Temat: Rola programów motywacyjnych, benefitów, pakietów socjalnych
Jarosław Rubin:
Czy programy spełniają swoją funkcję, to zależy od kilku czynników. Często pracownicy odchodząc mówią o zarobkach, a przyczyną mogą być inne czynniki demotywujące. Zasada motywowania mówi: Zanim zaczniesz motywować, przestań demotywować.
Można przyjrzeć się najważniejszym obszarom życia firmy i stwierdzić, czy nie ma w nich czynników wypychających ludzi z firmy.
Ja się podpisuję pod postem Jarka :)
Powinniśmy pamiętać, iż czynniki motywacyjne to nie to samo co demotywujące i nie występują one na jednym kontinuum. Co ważne, przeciwieństwem niezadowolenia, nie jest zadowolenie, a brak niezadowolenia ;)
Myślę, że żaden z użytkowników forum nie ma takiej wiedzy o czynnikach demotywujących, jak sami pracownicy, bo przecież nie stanowią oni odrębnego bytu, prawda? ;)
Zakładam, że jest dużo niewykorzystanej wiedzy. Można nie tylko pytać tych odchodzących o przyczyny odejścia, ale można również zapytać tych którzy zostali, dlaczego nie odchodzą, a także tych, którzy przychodzą o powód takiej decyzji. Bardzo często ludzie z innego powodu przychodzą do firmy, a z innego zostają, ale to już inna para kaloszy :)
Myślę, że nawet w tym konkretnym przypadku nie jest on powiedziany wprost. Bo zbyt niskie wynagrodzenie nie musi odwoływać się do wielkości wypłaty, a np. może być związane z poczuciem niesprawiedliwości i obłudą. Patrz np. hipotetyczna sytuacja, mówi się ludziom, że nie stać firmy na podwyżki, a prezes co trzy miesiące zmienia auto na lepsze :P Nie będę mnożył przykładów.
Można - choćby anonimowo - spróbować dowiedzieć się dlaczego ludzie przychodzą do firmy i czy rzeczywiście te potrzeby zaspokajają. Jeżeli istnieje rozdźwięk, może stanowić przyczynę odejść.
Można też zapytać co chcieliby zmienić w funkcjonowaniu firmy. Życzenia pracowników nie zawsze są dla firmy kosztem, natomiast mogą przynieść korzyści :)
Należy jednak pamiętać, że takie podejście nie może być zwykłą fasadą ;) Jeżeli zarząd decyduje się podjąć dialog z pracownikami, nie może być on tworem samym dla siebie, bo ludzie szybko stracą zaangażowanie do uczestniczenia w takich akcjach.