Temat: Zarządzanie wiedzą - pomiar kapitału intelektualnego
Jest kluczowy, szczególnie w usługach gdzie jest to jedyny kapitał firmy. Nie tylko pomiar ale cała analiza stanu obecnego, stanu pożądanego, potrzeb rynku, ofertowanie, współpraca z działami sprzedaży itd.
A jakimi metodami? Jeśli chodzi o wiedzę "certyfikowaną" sprawa jest prosta. Reszta zdolności to jedyne co mi przychodzi do głowy to ocena ekspercka (np. samoocena i ocena przełożonego). Ankiety, np. umiejętności managerskie ankietami 360 stopni (ocenia podwładny i przełożony). Umiejętności miękkie też ankiety, również oceny od klienta.
To zresztą pewnie silnie zależy od branży.
Kluczowy jest też dobry "katalog umiejętności" i jasna skala ocen. Można też zdefiniować role wraz z ich "poziomami zaawansowania" i przyporządkować wymagania co do umiejętności na konkretnych poziomach. Na tej bazie też ścieżki kariery tj. możliwości przechodzenia "w pionie i poziomie" czyli między poziomami danej roli i między rolami. Tu np coś z Amerykańskiej Armii:
link. Na tych podstawach mogą być zdefiniowane też widełki płac. Ale już chyba odbiegłem od tematu ;)
Rafał D. edytował(a) ten post dnia 25.05.10 o godzinie 20:49