Temat: Problemy z kolorami - offset
Cytat z
http://corel.wodip.opole.pl/forum/viewtopic.php?t=4686
Dotyczy co prawda Corela, ale to nieważne.
1. Nie wolno przekazywać do druku czarnych tekstów złożonych z 4 składowych CMYK. Nie tylko tekstów, także innych drobnych elementów. Maszyna drukarska to bardzo precyzyjne urządzenie, ale na słabych papierach i najlepsza nie trafi 4x dokładnie w to samo miejsce, zarezerwowane dla np. cienkiej ramki tabeli zdefiniowanej w kolorze np. C30M45Y47K95 (na oko: czarny...). Dla tak małych elementów wystarczy, jeżeli ich kolor zostanie określony jako C0M0Y0K100. Efekt będzie identyczny, a jakże łatwiejszy do wykonania, bo eliminujący ryzyko powstania tęczowej ramki wokół.
2. Nadrukowywanie czarnego koloru. Pamiętaj, że farba czarna (jak i każda inna) nie jest doskonale kryjąca, tylko transparentna. Wskazane jest więc, aby elementy czarne były nadrukowywane na te, ewentualnie leżące poniżej. Dzięki temu będą... jeszcze bardziej czarne. Unikniesz w ten sposób kolejnej możliwej pułapki: np. jeżeli czarne (już z prawidłowo określonym kolorem - patrz p.1) teksty umieścisz na kolorowym tle - a kolor czarny nie będzie nadrukowywany - to może powstać mało przyjemny efekt podwójnych napisów, jeden czarny i widoczny pod nim - biały, będący wynikiem niedokładnego spasowania (przesunięcia) czarnego koloru. Drukarze mówią na taką sytuację, że „pod czarnym jest wybrane”.
4. Jeżeli RIP w drukarni nadrukowuje czarny kolor, to pamiętaj, że nadrukowuje go dla wszystkich wektorowych obiektów, bez wyjątku. Jeżeli więc w swoim projekcie użyłeś dużych, czarnych elementów leżących nad mniejszymi, kolorowymi, to będą one pod taką czarną plamą widoczne - czarna farba nie jest doskonale kryjąca. Dlatego powinieneś dodać do czarnego koloru wypełnienia po kilkanaście - kilkadziesiąt procent innych składowych. Ile? Szkoły są różne, ja dodaję po 30% C i M. Jeżeli cała praca ma „charakter” czerwony, to dodaję 40%M i 30%C, jeżeli niebieski - 30%M i 40%C. Niektórzy dodają też żółty, niektórzy stosują inne proporcje. Uważaj, dotyczy to dużych plam, nie np. 12 punktowych tekstów (patrz p. 1).
Uzupełnienie: powyższe dotyczy druku offsetowego. W druku cyfrowym, gdzie toner to ciało stałe i nieprzezroczyste - "najczarniejszy czarny" to po prostu 100K. Dodanie czegokolwiek jaśniejszego (C, M lub Y) nie sprawi, że "sczernieje" bardziej.
5. Taki samo dodaj inne składowe do czarnych elementów (dużych), jeżeli chcesz, aby były „bardziej czarne”. Nie musisz ich dodawać tyle, aby z ich sumowania uzyskać 300%. Podane wyżej wartości zupełnie wystarczą, a zyskasz uznanie Pana Drukarza Mietka.