Temat: wizja, misja i wartości firmy
Nie zgadzam się, że każda firma posiada swoją teorię biznesu.
Każda firma posiada swoją strategię biznesową, swój model biznesowy.
Firma, która chce tworzyć nową teorię biznesu może mieć spore problemy, jeżeli ta teoria nie będzie przystawała do rzeczywistości.
Co do misji i wizji, to zacząłbym od określenia co to dokładnie jest. Czym się różni jedno od drugiego (a różni się i to znacznie).
Misja i wizja poddawana ocenie pracowniczej, to dla mnie jakaś fikcja. Nie dlatego, że pracownicy głosu w firmie nie mają (bo powinni mieć), tylko dlatego, że określenie misji i stworzenie wizji firmy należy do właścicieli, akcjonariuszy, prezesów, rady nadzorczej, zarządu, kierownictwa. Całość powinna w moim odczuciu być przedstawiona wszystkim pracownikom tak, aby rozumieli gdzie i dlaczego firma zmierza.
Jeżeli pracownik (nie będący właścicielem, itp. dyrektor to też pracownik :-P) nie zgadza się z tym gdzie i jak firma chce iść, to brutalnie mówiąc ta firma nie jest dla niego.
Wizja i misja może być zmieniana (może, a nie powinna) jeżeli są ku temu odpowiednie przesłanki płynące z zewnątrz, czy wewnątrz firmy. Jeżeli misja i wizja jest dobrze określona oraz nie ma żadnych gwałtownych, nieprzewidzianych zmian w otoczeniu (wew. i zew.) to nie ma powodu żeby misję i wizję zmieniać.