Bogdan Ożarowski

Bogdan Ożarowski właściciel,
V-NetPower

Temat: Czym jest branding?

Andrzej-Ludwik W.:
1.trudno mowić o wirusowej reklamie skoro posłużyły wszystkie media.
2. Brand ma jakieś stałe czasowe od których jest albo go nie ma?
1. Media to nagłośniły a siła wirusowej reklamy polega na przekazie z ust do ust. Ale nie będę się spierał.
2. Dobre pytanie. Można go zamienić na inne - co to znaczy silny brand i jak go odróżnić od słabego? To chyba trafniejsze podejście. Brand jest zawsze dla pewnej docelowej grupy klientów. Jeśli w tej grupie klientów z analogiczną usługą lub wyrobem występują inne brandy - jest co porównywać (choć rozumiem, że w praktyce może być to trudne) w kategoriach liczbowych. Ale to tylko taki sobie pomysł. Co Pan o tym sądzi?

konto usunięte

Temat: Czym jest branding?

Andrzej-Ludwik W.:
Krzysztof, jeżeli przyjąć że branding to świadome działanie to mimowolne, a możliwe, powstanie brandu ... itd.

Wszak świadomie wybierasz nazwę dla swojej firmy.
Świadomie uznajesz że masz dobrze brzmiące nazwisko i przejmie je produkt. Gdzie wiec miejsce na nieświadome działania?
Moim zdaniem działania są zawsze świadome (nieraz wyrachowane),
nie zawsze tylko potrafimy je fachowo nazwać.

konto usunięte

Temat: Czym jest branding?

Bogdan O.:
Andrzej-Ludwik W.:
Wbrew pozorom to nie jest złudzenie i udowodnili to czesi promując , brandingując, nieistniejącą markę supermarketu. Afera na "otwarciu" była palce lizać :)
Czy w efekcie tego powstał brand - ze wszystkimi wartościowymi cechami jak trwałość, autoreplikacja w umysłach klientów itd. ? Czy może był to przykład dość skutecznej reklamy (chyba w tzw. typie "wirusowym")ale o doraźnym działaniu? Moim zdaniem użycie słowa "brad" w tym przypadku jest jego ... nadużyciem.Bogdan Ożarowski edytował(a) ten post dnia 12.04.07 o godzinie 10:36


A ja uważam, ze nie jest zadnym naduzyciem...
To wlasnie jest jeden z przejawów brandingu.
Reklama jest jednym z narzędzi uzywanych do czynności brandingu.
czyli kreowania, umacniania, pozycjonowania w umysle klienta czy jeszcze innych rzeczy zwiazanych z przedmiotem brandingu jakim jest Brand.
Zastanawiam się ile można dyskutować nad definicjami, które notabene są proste jak budowa cepa.
Ile ideoogii mozna dopisac do dość jasnych spraw. (nawet nazwa wskazuje co to jest). Owszem mozemy udowadniac wyzszosc kabanosów nad parówką albo szynki nad karkówką (zaznaczam nie jem tego świństwa w ogole), tyko czemu to sluzy?

Ja przepraszam, ze tak z grubej ale naprawdę ;)

Mysle tylko, ze jak wpadnie tu jakis studenciak marketingu to dostanie zawału, a jak wpadnie ktos kto sie na sprawie nie zna to zglupieje calkiem i nie bedzie wiedzial o co chodzi.

No chyba, ze chodzi o to, zeby sobie uskuteczniac interlokutorstwo ;D (to baaardzo trudne słowo - staram się na codzień nie używać, bo mogłabym się sama nie zrozumieć ;D)
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Czym jest branding?

Bogdan O.:
Po przeczytaniu Anety miałem już nie ciągnąć ale skoro nadmieniła o studentach i nieobznajomionych...
Andrzej-Ludwik W.:
1.trudno mowić o wirusowej reklamie skoro posłużyły wszystkie media.
2. Brand ma jakieś stałe czasowe od których jest albo go nie ma?
1. Media to nagłośniły a siła wirusowej reklamy polega na przekazie z ust do ust. Ale nie będę się spierał.
2. Dobre pytanie. Można go zamienić na inne - co to znaczy silny
brand i jak go odróżnić od słabego? To chyba trafniejsze podejście. Brand jest zawsze dla pewnej docelowej grupy klientów. Jeśli w tej grupie klientów z analogiczną usługą lub wyrobem występują inne brandy - jest co porównywać (choć rozumiem, że w praktyce może być to trudne) w kategoriach liczbowych. Ale to tylko taki sobie pomysł. Co Pan o tym sądzi?
Wchodzimy na teren rozróżniania brandu słaby-mocny, sezonowy-długotrwały itp. Kwestia jaki jest to także firmy i jej założeń wobec marki - trudno mówić o silnym długotrwałym brandzie, i do takich porównywać, w wypadku założenia o uzyskaniu li tylko sezonowej przewagi dla marki. Marka zaczyna się w świadomości ludzi/klientów i wedle skali tej znajomości można ją klasyfikować wyżej lub niżej.

Wbrew temu co pisze Krzysztof marka nie powstaje wraz z wymyśleniem nazwy, ani z zaprojektowaniem logo, ta nazwa musi zafunkcjonować w świadomości klientów, nie naszej i naszych pracowników, by można było mówić o marce.

PS. Krzysztofie nie sądziłem, że wybrałeś własne nazwisko świadomie :)

konto usunięte

Temat: Czym jest branding?

nie no, racja Andrzeju... trochę naprostowac warto ;D

Jak to mówią... mądrego to i dobrze posłuchać ;D

konto usunięte

Temat: Czym jest branding?

Andrzej-Ludwik W.:

Wbrew temu co pisze Krzysztof marka nie powstaje wraz z wymyśleniem nazwy, ani z zaprojektowaniem logo, ta nazwa musi zafunkcjonować w świadomości klientów, nie naszej i naszych pracowników, by można było mówić o marce.

PS. Krzysztofie nie sądziłem, że wybrałeś własne nazwisko świadomie :)

Hola hola Andrzeju, bo przeinaczasz sens moich słów.
napisałem że nazwa to szczątkowy branding. Ale branding.
Poza tym, tak powstaje marka.
Swiadomość klientów co do jej istnienia to już kolejny etap utrwalania/tworzenia jej wizerunku.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Czym jest branding?

Hola, Hola Krzysiu :)
Tak MOŻE powstawać marka, wcale nie musi, bo nazwa i logo to jeszcze nie brand, i czasami nigdy.
Trudno przyjąć Twoje założenie, że branding zaczyna się bez brandu, bo niby co to wtedy jest? Nazwa może być owszem brandingiem jeżeli z założenia od podstaw budujemy markę, a jeśli nie budujemy? Bo trudno mówić o nawet szczątkowym myśleniu o budowaniu marki tylko dlatego że Pan Janek założył firmę pod nazwą Cośtam, z tego nie powstaje żadna marka powstaje firma i tak długo jak Pan Janek nie zacznie pracować by zdobyć ze swoją firmą jakąś pozycję tak długo nie ma mowy o marce a tym bardziej o brandingu.

konto usunięte

Temat: Czym jest branding?

Andrzej-Ludwik W.:
Hola, Hola Krzysiu :)
Tak MOŻE powstawać marka, wcale nie musi, bo nazwa i logo to jeszcze nie brand, i czasami nigdy.
Trudno przyjąć Twoje założenie, że branding zaczyna się bez brandu, bo niby co to wtedy jest?

Ale tak właśnie jest.
Branding to wszystkie działania mające na celu stworzenie brandu lub utrwalenie jego wizerunku.

Jak zaczynasz malować obraz to też go nie ma.
Ale wszystkie czynności przy malowaniu prowadzą do jego stworzenia.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Czym jest branding?

Przy malowaniu ... skoro przywołałeś - stworzenie na początku tytułu obrazu może dać w efekcie obraz, albo nic nie dać :), bo mimo iż czynności prowadzą do powstania obrazu obraz nie powstaje, i co wtedy Krzysiu?
Bogdan Ożarowski

Bogdan Ożarowski właściciel,
V-NetPower

Temat: Czym jest branding?

Aneta G.:
Bogdan O.:
Andrzej-Ludwik W.:
Wbrew pozorom to nie jest złudzenie i udowodnili to czesi promując , brandingując, nieistniejącą markę supermarketu. Afera na "otwarciu" była palce lizać :)
Czy w efekcie tego powstał brand - ze wszystkimi wartościowymi cechami jak trwałość, autoreplikacja w umysłach klientów itd. ? Czy może był to przykład dość skutecznej reklamy (chyba w tzw. typie "wirusowym")ale o doraźnym działaniu? Moim zdaniem użycie słowa "brad" w tym przypadku jest jego ... nadużyciem.


A ja uważam, ze nie jest zadnym naduzyciem...
To wlasnie jest jeden z przejawów brandingu.
Reklama jest jednym z narzędzi uzywanych do czynności brandingu.
czyli kreowania, umacniania, pozycjonowania w umysle klienta czy jeszcze innych rzeczy zwiazanych z przedmiotem brandingu jakim jest Brand.
Zastanawiam się ile można dyskutować nad definicjami, które notabene są proste jak budowa cepa.
Ile ideoogii mozna dopisac do dość jasnych spraw. (nawet nazwa wskazuje co to jest). Owszem mozemy udowadniac wyzszosc kabanosów nad parówką albo szynki nad karkówką (zaznaczam nie jem tego świństwa w ogole), tyko czemu to sluzy?

Ja przepraszam, ze tak z grubej ale naprawdę ;)

Mysle tylko, ze jak wpadnie tu jakis studenciak marketingu to dostanie zawału, a jak wpadnie ktos kto sie na sprawie nie zna to zglupieje calkiem i nie bedzie wiedzial o co chodzi.

No chyba, ze chodzi o to, zeby sobie uskuteczniac interlokutorstwo ;D (to baaardzo trudne słowo - staram się na codzień nie używać, bo mogłabym się sama nie zrozumieć ;D)
Być może nie zostałem dobrze zrozumiany - może zawinił mój polemiczny zapał. Cały problem nie w definicjach (ich tworzeniu końca nie masz...) lecz w realiach funkcjonowania życia gospodarczego. Problem w tym czy istnieje korespondencja pomiędzy powstaniem silnego brandu a czynnościami zwanymi "brandingiem" właśnie. Ja uważam, że nie istnieje - branding może wyostrzyć widzenie istniejącego realnie brandu (!!!) - nie może go stworzyć.
Opieram się na analizie realnego funkcjonowania silnych marek a nie na uroszczeniach speców od brandingu. "Branding" nie tworzy cech marki takich jak wyróżniające zdolności, unikatowość oferty czy skuteczne praktyki zarządzania klientami - a przecież z takich cech praktyk biznesowych wynika silna marka. Wyostrzyć - tak ; stworzyć - nie. I to wszystko.
PS.
Panowie - czy Wam też trudno polemizować z piękną dziewczyną? Bo ja mam problemy...Bogdan Ożarowski edytował(a) ten post dnia 12.04.07 o godzinie 19:12
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Czym jest branding?

Nie wiem czy się nie da stworzyć silnego brandu na innych zasadach niż piszesz Bogdanie, nie wiem bo weryfikacja silnego brandu to lata i to nie dwa, trzy a -dzieści. A co za tym idzie,nie byłbym tak kategoryczny w stawianiu sprawy. Dotąd uważano iż nie da się wykreować od zera firmy i przekonać do niej w szybkim tempie ludzi, na dodatek firmy nieistniejącej, jak pokazali czesi da się.

Weź też pod uwagę że analizujesz istniejące silne marki ale nie zaglądasz jak powstały i jak tę markę tworzyły. Niestety to co analizujesz to standardy dość młode i sprawdzalne właśnie dla marek silnych niekoniecznie rozpoczynających walkę. Początki wielu, nie wszystkich, z wielkich marek to totalne zaprzeczenie jakichkolwiek standardów :)

konto usunięte

Temat: Czym jest branding?

hihi ;)
ta dyskusja nie ma konca ;)

tu nie ma nad czym polemizowac... doprawdy ;D

I tak "reklama moze byc najwyzej tak dobra, jak dobry jest klient"

mozemy to przeniesc na pole brandu, włosów, samochodów... whatever ;D

Przepraszam za prznośnie ;D ale moze w tej grupie zostanie zrozumiana

konto usunięte

Temat: Czym jest branding?

Bartłomiej Gawron:
reputacja firmy jest najważniejsza. znak graficzny 15 razy może być zmieniony w życiu takiej firmy więć to właśnie jest środek w drodze do celu. jeśli reputacja firmy jest katastrofalna to nawet twoje "obrandowanie" nie pomoże. bedziecie mogli sprzedawać co najwyżej pelargonie na placu.

Dobrym brandingiem, złą reputacje zamaskujesz... Ludzie są wzrokowcami, wierzą w to co zobaczą, lubią estetykę, ale nie zawsze są pewni swoich uczuć. Reasumując moją wypowiedź; dobrym brandingiem wpłyniesz na reputację, a dobrą reputacją nie zawsze wpłyniesz na branding. :)
ludzie są wzrokowcami....wierzą w to co zobaczą.....ależ płytkie podejście i jakież mylne...
Ale niestety to forum IDENTYFIKACJA&BRANDING pokazuej dobitnie czym dla znacznej większości ludzi jest budowanie wizerunku i tożsamości marki...Marcin Kas edytował(a) ten post dnia 29.01.08 o godzinie 08:04
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Czym jest branding?

Marcin Kas:
ludzie są wzrokowcami....wierzą w to co zobaczą.....ależ płytkie podejście i jakież mylne...
Ale niestety to forum IDENTYFIKACJA&BRANDING pokazuej dobitnie czym dla znacznej większości ludzi jest budowanie wizerunku i tożsamości marki...Marcin Kas edytował(a) ten post dnia 29.01.08 o godzinie 08:04

Marcinie, branding jest dla ludzi, więc jeśli wierzą w to, co widzą, to znaczy, że to działa :)
To oczywiście duże uproszczenie. Nowy wizerunek daje sygnał, że -- przynajmniej w teorii należy się tego spodziewać -- w firmie zaszły głębsze zmiany, które tę zmianę wizerunku usprawiedliwiają.

Zobacz przykład Fiata. Firma była w tarapatach, zmienili logo (choć nie tylko, oczywiście), wprowadzili nowe modele i... to działa.
Marcin Dembowski

Marcin Dembowski Business Develpoment
Manager

Temat: Czym jest branding?

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
Hola, Hola Krzysiu :)
Tak MOŻE powstawać marka, wcale nie musi, bo nazwa i logo to jeszcze nie brand, i czasami nigdy.
Trudno przyjąć Twoje założenie, że branding zaczyna się bez brandu, bo niby co to wtedy jest? Nazwa może być owszem brandingiem jeżeli z założenia od podstaw budujemy markę, a jeśli nie budujemy? Bo trudno mówić o nawet szczątkowym myśleniu o budowaniu marki tylko dlatego że Pan Janek założył firmę pod nazwą Cośtam, z tego nie powstaje żadna marka powstaje firma i tak długo jak Pan Janek nie zacznie pracować by zdobyć ze swoją firmą jakąś pozycję tak długo nie ma mowy o marce a tym bardziej o brandingu.

Zgadzam sie w 100% z Andrzejem. Tworzenie marki to dlugotrwaly proces. Oczywiscie sa przyklady szybkie i bez wiekszego nakladu np Frugo.

Odnosnie Anety wpisu dotyczacego ksztaltowania Marki za pomoca Reklamy, to jest to wielkie uproszczenie, gdyz mamy wiele przykladow gdzie wielkie korporacje wylozyly zawrotne kwoty na reklame nowej marki .... i klapa! Te marki juz nie istnija. Marka to produkt, usluga kt cos obiecuje klientowi cos za pomoca oczywiscie komunikacji. Jednym z narzedzi jest oczywiscie reklama ale nie jedynym!!!!
Na marke ogromny wplyw maja 2 czynniki "Skojarzenie - Brand Associations" oraz w przypadku Corporate Brands "CSR" choc ten drugi czynnik jest mniej istotny.

Marke budujemi (upraszczajac)przez to jak firma dotrzymje obietnicy danej klientowi!
Marek Skiba

Marek Skiba projektant

Temat: Czym jest branding?

gdzies tam z boku toczy sie batalaia o CI. ze zostal ten temat o brandzie lekko odswiezony to mam pytanie.
jak ma sie marka do corporate identity?
czy wdrazajac CI automatycznie tworzymy pewna marke? czy moze to sa dwie rozne rzeczy. pytanie kieruje miedzy innymi do marcina gdyz widze ze posiada duza wiedze z tej dziedziny jak i rowniez do chlopakow z pewnej szkoly we wroclawiu niech sie pomadrza :)
Marcin Dembowski

Marcin Dembowski Business Develpoment
Manager

Temat: Czym jest branding?

Marek Skiba:
gdzies tam z boku toczy sie batalaia o CI. ze zostal ten temat o brandzie lekko odswiezony to mam pytanie.
jak ma sie marka do corporate identity?
czy wdrazajac CI automatycznie tworzymy pewna marke? czy moze to sa dwie rozne rzeczy. pytanie kieruje miedzy innymi do marcina gdyz widze ze posiada duza wiedze z tej dziedziny jak i rowniez do chlopakow z pewnej szkoly we wroclawiu niech sie pomadrza :)

Marku dziekuje, acz kolwiek moco powiedziane. Z mojego punktu widzenia zagadnienia te sa bardzo ze soba polaczone. aczkolwiek nalezy zadac pytanie czy mowimy o Product Brand czy tez Corporate Brand. NIe chcialbym sie wypowiadac na tema Product Branding gdyz syt jest prostsza niz w przypadku CB, jednak jezeli zaistnieje taka potrze , oczywoscie podziele sie pogladami.

W przypadku Corporate Branding zbieznosc jest bardzo duza. Obserwujac dyskusje na licznych forach widze tendencje rozdzialania pojec i okreslania ich granic. W rzeczywistosci istnieje podejscie lub powinno miec miejsce multidyscyplinarne, gdzie nie mozliwe jest profesjonalne zarzadzanie Marka Firmy bez uwzglednienia rejonow takich jak CI, czy Reputacja. Ostatnio Balmer napisal bdb art na temat Corporate Markering - gdzie pokazuje zaleznosci pomiedzy CI, Reputacja, Wizerunkiem Org Identity czy Komunikacja Marketingowa itd.

Upraszczajac - Branding Korporacyjny to obietnica kt firma sklada klientom,pracownikom, dostawcom itd. Jednak nie moga to byc puste slowa kt sa nie spojne z rzeczywistoscia. I tu wkracza m.in CI co finalnie ma wplyw na Reputacje.

Wezmy jako przyklad 3M, kt znane jest jako firma innowacyjna itd, majaca wiele, bardzo wiele produktow promowanych oddzielnie przy wspraciu marki 3M. To ze firma wymyslila cos kiedy nie pozwoli jej dalej byc kojarzona z "innowacyjnoscia". Firma musi byc inowacyjna caly czas - oczywiscie moze zmienic swoje pozycjonowanie sie.

Aby byc innowacyjna firma mysi to wyplywac z kultury kt scisle jest zwiazana z CI czy tez Org Identity. To musi byc komunikowane po 1 wew firmy ze " my jestesmy x ..w przypadku 3M innowacyjni" z czym pracownicy powinnin sie identyfikowac i oczywiscie kom na zew. Aby to mialo miejsce nalezy zwracac uwage na problem CI. Oczywiste jest ze beda jednostki identyfikujace sie z wartosciami firmy i takie kt tego nie beda robily. One z pewnoscia opuszcza firme od 1 do 3 lat.

Istota jest aby byc swiadomym istoty spojnosci pomiedzy rzeczywistoscia (Actual Identity) and komunikowana (Communicated Identity). Zawsze pojawia sie problem tego co chce Management kt czasami fantazjuje i moze popsuc sprawe.

Bliskosc CI i Brandingu jest bardzo duza - chocby w komunikacji CI komunikuje to czym org chce byc (myslac ze tym jest) z zalozenia branding komunikacja tego czym ord jest i cvo obiecuje klientowi itd (choc czesto na wyrost). Komikacja zwiazana z Brandingiem jest obietnica, kt fira powinna dotrzymac. Poprzez odpowiedznie zarzadzanie CI stara sie sprostac tym obietnicom, wplywajac np. na pracownikow kt tworza produkt/usluge, maja kontakt z klientem itd. Jednak nalezy pamietac ze nie jestesmy w stanie wplynac w 100% na percepcje odbiorcy komuniklaty.

Dlatego Branging jest bardzo scisle zwiazany ze strategia i wizja firmy, jej kultuta (i CI) oraz wizerunkiem org na zew (pamietajmy ze czesto pracownicy sa rowniez zew odbiorcami komunikatow). Odpowiednie zarzadzanie wyzej wym ma wplyw na marke, kt mozem mice dobra lub zla reputacje.
Marcin Dembowski

Marcin Dembowski Business Develpoment
Manager

Temat: Czym jest branding?

czyli upraszczajac poprzez odpowiednia polityke i strategie obrana w ramach CI firma stara sie wywiazac i miec wplyw na to jak praconicy (tworzac produkt/usluge, obslugujac klienta itd) wywiazuja sie z obietniecy danej w kominikacji majacej na cel tworzenie i umacnianie marki
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: Czym jest branding?

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
Doroto, sprowadzenie brandingu do strony wizualnej li tylko to nie jest nieporozumienie, bo w końcu to też część owego brandingu, raczej pójście na łatwizne, to akurat widać. A i zapewne niedoinformowanie.


włączę się wychodząc z podziemia. Wg moich definicji branding to
nadawanie marek,wykorzystywanie ich w przedsięwzięciach marketingowych. Najwazniejszym narzędziem brandingu jest nazwa
marketingowa / tu odróżniam ja np od nazw potworków zapisanych w KRS itp / jan- jan
Marek Skiba

Marek Skiba projektant

Temat: Czym jest branding?

Marcin Dembowski:
czyli upraszczajac poprzez odpowiednia polityke i strategie obrana w ramach CI firma stara sie wywiazac i miec wplyw na to jak praconicy (tworzac produkt/usluge, obslugujac klienta itd) wywiazuja sie z obietniecy danej w kominikacji majacej na cel tworzenie i umacnianie marki

a czy nie jest w wiekszosci przypadkow tak ze przy wprowadzaniu systemu CI chcac nie chcac tworzymy rowniez pewna marke korporacji? i co za tym idzie mocno uogulniajac nie wdajac sie w szczegoly dotyczace teorii uzywac tych pojec wymiennie.

Następna dyskusja:

Branding - wizerunek, sprze...




Wyślij zaproszenie do