Lech
Tkaczyk
www.lech-tkaczyk.pl
; www.wydaj-sie.pl ;
www.ksiazka-nosn...
Temat: WYDAJ SIĘ. NIE CHOWAJ SWOJEJ TWÓRCZOŚCI DO SZUFLADY.O...
Szanowny Autorze!Ważnym elementem projektu wydaj się są dotacje! W projekcie tym autor inwestuje w siebie częściowo dotując wydanie książki lub nagranie płyty. W zależności od budżetu, którym dysponuje, dostosowujemy formę i urodę książki oraz jej nakład. Kosztem najwyższym nie jest wydanie samej książki czy płyty, ale promocja autora oraz profesjonalna dystrybucja książki czy płyty w kraju i poza granicą (co często ma miejsce w przypadku autorów polonijnych).
Powtórzmy: tak naprawdę nie o koszty druku książki czy nagrania płyty tu chodzi, a o rzetelną fizyczną dystrybucję w sieciach sklepów w całej Polsce oraz profesjonalną promocję i autora i jego dzieła w mediach (gazety, radio, TV, organizacja koncertów czy spotkań z autorem).
Jak już doświadczyliśmy, niektóre wartościowe książki są trudne w sprzedaży ze względu na temat, osobisty charakter twórczości, debiut, itp. Dlatego wybrane tytuły powinny mieć wsparcie finansowe, o które jako wydawcy prosimy autorów. Dotacje mogą być dokonane osobiście przez autorów, jak i inne osoby indywidualnie. Mogą ich też dokonać różne organizacje, firmy czy instytucje – słowem inni beneficjenci, do których zwraca się autor.
Uwaga! Autorzy często mylą koszty wydania swojej książki tylko i wyłącznie z kosztami jej przygotowania redakcyjnego oraz jej drukiem. I na tym koniec.
Nie interesują ich koszty promocji i książki i autora oraz koszty dystrybucji książki w kraju! A ten ostatni element jest kosztem najwyższym.
Oczywiście autorzy uważają, że w/w koszty leżą po stronie wydawcy. I to jest prawda. W zdecydowanej większości właśnie wydawca, w najwyższym procencie ponosi owe koszty.
Autor często też uważa. że wydana książka „ sama się sprzeda”. Bo każda książka jest dobra i w księgarni czeka już na nią rzesza wiernych czytelników! Ale tak nie jest!
Tu trzeba sobie zadać pytanie: ile kosztuje wypromowanie debiutującego autora,tak by został zauważony na półce w księgarni, salonie Empiku, gdzie na półkach spoczywa ok. 20 tys. tytułów książkowych? Co zrobić, by czytelnik „ wyłuskał” jego książkę z regału?Zachwycił się nią i jeszcze ją kupił? Jedna z gwiazd piosenki-już znana -na promocję swojej nowej, kolejnej już płyty- z własnej kieszeni przeznaczyła kwotę ok. 700 tys. zł. Poinformowała o tym niedawno na łamach prasy.
Specjaliści od książki twierdzą podobnie. Koszt „ stworzenia” bestsellera książkowego i zaistnienie autora w mediach to kwota od 200 tysięcy złotych wzwyż. Mało jest wydawnictw, które stać na wydanie takiej kwoty na debiutującego autora( debiut praktycznie zawsze nie przynosi zysku). Dlatego też Wydawnictwo Astrum, jeśli decyduje się na wydanie książki w projekcie http://wydaj-sie.pl, przyjmuje tzw. wariant minimalny, ale uczciwy i wobec wydawnictwa i wobec autora. Wydawnictwo ma możliwość obniżyć koszty promocji i książki i autora oraz koszty jej dystrybucji, prowadząc dystrybucję nie tylko jednej,ale wszystkich książek będących w posiadaniu wydawcy.
To zdecydowanie obniża koszty zatrudnionych pracowników marketingu, handlu, całej firmy. W zależności od wysokości dotacji przez autora do książki, uwzględnionej w umowie, można wypracować tzw. model „ głębokości” promocji autora i książki oraz sposób jej dystrybucji.
Dotacja nigdy nie pokrywa pełnych kosztów przygotowania książki, jej redakcji, składu, korekty,projektów graficznych, druku, promocji i autora i książki oraz jej dystrybucji w kraju skali czasu(dotacja to ułamek procenta w/w kosztów).
Książkę wydajemy w ciągu 3 miesięcy od dostarczenia gotowego tekstu.
Życząc wszystkim autorom weny twórczej i sukcesów -pozdrawiam
Prezes Wydawnictwa Astrum
Lech Tkaczyk