Wojciechowski
M.
Psycholog biznesu |
szkolenia &
consulting sprzedaży
Temat: Różnice w kulturze organizacyjnej: firmy polskie i...
Dosyć ciekawe wnioski można wysnuć z lektury analizy projektu „Diagnoza kultury organizacyjnej przedsiębiorstw” sporządzonej przez zespoł pod kierunkiem profesora Alberto Lozano Platonoff'a.Link do sylwestki profesora w Wiki
http://pl.wikipedia.org/wiki/Alberto_Lozano_Platonoff
Strona profesora
http://lozano.pl/
Celem wspomnianego projektu była identyfikacja charakterystycznych wzorów kultury organizacyjnej działających w Polsce przedsiębiorstw z udziałem kapitału zagranicznego i przedsiębiorstw bez udziału kapitału zagranicznego, a następnie ustalenie zasadniczych różnic między stosowanymi w nich wzorami kulturowymi oraz ich wpływu na sprawność zarządzania.
Oto kilka wniosków:
Obszar badania nr 1 - hierarchia priorytetowych celów przedsiębiorstw
Przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym działające w Polsce - Zadowolenie klientów, zadowolenie pracowników, wysoka jakość produktów, zysk.
Przedsiębiorstwa z kapitałem krajowym, polskie - Nastawienie na zysk. Na drugim planie jest zadowolenie klientów i troska o jakość.
Obszar badania nr 2 - postrzeganie zmian
Przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym działające w Polsce - Traktowanie zmian jako naturalnego elementu działalności firmy, nierzadko poszukiwanie zmian.
Przedsiębiorstwa z kapitałem krajowym, polskie - Tendencja do koncentracji na ochronie tego, co już się pozytywnie sprawdziło.
Obszar badania nr 3 - preferowane wartości, postawy
Przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym działające w Polsce - Kreatywność, odpowiedzialność, współpraca, inicjatywa.
Przedsiębiorstwa z kapitałem krajowym, polskie - Zdyscyplinowanie, lojalność, współpraca, niezależność
Obszar badania nr 4 - typ struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa
Przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym działające w Polsce - Dominacja elastycznych typów struktur, opartych na pracy zespołowej.
Przedsiębiorstwa z kapitałem krajowym, polskie - Dominacja hierarchicznych typów struktur, opartych na wyraźnie wyodrębnionych komórkach z jednoznacznym określeniem zadań, uprawnień i odpowiedzialności, bądź też wariant pośredni między hierarchicznym a elastycznym.
Do udziału w badaniach zaproszono kadrę kierowniczą najwyższego szczebla organizacyjnego z uwagi na rolę, jaką pełni w kształtowaniu i rozwijaniu kultury organizacyjnej. Wzięło w nich udział 150 przedsiębiorstw (75 z udziałem kapitału zagranicznego i 75 krajowych) spośród 280 zaproszonych do wzięcia udziału w badaniach.
A jakie są Wasze spostrzeżenia?
Czy w znanych Wam firmach faktycznie tak dalece różne są priorytety dla firm polskich i zagranicznych?Marek W. edytował(a) ten post dnia 03.05.09 o godzinie 10:34