Katarzyna
P.
Brand/Product
Manager (fashion &
lifestyle)
Temat: Brand Manager w obszarze mody - czyli jak polskie firmy...
Każda osoba, która zawodowo zajmuje się brandingiem w obszarze mody czy dóbr luksusowych doskonale wie w jakich realiach funkcjonują polskie firmy z tego obszaru..no.. może poza kilkoma poważnymi graczami, tymi notowanymi na giełdzie i nie:) sytuacja jest dość kuriozalna:) "Działy marketingu" to przeważnie tylko i wyłącznie działy sprzedaży..do tego jedna osoba zajmująca się tzw. "promocją" dorywczo - przeważnie z okazji pojawienia się nowej kolekcji - współtworzeniem wraz z jakąś agencją reklamową katalogu produktowego i smutnych plakatów na witryny sklepowe:)i nie ważne, że katalog wygląda identycznie od lat (no może poza kolorami..bo przecież inne barwy funkcjonują latem czy zimą..to oczywiste:)), że ma się nijak do wizerunku marki, do loga, do designu sklepów..po co coś zmieniać jeśli jako tako działa:) Czasami ktoś wpadnie na pomysł zamówienia gadżetów reklamowych - które mijają się ponownie z wizerunkiem, charakterem firmy i przeważnie są tandetnymi bibelotami, w konsekwencji rozdawanymi gością Prezesa, bo przecież trzeba jakoś upłynnić nietrafiony podarunek:)To samo się tyczy kalendarzy..zwłaszcza trójdzielnych na ścianę, które stały się jakimś hitem przez ostatnie lata:)A jak wybiera się kolekcje? kto odpowiada w większości przypadków za to co możemy znaleść na półkach sklepowych? jeśli ktoś myśli, że Brand Manager to jest w wielkim błędzie:) szczególnie tyczy się to obuwia, gdzie nawet największe polskie marki nie mają swoich projektantów - korzystają z gotowych wzorów..topornych, niemodnych i pozbawionych polotu..może dlatego polska marka "x" ma praktycznie takie samo obuwie jak polska marka "y"? :)to dla niewtajemniczonych:) ok..ok..kolorki, jak w przypadku katalogów się różnią:) A kto jest najlepszym doradcą przy wyborze kolekcji?krewny, który przeważnie pracuje w tej samej firmie :) A jak przychodzi do przeprowadzania sesji zdjęciowej..to z całego asortymentu produktów nie ma żywcem co wybrać..bo jest do wykonania 6 ujęć.. a tylko 3 pary butów, które nadają się do zaprezentowania.. :)
Jeśli chodzi o kwestie zmiany nietrafionej lub źle kojarzącej się nazwy firmy czy loga (nawet lekkiego odświeżenia) to podejście jest podobne jak w przypadku "produktów modowych". Konserwatyzm, obawa przed zmianami, stanie w miejscu..właściciele i Prezesi decydują się na zmiany w ostatecznośći i przeważnie jak jest już bardzo źle..
Problemem jest również brak wyraźnego charakteru oferowanych marek..rozmycie, unifikacja..jakby były dla każdego..brak segmentacji..brak wyraźnych grup docelowych odbiorców..albo co gorsze sprzedawanie pod jedną marką kolekcji klasycznych i awangardowych (zwał jak zwał..;))a moda to coś więcej niż kawałek materiału..to pewien wizerunek, styl życia, dla niektórych pasja:)..nawet wchodząc do piekarni jest chlebek pszenny, żytni, razowy, francuski...a te mieszane, bez wyraźnego charakteru może mają swoich fanów.. ale ja nie jestem jednym z nich:)