konto usunięte
Temat: Branża farmaceutyczna a wyspecjalizowane usługi...
http://e-farmacja.blogspot.comBranża farmaceutyczna w Polsce rozwija się dynamicznie, choć jej doświadczenia wolnorynkowe są stosunkowo krótkie. Mimo to, sektor ten wykształcił gałęzie, w których działają firmy wyspecjalizowane w usługach B2B.
Możemy wyróżnić 4 wyraźne obszary tej specjalizacji. Jest to z pewnością obszar technologii produkcji i logistyki (mam tu na myśli dostawców rozwiązań w procesach produkcyjnych). Kolejny obszar związany jest z usługami prawnymi, jak Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka. Inną gałęzią są usługi HR, zajmujące się rekrutacją i szkoleniami przedstawicieli medycznych. Ostatnim, bardzo dobrze mi znanym i najbardziej różnorodnym w swojej istocie jest obszar wspierający działalność marketingową firm farmaceutycznych. Do grupy tych firm należą butiki kreatywne, agencje BTL, agencje PR, agencje marketingu 360 stopni, agencje marketingu bezpośredniego, wydawnictwa, firmy wspierające procesy sprzedażowe i ostatnio wbrew obecnemu popytowi agencje interaktywne.
Systematyzując powyższy podział powinniśmy zadać sobie pytanie, ile firm zostało stworzonych, by świadczyć usługi marketingowe tylko dla branży farmaceutycznej? Odpowiedź brzmi – niewiele, podstawową przyczyną takiego stanu rzeczy są:
1. Duża bariera wejścia – aby stworzyć firmę działającą tylko w tym obszarze, niezbędny jest know-how rynku. Najczęściej jest tak, że firmę taką tworzą osoby bezpośrednio wywodzące się z branży. Niestety samo zatrudnienie osób z doświadczeniem w branży do działu obsługi klienta nie wystarczy, by nabyć
know-how pozwalające skutecznie rozwijać ofertę. Osoby, o których mowa powinny przede wszystkim sprawować funkcje zarządcze na szczeblu strategicznym.
2. Zapewnienie konkurencyjności i atrakcyjności oferty (warunek pośrednio powiązany z punktem 1). Aby stać się konkurencyjnym i odróżnić się, trzeba zaoferować tej branży zupełnie nową i unikalną wartość. Taką wartością jest na przykład dział medyczny tworzony przez lekarzy, wspierający procesy planowania i realizacji kampanii.
3. Cykliczność wydatków na usługi marketingowe (wiosna - jesień) powoduje, że nie wszystkie firmy są w stanie „wyżyć” ze zleceń, których rentowność wbrew powszechnej opinii nie zawsze jest atrakcyjna. Niestety większość dużych budżetów na nowe marki rozpisywana jest na poziomie jednostek centralnych (Londyn, Nowy Jork, Paryż). Ten spory kawałek tortu konsumują wyłącznie agencje sieciowe.
Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu firmy farmaceutyczne korzystają z usług firm wyspecjalizowanych. Należałoby przeprowadzić ogólne badanie sytuacji, pytając o to decydentów. Z pewnością firmy wyspecjalizowane mogą radzić sobie lepiej ze zleceniami niż firmy, które je realizują zlecenia „z doskoku”. Skuteczność firm wyspecjalizowanych zależy do znajomości procesu promocyjnego leków i procesów podejmowania decyzji, różnych kategorii produktów leczniczych (inne podejście biznesowe do leków innowacyjnych, generycznych, OTC, suplementów diety) oraz restrykcji prawa farmaceutycznego.
Dla porównania wskażę przykład znakomitych agencji interaktywnych, takich jak K2, OS3 czy MRM World Wide. Firmy te osiągają sukcesy w barażach innych niż farmacja, gdyż znają mechanizmy rynkowe, procesy podejmowania decyzji konsumenta lepiej niż kto inny. Podobnie jest w farmacji. Im firma bardziej wyspecjalizowana, z dłuższym stażem i większym bagażem doświadczeń, tym lepiej radzi sobie z konstruowaniem mechanizmów czy integrowaniu złożonych działań w komunikacji marketingowej. Polski rynek jest jeszcze zbyt młody w porównaniu z rynkiem USA, który wykształcił ponad 70 agencji marketingu medycznego. Na tak dojrzałych rynkach (USA, Wielka Brytania, Niemcy) marketerzy rozmawiając z agencją nie kierują się tylko tym, czy agencja ma portfolio farmaceutyczne, ale także czy rzeczywiście w agencji pracuje dyrektor kreatywny lub osoba odpowiedzialna za komunikację medyczną.
Pytania do was są następujące:
Jak podzielają moją opinię osoby korzystające z usług firm wyspecjalizowanych?
Co sądzą przedstawiciele firm wyspecjalizowanych o przedstawionym przeze mnie KPI? Czy są inne czynniki sukcesu?
Podajcie inne przykłady firm wyspecjalizowanych (niszowe, kreatywne modele biznesowe, przyszłościowe dla branży).
Pozdrawiam,
Marcin Gajek
ps. Niebawem zaprezentuję biuletyn pt: "Pomiędzy pacjentem a konsumentem. Czyli dlaczego potrzebna jest bogatsza segmentacja grup docelowych na rynku farmaceutycznym."
http://e-farmacja.blogspot.com