Temat: Zarządzanie zmianą
Piotr Grysiak:
To nie jest jawny konflikt, ale raczej inne pojmowanie charakteru zmian i ich celowości. Zmiana w firmie wymaga zmian w człowieku, a te także nie odbywają się z dnia na dzień. Jest to więc "praca u podstaw", która wymaga cierpliwości, wzmożonej uwagi, szybkiego reagowania na jak to nazwywam "ataki rozpoznawcze", tak, aby pozwolić na zmiany we właściwym tempie, aby uniknąć poczucia izolacji i zagrożenia, bo na to ludzie reagują agresją.
Moje pytanie też było nieco rozpoznawcze gdyż ogólne, a tak naprawdę oczekuję wymiany doświadczeń związanych z małymi kroczkami, które naprawdę robiliscie wprowadzając zmiany.
Renata Kaczor:
Generalnie w istocie tzw. gora w firmie jest decyzyjna i w sytuacji, gdy Twoi przelozeni sa na nie mozesz tylko ich przekonywac.
Troche inaczej wyglada sytuacja, gdy np. zarzad jest na tak, a Twoj bezposredni kierownik oponuje. Ale wtedy to nie oponuje przed Toba, ale przed jego szefem. Oczywiscie, ze mozesz sie porwac na role mediatora w tym konflikcie, ale musisz uwzgledni fakt, ze nie jestes tu strona decyzyjna.
Na początku przygotuj sobie analizę korzyści i wad zmiany. To jest najistotniejsze. Następnie to przeanalizuj, jeśli właściciel widzi słuszność w twoim poglądzie, to przedstaw mu wyniki analizy. Wspólnie ustalcie argumenty, pytania, które mogą paść podczas rozmowy z zarządem. Zróbcie burzę mózgów (mozecie wciagnąć jeszcze kilka osób o różnych poglądach, specjalizacjach), aby przygotować się na ewentualną lawinę pytań i ataków.
Przedstawienie czegoś nowego to trudna sztuka, dlatego osoba, na której barkach spoczywać będzie to zadanie, musi być pewna siebie i słuszności tego co prezentuje. Krótki trening z asertywności to podstawa.
Zarząd odpowiada za decyzje strategiczne przedsiębiorstwa, dlatego nie przyklepie żadnego pomysłu od razu. Wymaga to czasu i dużo pracy z twojej strony. Wspracie ze strony właściciela jest istotne, ale nie zawsze skuteczne. Na pewno jest to argument na twoją korzyść. Zbież ich jak najwięcej (wywiad pracowniczy, petycje etc.)
Przede wszystkim pozytywne nastawienie i wiara, że to co robisz przyniesie korzyści dla całej organizacji.