konto usunięte

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Witam wszystkich,
Piszę prace na ten temat i proszę o wyrażenie waszej opinii. Co prawda w dzisiejszych organizacjach style te są wymieszane i stosowane odpowiednio do potrzeb w danej chwili. Jednak proszę o wyrażenie opinii, plusów, minusów stosowanego zarządzania zarządzania w Waszych przedsiębiorstwach. Bądź jakich sami używacie i jak się sprawdzają.
Z góry dziękuję
Pozdrawiam
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Może nie odpowiadając wprost, ale:
+ zauważyłbym fakt, iż obecnie ciężko stanowczo (w mojej opinii) odłączyć obie formuły (hierarchiczne i horyzontalne) od siebie, wiele procesów zachodzących w organizacji (widać to np. w prezentacji z tej grupy w temacie: http://www.goldenline.pl/forum/2012902/procesy-w-firmi... przenika się wzajemnie, zatem zarządzanie "odbywa się" z góry-do dołu-do góry (np. delegowanie zadań, nadzór/rozliczenie projektów, itp.), ale także w poziomie (współpraca z innymi departamentami np. przy przydzielaniu zasobów).
+ dobry menager to taki, który potrafi przeanalizowac proces potrzebny do realizacji jego celu i zdefiniowac na jakiej płaszczyźnie (czy w pionie = hierarchicznie, czy w poziomie = horyzontalnie) leżą najbardziej newralgiczne elementy.

Dla przykładu: realizując projekt budowy obiektu (jako project manager) z jednej strony horyzontalnie "zarządza" departamentem HR (przy rekrutacji pracowników), departamentem finansów (weryfikacja opłacalności i budżetowanie środków). Hierarchicznie: przedziela zadania zespołowi (kierownik budowy, brygadzista, murarz itp.).

Oczywiście pewnie w mniejszych organizacjach może wystepować wyłacznie zarządzanie hierarchiczne, gdzie przy małych projektach PM łączy pelne kompetencje HR/finansów/zakupów itp., zatem de facto horyzontalne zarządzanie nie występuje.

Pozdrawiam,
JP
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Zarządzanie horyzontalne było modne jakiś czas temu. Firmy opierając się na Welch'owskiej koncepcji przedsiębiorstwa budowały bardzo płaskie struktury.
Jednakże w krótkim czasie w sposób naturalny zaczęły się one wypiętrzać. Z początku nieformalnie, potem w ramach sankcjonowania "stanu istniejącego" tworzono etaty.
Teraz rzeczywiście te dwa systemy są ze sobą wymieszane, i bardzo dobrze że stosuje się indywidualne rozwiązania dla poszczególnych firm zamiast powielać jakąś kalkę tylko dlatego, że jest trendy, albo się świetnie sprawdza w oddziale firmy w Ekwadorze.Jacek M. edytował(a) ten post dnia 27.10.10 o godzinie 10:40
Jan D.

Jan D. nie wszystko na raz
- mam ochotę na
zmiany

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Może nie dokładnie w temacie, ale myślę, że warto przeczytać o paradygmatach P.Druckera - moim zdaniem są aktualne a z niektórych wprost wynika, że nie ma idealnych rozwiązań dla wszystkich. Rozwiązania będą inne nawet dla tej samej branży w zależności od tego jaki mają charakter.

konto usunięte

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Ja z kolei myślę, że struktura i zarządzanie hierarchiczne jest w świadomości każdego rozpoczynającego pracę w organizacji. Każdy pracownik spodziewa się takiego zarządzania i często nawet sam dopomina się o "służbową" drogę czegośtam. Tworzenie zarządzania horyzontalnego jest specyficzne dla każdej organizacji i w zasadzie nie daje się powielić (chyba, że zmieniemy organizację i przeniesiemy do niej 90% pracowników). Z moich obserwacji wynika, że bardzo trudno tworzy się takie zręby horyzontalne. Do pewnego etapu proces przebiega dość gładko. Poważne schody zaczynają się gdy włączone jest już spore grono osób, a większość z nich nie ma podstaw zasad "projektu" i każdy oczekuje czego innego. I wtedy przed nami moc pracy aby to uporządkować.
pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Jacek Piotrowski:
Może nie odpowiadając wprost, ale:
+ zauważyłbym fakt, iż obecnie ciężko stanowczo (w mojej opinii) odłączyć obie formuły (hierarchiczne i horyzontalne) od siebie, wiele procesów zachodzących w organizacji (widać to np. w prezentacji z tej grupy w temacie: http://www.goldenline.pl/forum/2012902/procesy-w-firmi... przenika się wzajemnie, zatem zarządzanie "odbywa się" z góry-do dołu-do góry (np. delegowanie zadań, nadzór/rozliczenie projektów, itp.), ale także w poziomie (współpraca z innymi departamentami np. przy przydzielaniu zasobów).
+ dobry menager to taki, który potrafi przeanalizowac proces potrzebny do realizacji jego celu i zdefiniowac na jakiej płaszczyźnie (czy w pionie = hierarchicznie, czy w poziomie = horyzontalnie) leżą najbardziej newralgiczne elementy.

Dla przykładu: realizując projekt budowy obiektu (jako project manager) z jednej strony horyzontalnie "zarządza" departamentem HR (przy rekrutacji pracowników), departamentem finansów (weryfikacja opłacalności i budżetowanie środków). Hierarchicznie: przedziela zadania zespołowi (kierownik budowy, brygadzista, murarz itp.).

Oczywiście pewnie w mniejszych organizacjach może wystepować wyłacznie zarządzanie hierarchiczne, gdzie przy małych projektach PM łączy pelne kompetencje HR/finansów/zakupów itp., zatem de facto horyzontalne zarządzanie nie występuje.

Pozdrawiam,
JP

Z powyższego wynika, że najlepszą strukturą jest struktura macierzowa, w której łączy się zarządzanie hierarchiczne (działy funkcjonalne) z zarządzaniem horyzontalnym (zespoły projektowe). Przygotowanie firmy pod taką strukturę będzie bardzo pożyteczne, ponieważ zarządzanie hierarchiczne będzie zawsze, a horyzontalne można wprowadzić w miarę potrzeb pod konkretne projekty. Firma mająca strukturę macierzową bardzo szybko przestawi się na nowe zadanie.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Najlepsza jest struktura odpowiednia.
Struktura macierzowa jest bardzo trudna wykonawczo - tylko bardzo niewiele osób umie dobrze znaleźć się w sytuacji, kiedy ma dwóch jednakowo umocowanych szefów ;-))
Katarzyna Szmajdzińska

Katarzyna Szmajdzińska Senior Media
Assistant, PTK
Centertel Sp z o.o.

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Ja za to zdecydowanie najlepiej czuję się w strukturach poziomych. Odpowiada mi sposób zarządzania i wysoka kooperatywność podczas tworzenia projektów. Struktury pionowe wyzwalają więcej niepotrzebnego stresu, niekoniecznie zwiększając produktywność swoim opresyjnym charakterem.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Krystian Nawrot:
(...) Co prawda w dzisiejszych organizacjach style te są wymieszane i stosowane odpowiednio do potrzeb w danej chwili.

_______________________

Wcale nie są "wymieszane". Jednak we współczesnej organizacji współistnieją - są stosowane jednocześnie. Może być na przykład tak, że jedna z komórek (np. wydział produkcyjny) jest zarządzany w układzie struktury płaskiej (trzy szczeble), sam będąc elementem struktury smukłej (typowa struktura działów).
Jednak proszę o wyrażenie opinii, plusów, minusów stosowanego zarządzania zarządzania w Waszych przedsiębiorstwach.

_______________________

Same z siebie te struktury nie mają wad. Każda z nich jednak wykazuje swoje zalety w innych sytuacjach, w innym kontekście organizacyjnym.
To w takim kontekście ujawniają się także wady - nieodpowiedniość struktury do sytuacji biznesowej.
czasem, choć rzadko, nieodpowiedniość bardziej jest związana z ludźmi, uczestniczącymi w strukturze, niż z sytuacją.
Minusem jest zatem nie wybrana struktura organizacyjna - a niedostosowanie jej wyboru do wymagań sytuacji.
Urszula S.

Urszula S. logistyk -" widzę to
czego inni nie
zauważają" moim
motte...

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

To zależy.... przede wszystkim zarządzanie efektywne, a struktura sama ulegnie korekcie. Nie można sztywno trzymać sie rodzajów.Trzeba dostosować organizacje do burzliwych zmian otoczenia. Nie we wszystkich strukturach jest to możliwe -:)
Rafał D.

Rafał D. Head of Production,
Locon Sp. z o.o.

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Warto też mieć na uwadze specyfikę kulturową. Badania na ten temat tutaj: http://www.geert-hofstede.com/ Chodzi mi o Power Distance Index. Jeśli chodzi o moją firmę to teorie te wydają się potwierdzać. Np. my, Polacy, wydajemy się lepiej działać w silniejszych hierarchicznie strukturach niż np Szwedzi.

Z tego wynika też że najlepsze jest ufanie lokalnym managerom, ludziom którzy znają zespoły i ich styl pracy. Wdrażanie struktury "na siłę" zawsze jest długotrwałe (a nieformalnie i tak się tworzy osobna struktura).

Tak że absolutna zgoda że trzeba obserwować wyniki i pod nie poprawiać strukturę. Old good PDCA ;)
Emilia Szymańska

Emilia Szymańska Research4Results

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Często też jest tak, że struktura sobie, a organizacja pracy sobie. W firmach, w których z racji "przywiązania" kierownictwa do swoich stanowisk jest trudno wdrożyć standardy pracy/ zarządzania jak w strukturze macierzowej (zresztą nie jest to odpowiednie rozwiązanie dla wszystkich organizacji i z pewnością nie jest idealne), pracownicy sami sobie organizują pracę. Kierownictwo często nie nadąża za tym co dzieje się na poziomach operacyjnych.

Pracownicy muszą być mądrzy aby skutecznie realizować coraz to nowe działania i najczęściej organizują się sami w grupach projektowych zarządzanych przez PM'ów, gdyż inaczej nie da się niczego wdrożyć, a w firmie ciągle jest coś nowego do zrobienia. I nie mam na myśli spektakularnych projektów, ale rozwiązywanie problemów operacyjnych poprzez poziomą współpracę kierownictwa i pracowników niższego szczebla.

Kierownictwo występuje tu częściej jako organ kontrolny lub instancja odwoławcza gdy sprawy utkną w martwym punkcie.
Jest to zdrowa odpowiedź na pytanie poziomo czy pionowo.
Mariusz P.

Mariusz P. inżynier mechanik z
doświadczeniem w
branżach Oil & Gas,
...

Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji

Emilia Szymańska:
Pracownicy muszą być mądrzy aby skutecznie realizować coraz to nowe działania i najczęściej organizują się sami w grupach projektowych zarządzanych przez PM'ów, gdyż inaczej nie da się niczego wdrożyć, a w firmie ciągle jest coś nowego do zrobienia. I nie mam na myśli spektakularnych projektów, ale rozwiązywanie problemów operacyjnych...

Jak widzisz rozwiązanie kwestii przydziału zasobów do realizacji spontanicznie (czasem radośnie i chaotycznie) pojawiających się pomysłów, które wymagają działań zespołowych?

Spotkałem dwa podejścia:
1. Pracownik jest obciążony na ponad 100% swoich mocy przerobowych podstawowymi obowiązkami i ktoś próbuje "ubrać go" w kolejne projekty. Pojawia się naturalny sprzeciw...

2. Pomysły na usprawnienia (czy zwyczajnie dodatkowe działania) pojawiają się bez ładu i składu, za to często. Niedoświadczony kierownik od razu próbuje wszystkie wdrażać. Doświadczony mówi "zastanówmy się, które są potrzebne, na które mamy zasoby itd. albo poczekajmy kilka tygodni i zobaczymy które przeżyją" Coś w tym duchu.

Opcja nr 3 mogłaby się pojawić w naturalny sposób, gdyby z założenia pracownik określony procent swojego czasu miał przeznaczać na bliżej niesprecyzowane projekty, właśnie takie usprawniające o których piszesz.

Wniosek nasunął mi się prosty: bez znaczenia jest horyzontalnie czy hierarchicznie, ale przede wszystkim mądrze i celowo.



Wyślij zaproszenie do