Temat: wizja, misja i wartości firmy

Standardem jest, że każda szanująca się firma posiada stworzone wartości, misję i wizję - aby istnieć na rynku nie dopuszcza myśli i działań, które powodują, że owe wartości nie są przestrzegane.
Każda firma posiada swoją teorię biznesu - wizja oparta jest na właśnie tej teorii biznesu (tak myślę).
Kiedy i jak często misja i wizja powinna być zmieniana lub poddawana opinii pracowniczej ?
Ciekaw jestem waszych wypowiedzi na ten temat.
Mariusz Dullak

Mariusz Dullak Dullak Solutions -
Właściciel

Temat: wizja, misja i wartości firmy

Nie zgadzam się, że każda firma posiada swoją teorię biznesu.
Każda firma posiada swoją strategię biznesową, swój model biznesowy.
Firma, która chce tworzyć nową teorię biznesu może mieć spore problemy, jeżeli ta teoria nie będzie przystawała do rzeczywistości.

Co do misji i wizji, to zacząłbym od określenia co to dokładnie jest. Czym się różni jedno od drugiego (a różni się i to znacznie).

Misja i wizja poddawana ocenie pracowniczej, to dla mnie jakaś fikcja. Nie dlatego, że pracownicy głosu w firmie nie mają (bo powinni mieć), tylko dlatego, że określenie misji i stworzenie wizji firmy należy do właścicieli, akcjonariuszy, prezesów, rady nadzorczej, zarządu, kierownictwa. Całość powinna w moim odczuciu być przedstawiona wszystkim pracownikom tak, aby rozumieli gdzie i dlaczego firma zmierza.
Jeżeli pracownik (nie będący właścicielem, itp. dyrektor to też pracownik :-P) nie zgadza się z tym gdzie i jak firma chce iść, to brutalnie mówiąc ta firma nie jest dla niego.
Wizja i misja może być zmieniana (może, a nie powinna) jeżeli są ku temu odpowiednie przesłanki płynące z zewnątrz, czy wewnątrz firmy. Jeżeli misja i wizja jest dobrze określona oraz nie ma żadnych gwałtownych, nieprzewidzianych zmian w otoczeniu (wew. i zew.) to nie ma powodu żeby misję i wizję zmieniać.

Temat: wizja, misja i wartości firmy

Mariusz Dullak:
Nie zgadzam się, że każda firma posiada swoją teorię biznesu.
Każda firma posiada swoją strategię biznesową, swój model biznesowy.
Firma, która chce tworzyć nową teorię biznesu może mieć spore problemy, jeżeli ta teoria nie będzie przystawała do rzeczywistości.

Co do misji i wizji, to zacząłbym od określenia co to dokładnie jest. Czym się różni jedno od drugiego (a różni się i to znacznie).

Misja i wizja poddawana ocenie pracowniczej, to dla mnie jakaś fikcja. Nie dlatego, że pracownicy głosu w firmie nie mają (bo powinni mieć), tylko dlatego, że określenie misji i stworzenie wizji firmy należy do właścicieli, akcjonariuszy, prezesów, rady nadzorczej, zarządu, kierownictwa. Całość powinna w moim odczuciu być przedstawiona wszystkim pracownikom tak, aby rozumieli gdzie i dlaczego firma zmierza.
Jeżeli pracownik (nie będący właścicielem, itp. dyrektor to też pracownik :-P) nie zgadza się z tym gdzie i jak firma chce iść, to brutalnie mówiąc ta firma nie jest dla niego.
Wizja i misja może być zmieniana (może, a nie powinna) jeżeli są ku temu odpowiednie przesłanki płynące z zewnątrz, czy wewnątrz firmy. Jeżeli misja i wizja jest dobrze określona oraz nie ma żadnych gwałtownych, nieprzewidzianych zmian w otoczeniu (wew. i zew.) to nie ma powodu żeby misję i wizję zmieniać.


Wizja i misja firmy jest często tworem sztucznym, stworzonym na potrzeby marketingu - Patrz APPLE i pochodne ;)

konto usunięte

Temat: wizja, misja i wartości firmy

Owszem - misja może być tworem sztucznym w zależności od tego w jaki sposób ją określamy.
Jak powiedział Victor Frankl "Misja życiowa to coś, co raczej odkrywamy niż wymyślamy".
Odkrywamy - to co naprawdę chcemy osiągnąć - patrzymy z wizją końca: najpierw wyobrażamy sobie potencjalny i docelowy rezultat. Dopiero wtedy zaczynamy działać. Nie ulegamy presji społecznej, kulturowej czy też okolicznościom, nie zrzucamy odpowiedzialności z siebie. Ustalone przez nas najważniejsze cele, kierunek działań pozwalają kształtować efekty i ułatwiają działania. Ważne - by pracownicy znali misję konkretnej firmy. Wtedy na zasadzie współzależności i działań synergicznych, szansa na sukces istnieje.

Następna dyskusja:

system wartości firmy




Wyślij zaproszenie do