Katarzyna P.

Katarzyna P. Koordynator sieci
aptek

Temat: Lojalność pracowników,kradzież baz danych, kradzeiż klientów

To był z życia wzięty przykład (nie mojego na szczęście). Wydaje mi się, że czasami ludzie myślą o sobie bardziej pozytywnie niż jest w rzeczywistości. Nowy szef/firma jest to w stanie wykorzystać i mając już bazę nowych klientów pozbyć się "spryciarza". Bo w sumie o dane chodziło od początku.

konto usunięte

Temat: Lojalność pracowników,kradzież baz danych, kradzeiż klientów

warto blokować pewne dane czy np. kopiowanie przez usb: http://www.timecloud.pl/a/stop_kradziezy_danych.htm
Magdalena Fiala

Magdalena Fiala wyrób biżuterii

Temat: Lojalność pracowników,kradzież baz danych, kradzeiż klientów

Witam.Potrzebuję pomocy w temacie wykorzystania danych z byłej pracy. Pracowała 1 miesiąc we franczyzie zajmującej się sprzedażą kredytów i pożyczek pośrednika kredytowego. Z franczyzobiorcą czyli moim pracodawcą nie podpisywałam żadnego oświadczenia o ochronie. Tylko z pośrednikiem o przechowywaniu dancyh. Po 1 miesiącu przepracowanym podziękowali mi ale zapomnieli chyba o zablokowaniu loginów-sama poinformowałam o tyn bezpośrednio pośrednika od którego mieliśmy oferte. pech chciał że jeden z klientów otrzymał ofertę kredytu z konkurencji. Były pracodawca oskarża mnie że to ja wyprowadziłam dane klienta, a że mam znajomości w biurach kredytowych to już całkiem byłam winna.Była szefowa telefonicznie zastraszyła mnie że oddała sprawe na policję a Panią z konkurencji straszyła że spali jej biuro że nie jednego pośrednika wykonczyła. Wiem bo przez znajomą znalazłam kontakt do tej Pani. CO robić ? Czy były pracodawca może mnie podać do sądu ? Klient nie skorzystał z oferty konkurencji.
Magda W.

Magda W. Specjalista ds.
Public Relations

Temat: Lojalność pracowników,kradzież baz danych, kradzeiż klientów

Niestety, takie sytuacje się zdarzają. I trzeba się przed nimi zabezpieczać. Co jednak zrobić gdy "mleko już się rozlało: i pracownik wykradł bazę klientów, ofert, umów? Jest Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Ustawa z dnia 4 lutego 1993 roku o prawie autorskim, więc jakieś narzędzia do walki z nieuczciwymi byłymi pracownikami są ;) Polecam artykuł http://www.porady-prawne.waw.pl/kradziez-bazy-klientow...Ten post został edytowany przez Autora dnia 14.03.14 o godzinie 19:22

konto usunięte

Temat: Lojalność pracowników,kradzież baz danych, kradzeiż klientów

Wg normy PN_ISO 17799:2007 pracodawca jest odpowiedzialny za podjęcia działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa informacji, w tym podpisanie umowy o zachowaniu poufności. Wg punktu 6.1.5 zaleca się aby, umowy określały stosunek pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem w tym bardzo ważnym aspekcie funkcjonowania firm, jakim jest poufność.
Należy w takiej umowie określić w pierwszej kolejności do jakich informacji pracownik ma dostęp i dlaczego są one poufne. Po drugie to pracodawca powinien określić wymagane działania w momencie zerwania umowy o współpracy.

Skoro nie podpisywałaś żadnej umowy o ochronie takich danych nie ma prawa oskarżyć Cię o ich wyniesienie z firmy. To pracodawca określa zasady zwrotu lub niszczenia informacji po zerwaniu umowy, a Twoją dobrą wolą było poinformowanie pośrednika o takim zajściu.

Temat: Lojalność pracowników,kradzież baz danych, kradzeiż klientów

Piotr K.:
Skoro nie podpisywałaś żadnej umowy o ochronie takich danych nie ma prawa oskarżyć Cię o ich wyniesienie z firmy. To pracodawca określa zasady zwrotu lub niszczenia informacji po zerwaniu umowy, a Twoją dobrą wolą było poinformowanie pośrednika o takim zajściu.

To nieprawda, co Pan napisał.

Po pierwsze według "Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji":
Art. 11. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego - przez okres trzech lat od jego ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał stan tajemnicy.


Po drugie bazy klientów zawierają dane osobowe, których zgodę na wykorzystywanie i przetwarzanie ma przeważnie firma, a nie jej pracownik. W związku z tym nieuprawnione wyniesienie danych przez odchodzącego pracownika to nic innego jak kradzież.

Po trzecie wprowadzanie norm ISO to w zdecydowanej większości przypadków autonomiczna decyzja firmy, a nie wymóg ustawowy. W związku z tym powoływanie się na wytyczne zawarte w konkretnej normie mają sens tylko wtedy, gdy takowa funkcjonuje już w organizacji.

Można się skutecznie zabezpieczyć przed wyciekiem danych zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i informatycznym. Zainteresowanych tym tematem zapraszam na priv.Ten post został edytowany przez Autora dnia 30.04.14 o godzinie 15:17
Patrycja Oleksy

Patrycja Oleksy Student,
Politechnika
Poznańska

Temat: Lojalność pracowników,kradzież baz danych, kradzeiż klientów

Witam,
Nawiązując do tematu dotyczącego kradzieży baz danych przez najczęściej byłych pracowników chciałabym w oparciu o normę PN-ISO/IEC 17799 (Technika informatyczna. Techniki bezpieczeństwa. Praktyczne zasady zarządzania bezpieczeństwem informacji. Copyright by PKN, Warszawa 2007, punkt 12.5.4) nadmienić o regulacjach związanych z tym zagadnieniem, a mianowicie:
"W celu ograniczenia ryzyka wycieku informacji, np. poprzez wykorzystanie ukrytych kanałów, zaleca się uwzględnienie następujących elementów:
a) skanowania wychodzących na zewnątrz nośników i komunikacji pod kątem ukrytych informacji;
b) maskowania i modulowania zachowania systemu i komunikacji, aby zredukować prawdopodobieństwo, że strona trzecia może na tej podstawie wyciągnąć jakieś wnioski;
c) używania systemów i oprogramowania uznawanych za produkty wysoce zintegrowane, np. używania produktów, które poddano ocenie (patrz ISO/IEC 15408);
d) regularnego monitorowania działań personelu i systemów, w zakresie dozwolonym przepisami prawa lub regulacjami wewnętrznymi;
e) monitorowania wykorzystania zasobów systemów komputerowych.
(...)
Zapobieganie nieautoryzowanemu dostępowi do sieci (11.4) oraz polityki i procedury, zniechęcające personel do niewłaściwego korzystania z usług informacyjnych (15.1.5), mogą również pomóc w ochronie przed ukrytymi kanałami."

Przedstawione zasady mogą pozwolić szefom firm uchronić się przed kolejnymi kradzieżami. Zachęcam do konwersacji.

Pozdrawiam!
Gosia Kowalska

Gosia Kowalska Student, Państwowa
Wyższa Szkoła
Zawodowa w Legnicy
im. W...

Temat: Lojalność pracowników,kradzież baz danych, kradzeiż klientów

Jakiś czas temu założyłam swoją firmę wraz z mężem.. Z racji tego, że firma jest mała, zatrudniamy tylko kilka zaufanych osób, jednak ostatnio niemile zaskoczyliśmy się, ponieważ okazało się, że jeden z pracowników kradnie nasze dane, pożycza programy.
Pani Patrycjo czy zgodnie z tym co Pani napisala, kradzieze danych w mojej firmie sie skoncza? Nie chcialabym robic afery w tym temacie. Może ktoś zna życiowe rozwiązanie tej sytuacji?
Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Lojalność pracowników,kradzież baz danych, kradzeiż klientów

Witam. A co z bazą danych klientów w postaci nr tel stworzaną przez doradcę klienta w banku na własne potrzeby? Czy przy zmianie pracodawcy może ją wykorzystywać w nowej pracy?

Następna dyskusja:

Dla poszkiwaczy aktualnych ...




Wyślij zaproszenie do