Danuta Gładysz-Zygmunt grafik
Temat: Aspekty prawne przeniesienia praw własności do logo
Przy realizacji logo pojawił się temat przeniesienia praw autorskich.Umowa którą otrzymałam do podpisania ze strony Klienta przenosi na mnie wszelką odpowiedzialność związaną z wykonaniem logotypu oraz z ewentualnym naruszeniem praw autorskich innych osób.
Rzecz jasna logo wykonałam samodzielnie, na nikim sie nie wzorowałam ani od nikogo nie sciągałam.
Nie mogę jednak wykluczyć ze ktoś tam gdzies tam wykonał kiedys cos podobnego a moze nawet to opatentował... - bo skąd mam miec tą wiedze..
Wiekszośc umów jakie znalazłam w google również maksymalnie chroni klienta prznosząc odpowiedzialnośc na twórce.
Prawo autorskie mówi:
Art. 79. 1. Uprawniony, którego autorskie prawa majątkowe zostały naruszone, może żądać od osoby, która naruszyła te prawa:
3) naprawienia wyrządzonej szkody:
a) na zasadach ogólnych albo
b) poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej dwukrotności, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione - trzykrotności stosownego wynagrodzenia, które w chwili jego dochodzenia byłoby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie z utworu;
Jak sobie radzicie z ewentualnym ryzykiem
- podpisujecie umowy z okrojonymi klauzalmi?
Ubezpieczacie sie gdzies od ryzyka ( zakładam ryzyko niezawinionego naruszenia praw autroskich )?
Powyższacie cene logo w przypadku powyższych klauzul?
Czy po prostu się nad tym nie zastanawiacie..
Inna na pewno jest sytuacja gdy ryzyko miałaby poniec duża agencja reklamowa -a inna w przypadku projektanta działajacego na własny rachunek (jak w moim przypadku)