Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Miałem kilka dni temu przeciekawą rozmowę nt. postaw pracowniczych. Jakie one powinny być, co to w ogóle jest!? Jak zmieniać aby firma i ludzie na tym korzystali.

Jestem ogromnie ciekaw Waszego zdania. Zdania praktyków i teoretyków bez wyjątków. Piszcie a stworzymy ciekawą dyskusję.

Miłego
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Z własnego podwórka i podwórka Klientów wyróżniam następujące:

"innowator" - ciągle szuka szans dla siebie i organizacji, udoskonala, angazuje się

"odtwórca" - realizuje zadania według schematu, trzyma się sztywnych ram, nie wykracza poza schemat nakreślony przez przełożonego

"narzekacz" - szuka tego co najgorsze, negatywnie podchodzi do zmian i innowacji, dla niego ciągle wszystko jest nie tak

"wymagacz" - wymaga więcej od organizacji niż samego siebie, każda zmiana roli/zakresu zadań musi mieć przełożenie na dokument formalny

Żadnej z nich nie oceniam tylko pozytywnie/negatywnie. Postawy zapewne kształtuje tez sama kultura i struktura organizacji, jej kondycja i poziom managementu.

Co do mierników: bardziej to chyba obserwacja, aniżeli określenie sztywnych determinantów, które "sterują" postawami. Dobrze mieć w zespole różne postawy (no może nad "narzekaczem" bym się zastanowił, choć + jest to, iż taki narzekacz zawsze szuka dziury w całym a to wymusza poszukiwanie silnej argumentacji dla zmiany/nowego zadania), to zapewnia równowagę.

Pozdr!

konto usunięte

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Jacek Piotrowski:
Z własnego podwórka i podwórka Klientów wyróżniam następujące:

"innowator" - ciągle szuka szans dla siebie i organizacji, udoskonala, angazuje się

"odtwórca" - realizuje zadania według schematu, trzyma się sztywnych ram, nie wykracza poza schemat nakreślony przez przełożonego

"narzekacz" - szuka tego co najgorsze, negatywnie podchodzi do zmian i innowacji, dla niego ciągle wszystko jest nie tak

"wymagacz" - wymaga więcej od organizacji niż samego siebie, każda zmiana roli/zakresu zadań musi mieć przełożenie na dokument formalny

Żadnej z nich nie oceniam tylko pozytywnie/negatywnie. Postawy zapewne kształtuje tez sama kultura i struktura organizacji, jej kondycja i poziom managementu.

Co do mierników: bardziej to chyba obserwacja, aniżeli określenie sztywnych determinantów, które "sterują" postawami. Dobrze mieć w zespole różne postawy (no może nad "narzekaczem" bym się zastanowił, choć + jest to, iż taki narzekacz zawsze szuka dziury w całym a to wymusza poszukiwanie silnej argumentacji dla zmiany/nowego zadania), to zapewnia równowagę.

Pozdr!

dodałabym jeszcze:
"szara myszka" - realizator, wykonawca pomysłów i wymagań, perfekcjonistaAnita K. edytował(a) ten post dnia 27.04.11 o godzinie 22:58
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Dajcie spokój z tą segmentacją, bo bez analizy czynnikowej i badań psychologicznych to tekst z Bravo Girl :):)
Przepraszam, ale strasznie źle na mnie wpływa operowanie stereotypami. Pomagają one managerom pozbyć się poczucia winy :)
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Słusznie, stereotypy czasami nijak mają się do rzeczywistości.

Dlatego właśnie wg. mnie jakąkolwiek postawę również generuje manager/organizacja i nie może być tak, że "winny" jest ZAWSZE pracownik, bo wymaga, bo neguje itp. To manager musi tak definiować zadania, by były jasne, precyzyjne i wykorzystywały potencjał współpracowników (o jakimkolwiek nastawieniu). Choć jak wiadomo zadowolenie wszystkich w 100% jest bardzo trudne.

Pozdr!
Jan D.

Jan D. nie wszystko na raz
- mam ochotę na
zmiany

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Trywializując postawa pracownika jest wprost zależna od postawy jego przełożonego i od celu jaki sobie postawił pracownik przyjmując się do konkretnej firmy oraz jego własnej osobowości.
Gdy przełożony pracownika potrafi sprawić iż pracownikowi się chce się chcieć pracować to, moim zdaniem, 80% sukcesu. 20% zależy od pracownika i od celu jaki sobie postwił na początku pracy. Jego cele mogą się zmieniać ale to w 100% zależy już od przełożonego.
Nie ma co się łudzić, że pracownik mający na celu tylko przetrwanie i zapewnienie sobie środków do życia będzie realizował swoje pasje w pracy. Gdy ponadto nie ma poczucia własnej wartości to zgodzi się pracować w każdych warunkach, również w takich, w kórych jest widoczny gołym okiem dziś popularnie nazywane mobingiem. Przełozony pracownika podlega takiej samej regule.
Gdy mają poczucie własnej wartości rzucają wszystko w cholerę i starają się poszukać takiego miejsca które im odpowiada. czasami żyją tyko złudzeniami i trafiają "z deszczu pod rynnę"

A teraz moja charakterystyka postaw pracowniczych jak z "Bravo Girl":
1. wczuwa się w swoje potrzeby oraz organizacji i innych
2. duszę zaprzeda diabłu, a później wszystki opowiada jak on cierpi. Inny typ tego rodzaju to typowy "zimny sk....n" - poświęci przyjaciela dla chwilowej korzyści i okazuje zdziwienie gdy ktoś w prostych żołnierskich słowach spokojnie mu to zakomunikuje
3. zrobi wszystko i zgodnie z poleceniem bez zastanowienia w jakim celu
4. wynajduje nawet najdrobniejsze przeszkody aby nic nie zmieniać

Z mojego doświadczenia, całkiem sporego, postawa nr 1 pojawia się wtedy gdy przełozony sprawi iż będzie się "chciało chcieć" pracować, a pozostałe również istnieją bo taka jest nasza natura i nie ma ideałów (chyba że na GL) ale są w takim przypadku postawami mniejszościowymi.
Pozdrawiam
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Dagmara D.:
Dajcie spokój z tą segmentacją, bo bez analizy czynnikowej i badań psychologicznych to tekst z Bravo Girl :):)
Przepraszam, ale strasznie źle na mnie wpływa operowanie stereotypami. Pomagają one managerom pozbyć się poczucia winy :)
Dag a może masz pomysł na to jak należałoby zbadać postawy? Takie badanie "domowe" le z nutką rzetelności?

Miłego
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Zastanawiam się co jest lepsze - nasze własne określenia postaw i ich wyjaśnienie pod kątem organizacji tak jak to zrobił Jacek, czy może badania psychologiczne i ogólne wnioski dotyczące populacji pracowników w Polsce?

Wole swoje własne wraz z konkretnym wyjaśnieniem co dana postawa oznacza.

Miłego
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Artur Kucharski:
Dagmara D.:
Dajcie spokój z tą segmentacją, bo bez analizy czynnikowej i badań psychologicznych to tekst z Bravo Girl :):)
Przepraszam, ale strasznie źle na mnie wpływa operowanie stereotypami. Pomagają one managerom pozbyć się poczucia winy :)
Dag a może masz pomysł na to jak należałoby zbadać postawy? Takie badanie "domowe" le z nutką rzetelności?

Miłego
Sorry, ale tak to się nie da. Z prostej przyczyny : każdy człowiek jest inny, ma inne motywacje i potrzeby. Oczywiście może snuć teorie, ale generalnie nie będą się one różnić od domorosłej pseudopsychologii. Może i literacko ciekawe, ale nie wnoszące wiele do naszej wiedzy.
Równie dobrze można postawy podzielić na 2 segmenty : generał lub żołnierz. Albo pszczółki i trutnie. Albo Łowcy i Rolnicy.
Tylko po co ?Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 28.04.11 o godzinie 12:25
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

No to zaraz, zbadać tego nie możemy - w każdym bądź razie nie dokładnie. To co wiemy to faktycznie "zalatuje" trochę naszą kreatywnością lub też uogólnieniami.

To w takim razie, jak menedżer ma kształtować postawy pracownicze zgodne z misją i wizją firmy?. Jak ma zmieniać coś co jest albo umowne, lub mało precyzyjnie określone? Takie działanie kojarzy mi się z taktyka wojenną, która eliminować snajpera - otóż nie szuka się go w każdym krzaku, tylko ostrzeliwuje cały kwadrat. Obawiam się, że menedżera nie stać na takie działanie wobec postaw pracowniczych.

Miłego

konto usunięte

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Przez miesiąc nie dawajcie pracownikowi absolutnie nic do roboty. Żadnych zadań, rozwijania projektów, wdrażania nowych rozwiązań - NIC.

O tym czy jest innowacyjny, wymagający, narzekający lub jeszcze inny będą mówiły jego poczynania przez ten miesiąc.

"Łatwo" jest coś robić i wykazać się czymś jeśli ktoś od nas czegoś wymaga ale wykazać się gdy absolutnie nikt od Ciebie tego nie oczekuje i nie motywuje to dopiero sztuka.

konto usunięte

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Artur Kucharski:
To w takim razie, jak menedżer ma kształtować postawy pracownicze zgodne z misją i wizją firmy?. Jak ma zmieniać coś co jest albo umowne, lub mało precyzyjnie określone? Takie działanie kojarzy mi się z taktyka wojenną, która eliminować snajpera - otóż nie szuka się go w każdym krzaku, tylko ostrzeliwuje cały kwadrat. Obawiam się, że menedżera nie stać na takie działanie wobec postaw pracowniczych.

dlaczego nie stac ?
Moim zdaniem kształtowanie postaw pracowniczych zgodnych z wizją (misją), to powszechnośc (swiadoma bądź nie)

Przykładowo mamy sklep, gdzie wizją jest bycie liderem w zadowalaniu klienta (profesjonalnym ofkorse ;-) )
Powiedzmy dalej, ze ma sie to realizowac poprzez szczegolnie wyrafinowane standardy obsługi.
pracownik ma witac klienta przy wejsciu, zgiety w pas, prowadzic go osobiscie do półki, doradzać przez cały czas, po dokonaniu zakupów odprowadzic do drzw w lansadach, itepe...;-)

mozemy zatem określic pożądany profil postawy pracowniczej, mozemy dakej opracować niezbędne szkolenie, okresowe sprawdzanie, testy.
Mozemy takze mierzyć skutecznośc postaw, np poprzez ukierunkowane badanie klientów, albo poprzez ocenę efektywnosci pracownika (wyrazanej np wielkoscia sprzedazy).

Możliwości jest wiele.
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

PiOtR MaJeWsKi:
Przez miesiąc nie dawajcie pracownikowi absolutnie nic do roboty. Żadnych zadań, rozwijania projektów, wdrażania nowych rozwiązań - NIC.

O tym czy jest innowacyjny, wymagający, narzekający lub jeszcze inny będą mówiły jego poczynania przez ten miesiąc.

"Łatwo" jest coś robić i wykazać się czymś jeśli ktoś od nas czegoś wymaga ale wykazać się gdy absolutnie nikt od Ciebie tego nie oczekuje i nie motywuje to dopiero sztuka.

To prawda, że taka weryfikacja dużo pokazuje. Ale czy jest się w stanie zrobić to w przypadku KAŻDEGO stanowiska? Nie sądzę, bo jak ma się wykazać kadrowa, która realizuje pracę odtworzeniową (nie wynika to z jej chęci/braku chęci, a poprostu z zakresu zadań, którymi się zajmuje).

Druga kwestia, to jednak fakt, iż nie wszystkie osoby z założenia są skłonne do absorpcji odpowiedzialności w szerokim rozumieniu. Owszem daja sie weryfikować 0-1 (nie wykonał/wykonał), ale obsługa szerszego procesu (wiele zadań, spięcie ich i ogarnięcie wielu aspektów) juz nie leży w obszarze zainteresowania wszystkich.

Dlatego własnie moim zdaniem dobrze wyróżniać jakieś typu/postawy ludzi, nawet jesli one są subiektywne (zawsze będą w jakimś stopniu) i mocno w stylu "bravo girl". Pozwoli to na odpowiednią redystrybucje zadań. 2 razy zastanowie sie nad przekazaniem projektu, który trzeba ogarnąć szeroko osobie, która lubi realizować pracę odtworzeniową. Nie znaczy to, że od razu dyskwalifikuje, ale jeśli mamy po stronie pracownika otwartośc to ceduje mniejsze zadania i "uczę" krok po kroku.

Pozdr!
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Czy zatem postawy pracownicze to nic innego jak wykonywanie określonych i opisanych standardów działania? Tak piszesz Lechu prawda?

Może jednak to coś co trzeba "wygrzebać" z pracownika jak sugeruje Piotrek (swoją drogą bardzo podoba mi się taki eksperyment z robieniem niczego).

Czy jednak pomimo, że jak Dag zauważyła (dzięki za opaczność specjalistki od badań:) ) nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić postaw pracowniczych, to lepsze nieprecyzyjne określnie niż jeo zupełny brak?

Uważam, że postawa pracownicza to nie tylko działaniiie godne z "instrukcją" ale to również element dojrzałości człowieka/zawodowej. Świadomość, że praca to nie tylko konieczność zarabiania pieniędzy, ale coś znacznie bardziej ważnego.

Miłego
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Pracownik składa się z dwóch "obszarów" - z pracownika i z człowieka.
Obszary te mają różne cechy (ja z natury jestem strasznie leniwa - ale w życiu zawodowym nie pozwalam sobie na taki komfort nigdy).
Każda osoba, z którą pracujemy (w dół czy w górę) jest niezwykle skomplikowaną maszynerią. Daje się jednak zauważyć pewne cechy opisujące tę osobę.
Po jakimś czasie poznajemy się bliżej.
Jeśli managerowi się chce to obserwuje, słucha i przywiązuje uwagę do tego co widzi i słyszy. Pracownik sam nam o sobie opowie, sam pokaże jakim jest pracownikiem i jakim jest człowiekiem.
Jeśli dobrze się przyglądamy i wyciągamy wnioski potrafimy wykorzystać najlepiej jak się da umiejętności pracownika i najlepsze cechy charakteru człowieka.
Dlatego nigdy nie szufladkuję zespołu. Przyglądam się i do pewnych zadań kieruję ludzi, którzy mają dobre cechy do tego rodzaju pracy. Jeśli ktoś się do zadania nie nadaję -nie katuję ani jego ani siebie. Jeśli nie kwalifikuje się do żadnej pracy - kończymy współpracę :):)
Dlatego unikam jak ognia segmentacji opartej o stereotyp, bo można się bardzo poparzyć - i zrobić sobie krzywdę , a co gorsza - można ją zrobić komuś.

Na pewno kilka osób pamięta rozmowy o stylach zarządzania. To podobny problem : żaden normalny manager nie stosuje jednego, ściśle i ślicznie opisanego z podręcznikach stylu zarządzania. Bo życie jest na tyle skomplikowane, że podręcznikowe "postawy' (czyli style zarządzani) to śliczna teoria, ale z praktyką nie mają wiele wspólnego (nie mówimy o jakiś brzegowych vide Adolf H.) . Manager dostosowuje styl (postawę) do sytuacji.
Uwaga - pracownik również :):)
Jednego dnia może być oddany i zaangażowany - a drugiego złoży wypowiedzenie. Pozostaje tylko dowiedzieć się dlaczego.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 29.04.11 o godzinie 11:37

konto usunięte

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

rodzaju pracy. Jeśli ktoś się do zadania nie nadaję -nie katuję ani jego ani siebie. Jeśli nie kwalifikuje się do żadnej pracy - kończymy współpracę :):)

Sytuacja:
Pracownik świetnie wykonuje swoje zadania X(chce jednak próbować nowych rzeczy).
W nagrodę dajemy mu bardziej odpowiedzialne i rozwojowe Y.

Niestety to zadanie go przerosło...całkowicie nawalił i już sam go nie chce.
Zadaniami X zajmuje się już ktoś inny.

Co Twoim zdaniem jest najlepsze? Wyszukanie czegoś nowego dla niego? Czy zakończenie współpracy. Interesuje mnie Twoje zdanie do tej sytuacji.

Mam też pytanie dodatkowe. To, że pracownik jest świetny w X, może błędem było mu dawać co innego? Jak uważasz?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

PiOtR MaJeWsKi:
rodzaju pracy. Jeśli ktoś się do zadania nie nadaję -nie katuję ani jego ani siebie. Jeśli nie kwalifikuje się do żadnej pracy - kończymy współpracę :):)

Sytuacja:
Pracownik świetnie wykonuje swoje zadania X(chce jednak próbować nowych rzeczy).
W nagrodę dajemy mu bardziej odpowiedzialne i rozwojowe Y.

Niestety to zadanie go przerosło...całkowicie nawalił i już sam go nie chce.
Zadaniami X zajmuje się już ktoś inny.

Co Twoim zdaniem jest najlepsze? Wyszukanie czegoś nowego dla niego? Czy zakończenie współpracy. Interesuje mnie Twoje zdanie do tej sytuacji.
Nie piszę o sytuacji jednorazowej. Piszę o sytuacji , gdy pracownik nie radzi sobie z żadnym przekazanym mu zadaniem.

Mam też pytanie dodatkowe. To, że pracownik jest świetny w X, może błędem było mu dawać co innego? Jak uważasz?
To manager powinien ocenić czy pracownik poradzi sobie czy nie. Jesli daje zadanie przekraczające możliwości pracownika (a co gorsze nie daje mu narzędzi, wsparcia i odpowiednich umocowań np. w strukturze) to może mieć pretensje tylko do siebie.
Każdy kiedyś po raz pierwszy wykonuje jakieś zadanie. Jego szef powinien być mu wsparciem jeśli zdecydował go nim obciążyć, a jest problem.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 29.04.11 o godzinie 12:26

konto usunięte

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Artur Kucharski:
Czy zatem postawy pracownicze to nic innego jak wykonywanie określonych i opisanych standardów działania? Tak piszesz Lechu prawda?
No nie, oczywiscie. Ja troche skrótowo upraszczam.
procedura (standard) to jest baza. Ale sposób jej wykonania moze byc rózny, nie zawsze mozliwy do opisania i wtedy mamy juz postawę.

przeciez uklon moze byc z usmiechem lub bez, a jezeli nawet usmiech wpiszemy w procedure, to moze byc to usmiech szczery albo falszywy, itepe

Czy jednak pomimo, że jak Dag zauważyła (dzięki za opaczność specjalistki od badań:) ) nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić postaw pracowniczych, to lepsze nieprecyzyjne określnie niż jeo zupełny brak?

Super precyzyjnie nie mozemy, ale opisujemy wlasnie poprzez wizję(misje) i dajemy wytyczne do interpretacji.
Przy czym powyzsze nie wyklucza wcale pomiarów o których pisalem wczesniej.

Uważam, że postawa pracownicza to nie tylko działaniiie godne z "instrukcją" ale to również element dojrzałości człowieka/zawodowej. Świadomość, że praca to nie tylko konieczność zarabiania pieniędzy, ale coś znacznie bardziej ważnego.

Oczywiscie ze postawa pracownicza to efekt dojrzalości, poniewaz sposob rozumienia misji czy/i wizji firmy zalezy tez od owej dojrzałosci.

natomiast czym jest praca to temat na osobną dysertację ;-)
Anna S.

Anna S. Employer branding,
campus recruitment,
employee engagement

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Myślę, że z punktu widzenia rzetelności jak i sprawdzonych metod, pod pojęciem "postaw pracowniczych" należy rozumieć reakcję pracownika na warunki pracy (stanowisko, organizacja) zależną od jego oczekiwań.

W jej wyniku pracownik ma określoną: motywację do pracy, utożsamia się z pracodawcą, jest przywiązany. Można tu również uwzględniać zaangażowanie, czyli stan, który skutkuje konkretnymi zachowaniami.

Z psychologicznego punktu widzenia postawa zawiera element emocjonalny, poznawczy i behawioralny (zachowania).

Badanie postaw pracowniczych z punktu widzenia doradztwa biznesowego jest określane często jako badanie opinii pracowniczych.
Przykład stanowi konferencja: http://www.postawy.nf.pl/

Pozdrawiam,
Anna
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...

Anna S.:
Fajna wypowiedź a zniechęca mnie wszędobylska reklama. Anno to nie było potrzebne.Do celów reklamowych jest dział ogłoszenia.

Miłego



Wyślij zaproszenie do