Temat: Problemy z komunikacją
Informacji jest mało, ale jest kilka prostych zasad, które zazwyczaj pomagają zbudowac dobry system komunikacji w projekcie niezależnie od wielkości zespołu.
1. Zespół zarządzania projektem - rozdzielenie startegicznego, operacyjnego i wykonawczego poziomu zarządzania. Trochę informacji
tutaj
2. Formalny plan komunikacji zakładający, że co nie jest dozwolone, jest zabronione. Uwaga - nie znaczy to, że plan kmunikacji ma być nieżyciowy i sztywny. Ma być jasno określony i konsekwentnie stosowany. Jeśli zezwalamy, że wszelkie zagadnienia projektowe składamy bezpośrednio do kierownika projektu paszczowo we wtorki i czwartki od 12 do 13 przy ekspresie do kawy to ok, jeśli wszyscy zainteresowani będą wiedzieli, że tak właśnie mają postępować. Przykładowy plan komunikacji znajduje się
tutaj - trzeba się będzie zarejestrować w portalu. Można też przeczytać sobie o podprocesie
IP5 w metodyce PRINCE2
3. Zasada jednopoziomowego zarządzania. Żelazna i nienaruszalna, mówiąca "szef mojego szefa nie jest moim szefem". Opisana w artykule z punktu pierwszego.
4. Każda informacja może być a. oczekiwana, b. wytworzona, c. dostarczana. Budując plan komunikacji zwracamy uwagę, żeby każdy z komunikatów dla każdego z interesariuszy projektu spełniał te trzy cechy. Pozostałe są szumem informacyjnym.
Generlanie stworzenie dobrego planu komunikacji nie jest sprawą banalną, ale też nie jest niczym niemożliwym. Jeśli chodzi o komunikację w projekcie warunkiem koniecznym jest zapewnienie punktu 1 z powyższej listy - potrzebny jest jasno określony zespół zarządzania projektem z jasno określonymi kompetencjami i odpowiedzialnością. Bez tego żaden plan komunikacji nie będzie efektywny.
Ja zwykle wyznaję podejście drobnych kroków (ewolucja nie rewolucja) - budując system komunikacji zaczynam od niezbędnego minimum, w trakcie działania patrzę, gdzie mi jakie komunikaty nie docierają i robię korekty. Powolny to proces, ale:
- pozwala na stopniowe wprowadzanie zmiany więc i minimalizację występującego zawsze oporu przed zmianą,
- pozwala przekonać na przykładach zespół projektowy, że plan komunikacji będzie pomagał a nie przeszkadzał - przy umiejętnie poprowadzonych warsztatach budowaniania systemu komunikacji zespół sam dochodzi do wniosku, jaki sposób przekazywania informacji będzie efektywny - przyjmuje więc własne, wypracowane rozwiązanie a nie narzucone z góry (co oczywiście jest o wiele bardziej korzystne)
Paweł S. edytował(a) ten post dnia 07.09.09 o godzinie 19:41