Marcin
Woźny
Product Owner,
Product Experience:
productpope.com
Temat: Marka Zielonej Góry
Chciałbym poznać Wasze opinie na ten temat."(...)Budowanie marki miasta jest niezwykle trudne i skomplikowane. Miasto jest dużo bardziej złożonym organizmem i zjawiskiem niż firma czy produkt. Nad brandingiem pracuje się zawsze tak jakby pracowało się nad opakowaniem, a miasta w żaden sposób nie daje się opakować – i to nie tylko z powodu jego gabarytów.
Ostatni rozkwit raczej mało interesujących kampanii billboardowych promujących miasta w naszym kraju dowodzi jak nieskuteczne okazują się być stereotypowe i nieprzemyślane działania. Na ich przykładzie jasno widać, że zrobienie jakiegoś znaku, jakiegoś hasła, jakiegoś obrazka i nawet agresywna ich ekspozycja nie musi mieć charakteru markotwórczego. Marketing miast stał się ostatnio bardzo popularny jednak nie zawsze właściwie są rozumiane jego cele i istota. Budowa marki miasta to bardzo złożone zadanie. Na pewno nie ogranicza się do wyprodukowania znaczka czy krótkotrwałej kampanii bilboardowej.
Marka może być rozumiana wąsko bądź szeroko – jako znak i graficzny system identyfikacji – symboliczne korelaty zjawiska, bądź specyficzne, fizyczne cechy i realne zjawiska tworzące unikalną tkankę społeczno-kulturową miasta. Dla przykładu, Londyn to nie tylko jego heraldyka, logo, kod kolorystyczny wydawnictw i ich oprawa graficzna, ale specyficzne czerwone autobusy, czarne taksówki, Hyde Park Corner i cała gama takich charakterystycznych budowli, jak Big Ben, czy London Eye nie występujących nigdzie indziej...
Logo miasta musi być wyprowadzone z realnie istniejących „znaków szczególnych” miasta. Branding natomiast powinien je jedynie umiejętnie i z wdziękiem podkreślać oraz eksponować, kreując wyrazistą i atrakcyjną – prawdziwą i autentyczną osobowość miasta.
Warunkiem stworzenia efektywnej marki jest właściwe uchwycenie/dookreślenie tożsamości miasta. Praca nad określeniem kluczowych elementów tożsamości marki powinna być pochodną efektów wielu specjalistycznych badań, analiz i konsultacji.
Marka miasta to szereg działań, na wielu poziomach: począwszy od stworzenia jej koncepcji, wizji, misji, logo, poprzez opracowanie spójnego systemu wizualnego miasta oraz systemu komunikacji i na wdrażaniu marki kończąc.(...)"
To tyle teorii.
Czy Zielona Góra ma szansę wypracować sobie markę?
Czy w ogóle warto ruszać ten temat?
Jeżeli tak, to jak?
Na czym się skupić?
Jakich narzędzi używać?
Czego unikać, a co promować?