Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU
Temat: DZIAŁANIE HYBRYDOWA wyższa orma burzy mózgów
Profesorowie Christian Terwiesch i Karl Ulrich z Wharton Business School oraz Karan Girotra ze szkoły zarządzania i biznesu INSTEAD są przekonani, że grupowe burze mózgów nie służą firmom próbującym rozwijać kreatywność i innowacyjność. Ich zdaniem to raczej moment spokojnej kontemplacji przed dyskusjami w grupie jest kluczem do bardziej efektywnej innowacyjności.Eksperci przeprowadzili szereg eksperymentów, z których wynika, że proces hybrydowy, kiedy ludziom daje się czas na własne myślenie, zanim przejdą do dyskusji w grupie, przynosi więcej dobrych pomysłów niż tradycyjna burza mózgów. Zdaniem Christiana Terwiescha tradycyjne struktury korporacji nie sprzyjają kreatywności. Ludziom bardziej odpowiada działanie hybrydowe, które uważają za bardziej rzetelne i bezstronne. Tymczasem w typowej burzy mózgów, jak wiadomo, szef zawsze ma rację.
Podczas burzy mózgów często dobre pomysły giną, ponieważ ludzie są skłonni przejmować sugestie grupy. Kiedy cała grupa pracuje nad jakąś ideą. Pojedyncze osoby wolą nie wychodzić z własnymi pomysłami, bo boją się, że zostaną uznane za egoistów, a nie graczy zespołowych. W efekcie wszyscy koncentrują się na pomyśle poddanym do dyskusji.
Inaczej wygląda to w procesie hybrydowym, kiedy pomysły są przedstawiane bez obaw o reakcję grupy. Jak się okazuje, w procesie hybrydowym powstaje trzykrotnie więcej pomysłów niż podczas tradycyjnej burzy mózgów, a ich jakość jest o około 30% wyższa. Co ważne, najlepsze pomysły wygenerowane w procesie hybrydowym były znacznie lepsze od najlepszych pomysłów z burzy mózgów. Zdaniem Christiana Terwiescha to bardzo ważne, bo innowacyjności nie gwarantują przeciętne pomysły, nawet jeśli jest ich wiele, chodzi natomiast o wygenerowanie jednego albo dwóch, ale naprawdę wyjątkowych.
Badania przeprowadzone przez amerykańskich badaczy pokazują, że kreatywności nie sprzyjają ani hierarchiczne struktury firmowe, ani też proces otwarty, wolny od strukturalnych ograniczeń. Najlepszą metodą na wydobycie z ludzi kreatywności jest pobudzenie ich do myślenia w ramach indywidualnego procesu.
Na podstawie: Personel i Zarządzanie, s. 103, W poszukiwaniu kreatywności, sierpień 2010 r.