Łukasz Krzysztof P.

Łukasz Krzysztof P. Aude aliquid
dignum...

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), która określa relacje pomiędzy biznesem i jego szeroko rozumianym środowiskiem jest innowacyjną dziedziną, z którą wiąże się powstawanie nowych zawodów i funkcji. Artykuł prezentuje międzynarodowe trendy i polską rzeczywistość w nowym zawodzie specjalistów ds. CSR, miejsce menedżera w strukturze firmy, idealny profil CSR-owca oraz informacje o tym gdzie szukać pracy.



CZYTAJ
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Dla mnie, powtarzam - dla mnie, jest to przykład, że kreatywność w "tworzeniu" nowych ról zawodowych nie ma granic. "Specjalista/menedżer ds. CSR" - brzmi naprawdę poważnie. No i rola związana z odpowiedzialnością, na dodatek "społeczną", czyli "poważną".

Czy nie uważacie Państwo, ze to (lekka) przesada?

Pozdrawiam (prowokacyjnie :o)Henryk Metz edytował(a) ten post dnia 28.04.08 o godzinie 15:17

konto usunięte

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

najlepiej jeszcze certyfikowanie specjaliści i menedżerowie

to może być świetna korporacyjna fucha, gdzie niewiele się robi, ma się fajną kaskę, asystentkę, furkę, chadza na lanczyki, jeździ na imprezki - a efektów realnych z tych ludzi nie ma

ostatnio czytałem o jakiejś bardzo poważanej firmie konsultingowej, która robi audyty z tej dziedziny i nawet certyfikaty daje
zapewnie nie kosztują 1000 pln

konto usunięte

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Miałem wykłady z etyki biznesu u bardzo znanego człowieka, który był takim konsultantem. Zrobił nawet raport o CSR w polskich firmach i ten raport opublikował Forbes albo Manager. W tamtym czasie czytałem jedno i drugie. Nie pamiętam, ale na 99% był to Forbes.
Rzeczywiście można na tym naprawdę dobrze zarobić. Pan dr operował kwotami tzn. nie ile firma zapłaciła, ale orientacyjnie ile za jaki czas albo jaką pracę. Wtedy mnie to bardzo zainteresowało. Myślałem, żeby pisać pracę licencjacką związaną z etyką biznesu.
W Polsce nie ma jeszcze dużo specjalistów, ale jak wynikało z tamtego raporty firmy jeszcze nie przywiązują takiej wagi do CSRu jak firmy zachodnie. Przypuszczam, że zaczną. Konsumenci zaczynają być co raz bardziej świadomi. Firmy będą musiały się do tego dostosować.Mariusz Gabler edytował(a) ten post dnia 28.04.08 o godzinie 21:24
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Mariusz Gabler:
>
W Polsce nie ma jeszcze dużo specjalistów, ale jak wynikało z tamtego raporty firmy jeszcze nie przywiązują takiej wagi do CSRu jak firmy zachodnie. Przypuszczam, że zaczną. Konsumenci zaczynają być co raz bardziej świadomi. Firmy będą musiały się do tego dostosować.

Podejście "specjalistyczne" do CSR to podejście chore (proszę cały czas pamiętać, że to moje zdanie). Jeżeli firma potrzebuje takich specjalistów - znaczy, że źle z nią.

W Ameryce, i w Europie zachodniej też, bardzo "trendy", i to od lat, jest chadzanie do psychologa. Jest rynek, jest zarobek dla "specjalistów".

Obawiam sie, że takich "wirtualnych fachów" będzie się mnożyło. Czy to źle? Może nie: ludzie mają zajęcie, dostają, bynajmniej niewirtualne, pieniądze...

Czy jednak naprawdę tak trudno jest pracować i być zarazem odpowiedzialnym wobec społeczeństwa? Odwracając: czy to oznacza, że obecnie większość firm to tylko pasożyty żerujące na społeczeństwie?

Łatwo odpowiedzialność za "odpowiedzialność społeczną" scedować na "specjalistę" i zarząd firmy ma problem "z głowy". Wygodne i korzystne - właściwie dla wszystkich... poza "społecznością" jako taką.

konto usunięte

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Henryk Metz:
Obawiam sie, że takich "wirtualnych fachów" będzie się mnożyło. Czy to źle? Może nie: ludzie mają zajęcie, dostają, bynajmniej niewirtualne, pieniądze...

So true...

Przypomina mi się w tym kontekście, spotkany niegdyś wysokiej klasy specjalista ds. ... reprezentacji.

konto usunięte

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

CSR manager to może być świetna fucha dla np. PRowców bez pracy

pogadają sobie, pogadają, pogadają, a kaska leci

jak dla mnie to kolejny 'trynd z USA' gdzie obecnie nawet G.W.Bush jest pro-ekologiczny [ oczywiście pod warunkiem, że ktoś w to uwierzy ]

na bzdurach można bardzo dobrze zarobić, to fakt - tupet trzeba tylko mieć odpowiednio wielkiMirek MIRPO Połyniak edytował(a) ten post dnia 30.04.08 o godzinie 10:35
Maria Jolanta Chilińska

Maria Jolanta Chilińska Dyrektor ds.
Logistyki

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Bzdura i tupet - świetna para
- wszystko dobrze, jeśli nie proszona pozostanie za drzwiami :)

konto usunięte

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Ja tradycyjnie w odpowiedzi przesylam swoj artykul... Zostanie on opublikowany w najblizszym EU Magazine.

Pozdr. T.

Społeczna odpowiedzialność biznesu – zysk dla społeczeństwa, czy firm?

Społeczna odpowiedzialność biznesu to hasło, które na dobre zakorzeniło się w każdej dużej firmie. Wiele małych coś robi, ale tego nie nazywa. Koncerny tworzą specjalne stanowiska dla osób, które budują strategię „społecznych” działań, a raczej działań dla społeczeństwa. Nie dziwi też fakt, że te osoby są zatrudniane w dziale Public Relations lub marketingu. Nie dziwi też, że na rynku pojawiły się firmy, które doradzają i budują takie strategie dla kogoś.

A wszystko zaczęło się dość niewinnie. Początki odpowiedzialnego biznesu związane są z filantropią i ze Stanami Zjednoczonymi. Pod koniec XIX wieku pojawiła się tam idea, zyskująca na popularności w okresie Wielkiego Kryzysu, która mówiła, że biznesmeni powinni być odpowiedzialni wobec społeczeństwa.

Nowoczesne spojrzenie na CSR pojawiło się w latach 50-tych za sprawą Howarda Bowena. W opublikowanej „Social Responsibilities of the Businessman” wyjaśniał, że aktywność biznesowa dotyka zwykłych ludzi, społeczeństwa i dlatego biznes powinien prowadzić takie działania, które będą spójne z celami i wartościami społecznymi. W następnych latach wskazywano, że społeczna odpowiedzialność biznesu zwraca uwagę menedżerów na szczególne relacje pomiędzy biznesem i społeczeństwem, których firma powinna być świadoma.
Kluczową kwestią jest odpowiedź na pytanie wobec kogo biznes jest odpowiedzialny i co składa się na tą odpowiedzialność. Profesor zarządzania na University of Georgia, Carroll zdefiniował cztery grupy obowiązków firmy (piramida). Według niego odpowiedzialny biznes to taki, który przynosi zyski, przestrzega prawa, postępuje etycznie i wspiera społeczeństwo (jest dobrym obywatelem).

Z kolei profesor Freeman wprowadzając pojęcie interesariuszy (stakeholders) określił wobec kogo firma jest odpowiedzialna. Interesariuszem jest każdy, na kogo firma wpływa swoją działalnością i kto wpływa na firmę. Tradycyjnie do głównych interesariuszy zalicza się udziałowców, pracowników, dostawców, klientów, społeczność lokalną i środowisko naturalne.

W latach 90-tych pojawiły się nowe trendy i koncepcje jak zrównoważony rozwój (sustainable development) czy korporacyjny obywatel (corporate citizenship). Coraz bardziej jasne stało się też, że gdy przedsiębiorcy podejmują działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsilbility - CSR), to nie czynią tego z motywów altruistycznych, ale dlatego, iż wymagają tego współczesne rynki i przekłada się to w dłuższym okresie na wzrost sprzedaży i tym samym zwiększenie zysku w spółce.

Nie musi i często nie oznacza to nic złego. Na dowód tego można przeprowadzić krótki wywód logiczny. Jeśli potencjalni klienci są bogatsi to stać ich na podnoszenie komfortu życia. Stają się wtedy klientami i łańcuszek się zamyka. Jest to jednak długoterminowe działanie, a zwrotu z inwestycji akcjonariusze nie widzą w rocznym sprawozdaniu finansowym.

Z raportu UNDP wynika, że ponad połowa firm w Polsce prowadzi działania z zakresu CSR. Wiele z nich do realizacji celów zakłada fundacje. Jest to bardzo popularne wśród banków.

Fundacja Kronenberga powstała w 125. rocznicę otwarcia Banku Handlowego w Warszawie SA. Za jej pośrednictwem Citi Handlowy organizuje warsztaty, szkolenia, konkursy, olimpiady, pracownie edukacyjne, uczy przedsiębiorczości.

Z kolei Fundacja BGŻ została ustanowiona przez Bank Gospodarki Żywnościowej SA jako priorytet przyjęła wyrównywanie szans rozwoju młodzieży z różnych środowisk, przede wszystkim z rodzin dotkniętych ubóstwem. Już w 1997 roku, kiedy jeszcze nie było mowy o możliwości przekazywania 1 proc. podatku przy rocznym rozliczeniu naszych dochodów, powstała Fundacja Banku Zachodniego WBK, wcześniej działająca pod nazwą Fundacja "Pomoc Ludziom".

Fundacja "Pomoc Ludziom" jest organizacją wspierającą działalność charytatywną, kulturalną, oświatową i wychowawczą. Od kilku lat przekazuje również szkołom i innym instytucjom sprzęt komputerowy, który w banku wymieniany jest na nowy.

CSR w firmach technologicznych motorem wzrostu gospodarczego

W 2007 roku inwestycje na IT w Polsce wyniosły 25,3 mld złotych. IDC przewiduje, że w latach 2006 – 2011 wzrost rocznych nakładów na IT w naszym kraju wyniesie 12,8%, z czego 9,8% to wydatki na oprogramowanie. W porównaniu z innymi krajami, gdzie inwestycje na IT stanowią 2,5% PKB w Polsce wydatki te to 2,2% produktu krajowego brutto. W 2007 roku w Polsce w branży IT zatrudnionych było 295 tys. pracowników, z czego prawie połowa to pracownicy powiązani bezpośrednio lub pośrednio z działalnością Microsoft na lokalnym rynku.

„Nowe technologie są dzisiaj głównym czynnikiem wpływającym na postęp gospodarczy, społeczny i technologiczny oraz stabilność gospodarki na całym świecie. Raport IDC podkreśla od dawna znany fakt: rynek oprogramowania ma nieproporcjonalny wkład w dynamicznie rozwijającą się branżę IT. Raport pokazuje jednocześnie wyraźny wkład ekosystemu Microsoft w tworzenie nowych firm i miejsc pracy na lokalnym rynku” – powiedział Andrzej Jarosz, dyrektor polskiego oddziału IDC.

Z raportu wynika, że nowe technologie są jednym z kluczowych elementów wpływających pozytywnie na rozwój gospodarczy i społeczny na całym świecie. Jednocześnie wyniki raportu IDC wskazują, że branża IT jest motorem wzrostu gospodarczego i dynamicznie generuje nowe miejsca pracy. Swój znaczący wkład w rozwój lokalnych gospodarek ma także firma Microsoft, która jest jednym ze źródeł dynamicznego rozwoju branży IT we wszystkich krajach, w których Microsoft jest obecny. Firma prowadzi działania, których celem jest wspieranie innowacyjności i przedsiębiorczości, umożliwianie dostępu do nowych technologii osobom defaworyzowanym społecznie, a także promowanie utalentowanych technologicznie młodych ludzi.

W swoich działaniach CSR Microsoft umożliwiania dostęp do technologii dla wszystkich oraz likwidowania zjawiska wykluczenia informacyjnego przyczynia się do budowania społeczeństwa informacyjnego, w którym umiejętności informatyczne i dostęp do technologii wyrównuje szanse członków społeczności na rynku pracy, w zdobywaniu wiedzy oraz w codziennym życiu. Działania te są prowadzone w ramach globalnego programu Unlimited Potential – Społeczny Program Umiejętności Technicznych. W ramach programu Microsoft przekazał w Polsce już 7 grantów o łącznej wartości 1 mln 215 tys. USD. Dzięki realizowanym projektom od 2003 roku powstało 118 bezpłatnych Punktów Dostępu do Internetu Ikonk@ na Podlasiu, 3 Społeczne Pracownie Edukacyjno-Komputerowe na Lubelszczyźnie oraz 7 w regionie Podlasia. W Warszawie działają dwa Centra Edukacji i Aktywizacji Zawodowej dla Osób Niepełnosprawnych. W ramach działań społeczno-edukacyjnych prowadzonych tylko w 2006 roku, Microsoft przyznał granty o wartości 1,3 mln złotych oraz przekazał na rzecz organizacji non-profit oprogramowanie o wartości 2,5 mln złotych. W tym czasie przeszkolonych zostało już ponad 1500 osób na terenie całego kraju.

Firma wspiera także ideę innowacyjności prowadząc szereg działań we współpracy ze środowiskami akademickimi i biznesowymi, których celem jest umożliwienie wymiany doświadczeń i myśli technologicznej pomiędzy ludźmi nauki, biznesu i gospodarki. Utworzone w latach 2006-2007 Centra Innowacji Microsoft stanowią platformę do współpracy dla ekspertów akademickich oraz inżynierów i specjalistów ze środowiska biznesowego, która jest podstawą rozwoju nowych, innowacyjnych idei i rozwiązań.

Firma wspiera także w dostępie do najnowszych rozwiązań środowiska studenckie, organizując największy na świecie konkurs technologiczny dla młodzieży, Microsoft Imagine Cup. Konkurs jest dla uczestników doskonałą okazją do wymiany myśli i opinii, zaprezentowania się na arenie międzynarodowej oraz zdobycia nowych doświadczeń. Microsoft, oferując twórcom najlepszych projektów konkursowych wsparcie merytoryczne nie tylko w zakresie technologii, ale również podejścia biznesowego, popularyzuje wśród młodzieży ideę przedsiębiorczości. Polscy finaliści konkursu już teraz zaczynają odnosić pierwsze sukcesy na rodzimym rynku IT, zasilając go innowacyjnymi projektami i produktami.
Adrian G.

Adrian G. Zarządzanie
inwestycjami w
budownictwie

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Polecam cykl artykulow w majowym numerze Manager Magazin. W duzej czesci poswiecony jest wlasnie CSR.

Pozdrawiam,
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Tomasz Sanpruch:
Społeczna odpowiedzialność biznesu – zysk dla społeczeństwa, czy firm?
Tak się zastanawiam i nie znajduję satysfakcjonującej mnie odpowiedzi. .. Czy mówienie i pisanie o CSR jest powodem do dumy z postępu jaki się dokonał u nas w Polsce i nie tylko, czy też przeciwnie jest powodem do bycia zawstydzonym z racji dystansu jaki ciągle dzieli nas od rozwiniętych gospodarek?

Może taka prawda, za którą opowiada się również profesor John P. Kottler, jako jedną z elementarza zarządzania XXI wieku:

Jeżeli biznes nie jest w stanie generować zysku, to znaczy, że mamy do czynienia ze swego rodzaju przestępstwem wobec społeczeństwa. Biznes bierze kapitał społeczny: ludzi, materiały i jeżeli nie generuje uczciwego zysku z wykorzystaniem użytych zasobów to znaczy, że lepiej wykorzystać te zasoby gdziekolwiek indziej.

Tiiaaaa .. XXI wiek .. hmmmm, a Konosuke Matsushita stosował to w praktyce w latach .. 30-tych XX wieku. (Fortune 31.03.1997) ;-D

konto usunięte

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Marek Kubiś:

Czy mówienie i pisanie o CSR jest powodem do dumy z postępu jaki się dokonał u nas w Polsce i nie tylko, czy też przeciwnie jest powodem do bycia zawstydzonym z racji dystansu jaki ciągle dzieli nas od rozwiniętych gospodarek?

Według mnie najwazniejsze,ze sie pisze i to pisze w taki sposob, zeby kazdy mogl wyciagnac swoje wnioski. Ja nigdy nie odpowiadam na pytania za czytelnika. Chodzi o to, zeby pobudzic go do myslenia. Dostarczyc pare suchych faktow i... czekac na reakcje.
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Zostać menedżerem CSR w Polsce.

Tomasz Sanpruch:
Według mnie najwazniejsze,ze sie pisze i to pisze w taki sposob, zeby kazdy mogl wyciagnac swoje wnioski. Ja nigdy nie odpowiadam na pytania za czytelnika. Chodzi o to, zeby pobudzic go do myslenia. Dostarczyc pare suchych faktow i... czekac na reakcje.
Czy w takim razie mogę zaproponować zabranie głosu w temacie
http://www.goldenline.pl/forum/zarzadzanie/304028
oraz
http://www.goldenline.pl/forum/zarzadzanie/328436
? :-D

Następna dyskusja:

wizyta "guru" networkingu T...




Wyślij zaproszenie do