Temat: Polski model zarządzania
Paweł P.:
Całkiem ciekawie się to wszystko czyta...
Dziękuję
Piotr K.:
Porzućmy na chwilę inne względy i zastanówmy się nad
solidarnością narodową w polskim biznesie.
Niestety brak, ale otrzeźwienie przyjdzie na pewno. Zanim jednak to nastąpi to przyjdzie nam trochę poczekać. Nie wiem czy ja doczekam tych czasów, ale przynajmniej ze swej strony dokąd będę miał siłę nie zamierzam poddawać się w swojej małej sprawie.
Sporą część "tortu" w biznesie oddajemy sami na własne życzenie
poprzez nadgorliwość i korporacyjne ogłupienie.
Niestety to prawda.
Ale widzę, że preambuła chyba przydługa, więc aby ukonkretnić, w zarysie mój punkt patrzenia na polski model zarządzania.
Wizja:
solidarność.
Cel:
bezpieczeństwo.
Misja:
prowadzenie biznesu zgodnie z regułami solidarności społecznej z zagwarantowaniem szeroko rozumianego bezpieczeństwa wszystkim zaangażowanym stronom, klientowi i organizacji.
Polityka jakości: celem strategicznym organizacji jest zaspokajanie wymagań i oczekiwań Klientów, przy równoczesnym:
- spełnianiu ustawowych wymagań prawnych
- zagwarantowaniu terminowości realizacji zamówień
- zwiększaniu sprzedaży
- eliminacji braków i reklamacji
- efektywnym i oszczędnym gospodarowaniu
- trosce o środowisko naturalne
- ciągłym doskonaleniu funkcjonowania całej organizacji.
Podstawowe zasady:
- organizacja jest instytucją publiczną,
- każdy pracuje na sukces całej organizacji, a nie tylko dla własnej kariery; zysk jest nagrodą za dobrą pracę,
- każdy podejmuje ryzyko w ramach powierzonych kompetencji, szybko, bez ociągania się, ze świadomością globalizacji gospodarki, rynku pracy
- nikt nie załamuje rąk, każdy patrzy w przyszłość z ufnością.
Podstawowe procesy:
-
nadzór nad dokumentacją i zapisami: zwracanie uwagi na język (zwięzły styl, precyzyjne słownictwo), który jest punktem wyjścia do właściwej komunikacji w organizacja, audyt obiegu informacji, braku punktów wstrzymań, kontrola możliwości wykonywania nieautoryzowanych zapisów,
-
odpowiedzialność kierownictwa: zawracanie uwagi na właściwą integrację pracowników z uwzględnianiem struktur poziomych i pionowych, zdecydowanie, wytrzymałość na stres,
-
zarządzanie zasobami: zwracanie uwagi na kompleksowość zarządzania zasobami ludzkimi, prawidłowość dystrybucji odpowiedzialności, elastyczność, infrastruktura i jej adekwatność,
-
realizacja wyrobu, usługi: pozytywna buntowniczość w poszukiwaniu nowego, kreatywność i sztuka improwizacji, koncentracja na zadaniu,
-
przegląd zarządzania, pomiary analiza i doskonalenie: zbieranie dowodów z audytów, że organizacja zarządzana jest z uwzględnieniem krótko- i długoterminowego horyzontu czasowego, audyt szybkości podejmowania decyzji, audyt otwartości na krytyczną ocenę, audyt na zgodność spełniania obowiązujących wymagań prawnych, dojrzałość organizacji w podejmowaniu działań korygujących i zapobiegawczych.