Temat: Premia dla wytrwałych
Obecnie należy przyzwyczajać się że rotacja jest faktem i to takim który będzie narastał. Można zmniejszyć jego skalę - dla mnie narzędzia które temu służą sprowadzaja się do 3 grup..
1. Zarządzanie rekrutacją - w tym
- Zarządzanie profilem pozyskiwanego pracownika - zarówno komeptencyjny jak również społeczny. Rekrutacja pracowników o takim profilu: dla których oferowane warunki - w tym finansowe będę atrakcyjne i w których profilu jest zawarta bariera do zmiany pracy. Może to być bariera zarówno kompetencyjna (np: brak znajomości języków obcych lub możliwość pracy między zajęciami) jak również związana z profilem psychologicznym.
- Jasna komunikacja sposobu pracy i tego co będzie wymagane od pracownika.
- Zarządzanie miejscami i kanałami dotarcia do nowych pracowników.
2. Model wynagrodzenia, admosfera i forma pracy
- Brutalnie: benchmark rynkowy dla danego profilu i jednoczęnie plilnowanie aby nie zatrudniać osób znacznie wybijaących się w innych kompetencjach poza profil bez zrozumienia i akceptacji ich motywacji.
- Elementy lojalizujące w konstuowaniu pensji: wcześniej wspomnina przesunięta pensja, może być też kroczący z góry określony wzrost wynagrodzenia ( np 1-2 miesiąc x, 2-4 105%x, 5-7 110%x...od8 115%x ).
- Elastyczność oferty zatrudnienia - tj czy jest coś co osoba zatrudniana będzie cenić lub powoduje że może przyjąć daną prace np: dla studenta studiów dzinnych grafik dostosowany do godzin zajęć)
- Elementy lojalizujące grupę: premia dla zespołu w przypadku gdy w danym okresie nikt nie odejdzie lub odejścia są poniżej pewnego procentu, premia za polecenie - w przypadku gdy jeden pracownik poleci nowego do zatrudnienia i ten przepracuje określony okres czasu.
3. Pozyskiwanie informacji zworotnej przy odejściu pracowników - powody odejścia oraz analiza profilu pracowników. Implementacja zmian do modelu rekrutacji i do modelu wynagrodzenia.
Czasami warto powiedzieć sobie też -że istnieje pewnien poziom rotacji z którym można jeszcze żyć - a działania które mają ją zmniejszyć są nieopłacalne (zbyt kosztowane - przy niewystarczających korzyściach biznesowych).
------
Zapraszam do mojej grupy
Zarządzanie w praktyceHenryk A. edytował(a) ten post dnia 16.09.07 o godzinie 23:22