Michał Cieślak

Michał Cieślak właściciel, KATILA

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Przy produkcji gier reklamowych, jest to jeden z ważniejszych czynników na etapie planowania. Jakie są różnice w tych technologiach przedstawiliśmy w tym artykule.

http://www.katila.com.pl/2014/09/23/czym-rozni-sie-gra...
Dominik K.

Dominik K. designer & developer

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Odpowiedz na chwile obecną jest bardzo prosta - wszystko tylko nie Flash.
Silne lobby ugnojenia Flasha zwycięża jak na razie i trochę dziwi mnie to, bo HTML5 to nawet nie jest dojrzały standard tylko zbiór metod i styl tworzenia czegokolwiek do sieci. Wszystko co ma w nazwie JAVA lubi się "wywalić" - opinie trochę zasłyszane od hejterów, ale też z własnego doświadczenia wiem, że coś tam nie działa, bo JAVASCRIPT lub JAVA się... "wysrała".

Tak jak w Twoim artykule opisane jest, Flash ma ogromną przewagę, że wszystko jest w jednym niezależnym pliku. Dodać trzeba jeszcze ogromne możliwości graficzne i animacyjne, które akurat w grach maja duże znaczenie. Ma swoje wady, nie jeden programista umie je wytknąć, ale osobiście pokładam nadzieję, że Flash kiedyś wróci do łask i jeszcze trzeba będzie go przepraszać ;)Ten post został edytowany przez Autora dnia 23.09.14 o godzinie 11:12
Michał Cieślak

Michał Cieślak właściciel, KATILA

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Flash mógłby wrócić do łask, gdyby nie mobile. Jeśli zrobią coś w tej kwestii, to wróci. Jeśli nie zrobią, to niestety nie wróci. Moi klienci już teraz jak słyszą, że coś może nie działać na telefonach, to się krzywią. Dlatego obecnie jesteśmy skazani na html5, czy to nam się podoba, czy nie. Ale fajne jest to, że możemy nadal używać flasha, a konwertować całą grafikę, obiekty i animacje do html5 - dzięki createjs. Oczywiście, musimy te assety zamienić na pliki rastrowe, ale to i tak jest całkiem niezłe rozwiązanie.Ten post został edytowany przez Autora dnia 23.09.14 o godzinie 11:46
Marcin Rzetecki

Marcin Rzetecki IT Development |
.NET dev house

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Dołączę się do dyskusji.
Nie macie wrażenia, że uruchomienie czegokolwiek we flashu równa się wzrostem zużycia procesora o grube % ? HTML5 jest lekki i za parę lat będzie potrafił to samo co FLASH a do tego jest lekki dobrze sprawdza się na mobilkach.
Dominik K.

Dominik K. designer & developer

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Marcin R.:
Nie macie wrażenia, że uruchomienie czegokolwiek we flashu równa się wzrostem zużycia procesora o grube % ?

To akurat oczywista oczywistość, nazwa flash bierze się z pojęcia FLASH jako akronim pojęcia Flexible Architecture for Shared Memory, dotyczyło ono prac nad architekturą równoległych procesorów. Flash jako rozwinięcie wektorowej techniki animacji znanej jako Shockwave, właśnie był projektowany jako technologia dla internetu, by więcej pracy w procesor komputera przerzucić oraz wiele procesów równolegle na raz i co ważniejsze nie trzepać po łączu z internetem. Flash praktycznie na wiele lat "zabił" animowane gify, które "muliły" strony i były mało interaktywne oraz bardzo linearne w działaniu. Ostatnio one wracają do łask, bo łącza internetowe są o wiele lepsze i wyglądają bardzo hipstersko, co jest kul i nie modne rzecz jasna :P.

A w samych urządzeniach zaprzestano wyścigu zbrojeń pod kątem procesorów, większość małych laptopów (netbooków) czy współczesne telefony oraz tablety mają nieraz procesory o taktowaniu na poziomie sprzętów stacjonarnych sprzed wielu lat. Może mam skrawki wiedzy technicznej, proszę mi wybaczyć, nie jestem inżynierem, ale kto interesował się Flashem jeszcze w latach '90 pewnie wie mniej więcej o czym mówię i może ktoś jaśniej wytłumaczy szczegóły działania i korzyści flash'a pod tym kątem.
Marcin R.:
HTML5 jest lekki i za parę lat będzie potrafił to samo co FLASH a do tego jest lekki dobrze sprawdza się na mobilkach.
Za parę lat to powstanie coś, co wykończy wszystko. Nie ma co gdybać, na razie możliwości graficzne i interaktywne HTML5 są bardzo ograniczone względem tego co FLASH oferował już wiele wiele lat temu. Jest taką "nieflaszową" wersją Flash'a Lite :).

FLASH dawał liczne możliwości, metody i techniki projektowania grafiki, animacji, interaktywnych stron, które posłużyły do robienia produkcji dziś modnych i znanych jako "responsywne" albo tzw. "paralaksy". Takie produkcje widywałem już 10-15 lat temu i były totalną awangardą. Dzięki Flashowi nastąpił rozwój gier przeglądarkowych oraz takich mediów jak Youtube. Flash jest również całkiem przyjemnym środowiskiem do programowania i prototypowania wielu interaktywnych bajerów oraz fajnym programem do tworzenia grafiki generatywnej. Uważam, że wprowadził rewolucję i wiele pozytywnych zmian w myśleniu na temat internetu.

Mam ogromny sentyment do Flash'a i praktycznie dzięki jego znajomości zdobyłem swoją pierwszą fajną pracę w branży IT. Potępianie tej technologii uważam za podcinanie gałęzi, na której się siedzi ;).Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.10.14 o godzinie 18:45
Marcin Rzetecki

Marcin Rzetecki IT Development |
.NET dev house

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Dominik tak jest w każdej branży to samo w programowaniu trzeba ciągle szukać nowych rozwiązań. Moja córka dużo teraz gra w gry flashowe więc do tego jest akurat super :)Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.10.14 o godzinie 19:27
Dominik K.

Dominik K. designer & developer

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Marcin R.:
Moja córka dużo teraz gra w gry flashowe więc do tego jest akurat super :)

We flash'u jako programista, po opanowaniu paru metod albo zintegrowaniu modułów z kilku gotowców z sieci i paru grafik, jesteś sam w stanie stworzyć grę dla córki w ciągu dosłownie kilku godzin, działającej na każdym komputerze, nawet bez wtyczki flash. Ale to i tak jakiś niewymiernie mały procent możliwości tej technologii.
Sławomir Ossowski

Sławomir Ossowski Think01, head of
strategy

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

nie zapominajcie o AIR, to wbrew pozorom naprawdę dobra technologia dla mobile i desktop, głównie ze względu na to że w większości niezależna od sprzętu / systemu i oparta o AS3, który uważam za jeden z lepszych współczesnych języków skryptowych, a znam ich kilka ( javascript, java, php, python, scala, lua i parę innych )

co prawda zarówno JS jak i AS to ecma script, ale ten pierwszy jest tak koszmarnie niepoukładany, że kodowanie w nim jest zwykłą męką i staram się tego unikać jak ognia podczas gdy kodując w AS3 całkiem dobrze się bawię :)

oczywiście są rzeczy których na mobile nie zrobimy w AIR, ale to nie zmienia faktu że znając tą technologię natywnie muszę tworzyć jedynie jakieś 20-30% aplikacji
Marcin Rzetecki

Marcin Rzetecki IT Development |
.NET dev house

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Z technologiami jest jak z innymi tematami windows vs mac os, pis czy po itp... temat rzeka
Sławomir Ossowski

Sławomir Ossowski Think01, head of
strategy

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Marcin R.:
Z technologiami jest jak z innymi tematami windows vs mac os, pis czy po itp... temat rzeka

to prawda, lecz nie zmienia to faktu, że większość profesjonalnych grafików używa mac'a, większość zawodowych programistów linux'a, a reszta świata windy, więc coś pewnie w tym jest ;)

ja OSOBIŚCIE nie lubię html5 bo programowanie tego czegoś jest po prostu męczące z powodu ułomności narzędzi, zaś sam efekt w dziedzinie czasu poświęconego na development pozostawia wiele do życzenia

jeżeli chodzi o wydajność... no pewnie dla drobiazgów rzeczywiście html5 mniej obciąży maszynę, ale dla dużych produkcji obawiam się, że sytuacja się odwróci i to dosyć diametralnie

fanatykiem nie jestem - piszę tylko co wiem, a wiem że

+ nie tworzyłbym czata lub wielodostępnego serwera gier czasu rzeczywistego w php lecz w javie ew. pythonie
+ nie użyłbym javy czy php na urządzeniu embedded, tu raczej wybór padłby na lua
+ nie tworzyłbym gry przeglądarkowej w JS lecz właśnie w AS3
+ nie tworzyłbym aplikacji mobilnej w html5 lecz w AIR lub natywnie
+ nie robiłbym frontendu www w AS3 czy javie tylko użyłbym JS

i tyle, na pytanie tytułowe odpowiadam "zdecydowanie flash" :)Ten post został edytowany przez Autora dnia 16.10.14 o godzinie 10:03
Michał Cieślak

Michał Cieślak właściciel, KATILA

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Sławek, a co z grami przeglądarkowymi, które mają być dostępne również w przeglądarkach urządzeń mobilnych?
Tutaj jest właśnie problem. Większość klientów chce grę, która będzie przez przeglądarkę dostępna dla możliwie jak największej liczby graczy. I tutaj niestety ani Flash player ani AIR nie pomaga. A patrząc na to, jak dużo gier wypuszcza Spill Group, a także jakie frameworki powstały do gier html5 (JS), to jest to technologia, w którą idziemy, czy tego chcemy, czy nie.

Flash też nie od razu był na AS3, a programowanie np. z użyciem createjs jest w moim odczuciu na wyższym poziomie, niż było AS2 (nie mówię oczywiście o możliwościach, ale o sposobie programowania i zapisie samego języka). I myślę, że tak jak AS3 sprawił, że flash wreszcie stał się "prawdziwym" środowiskiem do programowania, tak w dziedzinie html5+js dopiero taka ewolucja nas czeka.

Sam uwielbiam flasha i większość mojego życia jest z nim złączona. Ale mam już na koncie kilka produkcji w js i uważam, że pomijając pewne problemy z wydajnością, zasadniczo pisze się to całkiem ok :)
Sławomir Ossowski

Sławomir Ossowski Think01, head of
strategy

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Michał C.:
Sławek, a co z grami przeglądarkowymi, które mają być dostępne również w przeglądarkach urządzeń mobilnych?

cóż w takim przypadku mamy wybór pomiędzy takim uproszczeniem gry żeby udźwignął ją js na mobile lub zrobieniu tej gry bez kompromisów we flash i skompilowaniu jej pod fp dla desktop i jako aplikacji natywnej w air ściąganej na urządzenie ze strony gdy user zapragnie w nią zagrać z mobile :)
Michał C.:
A patrząc na to, jak dużo gier wypuszcza Spill Group, a także jakie frameworki powstały do gier html5 (JS), to jest to technologia, w którą idziemy, czy tego chcemy, czy nie.

być może masz rację, możliwe też że wkrótce powstanie zupełnie inna technologia, diabli wiedzą co przyniesie przyszłość...
Michał C.:
Flash też nie od razu był na AS3

no właśnie... zauważ jakie zmiany i w jakim czasie nastąpiły w AS, a jakie w JS... pamiętaj przy tym że JS ma już bez mała 20 lat...
Michał C.:
myślę, że tak jak AS3 sprawił, że flash wreszcie stał się "prawdziwym" środowiskiem do programowania, tak w dziedzinie html5+js dopiero taka ewolucja nas czeka.

a ja myślę, że najlepsze co mogłoby w tej sytuacji zrobić lobby wspierające JS to właśnie przejść na składnię AS3... co z resztą starają się symulować twórcy różnorakich frameworków "poprawiających" JS xD
Michał C.:
Ale mam już na koncie kilka produkcji w js i uważam, że pomijając pewne problemy z wydajnością, zasadniczo pisze się to całkiem ok :)

we flash popełniłem ponad 300 gier, w JS przyznam, że ledwie kilka ponieważ nie lubię tego robić i unikam takich zleceń tak samo jak unikam kodowania frontendów w css - oczywiście wiem, że to niezbędne, ale wychodzę z założenia "niech to robią inni" :D

to co mnie denerwuje w html, js czy css to arogancja grup rozwijających te technologie - uważam po prostu że to skandal, żeby rzeczy zdefiniowane prawie 30 lat temu były w takim stanie jak są... w moich oczach przesiadka twórców gier przeglądarkowych z as na html5 cofa nas w rozwoju branży o ładnych kilka lat.... czy chcę w tym uczestniczyć i pisać po raz n-ty gry które pisałem 10 lat temu tylko dlatego że muszę walczyć z kiepskimi narzędziami? no nie chcę i dlatego subiektywnie wybieram flash :)
Michał Cieślak

Michał Cieślak właściciel, KATILA

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Masz sporo racji Sławku. Nie mniej, częściowo to też myślę kwestia strefy komfortu. Ja też we flashu się czuję o wiele lepiej i wszystko jakoś idzie sprawniej podczas produkcji. Ale jest jak jest i idziemy do przodu (nawet jeśli to wymaga cofnięcia się) :)

Natomiast co do poważniejszych produkcji, to jak najbardziej, flash jest właściwym wyborem. I tutaj się nie będę sprzeczał, choć w tej chwili jest jeszcze Unity, które też zyskuje na popularności.

Ale fajnie jest pogadać z kimś, kto zaczynał w podobnych czasach. Moje odczucia są podobne. Ale realia rynkowe niestety wymuszają zmiany. Oby to były zmiany na lepsze.
Sławomir Ossowski

Sławomir Ossowski Think01, head of
strategy

Temat: Gry w html5 czy gry we flashu?

Michał C.:
Oby to były zmiany na lepsze.

Boję się, że nie będą, JS jest tworzony w innym modelu niż AS, tu nie ma niezależnego podmiotu kontrolującego środowisko, jest za to wielu, bardzo średnio współpracujących ze sobą producentów przeglądarek i to jest patogenne...

To oczywiste że można by zrobić dobre środowisko, ale nikomu na tym nie zależy bo jeżeli firma G wprowadzi je u siebie to co z tego jeżeli firma M tego nie zrobi? Zapewne deweloperzy pokochają G ale czy ludzie ( w sensie klienci klientów deweloperów ) przesiądą się na G? Nie - więc jaki w tym sens? :)))
Michał C.:
Ale fajnie jest pogadać z kimś, kto zaczynał w podobnych czasach.

mnie również, choć flash to nie jest jakiś mój core competence - to prawda że zrobiłem w nim trochę jednak znaczne więcej zrobiłem po stronie serwera i w sumie... może i masz rację z tym poczuciem komfortu bo jak tak chwilę pomyślę to tam naciski żeby używać gównianego php zamiast pythona czy innej scali są znacznie mniejsze i odwrotnie proporcjonalne do wielkości klienta i jego budżetu :)Ten post został edytowany przez Autora dnia 22.10.14 o godzinie 08:55



Wyślij zaproszenie do