Temat: Zarządzanie horyzontalne czy hierarchiczne w organizacji
Może nie odpowiadając wprost, ale:
+ zauważyłbym fakt, iż obecnie ciężko stanowczo (w mojej opinii) odłączyć obie formuły (hierarchiczne i horyzontalne) od siebie, wiele procesów zachodzących w organizacji (widać to np. w prezentacji z tej grupy w temacie:
http://www.goldenline.pl/forum/2012902/procesy-w-firmi... przenika się wzajemnie, zatem zarządzanie "odbywa się" z góry-do dołu-do góry (np. delegowanie zadań, nadzór/rozliczenie projektów, itp.), ale także w poziomie (współpraca z innymi departamentami np. przy przydzielaniu zasobów).
+ dobry menager to taki, który potrafi przeanalizowac proces potrzebny do realizacji jego celu i zdefiniowac na jakiej płaszczyźnie (czy w pionie = hierarchicznie, czy w poziomie = horyzontalnie) leżą najbardziej newralgiczne elementy.
Dla przykładu: realizując projekt budowy obiektu (jako project manager) z jednej strony horyzontalnie "zarządza" departamentem HR (przy rekrutacji pracowników), departamentem finansów (weryfikacja opłacalności i budżetowanie środków). Hierarchicznie: przedziela zadania zespołowi (kierownik budowy, brygadzista, murarz itp.).
Oczywiście pewnie w mniejszych organizacjach może wystepować wyłacznie zarządzanie hierarchiczne, gdzie przy małych projektach PM łączy pelne kompetencje HR/finansów/zakupów itp., zatem de facto horyzontalne zarządzanie nie występuje.
Pozdrawiam,
JP