytanych osób jest estetyczne, przyciągające uwagę ale też mało czytelne. Może jeszcze większa doza abstrakcji z odejściem od oczywistego liternictwa w kierunku abstrakcyjnego obrazka?
Zastosowanie 5 kolorów z palety Pantone nie wróży zbyt częstego wykorzystania zakładanych w SIWie kolorów w praktyce. Natomiast brak jednoznacznie zdefiniowanych zamienników RGB spowoduje pewną dowolność interpretacyjną - zamiana będzie dokonywana przez "jakiś" CMS, niekoniecznie licencjonowany przez Pantone.
Oczywiście Polska, jako trzeci kandydat do EXPO, rywalizuje z Marokiem (Tanger) i Koreą Pd. (Yeosu), także w kategorii logo :) Na stronach promujących te kraje znajduje się szczegółowa interpretacja zastosowanej w logo kolorystyki, którego to opisu brakuje mi w SIWie polskiego EXPO.
Sam SIW prezentuje się estetycznie, zawiera pokaźną liczbę przykładów. Niestety ograniczają się one do tzw. printed matter, nie uwzględniając takich zastosowań jak: bannery i reklamy internetowe, "papeteria" e-mail czy prezentacje multimedialne.
Prezentowane w SIW logo nie zawiera przykładów jak nie stosować logo (deformacje, zmiany, niedozwolone tła). Nie ma także obszarów ochronnych logo.
Brakuje mi także sugestii co do zastępczych fontów używanych przy wypełnianiu papierów firmowych - zapewne niewiele osób korzystających z tych papierów będzie posiadało fonty postscriptowe. Zwykle tego typu papeterią posługują się pracownicy biurowi, wyposażeni w MS Word i Arial CE.
W drukach firmowych brakuje również obszarów ochronnych, na których nie należy umieszczać tekstu (marginesy, miejsce na szycie, odległości od stopki informacyjnej i loga).
Gadżety: trudno mi sobie wyobrazić nadruk na długopisach z użyciem 5 pantonów, a taki wariant widnieje w prezentowanej propozycji (nawet jeśli to wersja CMYK, to istnieje przecież uproszczona wersja logo). Natomiast zaprezentowany wizytownik przedstawia logo w wersji, która nie jest zaprezentowana wcześniej w odmianach logo (jasny brąz, rozjaśniony pantone czy laserowy grawerunek na naklejce(?))
Co sądzicie o tym systemie? Czy wystarczająco spełnia wymagania stawiane tego typu systemom? Co byście zmienili? I ile zapłacili?
;)
plik: SYSTEM IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ EXPO 2012
EXPO 2012