Bartosz Kramek

Bartosz Kramek Fundacja Otwarty
Dialog

Temat: Zarządzanie projektem a osiąganie celów biznesowych

Frustrująca sytuacja. Wyobraźcie sobie, że macie projekt, w tym projekcie jasno zdefiniowane i następnie zrealizowane cele cząstkowe, osiągnięte milestones, wykonane wszystkie zadania, jakie miały prowadzić do sukcesu projektu, słowem organizacyjnie wszystko zostało dopięte. Zgodnie z czasem, budżetem i zakresem, a sukcesu biznesowego... nie ma. Projekt, produkt będący jego efektem po prostu się nie sprzedaje. Była obserwacja otoczenia, idea, przekuta w koncepcję, skonfrontowana z formularzem karty projektu, był brainstorm, zmodyfikowana koncepcja, wstępna analiza rynku, określone parametry, podjęta decyzja o wdrożeniu. Powstaje zespół, zostają rozdzielone zadania, opracowane mechanizmy komunikacji i nadzoru, ryzyka, projekt rusza z miejsca. Przechodzi przez kolejne checkpointy, jest reagowanie na sygnały i dostosowywanie kursu, wreszcie wszystko organizacyjnie zostaje dopięte, a projekt ponosi rynkową klapę.

Gdzie jest pies pogrzebany i na kim spoczywa odpowiedzialność? Czy PM powinien się martwić i być rozliczany tylko i wyłącznie za wymiar organizacyjny, za efektywność działań projektowych (stopień realizacji zakresu projektu w czasie i w budżecie) działań projektowych? Jakie są najczęstsze powody takich sytuacji? Jak im przeciwdziałać?Bartosz Kramek edytował(a) ten post dnia 15.01.09 o godzinie 03:08
Paweł S.

Paweł S. Grupa PM, PRINCE2(R)
approved trainer,
Project Manager -
...

Temat: Zarządzanie projektem a osiąganie celów biznesowych

Ja bym szukał psa w uzasadnieniu biznesowym projektu - gdzieś w założeniach startegicznych powinien być błąd.
Piszesz o zdefiniowanych celach cząstkowych (produktowych) i milestonach. To już jest dosyć nisko operacyjnie. Może warto zapytać o cel bezpośredni albo nawet rozszerzyć analizę o cele ogólne? Może cel bezpośredni był spoziomowoany zbyt nisko, na poziomie produktu nie biznesu?

Coś w tym jest, ze dla 99% programistów celem projektu jest napisanie programu... Od tego celu jednak do biznesu jest dosyc daleko. I nie dotyczy to niestety tylko projektów IT.

Co do odpowiedzialnosci PM-a metodyka precyzuje to jasno: za cekl zycia projektu odpowaida PM, jednak za cykl życia produktu własciel uzasadnienia biznesowego projektu. Jeśli, jak piszesz PM wykonał projekt zgodnie z założeniami opisanymi w karcie projektu to swoja robotę zrobił. Chyba, że zawalił analize ryzyka na poziomie uzasadnienia biznesowego albo zawalił analizę celu projektu. Bez konkretnych danych trudno wyrokować...

Temat: Zarządzanie projektem a osiąganie celów biznesowych

Może siada marketing? Może sprzedaż?

A może produkt jest niedostosowany do rynku?

Warto to przeanalizować i dopiero wtedy zająć się problemem. Przede wszystkim trzeba porozmawiać z klientami.
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Zarządzanie projektem a osiąganie celów biznesowych

Zgodzę się z Pawłem, projekty do realizacji trafiają od strony biznesu (sponsora projektu). Na to co opisał Bartek mam kilka scenariuszy.

1. Słabe wyczucie rynku po stronie biznesu
2. Brak analizy rynku, (przycięło się na badaniach)
3. Nieodpowiednie narzędzia marketingowe.
4.....

Ja bym raczej skoncentrował się teraz na tym co można z tym zrobić a nie kogo powiesić.

Reasumując projekt zakończył się sukcesem, cel biznesowy nie został jeszcze osiągnięty.

Pozdrawiam
GOLGrzegorz O. edytował(a) ten post dnia 15.01.09 o godzinie 09:35

Temat: Zarządzanie projektem a osiąganie celów biznesowych

W wiekszosci wypadkow problemem jest, że za malo jest badan rynkowych...potrzeba=>kampania marketingowa=>sprzedaz=>sukces...
Jak mniemam produkt zostal stworzony dla firmy informatycznej? Branza IT zatrudnia do sprzedazy specjalistow, to samo tyczy sie PM'a. Nic bardziej blednego, ale wynika to z faktu, ze w wiekszosci wypadkow handlowiec ma byc All In One, bo sie zaoszczedzi...
Skonstruowac i oprogramowac konstrukcje to maly problem...sprzedac to juz inna sprawa.
Zmienic podejscie...Pamietam jak jeden z moich trenerow na studiach powiedzial, ze jego klient prosil, wrecz blagal, by podeslac jakiegos PM, ale bron Boze specjaliste, miala to byc osoba, ktora cos tam wie, ale nie za duzo, by nie miala zboczenia zawodowego.
Najwieksza sztuka jest stworzenie dobrego Uzasadnienia Biznesowego...ale jak w pokoju zamkniesz dzieci i one beda mialy stworzyc takie Uzasadnienie, to bedzie to Uzasadnienie Infantylne...stad wazne sa wywiady ekspercie, badania, ale to kosztuje, a w Polsce wlasciciele chca ciac na wszystkim, czy to kryzys, czy prosperita...mowi sie: Jakos to bedzie...zrobi sie...damy rade.... Produkt jest wypasiony, cudwa wianki, wodotryski...ale nikt go nie chce kupic.
Opowiem na przykladzie: Chcialem sobie sprawic smatphone, by mial GSM, GPS, WiFi pod SKYPE, oparty o windows etc, by miec jedno urzadzenie...chcialem sprzedac swoj GPS, GSM...tylko nasunela mi sie refleksja, ze mam jedno urzadzenie, ale w przypadku awarii tego jednego nie mam nic...wiec musze dublowac sprzet, by miec na wypadek i koncepcja ALL IN ONE upadla...oczywiscie to moje subiektywne odczucie.
Co do PM'a to sie zgodze z przedmowcami...dostal od sponsora co mial dostac, jesli zrealizowal w 100%, to osiagnal cel. Inna sprawa jesli PM jest niedoswiadczony i nie rozpoznal, ze produkt moze sie nie sprzedac...warto czasmi skonsultowac z kims, kto ma duze doswiadczenie...czasami na pierwszy rzut oka powie: nie ma sensu tego realizowac, a to trzeba potwierdzic u kilku innych...Pytanie, czy PM jest od badan marketingowych? Chyba to nie jego dzialka, ale na etapie palnowania mozna bylo zlecic szczegolowe badania. Po badaniach mozna bylo przerwac projekt i go zakonczyc...kosztow byloby znaczniej mniej. Moi trenerzy czesto byli zatrudniani, jako konsultanci, wynagrodzenie bylo okreslone %-owo od budzetu. Po ocenie byla podjeta decyzja, czy kontynuowac...to jest dopiero ciecie kosztow:-)))))

Pozdrawiam
PrzemekPrzemysław Wojtasik edytował(a) ten post dnia 15.01.09 o godzinie 18:04
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Zarządzanie projektem a osiąganie celów biznesowych

Niestety potrzeba sporo odwagi aby w środku projektu wyjść z inicjatywą prowadząca do zamknięcia w/w projektu i większości jej brakuje.

Co do opinii doświadczonego PM'a na temat celu biznesowego "ehhh" tyle czy na pewno powinien się do tego mieszać.

I jeszcze coś w sprawie badań rynkowych, która firma weryfikuje prace ankieterów ??.

Pozdrawiam
GOL

Temat: Zarządzanie projektem a osiąganie celów biznesowych

Grzegorz O.:
Niestety potrzeba sporo odwagi aby w środku projektu wyjść z inicjatywą prowadząca do zamknięcia w/w projektu i większości jej brakuje.

Co do opinii doświadczonego PM'a na temat celu biznesowego "ehhh" tyle czy na pewno powinien się do tego mieszać.

I jeszcze coś w sprawie badań rynkowych, która firma weryfikuje prace ankieterów ??.

Pozdrawiam
GOL

Fakt, nie PM, a konsultanta firmy doradczej...ale tez nie ma gwarancji, ze nie beda tam jakies inne interesy powiazane:-)
A co do ankieterow: ma byc: szybko, tanio i solidnie;-))))))))))))wszystko przeciwstawne:-)



Wyślij zaproszenie do