Ireneusz
Adamczyk
Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną
Temat: Planowanie wartości sprzedaży
Grzegorz R.:
No dobra to może mała ankieta? Osoba zajmująca się klientem po dokonaniu z nim odpowiedniej rozmowy mogła by punktować w ankiecie(jeden szablon ankiety na wszystkie niezbędne cechy projektów) wartość poszczególnych elementów dla klienta od np 1 do 10 lub -5 do 5. Kontrakty najwyżej punktowane miały by wtedy największe szanse powodzenia(aczkolwiek trzeba założyć że wcale tak nie musi być). Minusem jest to że metoda taka wymaga pewnej wprawy w ocenianiu wartościowych rzeczy dla naszych klientów i zależy od subiektywnych opinii handlowców. Jednak z czasem dopracowanie odpowiedniego wyczucia może dać ciekawe efekty. Taką ankietę można zrobić przy pomocy jakiejś bazy danych(np. access), gdzie handlowiec wypisuje tylko punkciki, a na Pańskim komputerze jest lista wszystkich aktualnych kontraktów i ich ocena. Student informatyki powinien sobie z tym bez problemu poradzić za niewielkie pieniądze.
Może tak?:>
Właśnie w tym kierunku się skłaniam. :) Pewności oczywiście nigdy nie będzie, czy kontrakt zostanie podpisany, czy nie. Ale jakieś szacowanie chcę zrobić.
Właśnie wczoraj wieczorem myślałem nad kwestią punktacji i ujemne wartości są też ciekawym pomysłem. W takim razie otwartym zostaje kwestia:
- czy kryteria mają mieć taką samą ilość punktów (tzn. czy wszystkie np. w skali 1-10, czy może niektóre 1-mniej niż 10; to od razu doda element wagi danego czynnika;
- czy powinny być punkty ujemne?
Wcześniej podałem kryteria, które przyszły mi do głowy. Powtórzę je. Może ktoś ma jeszcze coś do dodania?
1. Zgodność oferty ze specyfikacją - waga a/10(?)
2. Cena w stosunku do rynku - waga b/10(?)
3. Cena w stosunku do oczekiwań/możliwości Klienta - c/10(?)
4. Czas realizacji - d/10(?)
5. Dotychczasowa współpraca z Klientem - e/10(?)
Pozdrawiam