konto usunięte

Temat: System oceny pracowniczej

Jak powinien wyglądać dobry system oceny pracowniczej?
Agata G.

Agata G.
HR/Headhunter/Freela
ncer/Interim Manager
- nowy pomysł na...

Temat: System oceny pracowniczej

Witam

Należy się mocno zastanowić jak to zrobić - czy robić ogólną ocenę,
której wyniki będzie można łatwo porównać, ale z kolei nie będą precyzyjne - albo podzielić sobie pracowników na grupy tj. np. produkcyjni?administracja/kierownicze itp. i układać różne formularze dla grup.
Przed każdą ocena należy porozmawiać z kierownikami poszczególnych grup(osoby nadzorujące). Dobrze jest wytłumaczyć, że wprowadza się ocenę i dlaczego sie to robi. Pracownicy jak usłyszą "ocena" bez tłumaczenia, dlaczego - od razu pomyślą "o! niedługo mnie zwolnią".

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: System oceny pracowniczej

Moim zdaniem należy ludziom jasno uzmysłowić po co to wprowadzamy i jakie są metody zbierania danych do oceny.
Oraz jak będą interpretowane wnioski z niej płynące, bez tego to kolejny straszak w filmie.
Krzysztof Ś.

Krzysztof Ś. branża
motoryzacyjna/IT

Temat: System oceny pracowniczej

Moim zdaniem:
1) przede wszystkim musimy zastanowić się jaki jest cel przeprowadzania oceny pracowników - czy celem będzie doskonalenie naszych pracowników czy też po prostu szukamy wymówki, aby kogoś zwolnić - osobiście jestem za doskonaleniem,
2) ustalamy okresowość przeprowadzania ocen (np. co 6 miesięcy),
3) wyprzedzamy plotki pracowników (prawie zawsze są jakieś wycieki gdy kadry szykują coś nowego) i informujemy wszystkich zarówno o celu jak i terminach przeprowadzania ocen oraz że szczegóły podane zostaną po zakończeniu prac projektowych systemu ocen - w ten sposób pracownicy będą mieć poczucie bezpieczeństwa co ma wpływ na ich wydajność/efektywność,
4) każdemu stanowisku (raczej nie pracownikowi) przypisujemy po kilka kompetencji których posiadanie jest kluczowe do pełnienia obowiązków służbowych (np. lojalność, znajomość języków obcych, posiadanie wiedzy merytorycznej, punktualność, zdolności przywódcze, asertywność, komunikatywność, itd) i przypisujemy oczekiwany poziom np. 1,2,3 (np. języki obce: 1 - podstawowa znajomość, 2 - znajomość w stopniu komunikatywnym, 3 - biegły w mowie i piśmie,
5) przeprowadzamy oceny: każdy pracownik ocenia poziom każdej swojej kompetencji (samoocena) oraz dodatkowo pracownika ocenia jego przełożony - do każdej oceny powinien być dołączony komentarz oraz konkretne przykłady zachowań,
6) przełożony porównuje samooceny pracowników z oceną wystawioną przez siebie oraz z poziomem oczekiwanym - na tej podstawie przygotowuje listę kompetencji do doskonalenia oraz listę "pochwał",
7) przełożony spotyka się z pracownikiem i komunikuje wyniki ocen, chwali za dobre cechy oraz sugeruje doskonalenie pewnych obszarów,
8) taki system szkoleń pozwala wytypować pracowników do awansów lub degradacji,
9) kolejne edycje szkoleń pozwalają na porównanie wyników - np. czy pracownik poprawił się.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: System oceny pracowniczej

temat wałkowany był :)
Dla mnie podstawą do oceny pracownika jest zakres jego obowiązków i/lub cele jakie zostały mu postawione.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 11.08.07 o godzinie 19:19
Maria C.

Maria C. właściciel, Chaber i
Chaber Biuro
Doradztwa
Gospodarczego

Temat: System oceny pracowniczej

Pisałam pracę magisterską z systemu ocen pracowniczych w 1989 roku. Musiałam zebrać dane z kilku firm i co się okazało? W każdej z tych firm, wszystkie oceny oscylowały w granicach 4-5 w pięciopunktowej skali. Przy okazji porozmawiałam z kierownictwem odpowiedzialnym za wystawianie ocen i podstawowy problem z jakim się spotykali, to obawa, że jak obniżą ocenę, to pracownik na jakimś tam etapie straci pracę. Dlatego problemy z bieżącym zarządzaniem rozwiązują bezpośrednio z pracownikiem, natomiast ocena ,,na papierze'' już jest wygładzona. Pracownicy z kolei odbierali okresowe oceny jako sankcje. Taką zabawę w ,,najsłabsze ogniwo''. Od czasu moich ,,badań'' minęło trochę czasu :) i bardzo jestem ciekawa, jak te systemy sprawdzają się w praktyce. Na ile są obiektywne, motywujące,itd., a na ile służą do pozbywanie się pracowników ,,trudnych''.

konto usunięte

Temat: System oceny pracowniczej

Maria C.:
W każdej z tych firm, wszystkie oceny oscylowały w granicach 4-5 w pięciopunktowej skali.

Skąd ja to znam. Wszystkie oceny społeczne cechują się czymś takim. Ten efekt ma wiele źródeł, w tym te, wymienione przez Ciebie, ale są i ciekawsze.

Jakoś nikt w to nie wnika, tak samo jak w fakt olbrzymiej korelacji skal oceny np. w badaniach 360 (w których skale to niby miary odrębnych kompetencji, a de facto mierzą zgeneralizowaną sympatię/antypatię).

To jest wielki problem metodologiczny, którego nie można usunąć, a jedynie minimalizować jego negatywne skutki. No ale - jak wspomniałem - [prawie] nikt w to nie wnika :)
Artur C.

Artur C. Logistics Director

Temat: System oceny pracowniczej

Dagmara D.:
temat wałkowany był :)
Dla mnie podstawą do oceny pracownika jest zakres jego obowiązków i/lub cele jakie zostały mu postawione.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 11.08.07 o godzinie 19:19


Dokładnie, zgadzam się w 100%.

Każdy nowo zatrudniony pracownik, niezależnie od stanowiska, powinien wraz z umową otrzymać zakres obowiązków, na podstawie którego będzie oceniany co ściśle określony czas.
Pozwala to uniknąć sytuacji gdy przy próbie wprowadzenia jakiegoś systemu oceny, w trakcie trwania umowy pracownika, zaczynają pojawiać się plotki o szykowaych zwolnieniach,pojawia się niechęć, nieufność,strach personelu do takich akcji, a tak przynajmniej sytuacja jest znana i jasna od samego początku.

konto usunięte

Temat: System oceny pracowniczej

Chyba że w firmie są potężne związki, to wtedy system konstruuje się wg. zupełnie innej "logiki"...
Maria C.

Maria C. właściciel, Chaber i
Chaber Biuro
Doradztwa
Gospodarczego

Temat: System oceny pracowniczej

Michale, bardzo słuszna sugestia. Przy programach naprawczych miałam okazję docenić ich możliwości.
Artur C.

Artur C. Logistics Director

Temat: System oceny pracowniczej

Michał K.:
Chyba że w firmie są potężne związki, to wtedy system konstruuje się wg. zupełnie innej "logiki"...


Chyba, że tak... Oczywiści każdy sposób uzależniony jest od wielkości działu, organizacji, której pracowników chcemy oceniać, od specyfiki pracy, od stażu zatrudnienia personelu itp itd.
Nie ma złotego środka w tym temacie, każdy system oceny pracowniczej ma swoje plusy i minusy, grunt aby dobrac odpowiedni do warunków i otoczenia.
Monika G.

Monika G. --------------

Temat: System oceny pracowniczej

Witam u nas system oceny pracownika mieści w skali od 0 do 120 pkt jest brane pod uwagę jak i chodzenie w "mundurku roboczym" tak i BHP oraz wiele wiele innych rzeczy łącznie z dyspozycyjnością. Nie wydaje mi sie aby ta ocena miała wpływ na jakokoleiwk na podejscie pracownika wręcz przeciwnie niektore Panie uważaja to za problem porónując do mobbingu. Mi się wydaje, ze jest to dobre, ale niestety nic nie pomaga jak i nikt nie bierze tego poważnie .
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: System oceny pracowniczej

Monika G.:
Witam u nas system oceny pracownika mieści w skali od 0 do 120 pkt jest brane pod uwagę jak i chodzenie w "mundurku roboczym" tak i BHP oraz wiele wiele innych rzeczy łącznie z dyspozycyjnością. Nie wydaje mi sie aby ta ocena miała wpływ na jakokoleiwk na podejscie pracownika wręcz przeciwnie niektore Panie uważaja to za problem porónując do mobbingu. Mi się wydaje, ze jest to dobre, ale niestety nic nie pomaga jak i nikt nie bierze tego poważnie .
Bo wszystko zależy od tego co się dzieje PO ocenie pracownika. Do czego ona służy. Czy do mobbingu czy do odchaczenia w papierach czy do czegoś więcej... pracownicy są spostrzegawczymi ludźmi i czasem wiążą skutek z przyczyną...
Monika G.

Monika G. --------------

Temat: System oceny pracowniczej

Dagmaro ja to rozumiem, ale moje Panie nie, przeważnie ocena jest przy podwyżkach raz na rok albo pol roku, i naprawde źle to odbieraja wręcz śmieją się z tego bo uważja, że co ma wspólnego chodzienie w ciuchach roboczych do podwyżki.....ocena powinna być za wykonywana pracę, anie za ich strój, czy też zachowanie....
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: System oceny pracowniczej

Monika G.:
Dagmaro ja to rozumiem, ale moje Panie nie, przeważnie ocena jest przy podwyżkach raz na rok albo pol roku, i naprawde źle to odbieraja wręcz śmieją się z tego bo uważja, że co ma wspólnego chodzienie w ciuchach roboczych do podwyżki.....ocena powinna być za wykonywana pracę, anie za ich strój, czy też zachowanie....
Tak to czasem jest :) Edukować , edukować :):)
Artur C.

Artur C. Logistics Director

Temat: System oceny pracowniczej

W takim razie Moniko źle dobrany został u Was czas przeprowadzania takiej oceny, ocena pracownika nie może wiązać się z nagrodą albo karą np. będzie podwyżka lub nie.
W jakiej formir przeprowadza się u Was taką ocenę, czy jest to rozmowa bezpośrednio przełożony - pracownik, czy stosujecie jakieś gotowe formularze pytań, czy może ranking pracowników wg. określonych kryteriów? Jak to u Was wygląda?
Monika G.

Monika G. --------------

Temat: System oceny pracowniczej

Jest gotowy zestaw formularz pytan i bezpośrednio kierownik-pracownik.....

konto usunięte

Temat: System oceny pracowniczej

Podstawą do oceny jest zakres obowiązków...

Ale po raz nie jest on obowiązkowy, a po dwa niestety z reguły jest tak niejasny i "otwarty", że ciężko na nim coś zbudować. Otwartość jest postrzegana przez niektórych jako furtka do zmiany częściowego zakresu czynności, w ramach stanowiska. Nie chodzi o zmianę całkowitą zakresu, ale tak naprawdę chyba problemem jest sztywny zakres w dzisiejszych czasach.

Z moich doświadczeń - a jestem autorem ocen w formacjach mundurowych - to jest spory problem. Z tym że weryfikowałem sobie zakresy poprzez wywiady z grupami i okazywało się.... to co na wstępie. Poszła zmiana zakresu uprawnień ustawą czy rozporządzeniem - wtedy co? Zmieniamy zakres czynności, czyli zakres wykonywanej pracy. W opinii PIP i Ministerstwa to jest zmiana powodująca konieczność zmiany warunków pracy. Bo nowe zadania, bo konieczność szkoleń zawodowych, bo konieczność szkolenia BHP. Przy 1800 ludziach lekki problem.

Dlatego raczej ważniejsze jest analizowanie pracy i efektów bezpośrednio z treścią pracy. Przypadek który mi to uświadomił, to czasowe oddelegowanie, po którym gość wrócił na stanowisko. W oodelegowaniu był niezły, ale według kryteriów - do bani.

Wiem, wszystko można opisać, ale życie jest najlepszym scenarzystą. I tu zostawiłbym pewną swobodę w zakresie oceny menedżerom. Pewną a nie całkowitą. Oczywiście z dostarczeniem im koniecznej wiedzy i motywacji.

Następna dyskusja:

System oceny pracowniczej




Wyślij zaproszenie do