Temat: reaktywacja grupy DRUK CYFROWY
Jest w czym wybierać, gdy szuka się definicji personalizacji. Sam swego czasu popełniłem jedną, pisząc cykl artykułów na ten temat dla poligraficznego czasopisma branżowego. Od tego czasu minęło zaledwie pięć lat i już widzę, jak bardzo różni się ówczesna definicja z personalizacją współczesną. @Tomasz dobrze zauważył, że personalizacja myli się z adresowaniem. Bo cóż z tego, że dodamy szczegółowe dane np. do listu przewodniego jakiejś korespondencji, gdy w dalszej części znajdzie się: "Szanowna Pani/Panie".
Personalizacja musi w całości przekazu odnosić się do osoby, do której jest skierowana dana korespondencja/reklama/broszura/książka/film itp.
Przykład Zafiry nie był najlepszy, jednak w branży motoryzacyjnej są wręcz idealne przykłady personalizacji. Podczas dwóch ostatnich edycji Forum Druku Transakcyjnego i Korespondencji Masowej (Łódź) przedstawione były przykłady renault i forda. W skrócie: użytkownicy danego modelu samochodu otrzymywali w pełni spersonalizowaną korespondencję (elektroniczną i klasyczną) w skład której wchodziła między innymi broszura najnowszego modelu samochodu. Personalizacja korespondencji zawierała między innymi: dane adresowe, numer VIN, odpowiednie zwroty, kolorystykę i elementy graficzne dopasowane do płci i wieku. Najlepsza była jednak broszura - przedstawiony w niej samochód miał ten sam typ, kolor i wyposażenie - tak jak ten aktualnie posiadany. Na rejestracji było imię "obdarowanego". Kwestie ceny i rabatów dopasowane były do historii płatności i statusu tej osoby. Były tam jeszcze przykłady personalizowanych stron internetowych i filmików reklamowych. To była cała kampania oparta na personalizacji przez duże "P".
Niestety @Marcin ma rację - potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie. Można je nabyć, lub skorzystać z usług odpowiednich firm.
Najważniejsza jest jednak baza danych. Musi być bogata. Same dane teleadresowe to za mało. Płeć, data urodzin, ilość i płeć dzieci, zainteresowania, imię i rasa pupila itd. Oczywiście musimy mieć również te informacje, które są przydatne do promocji danego produktu, jeśli o taką nam chodzi.
Odpowiadając na pytanie @Grzegorza: "Czym oprócz adresu na wydruku i imienia z nazwiskiem może być personalizacja?"
Obecnie dosłownie wszystkim co związane jest z wydrukiem: kolorem, obrazem, użytym materiałem, formatem, kształtem dokumentu, zapachem, fontem, uszlachetnieniem. W przypadku innych mediów także dźwiękiem, światłem, smakiem i pewnie też temperaturą.
Gdy oglądam nieszablonowe kampanie reklamowe widzę, że wszystkie nasze zmysły mogą zostać wykorzystane do wzmocnienia przekazu. Musimy tylko wiedzieć, co najbardziej wpłynie na daną osobę. Tu wracamy do bazy danych. Potrzebujemy szczegółowych informacji. Dzisiaj najwięcej płaci się właśnie za te informacje.