Marcin Szeląg

Marcin Szeląg Analizuję, doradzam,
kieruję (Venture
Capital)

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Rzucam luźny temat, tak ostatnio gdzieś trafiłem w sieci na komentarze, że skoro społeczności skupiają tak dużo ludzi to może by prowadzić badania opini publicznej.

facebook chyba coś takiego ma, ale na razie to bardzo prymitywne narzędzie, zwykła sonda.

chętnie poznam Wasze opinie na ten temat.

konto usunięte

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Nie jestem pewna, czy "dużo ludzi" wystarczy, żeby próba była merytorycznie dobra i reprezentatywna...Poza tym, imho, opinia publiczna obejmuje nie tylko internautów:)
Marcin Szeląg

Marcin Szeląg Analizuję, doradzam,
kieruję (Venture
Capital)

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Nie do końca się zgadzam. Nie jestem specjalistą od badań, dlatego też postanowiłem zadać pytanie czy można wykorzystać społeczności jako narzędzie.

Podam przykład Epulsa. Pod względem wieku, profil naszych użytkowników rozciąga się od 12 do ok 25 lat. Są to osoby z różnych miast, szkół, o różnych zainteresowaniach, więc mamy dosyć dobry rozkład społeczeństwa. Teraz, czym niby miałyby się różnić badania internetowe na użytkownikach społeczności od badań w rzeczywistości?

Myślę, że największą zaletą przeniesienia badań do internetu są ogrone możliwości selekcji wśród użytkowików. Fajnie by było zobaczyć jakiś case podobnego działania.
Agnieszka L.

Agnieszka L. Startup School

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Badanie internautów może być przydatne w przypadku ePlusa, gdzie target firmy pokrywa się częściowo z użytkownikami netu. Ale np. w przypadku sondy przedwyborczej zdecydowanie zawęziłby i zniekształcił wyniki. Biorąc pod uwagę, że użytkownikami netu są głównie ludzi do 40 roku życia (a ci, którzy są starsi ze względu choćby na to, że mają dostęp do netu, nie są "przykładowymi" reprezentantami swoich grup).

Dlatego wydaje mi się, że zaledwie część badań (gdzie pytani są młodzi ludzie - plus, heyah, pisma młodzieżowe) można, a nawet warto spróbować przenieść do netu. W przypadku badań mających na celu zbadanie przekroju społeczeństwa net odpada.

Ale ja także nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, więc moje spostrzeżenia mogą okazać się niesłuszne.

konto usunięte

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Agnieszka L.:
Badanie internautów może być przydatne w przypadku ePlusa, gdzie target firmy pokrywa się częściowo z użytkownikami netu. Ale np. w przypadku sondy przedwyborczej zdecydowanie zawęziłby i zniekształcił wyniki. Biorąc pod uwagę, że użytkownikami netu są głównie ludzi do 40 roku życia (a ci, którzy są starsi ze względu choćby na to, że mają dostęp do netu, nie są "przykładowymi" reprezentantami swoich grup).

Dlatego wydaje mi się, że zaledwie część badań (gdzie pytani są młodzi ludzie - plus, heyah, pisma młodzieżowe) można, a nawet warto spróbować przenieść do netu. W przypadku badań mających na celu zbadanie przekroju społeczeństwa net odpada.

Ale ja także nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, więc moje spostrzeżenia mogą okazać się niesłuszne.

Właśnie o to mi chodzi.
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Agnieszka L.:
Badanie internautów może być przydatne w przypadku ePlusa, gdzie target firmy pokrywa się częściowo z użytkownikami netu. Ale np. w przypadku sondy przedwyborczej zdecydowanie zawęziłby i zniekształcił wyniki. Biorąc pod uwagę, że użytkownikami netu są głównie ludzi do 40 roku życia (a ci, którzy są starsi ze względu choćby na to, że mają dostęp do netu, nie są "przykładowymi" reprezentantami swoich grup).

Dlatego wydaje mi się, że zaledwie część badań (gdzie pytani są młodzi ludzie - plus, heyah, pisma młodzieżowe) można, a nawet warto spróbować przenieść do netu. W przypadku badań mających na celu zbadanie przekroju społeczeństwa net odpada.

Ale ja także nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, więc moje spostrzeżenia mogą okazać się niesłuszne.

Cóż, najlepiej różnice w preferencjach Sieci i owego focusa społeczeństwa, wyrażają poglądy choćby polityczne w rankingach internetowych. Partia która dominuje w Internecie mogłaby robić sobie rewelacyjny PR pisząc o stale ponad 50% wyniku w badaniach (internetowych). Warto też dodać, że nie tylko głównie ludzie do 40 roku życia ale wręcz 40-45% to ludzie do 24-25 lat. I to dominuje.

Pozdrowienia.
Arkadiusz Walas

Arkadiusz Walas E- marketing/Social
Media

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Zgoda, ale zauważcie, że nie każde badanie musi być realizowane na reprezentatywnej próbie.

Mam tu na myśli chociażby badania na temat postrzegania marki, produktów, czy nowych rozwiązań.

Społeczności mają w tym względzie jedną nieocenioną zaletę. Opinie na takie tematy pojawiają się tam spontanicznie, a więc są bardziej wiarygodne. Często więc wystarczy skrupulatnie je przeanalizować.

Poza tym od lat stosuje się w necie Beta - testy, które są świetnym źródłem opinii, choć mają dość wąskie zastosowanie.
Paweł Matecki

Paweł Matecki E-Marketing
Manager/Specjalista
ds. Marketingu
Internetowego

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Arkadiusz W.:
Zgoda, ale zauważcie, że nie każde badanie musi być realizowane na reprezentatywnej próbie.

Mam tu na myśli chociażby badania na temat postrzegania marki, produktów, czy nowych rozwiązań.

Społeczności mają w tym względzie jedną nieocenioną zaletę. Opinie na takie tematy pojawiają się tam spontanicznie, a więc są bardziej wiarygodne. Często więc wystarczy skrupulatnie je
Tak , zgadzam się z kolegą socjologiem. Sam wlasnie myśle o zbieraniu informacji w ten sposób. Badanie jakościowe nie musi być reprezentatywne, a ileż wniosków może nam dać?
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Cóż, patrząc na to przez pryzmat choćby badania grupowego, czy też zadania pytania i notowania odpowiedzi - w porządku. Ale mimo to nadal stoję na stanowisku, że postrzeganie marki czy produktu przez grupę (społeczność) która nie spełnia w 100% nawet poprzez swoją różnorodność, kryterium grupy focusowej - to loteria. Przykład - czasopismo młodzieżowe X może być postrzegane przez użytkowników danego serwisu jako "obciach i żenadę" (przykłąd z życia, podobnie jak okreslenie), a mimo to może mieć czytelnictwo idące w grupe dziesiątki, czy setki tysięcy czytelników. Czy w takim razie opinia w sieci, wypaczona rónież przez "nacisk" grupy, jest wiarygodna i adekwatna?
Ile osób drwi publicznie z neostrady (osławione "dzieci neostrady") a jednoczesnie korzysta bo czestokroć nie ma alternatywy (i nie narzeka) :)

Podsumowując - przy założeniu wszystkich zmiennych, które mogą mieć wpływ na jakość badania i dobrania przez ich pryzmat patrząc, odpowiedniego narzędzia - na pewno badanie jest mozliwe do zrealizowania. Z uwzględnieniem jednak specyfiki naszego medium. Nic - bezkrytycznie.

Pozdrowienia.
Iga Mościchowska

Iga Mościchowska Managing Partner, UX
Director w WitFlow

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

To wszystko zależy od tego, jaką wiedzę chcesz uzyskać takimi badaniami. Jeśli chcesz poznać opinie członków społeczności, to taka sonda ma sens (chociaż nawet wtedy metodologicznie pozostawia wiele do życzenia). Ale jeśli chodzi ci o ogólne badania opinii, których wyniki można przenieść na wszystkich Polaków, czy nawet jakąś wybraną grupę, to oczywiście przeprowadzenie ankiety na portalu społecznościowym kompletnie nie da jakichkolwiek wiarygodnych opinii.

Piszesz, że w internecie można selekcjonować użytkowników... Raczej wręcz odwrotnie, masz wąską grupę, która charakteryzuje się jakimiś specyficznymi cechami (nie oszukujmy się, nie każdy należy do jakiejś społeczności w internecie, nawet nie każdy internauta), które to mogą całkowicie zaburzać wyniki.

W ogóle wyniki badań przeprowadzanych w internecie trzeba traktować z wielką rezerwą i ostrożnością.
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Arkadiusz Walas:
Zgoda, ale zauważcie, że nie każde badanie musi być realizowane na reprezentatywnej próbie.

Mam tu na myśli chociażby badania na temat postrzegania marki,produktów, czy nowych rozwiązań.

Pozwole sie nie zgodzic.
Badanie musi byc przeprowadzone na reprezentatywnej grupie, choc nie zawsze mamy na mysli reprezentacji POPULACJI.

Jesli robimy badanie jakosciowe np dla producenta samochodow, do focusa bierzemy np grupe osob o dochodach pozwalajacych na zakup odpowiedniego auta. Jest to wiec badania na grupie reprezentatywnej dla okreslonego targetu.

Nie mozna robic "dowolnego badania na jakiejstam grupie".
Zawsze wazne sa jakies kryteria.
Iga Mościchowska

Iga Mościchowska Managing Partner, UX
Director w WitFlow

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Stanisław Grabowski:

Jesli robimy badanie jakosciowe np dla producenta samochodow, do focusa bierzemy np grupe osob o dochodach pozwalajacych na zakup odpowiedniego auta. Jest to wiec badania na grupie reprezentatywnej dla okreslonego targetu.


1. Chyba jednak mylisz pojęcia. Żeby badanie było reprezentatywne, musi być zachowana struktura wyróżnionych cech populacji przy założonym poziomie istotności. Mniejsza o szczegóły, trzeba zastosować narzędzia statystyczne, żeby móc w ogóle określić reprezentatywność. A do tego próba musi być losowa, i mieć odpowiednią wielkość... Wniosek - w badaniach jakościowych nie da się określić reprezentatywności prób (przynajmniej w zdecydowanej większości), ale to nie znaczy, że badania te są bezużyteczne. Wyniki badań jakościowych mogą być trafne i wiarygodne, nawet jeśli nie jesteśmy w stanie określić poziomu istotności reprezentacji grupy.

2. Populacja w podanym przez ciebie przykładzie też nazywa się populacją. Populacja to wszystkie jednostki z interesującej nas grupy, a nie tylko populacja obywateli Polski. Czyli target (w tym przypadku osoby, które stać na zakup danego samochodu) jest właśnie populacją.

Co do ostatniego twojego zdania całkowicie się zgadzam :)
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Igo - dzieki za wyjasnienie!
Czlowiek sie uczy cale zycie :)

Pozdrawiam!
Arkadiusz Walas

Arkadiusz Walas E- marketing/Social
Media

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...


Jesli robimy badanie jakosciowe np dla producenta samochodow, do focusa bierzemy np grupe osob o dochodach pozwalajacych na zakup odpowiedniego auta. Jest to wiec badania na grupie reprezentatywnej dla okreslonego targetu.

Cieszę się, że przywołałeś akurat przykład Focusa.

Jeśli na forum samochodowym zarzucisz pytanie dotyczące jakiejś marki samochodu i będziesz odpowiednio zagrzewał dyskutujących, otrzymasz focus jako żywy.

A co do odpowiedniej selekcji społeczno-demograficznej. Czy nie jest to czasem jedno z zadań Media Plannerów? :P
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Arkadiusz Walas:

Jesli robimy badanie jakosciowe np dla producenta samochodow, do focusa bierzemy np grupe osob o dochodach pozwalajacych na zakup odpowiedniego auta. Jest to wiec badania na grupie reprezentatywnej dla okreslonego targetu.

Cieszę się, że przywołałeś akurat przykład Focusa.

Jeśli na forum samochodowym zarzucisz pytanie dotyczące jakiejś marki samochodu i będziesz odpowiednio zagrzewał dyskutujących, otrzymasz focus jako żywy.

A co do odpowiedniej selekcji społeczno-demograficznej. Czy nie jest to czasem jedno z zadań Media Plannerów? :P

Arku - oczywiscie ze otrzymasz focusa. Pytanie tylko - jak dobrego.
Na takim forum znajda sie pewnie zarowno osoby na ktorych opinii naprawde nam zalezy, oraz tacy na ktorych opinii.... mniej nam zalezy (ach ta polityczna poprawnosc :) ). Bedziesz mial np grupe zapalonych motoryzacja nastolatkow, ktorych opinie o motoryzacji raczej nie beda super-wartosciowe dla firmy motoryzacyjnej :)

Nie jestem jednak ekspertem z tej dziedziny, wiec traktuj moja opinie raczej niezobowiazujaco. :)
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Stanisław Grabowski:
Arkadiusz Walas:

Jesli robimy badanie jakosciowe np dla producenta samochodow, do focusa bierzemy np grupe osob o dochodach pozwalajacych na zakup odpowiedniego auta. Jest to wiec badania na grupie reprezentatywnej dla okreslonego targetu.

Cieszę się, że przywołałeś akurat przykład Focusa.

Jeśli na forum samochodowym zarzucisz pytanie dotyczące jakiejś marki samochodu i będziesz odpowiednio zagrzewał dyskutujących, otrzymasz focus jako żywy.

A co do odpowiedniej selekcji społeczno-demograficznej. Czy nie jest to czasem jedno z zadań Media Plannerów? :P

Arku - oczywiscie ze otrzymasz focusa. Pytanie tylko - jak dobrego.
Na takim forum znajda sie pewnie zarowno osoby na ktorych opinii naprawde nam zalezy, oraz tacy na ktorych opinii.... mniej nam zalezy (ach ta polityczna poprawnosc :) ). Bedziesz mial np grupe zapalonych motoryzacja nastolatkow, ktorych opinie o motoryzacji raczej nie beda super-wartosciowe dla firmy motoryzacyjnej :)

Nie jestem jednak ekspertem z tej dziedziny, wiec traktuj moja opinie raczej niezobowiazujaco. :)

I pod tym co napisał Stanisław się podpsiuję, bo sa pewne wybrane grupy raczej ludzi kontemplujących temat, niźli w nim się specjalizujących - i tu mamy doskonały przykład tego typu grup... Choć nie chodzi mi o uogólnienie.

Pozdrawiam.
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Bartłomiej Juszczyk:
(...)sa pewne wybrane grupy raczej ludzi kontemplujących temat, niźli w nim się specjalizujących

Przepieknie sformulowane :)
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

do usług ;)
Arkadiusz Walas

Arkadiusz Walas E- marketing/Social
Media

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

To ja się będę bronił :)

Ankiety rejestracyjne, informacje w profilu, krótkie prześledzenie historii postów użytkowników pozwala w dużym stopniu zidentyfikować osoby, które są nam potrzebne.

Jasna sprawa, że nie na każdym forum, ale w przypadku wielu branż owszem tak.

Weźmy nasz GL. Założę się, że np.ze sporym prawdopodobieństwem jesteśmy w stanie podać w przybliżeniu swoje dochody nawzajem, chociaż w ogóle się nie znamy :)Arkadiusz Walas edytował(a) ten post dnia 03.12.07 o godzinie 15:43
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Społeczności internetowe jako narzędzia badania opini...

Arku - przywolujesz bardzo ciekawy temat, bo wchodzimy tu juz w obszary tzw Data Mining. To bardzo ciekawe zagadnienie i jestem pewien ze w duzej mierze masz racje co do mozliwosci "wykopania" sporej ilosci informacji o userach z forum czy spolecznosci.

Inna sprawa to sensownosci i ekonomiczne uzasadnienie takiego "miningu". Jesli niewyedukowanym marketer mialby do wyboru zrobic ankiete via web a zbierac focusa... moze i by wybral web (bo latwiej, bo szybciej, bo taniej). Ale wiedzac juz ze aby takie badanie wogole mialo jakikolwiek sens i dawalo chocby odrobine miarodajne wyniki nalezy pzreprowadzic najpierw dosc skomplikowane procesey data miningu w celu oddzielenia ziarn od plew... no nie wiem. Zaczyna sie to robic przyslowiowa "skorka za wyprawke" :)

Następna dyskusja:

communityStandard 2009. Spo...




Wyślij zaproszenie do