Rafał
Mytych
współwłaściciel
firmy
Temat: Audyt zakupów - case study
Audyt zakupów przeprowadzany przez firmę sgm consulting na zlecenie swoich klientów ma służyć 4 celom:- Porządkowaniu obszaru objętego polityką zakupów sformułowaną przez wyższe szczeble zarządzania przedsiębiorstwa
- Sprawdzeniu technik, procedur, metod poprzez weryfikację procedur zakupowych, poziomu ich przestrzegania, prowadzenia przetargów, zawierania umów i kontraktów
- Sprawdzeniu stopnia wykorzystania zasobów ludzkich dostępnych w dziele zakupów, analizie organizacji działu zakupów włączając w to analizę poszczególnych stanowisk w dziale zakupowym, zakresy odpowiedzialności kupców, opisy ich stanowisk pracy
- Wspomagają w zapobieganiu oszustom i nadużyciom
Etapy audytu:
1. Definicja zakresu prac.
- spotkanie z zarządem i kierownictwem działu zakupów w celu ustalenia głównych obszarów działania audytu,
- ustalenie zagadnień problemowych, wymagających zaproponowania zmian,
- ustalenie celów stawianych działowi zakupów,
2. Audyt procesu zakupów
- sprawdzenie procedur zawierania kontraktów,
- sprawdzenie procedur przetargowych,
- sprawdzenie procedur wyboru dostawców,
- sprawdzenie procedur wykonywania audytu u dostawcy,
- prześwietlenie procesu zakupowego (od zamówienia do dostawy),
- sprawdzenie procedur reklamacyjnych,
- sprawdzenie powiązań informacyjnych wewnątrz przedsiębiorstwa.
3. Audyt organizacji działu zakupów
- zapoznanie się z opisami stanowisk pracy,
- zapoznanie się ze strukturą organizacyjną działu zakupów.
4. Narzędzia informatyczne i inne.
- identyfikacja raportów jakich kupcy używają do pracy,
- identyfikacja raportów jakie tworzy dział zakupów dla innych komórek firmy i na zewnątrz.
5. Raport końcowy. Rekomendacje i zalecenia.
Główne narzędzia stosowane podczas audytu zakupów to:
- wywiady z pracownikami firmy,
- analiza procedur,
- obserwacja,
- analiza umów, kontraktów i dokumentacji przetargowej,
- wydruki z systemu informatycznego.
Korzyści dla klientów:
- wprowadzenie niezbędnych zmian poprawiających efektywność działania i skuteczność organizacji zakupów,
- wskazanie obszarów do poprawy,
- uporządkowanie procedur lub stworzenie brakujących , a także likwidacja zbędnych procedur.
Proszę specjalistów o komentarz i uwagi - co jest pominiete, co można by jescze uzupelnić?
Pozdrawiam
RafałRafał Mytych edytował(a) ten post dnia 04.10.10 o godzinie 09:14