Temat: Gwarancja - prawa kupującego

Witam,

mam taką sytuację: kupiłem router bezprzewodowy Asusa w hipermarkecie Real. Po jakimś czasie router zaczął przerywać mi internet i strasznie się nagrzewał.
Oddałem go więc w serwisie Reala do naprawy. Kartę zgłoszenia reklamacji mam z dn. 22.03, zaś w niej jest napisane, że termin realizacji zgłoszenia to 19.04. Byłem w tym dniu w Realu i pani powiedziała mi, że sprzętu nadal nie ma, bo jest w serwisie Asusa. A tymczasem termin reklamacji mijał. Gdy powiedziałem, że chcę zwrotu pieniędzy, bądź wymianę sprzętu, pani powiedziała, że mam się dogadywać z Asusem. I nieważne, że router kupiłem w Realu i tam złożyłem reklamację.
Dziś mija dokładny miesiąc od złożenia reklamacji. Jutro chcę tam pojechać i żądać zwrotu pieniędzy. Czy dobrze myślę, że to Real powinien zwrócić mi kasę?
Czy też rację ma pani, która wysłała mnie do Asusa?

Bardzo proszę o pomoc.
Maciej Chojnowski

Maciej Chojnowski Radca Prawny - Łódź

Temat: Gwarancja - prawa kupującego

Witam. To zależy z którego uprawnienia chce Pan skorzystać. Ma Pan do wyboru uprawnienia z gwarancji (art. 577-581 kodeksu cywilnego) oraz z rękojmi (art. 556 i n. kodeksu cywilnego). Z tego co Pan opisał to na chwilą obecną wykorzystywana jest droga gwarancji. W tym przypadku producent urządzenia (ASUS) musi zbadać czy zgłoszona sprawa korzysta z prawa gwarancji - opisanego w dokumencie gwarancyjnym. Natomiast może Pan bezpośrednio od sprzedawcy (Real) dochodzić swoich praw, mianowicie na podstawie rękojmi. W tym przypadku ma Pan 3 uprawnienia (art. 560 kodeksu cywilnego):
1. żądać obniżenia ceny;
2. żądać wymiany urządzenia na nowy;
3. odstąpić od umowy.
Trzecie rozwiązanie jest najdalej idące. Oba rozwiązania (gwarancja i rękojmia) mają swoje wady i zalety. Z doświadczenia wiem, że sprzedawca raczej nie chce słyszeć o obniżaniu czy też wymiany na nowe urządzenie, ale może z tak dużym sklepem da się dogadać.
Mam nadzieję że trochę pomogłem.
Pozdrawiam.
Chojnowski Maciej.
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Gwarancja - prawa kupującego

Maciej Chojnowski:
Witam. To zależy z którego uprawnienia chce Pan skorzystać. Ma Pan do wyboru uprawnienia z gwarancji (art. 577-581 kodeksu cywilnego) oraz z rękojmi (art. 556 i n. kodeksu cywilnego). Z tego co Pan opisał to na chwilą obecną wykorzystywana jest droga gwarancji. W tym przypadku producent urządzenia (ASUS) musi zbadać czy zgłoszona sprawa korzysta z prawa gwarancji - opisanego w dokumencie gwarancyjnym. Natomiast może Pan bezpośrednio od sprzedawcy (Real) dochodzić swoich praw, mianowicie na podstawie rękojmi. W tym przypadku ma Pan 3 uprawnienia (art. 560 kodeksu cywilnego):
1. żądać obniżenia ceny;
2. żądać wymiany urządzenia na nowy;
3. odstąpić od umowy.
Trzecie rozwiązanie jest najdalej idące. Oba rozwiązania (gwarancja i rękojmia) mają swoje wady i zalety. Z doświadczenia wiem, że sprzedawca raczej nie chce słyszeć o obniżaniu czy też wymiany na nowe urządzenie, ale może z tak dużym sklepem da się dogadać.
Mam nadzieję że trochę pomogłem.
Pozdrawiam.
Chojnowski Maciej.

A skąd pewność, że to był zakup na firmę?! Nie mamy takiej pewności, a przytoczone przepisy odnoszą się do takiej właśnie sytuacji. Jeśli więc był to zakup związany z prowadzoną działalnością gospodarczą to zgoda, ale jeśli nie to w grę będą wchodziły uprawnienia wynikające z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002r. i zapisane tam żądania, które wyglądają następująco:

- wymiana na nowy lub naprawa
- obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.

Przy czym odstępienie od umowy (zwrot pieniędzy) będzie możliwe tylko jeśli pierwsza sekwencja uprawnień nie będzie możliwa do spełnienia przez sprzedawcę.

Temat: Gwarancja - prawa kupującego

Witam,
dziękuję za odpowiedzi.
Faktycznie nie dopisałem, że chodzi o sprzęt kupiony przeze mnie, jako os. fizyczną.
Marcin Urbańczyk:
- wymiana na nowy lub naprawa
- obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.
Byłem w Realu 22.03 i wtedy dałem router do naprawy. Oni wysłali go do serwisu Asusa.
Ale w tym samym zgłoszeniu jest zaznaczone, że termin realizacji zgłoszenia to 19.04. A sprzętu nie mam do dziś.
Stąd moje pytanie, co w tej chwili. Sprzęt podobno dalej jest w serwisie i nie wiem, kiedy wróci do mnie. I skoro to trwa już ponad miesiąc, to mogę domagać się nowego sprzętu, bądź zwrotu pieniędzy?
Maciej Chojnowski

Maciej Chojnowski Radca Prawny - Łódź

Temat: Gwarancja - prawa kupującego

Racja nie dopisałem, że w przypadku os. fizycznych nie dokonujących zakupów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zastosowanie ma ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Za moje przeoczenie bardzo przepraszam.
Pozdrawiam
Chojnowski Maciej.
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Gwarancja - prawa kupującego

Przemysław B.:
Witam,
dziękuję za odpowiedzi.
Faktycznie nie dopisałem, że chodzi o sprzęt kupiony przeze mnie, jako os. fizyczną.
Marcin Urbańczyk:
- wymiana na nowy lub naprawa
- obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.
Byłem w Realu 22.03 i wtedy dałem router do naprawy. Oni wysłali go do serwisu Asusa.
Ale w tym samym zgłoszeniu jest zaznaczone, że termin realizacji zgłoszenia to 19.04. A sprzętu nie mam do dziś.
Stąd moje pytanie, co w tej chwili. Sprzęt podobno dalej jest w serwisie i nie wiem, kiedy wróci do mnie. I skoro to trwa już ponad miesiąc, to mogę domagać się nowego sprzętu, bądź zwrotu pieniędzy?

Jeśli była to reklamacja złożona z tytułu gwarancji, to od sprzedawcy nie można tego żądać. Jeśli natomiast była to reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową i takie było żądanie kupującego, a sprzedawca nie zajął stanowiska w ustawowoym terminie, to przyjmuje się że sprzedawca reklamację uznał a tym samym żądanie powinno zostać spełnione.
Podejrzewam, że jednak była to reklamacja z tytułu gwarancji, więc jedyne co można w tej sytuacji to złożyć reklamację w ramach reżimu niezgodności towaru z umową i zażądać wymiany/naprawy (zgodnie z treścią art. 8 ust.1), choć w obecnej sytuacji tak naprawdę nie wiele to da, bo zapewne sprzedawca wezwie najpierw do udostepnienia towaru do badania, co z oczywistych względów jest nie możliwe. Od tego zapewne będzie uzależniał zajęcie swojego stanowiska.
Według mnie nie pozostaje nic innego jak uzbrojenie się w cierpliwość. Zapewne reklamacja nie długo się zakończy, skoro już tyle czasu trwa. Można jeszcze poszukać informacji o czasie napraw gwarancyjnych i jeśli okaże się, że termin ten został przekroczony to dochodzić swoich uprawnień i ewentualnie żądać zwrotu ceny.

Temat: Gwarancja - prawa kupującego

Byłem dziś w Realu i otrzymałem zwrot pieniędzy.
Temat założyłem, bo w czwartek młoda siksa źle mnie poinformowała. Dziś pan od razu powiedział, że mogę dostać zwrot gotówki, albo poczekam jeszcze na wynik gwarancji. Zamiany nie proponował, bo nie mają już tego asortymentu w chwili obecnej w sprzedaży.

Na szczęście wszystko się wyjaśniło.
Dziękuje wszystkim za wypowiedzi.

Następna dyskusja:

miedzynarodowa gwarancja




Wyślij zaproszenie do