konto usunięte

Temat: Pomiar natężenia ruchu

Witam,
Co prawda nie jestem związany zawodowo bezpośrednio z tematyką inżynierii lądowej, jednak już od wielu lat mam z nią styczność poprzez znajomych, którzy zajmują się tą tematyką.
Zawodowo zajmuje się elektroniką (systemy embedded) i systemami mobilnymi. W związku z tym pojawił się pomysł stworzenia (zaprojektowania i zbudowania) mobilnego systemu do pomiaru natężenia ruchu pojazdów wraz z ich klasyfikacją.
Pomiar ten byłby prowadzony metodą bezinwazyjną przy użyciu węży pneumatycznych i mógłby być zarówno krótko jak i długoterminowy. Obróbka zebranych danych (prezentacja, klasyfikacja pojazdów, itd.) odbywałaby się już na komputerze PC.
Mam, więc do Państwa pytanie. Czy widzą Państwo "miejsce" na naszym rynku dla tego typu systemów? Czy w ogóle wchodzenie w tą tematykę i wiązanie z nią nadziei na znalezienie niszy ma rację bytu?
Będę wdzięczny za wszelkiego typu uwagi, sugestie i podpowiedzi.

Pozdrawiam
Grzegorz SawczukGrzegorz Sawczuk edytował(a) ten post dnia 31.05.08 o godzinie 20:34

Stan K.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Daniel Maranda

Daniel Maranda Oceny Oddziaływania
Przedsięwzięc na
Środowisko

Temat: Pomiar natężenia ruchu

Witam,

Na rynku istnieje szereg tego typu rozwiązań. Głównie amerykańskich. System w postaci pętli indukcyjnej zlokalizowanej pod asfaltem produkuje firma 3M. Dodatkowo jest szereg urządzeń które działają na zasadzie radaru i pomiaru laserowego. Wiesza się je na słupie na jednym z poboczy i system liczy pojazdy i dzieli na kategorie. Najbardziej zaawansowane urządzenia potrafią jednoczesnie obsłużyć dwie jezdnie po 4 pasy każda...

Pozdrawiam,
Daniel

konto usunięte

Temat: Pomiar natężenia ruchu

Jak możesz to prześlij mi jakieś dokładne informację to postaram się spytać fachowców w mojej firmie.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Pomiar natężenia ruchu

A przykłady zastosowania w Polsce?

[Nie-przykład: GPR 2005 jak wiemy odbył sie jeszcze metodą stójkowych ;)]

Tymczasem takie narzędzie jest nieocenione.

Zacząłbym od dużych aglomeracji, gdzie sprawne zarządzanie ruchem jest absolutnie kluczowe.

Taki system powinien mieć też opcję prognozowania ruchu dla nowych inwestycji, żeby dać obraz jak zastosowanie nowych rozwiązań wpłynie na przyszły rozkład ruchu,
ale myślę że to oczywiste.

Dobrze, żeby potem poddawał sie autoweryfikacji - sprawdzał trafność własnych prognoz ;)

konto usunięte

Temat: Pomiar natężenia ruchu

Z całym szcunkiem kolego to co proponujesz jest już rodem z minionej epoki. Jeśli chodzi o bezinwazyjne metody pomiaru czyli zliczanie i badania struktury rodzajowej pojazdów, jesteśy już na poziomie video, podczerwieni a nawet skanera laserowego.
Podstawową wadą takich węży była ich krótka żywotność.

Przykro mi ale uważam, że tamat nie ma szans na rynku.

ps. Mimo wszystko nie ma to jak dobrze wykonana pętla indukcyjna w podbudowie.

Pozdrawiam

Stan K.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Pomiar natężenia ruchu

Stan K.:
POgardliwy stosunek to prostych metod nie znajduje odzwierciedlenia w zyciu.

Nie pogardliwy stosunek do metod tylko pragmatyzm, że jeśli coś na rynku istnieje od minimum 30 lat to raczej ciężko będzie pomysłodawcy ugryźć ten kawałek rynkowego tortu ale mimo wszystko życzę powodzenia.

Mało tego pozostaje kwestia certyfikacji - z doświadczenia wiem, że jest to drogą sprawa. No chyba, że klienci uwierzą na słowo że urządzenie działa poprawnie zgodnie z założeniami np. w każdych warunkach atmosferycznych.

Z innej dziedziny - sa systemy elektryczne, pneumatyczne do wbijania gwozdi - ale nic nei zastapi mlotka Stanleya. I cena na ten mlotek jest stala, podczas gdy na elektroniczne urzadzenia - spada.

A czemu młotek Stanleya, a nie ten tani z Chin ? :)

Dlatego proste klasyfikatory, dajace sie zamontowac w dowolnym miejscu gdzie jest slup, drzewo, znak drogowy z dwiema rurami gumowymi, zawsze bedzie istnialy.

W przypadku detektorów pneumatycznych właśnie zaletą jest i mozliwośc instalacji przy braku owego słupa poniewaz wtedy mam możliwość zastosowania detektora podczerwieni, poza zasięgiem wandali - przypominam żyjemy w Polsce, i giną tu nawet zainstalowane w potężnych obudowach sterowniki sygnalizacji świetlenej więc.

Moim zdaniem metoda ma ta tylko sens i tę zaletę w przypadku pomiarów krótkotrawałych, że taki zestaw można bardzo szybko zainstalować i deinstalować.
Stosowanie takich detektorów jako stałych punktów pomiarowych jest raczej pomyłką ponieważ wtedy staje się ona metoda inwazyjną, ponieważ owe węże umieszcza się w specjalnych kanałach więc łatwiej naciąć i konserwować pętle indukcyjne.Krzysztof Witoń edytował(a) ten post dnia 14.02.09 o godzinie 15:37

Temat: Pomiar natężenia ruchu

Witam na pooglądanie takiego systemu zapraszam do Krakowa akurat tu jest zamontowana pętla indukcjna która się znajduję na węźle pod Politechniką Krakowską ul. Warszawska, bardzo podoba mi się działanie takich systemów.
Mariusz Czerwiński

Mariusz Czerwiński Szukam pracy:
Diagnozy nadużyć
kredytowych, Audyty
umów k...

Temat: Pomiar natężenia ruchu

Zainteresował mnie ten temat z tej prostej przyczyny, czasami wykonuję biznes plany do projektów, w których badania rynkowe opierają się na pomiarach natężenia ruchu kołowego lub pieszego.

Ostatnio, czyli jakieś dwa miesiące temu z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uzyskałem dane z .... roku 2005.

Czy znacie źródło, które ma nowsze dane?
Daniel Maranda

Daniel Maranda Oceny Oddziaływania
Przedsięwzięc na
Środowisko

Temat: Pomiar natężenia ruchu

Oczywiście, że dane pomiarowe są z 2005 roku, albowiem wtedy odbywał się Generalny Pomiar Ruchu. W tym roku odbywa się kolejna edycja i na początku 2011 będą dane z tego roku. Poniżej informacja ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:

Rusza Generalny Pomiar Ruchu GPR 2010

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna kolejną edycję cyklicznego badania natężenia ruchu na drogach krajowych. Generalny Pomiar Ruchu w 2010 roku (GPR 2010) zostanie wykonany na istniejącej sieci dróg krajowych, z wyjątkiem tych odcinków, które znajdują się w miastach na prawach powiatu i nie są zarządzane przez GDDKiA. Pomiar ruchu ma pokazać, które trasy są najbardziej popularne wśród kierowców i gdzie, w związku z tym powinny być prowadzone dostosowane do tego prace modernizacyjne.

W poszczególnych województwach Polski dużą rolę w procesie pomiaru ruchu będą pełnić istniejące stanowiska automatycznego ciągłego pomiaru ruchu GDDKiA. W zależności od regionu jest ich od czterech (woj. świętokrzyskie, opolskie i zachodniopomorskie) do 13 (woj. mazowieckie). Tam, gdzie według poprzedniego GPR z 2005 roku, ruch był nieduży, w tym roku prowadzony będzie pomiar ręczny w kilkuset specjalnych punktach pomiarowych na ternie całej Polski.

Pierwsze pomiary planowane są na 21 stycznia br. Wyniki GPR 2010 zostaną opracowane i zaprezentowane w marcu 2011 roku.

Podstawowym celem GPR 2010 jest uzyskanie, na podstawie przeprowadzonych bezpośrednich pomiarów, podstawowych parametrów i charakterystyki ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych. Badanie odpowie na pytanie, jak dużo pojazdów poszczególnych kategorii porusza się po drogach krajowych. Te kategorie to: motocykle, samochody osobowe, lekkie samochody ciężarowe (dostawcze), samochody ciężarowe bez przyczep, samochody ciężarowe z przyczepami, autobusy i ciągniki rolnicze. Ze względu na znaczną ilość wypadków z udziałem rowerzystów na sieci dróg krajowych (w 2008 roku 123 zabitych rowerzystów na sieci dróg krajowych, tj. 6,5 proc. ogółu zabitych na sieci dróg krajowych i 28 proc. ogółu zabitych rowerzystów w kraju), a także podejmowane działania inwestycyjne w zakresie infrastruktury rowerowej (np. Program budowy ścieżek rowerowych przy drogach krajowych województwa warmińsko-mazurskiego), istotne jest również uzyskanie wiarygodnych danych o ruchu rowerów.

Długość odcinka pomiarowego nie może przekraczać 30 km. Odstępstwa od tej zasady wymagają każdorazowo indywidualnego uzgodnienia. Przy ustalaniu podziału sieci dróg krajowych na odcinki pomiarowe w GPR 2010 GDDKiA zwróciła szczególną uwagę na odcinki dróg krajowych administrowane przez GDDKiA, stanowiące obwodnice i przejścia przez miasta o liczbie mieszkańców powyżej 10 tysięcy.

Przy opracowywaniu metody przeprowadzenia GPR 2010 brano pod uwagę następujące czynniki:

· możliwość uzyskania wszystkich niezbędnych danych,
· wymaganą dokładność wyników,
· koszt wykonania pomiaru,
· stopień ryzyka na poziomie umożliwiającym uzyskanie miarodajnych wyników nawet w przypadku wystąpienia nietypowych zjawisk w niektórych dniach pomiarowych,
· wprowadzenie, w szerszym niż dotychczas zakresie, wykonywania pomiarów w sposób automatyczny.

Wybrana metoda wykonania GPR 2010 zapewnia możliwość uzyskania wszystkich niezbędnych danych z zachowaniem największej dokładności, przy akceptowalnym koszcie oraz dopuszczalnym stopniu ryzyka.

Informacje uzyskane w ramach GPR 2010 posłużą do opracowania założeń modernizacji odcinków o największym natężeniu ruchu, o ile będą one wymagały modernizacji i nie zostały one już ujęte w planach remontowych GDDKiA.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Pomiar natężenia ruchu

Więcej informacji dotyczączych GPR 2010, poprzednich edycji GPR oraz prognozy ruchu do roku 2020 można znaleźć na http://gddkia.gov.pl ( Informacje o GDDKiA ) w zakładce
Raporty i analizy -> Prognozy i analizy ruchu -> ...(wybór interesującego menu)

np.Prognoza

---

GPR (2010) obejmuje również drogi wojewódzkie.

---

Nie słyszałem natomiast o generalnym pomiarze ruchu pieszego.
Czy mógłby Pan, Panie Mariuszu, przybliżyć tą tematykę.

Następna dyskusja:

VISUM - modelowanie ruchu




Wyślij zaproszenie do