Maciej Jakub
K.
Account Manager,
Brainshake
Temat: Reklama podczas Super Bowl i jej impakt na social media
Temat nieco stary, jednak warty poruszenia i omówienia – Super Bowl 2010 i 106 milionów ludzi oglądających to wydarzenie. Jest to nowy rekord w historii telewizji w USA. Chciałbym się nieco pochylić tematowi sponsoringu / reklamy podczas tak zacnego wydarzenie, gdzie spot 30s kosztował 2,6 mln $.Badania firmy Nielsen oraz raport Clickz.com zastosował po raz pierwszy próbę zmierzenia „wpływu reklamy podczas Super Bowl” na przyrost fanów w social media, w szczególności Facebook i Twitter. Oczywiście pod uwagę zostały wzięte brandy które były obecne podczas Super Bowl.
Pod lupę zostały wzięte konta marek w dniu eventu oraz 7 dni po, na tej zasadzie zmierzono przyrost fanów w kontach Marek poszczególnych serwisów. Kto zyskał najwięcej?
http://www.clickz.com/3636456
Numery mówią same za siebie, oczywiście możemy cały czas zastanawiać się nad stroną kosztową i czy nawet w przypadku Coke, 390 000 nowych fanów na FB vs wydane 2,6 mln (minimum, nie wiem dokładnie ile Coke wydało na sponsoringu) to dużo czy mało?
Dla mediowców jest to koszt 6,6$ za pozyskanego usera który podpisał się pod kontem Coke i teoretycznie jest już po Naszej stronie. Dla fanatyków, strategów i miłośników social media liczba to, to raczej fenomen który pokazuje, iż możemy budować komunikację , z tymi ludźmi, angażować ich w budowanie Brand Experience. Rosnąca społeczność marki to osoby, które stają się fanami marki, są w pierwszej linii frontu i będą rekomendować produkty, zapraszać znajomych, promować wydarzenia (wszystko co powiązane z marką).Oczywiście pod warunkiem odpowiednio prowadzonych działań.
Sponsoring ciężko jest zmierzyć, a opisując ten case padają liczby które w pewnym stopniu bronią wydanych pieniędzy.Nie ma gotowych badań i systemów mierzących tego typu działania. Nie wydaje mi się, ażeby kiedykolwiek firma badawcza pokusiła się o utworzenie odpowiedniego oprogramowania. Słusznym jest, wykorzystywanie darmowych aplikacji, oprogramowania, Internetu jako kanału który dzięki policzalności może pomóc Nam w mierzeniu/monitorowaniu akcji offlineowych.
1. Czy zastanawialiście się jak zmierzyć skuteczność vlepek? Albo innych form które są rozdawane na eventach albo są rozklejane guerillowo?
2. Czy próbowaliście kiedykolwiek „boostować” swoje działania eventowe rozwiązaniami interaktywnymi/ internetowymi?
3. Jak sprawić aby, twój outdoor był policzalny?
4. Czy event/happening może wygenerować większy zasięg (aniżeli lokalnie) ?Maciej Jakub Konopka edytował(a) ten post dnia 31.03.10 o godzinie 14:50