Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Witam.
Mam pytanie jak zabezpieczacie się na wypadek zwolnienia kluczowego pracownika. Chodzi mi o pracownika, który ma swoją działkę i prowadzi specyficzną pracę? Mam na myśli osobę, która rozlicza szkody z ubezpieczycielami, prowadzi papierologię, ma kontakt z klientem i ubezpieczycielami oraz likwidatorami, zna specyfikę programów. Zna długo ciągnące się sprawy i ma wystarczające doświadczenie i wiedze na stanowisku. Jak poradzić sobie na wypadek zwolnienia takiego pracownika aby lekko przejść okres do czasu przyjścia nowego pracownika gdzie jednak jest potrzebny czas. Jak zabezpieczacie się na takie sposobności i jak zapanować nad taką sytuacją?
Agnieszka G.

Agnieszka G. Płyń za rekinem –
trafisz do ludzi
[Lec]

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Może najprościej nie doprowadzać do zwolnienia?
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

To byłoby najlepsze ale powiedzmy, że nie ma takiej możliwości. Zakładam tu obojętnie jaki powód, czy to z winy pracownika czy z pracodawcy.
Agnieszka G.

Agnieszka G. Płyń za rekinem –
trafisz do ludzi
[Lec]

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Zawsze może być ktoś pracujący z kluczowym pracownikiem, ogarniający jego działkę, który może zostać przesunięty w razie potrzeby.
Michał J.

Michał J. Menadżer

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

to jest w zasadzie dość proste, chociaż w praktyce często niełatwe ;-)

1/ starasz się chronić kluczowego pracownika - musisz wiedzieć na czym mu zalezy (czynniki motywacji) i starać sie w miare mozliwości to realizować (czyli np odpowiednia płaca, systemy premiowe długoterminowe, bonusy poozapłacowe, swiadczenia socjalne, itp)

2/ zapewniasz backup w postaci np asystenta, który pomaga kluczowemu p. w prowadzeniu spraw, a wykazuje sie potencjałem do zastąpienia kluczowego w przyszłości

3/ jak juz sie kluczowy zwalnia/zwolnił, a ty nie masz zastępcy, musisz go jak najprędzej znaleźć i zapłacić dodatkowo kluczowemu za wprowadzenie nowego w rozsądnym czasie.
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Myślę, że należy w pierwszej kolejności zadbać, żeby kluczowy pracownik dokumentował wszytko to, co powinien. Dlaczego jest kluczowy? Najczęściej dlatego, że posiada wiedzę, którą trzyma dla siebie (jako swoje zabezpieczenie).

Jeśli się odłączy osobę od procesów, to dużo łatwiej jest o wymienność osób w procesach. Nie chodzi tylko o zwolnienie; są też urlopy, choroby i inne przypadki nieobecności kluczowej osoby.

W jednej z agencji rekrutacyjnych, w której pracowałem, mieliśmy system, w którym dokumentowało się każdą aktywność związaną z klientem, kandydatem i procesem rekrutacyjnym. Robiło się to bardzo prosto, więc nikt nie narzekał. Dzięki temu, jeśli np. dzwonił ktoś z zewnątrz z pytaniem do osoby, która akurat nie mogła udzielić odpowiedzi, to 90% odpowiedzi mógł udzielić ktokolwiek zalogowany w systemie i mający uprawnienia. Potrzebował jedynie 15 sekund na wyszukanie klienta/kandydata w systemie.
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Macie całkowitą rację. Asystent nie wchodzi w grę, musiałby się uczyć z miesiąc tego co potrafi specjalista. Mam to nieszczęście, że na tyle nie mogę delegować osoby. Ale pracuję nad rozwiązaniem tej kwestii. Natomiast co do dokumentacji to racja, tylko jest małe ale jak rozpoznać bez dostatecznej wiedzy, że ją dokładnie prowadzi? I czy jest wymagane to co potrzeba a nie załatwia połowę spraw na buzię?
Miałem dziś pierwszy dzień braku pracownika bo od wczoraj miał wypadek i wszystko zostawił więc uczę się jego pracy. Powiem, że sytuacja patowa bowiem praca musi iść a Klient czeka i nie ma czasu na naukę.
Nauczyłem się jednego, że musze znaleźć na takie okazje jakieś wyjście awaryjne.
Maria Kuczewska

Maria Kuczewska Talent Manager

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Moim zdaniem tylko back-up. Nie powinno się doprowadzać do sytuacji, gdy w rękach jednej osoby są kluczowe dla firmy procesy, bo nigdy nie wiadomo, co się zdarzy... Teraz jest już trochę za późno, mleko się wylało, ale na przyszłość wdrożyłabym przynajmniej częściowo jakiegoś "zastępcę". Nie musi mieć 100% tej samej wiedzy, ale na tyle sporą, by dać sobie radę w sytuacji krytycznej.
Agnieszka G.

Agnieszka G. Płyń za rekinem –
trafisz do ludzi
[Lec]

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Najgorsze co może być, to pracownik, na którego obowiązkach nikt inny się nie zna, bo wtedy nawet z głupim urlopem problem.
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Piotr Jan P.:
Natomiast co do dokumentacji to racja, tylko jest małe ale jak rozpoznać bez dostatecznej wiedzy, że ją dokładnie prowadzi? I czy jest wymagane to co potrzeba a nie załatwia połowę spraw na buzię?

Ktoś się chyba zna na tym, co ta osoba robi?

Jeśli nie, to w ciemno to bym zadbał o podstawowe informacje:
- co się stało (krótki opis zdarzenia lub procesu)
- kto jest zaangażowany w sytuację (wewnętrznie i zewnętrznie) + kontakty do tych osób
- kto, kiedy i jakie kroki podjął (wewnętrznie i zewnętrznie) + dokumentacja tych kroków (maile, pisma etc)
- co, kto i kiedy powinien zrobić dalej, ew. na co kto czeka, jeśli coś jest w trakcie

Taki mały CRM-ik mi wyszedł :)

To da przynajmniej ogólny przegląd sytuacji. Wtedy można już monitorować sprawy - ewentualnie kontaktować się z uczestnikami procesu, żeby dograć/dopytać o szczegóły.

konto usunięte

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Ta, dorzućcie kluczowemu pracownikowi (którego chyba chcecie jednak zatrzymać w firmie) tonę papierologii i żeby się dzielił wiedzą - NA PEWNO zostanie w tej firmie jak najdłużej.
Jakieś tabelki bzdury szmery bajery spowodują jeszcze szybszą ucieczkę.

To ja już wolę podejście prezentowane przez co niektórych tutaj, że "zadbaj o niego"... a nie "wyssaj co się da, żeby już nie był kluczowy"... pewnie, na pewno fajnie zrobić z back-upa kluczowego, szczególnie, gdy zamiast 5k netto można płacić 1500 brutto na śmieciówkę...

OMFG...

A tak naprawdę to IMO trzeba tak działać, aby nie było takich "kluczowych", którzy jak odejdą, to koniec świata w firmie... to może lepiej przyjrzeć się swojej pracy i samej firmie?
Dominik K.

Dominik K. designer & developer

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Ja w pewnej firmie przeżyłem odejście kluczowego pracownika. Strat jego odejścia i wartości jakie zabrał ze sobą nikt w firmie nie potrafił obliczyć albo udawali, że nic się nie stało, natomiast nie była to tragedia dla samej firmy w odczuciu tylko dla reszty pracowników. Bo padały kwestie, "Czemu jeszcze nie wiecie tego co on wiedział? Powinniście to już wiedzieć!". Także nikomu nie polecam tej drogi ;).
Jan D.

Jan D. nie wszystko na raz
- mam ochotę na
zmiany

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Co to znaczy kluczowy pracownik ?
Z opisu wynika, iż jest to pracownik, który załatwia sprawy wypłaty odszkodowania dla klienta od ubezpieczyciela, w celu pokrycia kosztów naprawy ich samochodów w firmie w której pracuje.

Rozwiązanie - gdy kluczowy pracownik zamierza odejść - należy poszukać, w miarę wcześniej. jego następcy wśród pracowników firm ubezpieczeń majątkowych - najlepiej z komórek zajmujących się obsługą likwidacji szkód :-)

Chyba, że klucz ma inny zakres

konto usunięte

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Dokładnie, poza tym kluczowy pracownik nie odchodzi z dnia na dzień, bo nie ma wypowiedzenia 2-tygodniowego, tylko 3-miesięczne ;;;; )
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Piotr Jan P.:
Natomiast co do dokumentacji to (...) jak rozpoznać bez dostatecznej wiedzy, że ją dokładnie prowadzi?
Problemem nie jest brak kluczowego pracownika, choc to tez nie pomaga, tylko brak podstawowych procedur definiujacych funkcjonowanie firmy.

Moja rada - przysiasc faldy i je stworzyc. Rownolegle z zastepowaniem owego pracownika (niestety). Moze sie okazac, ze jest to kluczowe stanowisko, nie pracownik.
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Miłosz W.:
Ta, dorzućcie kluczowemu pracownikowi (którego chyba chcecie jednak zatrzymać w firmie) tonę papierologii i żeby się dzielił wiedzą - NA PEWNO zostanie w tej firmie jak najdłużej.
Jakieś tabelki bzdury szmery bajery spowodują jeszcze szybszą ucieczkę.

Właśnie podejście "tabelki bzdury szmery bajery" generuje płacz i zgrzytanie zębów - po odejściu takiego pracownika.

Zajmujemy się robieniem dobrze jednemu pracownikowi, czy pilnujemy, żeby firma funkcjonowała długo i dobrze?
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Jan D.:
Rozwiązanie - gdy kluczowy pracownik zamierza odejść - należy poszukać, w miarę wcześniej. jego następcy wśród pracowników firm ubezpieczeń majątkowych - najlepiej z komórek zajmujących się obsługą likwidacji szkód :-)
To byłoby za proste. Ja mam sytuację, że z powodu zdarzenia losowego pracownik z dnia na dzień zniknął z firmy.
Jan D.

Jan D. nie wszystko na raz
- mam ochotę na
zmiany

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Piotr Jan P.:
Jan D.:
Rozwiązanie - gdy kluczowy pracownik zamierza odejść - należy poszukać, w miarę wcześniej. jego następcy wśród pracowników firm ubezpieczeń majątkowych - najlepiej z komórek zajmujących się obsługą likwidacji szkód :-)
To byłoby za proste. Ja mam sytuację, że z powodu zdarzenia losowego pracownik z dnia na dzień zniknął z firmy.

Nie napisał Pan o tym, ale moja rada dotycząca kierunku poszukiwań jest chyba dobra, nawet na zlecenie, aby tylko ogarnąć bieżące sprawy.
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

Zrobiliśmy identycznie więc rada potwierdziła mój tok rozumowania. Jednak jest to bardzo czasochłonne i trzeba wykazać wyjątkowy takt do Klienta.
Jan D.:
Piotr Jan P.:
Jan D.:
Rozwiązanie - gdy kluczowy pracownik zamierza odejść - należy poszukać, w miarę wcześniej. jego następcy wśród pracowników firm ubezpieczeń majątkowych - najlepiej z komórek zajmujących się obsługą likwidacji szkód :-)
To byłoby za proste. Ja mam sytuację, że z powodu zdarzenia losowego pracownik z dnia na dzień zniknął z firmy.

Nie napisał Pan o tym, ale moja rada dotycząca kierunku poszukiwań jest chyba dobra, nawet na zlecenie, aby tylko ogarnąć bieżące sprawy.
Marcin Cichoń

Marcin Cichoń Dyrektor
Zarządzający /
Digital Hill (Grupa
Unity)

Temat: Zwolnienie kluczowego pracownika

U nas właśnie robimy to w ten sposób, o którym już ktoś napisał:
- a'la "zarządzanie wiedzą" czyli tworzenie dokumentacji (opisu kluczowych procesów) które każdy wykonuje,
- backup kontaktów/ustaleń w jakimś systemie do zarządzania projektami,
- okres wypowiedzenia dla kluczowych osób to przecież 3 m-ce więc wiedzę można przekazać.

I najważniejsze - nie dopuścić do tego, aby jakiś obszar wiedzy o funkcjonowaniu firmy skupiony był w rękach wyłącznie jednej osoby. A zwłaszcza aby świadomość tego co robi nie była na zasadzie: "no Franek coś tam robi na co dzień co daje firmie X przychodu, ale co konkretnie robi to nie wiadomo". Taki "black box" u Franka to proszenie się o kłopoty.



Wyślij zaproszenie do