Temat: Postawy pracownicze - co to jest, jak mierzyć, jak...
Pracownik składa się z dwóch "obszarów" - z pracownika i z człowieka.
Obszary te mają różne cechy (ja z natury jestem strasznie leniwa - ale w życiu zawodowym nie pozwalam sobie na taki komfort nigdy).
Każda osoba, z którą pracujemy (w dół czy w górę) jest niezwykle skomplikowaną maszynerią. Daje się jednak zauważyć pewne cechy opisujące tę osobę.
Po jakimś czasie poznajemy się bliżej.
Jeśli managerowi się chce to obserwuje, słucha i przywiązuje uwagę do tego co widzi i słyszy. Pracownik sam nam o sobie opowie, sam pokaże jakim jest pracownikiem i jakim jest człowiekiem.
Jeśli dobrze się przyglądamy i wyciągamy wnioski potrafimy wykorzystać najlepiej jak się da umiejętności pracownika i najlepsze cechy charakteru człowieka.
Dlatego nigdy nie szufladkuję zespołu. Przyglądam się i do pewnych zadań kieruję ludzi, którzy mają dobre cechy do tego rodzaju pracy. Jeśli ktoś się do zadania nie nadaję -nie katuję ani jego ani siebie. Jeśli nie kwalifikuje się do żadnej pracy - kończymy współpracę :):)
Dlatego unikam jak ognia segmentacji opartej o stereotyp, bo można się bardzo poparzyć - i zrobić sobie krzywdę , a co gorsza - można ją zrobić komuś.
Na pewno kilka osób pamięta rozmowy o stylach zarządzania. To podobny problem : żaden normalny manager nie stosuje jednego, ściśle i ślicznie opisanego z podręcznikach stylu zarządzania. Bo życie jest na tyle skomplikowane, że podręcznikowe "postawy' (czyli style zarządzani) to śliczna teoria, ale z praktyką nie mają wiele wspólnego (nie mówimy o jakiś brzegowych vide Adolf H.) . Manager dostosowuje styl (postawę) do sytuacji.
Uwaga - pracownik również :):)
Jednego dnia może być oddany i zaangażowany - a drugiego złoży wypowiedzenie. Pozostaje tylko dowiedzieć się dlaczego.
Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 29.04.11 o godzinie 11:37