Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Często spotykam się z myleniem form wykorzystania gier jako nośnika reklamowego, chciałbym wyjaśnić jakie są rodzaje reklam w grach i wokół gier jak i same platformy.

Rodzaje reklam w grach
Podstawowe platformy publikacji gier to:
- Internet (np.: gry przeglądarkowe, gry w technologii Flash i Shockwave)
- mobile (np.: gry na telefony komórkowe czy urządzenia przenośne)
- PC i konsole (gry najczęściej kojarzone z kupowanymi w sklepach grami pudełkowymi)

Każda platforma ma swoje plusy i minusy w zakresie wykorzystania ich w celach marketingowych, jednak na większości platform można wykorzystać wszelkie dostępne formy reklamy. Cztery podstawowe kategorie form reklamowych to:
- Advergaming, czyli tworzenie gry bezpośrednio pod produkt, usługę czy akcję promocyjną,
- Product Placement, czyli umieszczanie produktu, marki, usługi bezpośrednio w grze,
- In-game advertising, czyli reklama dynamiczna, rozliczana i raportowana podobnie jak w przypadku tradycyjnej reklamy internetowej,
- działanie w społecznościach, np. turnieje gier, konkursy czy działania marketingu szeptanego w społecznościach graczy.

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Ciekawi mnie jaka branża dominuje w wykorzystaniu gier jako reklamy :)
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

To zależy od formy reklamy, platformy i kraju

W Polsce, po za grami flash gdzie dominują produkty skierowane do dzieci, dominują marki i produkty skierowane do młodzieży i graczy (elektronika, sprzęt dla graczy, marki młodzieżowe FMCG, telekomy).

Na szczęście ilość branż i ich grupa docelowa zmieniają się (np. BMW).

Maćku poczekaj z tym pytaniem pół roku, maksymalnie rok - bo odpowiedź z dziś będzie się diametralnie różnić od tej za pół roku, rok.

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Maciej Kamiński:
Ciekawi mnie jaka branża dominuje w wykorzystaniu gier jako reklamy :)

samochodowa? a uściślając- bmw?
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Jeśli chodzi o aktywne wykorzystanie gier jako nośnika reklamowe w Polsce jest niestety na razie mało przykładów.

Kampania BMW to jedno, pierwsze oficjalne zastosowanie IGA w branży motoryzacyjnej.

Na świecie pojawiają się gry mniej lub bardziej promujące daną markę.

Od tych "mało" reklamowych zaczynając trzeba było by opisać prawie wszystkie symulatory samochodów, czy to rajdów WRC, czy nawet gier typu GTA (gdzie przecież można jeździć konkretnymi modelami samochodów), po pełne advergamingi np.: Ferrari Challenge Trofeo Pirelli - http://www.fc.system3.com/ :)

konto usunięte

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Warto jeszcze wspomnieć o America's Army :-)
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

No tam to nie tylko samochody :)

konto usunięte

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Nic takiego nie powiedziałem :)

konto usunięte

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Massive robiło kampanie m.in. dla Forda i Pumy, obiła mi się też o uszy kampania filmu King Kong na tym systemie.

konto usunięte

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

W Second Life jest ogromna ilość znanych marek wszelkiego rodzaju produktów(poza chyba spożywką), no ale SL tu już w zasadzie nie gra :)
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Michale, a tego co wiem to kampanie sterowane nie z Polski, tak samo jak kampania filmu "300" w Rainbow Six:
http://czerwinski.wordpress.com/2007/08/22/rainbow-six...

Benita - Second Life to zupełnie inna bajka, to wirtualna rzeczywistość, a nie gra :) Przynajmniej dla mnie :)
Maciej Czerwiński

Maciej Czerwiński Vice President -
Mellongames SA

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Przykład z rynku zachodniego film Street Kings i reklama w PKR.COM

Obrazek


Natomiast lista marek jaka między innymi skorzystała z dynamicznych reklam wygląda tak

Obrazek
Maciej Czerwiński edytował(a) ten post dnia 19.09.08 o godzinie 13:43

konto usunięte

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Jacek Jankowski:
Michale, a tego co wiem to kampanie sterowane nie z Polski, tak samo jak kampania filmu "300" w Rainbow Six:
http://czerwinski.wordpress.com/2007/08/22/rainbow-six...

Benita - Second Life to zupełnie inna bajka, to wirtualna rzeczywistość, a nie gra :) Przynajmniej dla mnie :)

Tak tak, nie były polskie, Ford w USA, Puma w europie zachodniej.

konto usunięte

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

kiedys, juz jakis czas temu widzialam reklamy jakiejs polskiej firmy na paru serwerach cs'a, w wersji steam 1.6 na scianach mapy militia :D
Maciej Czerwiński

Maciej Czerwiński Vice President -
Mellongames SA

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Benita K.:
kiedys, juz jakis czas temu widzialam reklamy jakiejs polskiej firmy na paru serwerach cs'a, w wersji steam 1.6 na scianach mapy militia :D

Tylko czy to było legalne? Zrobiliśmy coś w Cs'ie przy okazji KODE5 dla gamecornera
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Benita K.:
kiedys, juz jakis czas temu widzialam reklamy jakiejs polskiej firmy na paru serwerach cs'a, w wersji steam 1.6 na scianach mapy militia :D


Teraz też możesz zobaczyć reklamy na różnych mapach, edytowane przez samych graczy - ale są to nielegalne działania, w dodatku bezwartościowe dla marketera pod względem ich zliczania, mierzenia dotarcia.

W Polsce prowadzono kilka kampanii w ten sposób, na szczęście dla reklamodawców i agencji nikt się do tego nie przyczepił. Teraz jest to zarządzane przez IGA (np. w CS) i łatwiej i bezpieczniej jest robić przez nich.
Szymon Kosok

Szymon Kosok Właściciel,
Webrevolution.pl

Temat: Formy wykorzystania gier jako nośnika reklamowego

Ciekawe, ciekawe. Ale jak to wygląda w Polsce? Ja osobiście w trzeciej odsłonie mojej gry ("przeglądarkowa") miałem podpisaną umowę z jedną z wiodących agencji reklamy w Internecie. Niemniej to były tak marne pieniądze (tylko i wyłącznie RON leciał, nigdy nikt nie wykupił reklamy bezpośrednio na naszej stronie), że aktualnie jesteśmy pod kreską i 1 października prawdopodobnie zakończymy działalność (chyba, że zdarzy się cud). W "czwórce" już w sumie nie korzystamy z reklam agencji, mamy taki ładny billboard (o taki:
Obrazek
) i gracze mogą kupować reklamy via SMS, co też nie przynosi zbytnio dużych dochodów.

------

Edit: W GTA nie można jeździć konkretnymi markami samochodów, są zmyślone, niemniej przypominają te z "reala". ;)Szymon Kosok edytował(a) ten post dnia 19.09.08 o godzinie 14:44

Następna dyskusja:

Trendy w świecie gier




Wyślij zaproszenie do