Rafał Górny

Rafał Górny Manager ds
marketingu i rozwoju
produktu

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Pracowałem w trzech koncernach - nastawienie w dwóch przypadkach wyłącznie na wynik. Człowiek był zaledwie trybikiem bez znaczenia czy to handlowiec, dyrektor czy członek rady nadzorczej. W trzecim przypadku nastawienie zależało od koniunktury na rynku, z naciskiem na wyniki.
Obecnie prowadzę działalność i podczas rekrutacji wszyscy mówią o osiąganiu celu sprzedażowego, premiach za dobre wyniki itd...
Przychodzi gość do pracy i nie umie pracować. Nie umie poprowadzić rozmowy przez telefon.
Jak zatem w takim przypadku można nastawić się na człowieka, którego należałoby najpierw szkolić ze dwa lata, a potem liczyć na zwrot poniesionych kosztów. W tym przypadku muszę stwierdzić że interesował mnie cel sprzedażowy.
W drugim przypadku było znacznie lepiej, gość poukładany, wszystko zaplanowane, odnotowane dobra sprzedaż itd... Po miesiącu przyszedł pijany do roboty. Niestety po trzecim upomnieniu musieliśmy się rozstać.
W tym wypadku byłem nastawiony na człowieka ponieważ osiągał założone cele i było widać, że gość jest dobrym pracownikiem, ale niestety z kłopotem który go przerastał.

Dlatego też uważam że aby pracodawca widział we mnie człowieka, a tym samym dbał o mnie i czasami przymykał oko, jest mój stosunek do obowiązków służbowych oraz osiągane cele.
Trudno uwierzyć mi w sytuację gdzie o obiboka i lenia firma będzie dbała - no chyba że jest to spółka komunalna, jakiś urząd (nie wszędzie ale jednak) no i może ekipy remontujące i budujące Polskie drogi, gdzie dwóch robi a siedmiu pali fajki.

konto usunięte

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Łukasz Kwiatkowski:
Tutaj odpowiednią metaforą byłoby "dziedzictwo", które ma sens tylko jeśli potomkowie będą trzymać się zasad w które wierzą. Tak własnie powstają wielkie firmy i legendarne historie.

Tu inne słowo pasuje. Tradycja. Dzięki niej coś się uczymy, bo to co mamy, już kiedyś było w innych formach. Ale to słowo jest bardzo niepoprawne politycznie.
Marzena K.

Marzena K. Dyrektor Sprzedaży i
Marketingu TOMORROW
Sp z o.o.

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Co gwarantuje w dzisiejszym czasie sukces ? Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Jeśli w tym pytaniu odnosimy się do sukcesu dowolnego podmiotu gospodarczego, to moim zdaniem dylematu nie ma. Mówiąc w uproszczeniu: celem istnienia firmy jest osiąganie określonych korzyści (a więc wynik). Firma (a dokładnie organ zarządzający) ma więc tworzyć taką całość, która będzie zdolna do realizacji założonych celów (poprzez odpowiedni dobór zasobów - w tym ludzi). Jedno stanowi konsekwencję drugiego.
Radosław Ramczykowski

Radosław Ramczykowski Chief Specialist at
SKANSKA S.A., Coach
at Never Stop Exp...

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Marzena K.:
celem istnienia firmy jest osiąganie określonych
korzyści (a więc wynik).

Firmy - ku mojej radości - mają też inne cele. Np. projektowanie przyjaznych środowisku budowli, zapewnianie ludziom bezpiecznych samochodów, tworzenie leków, by pomagać ludziom w walce z chorobami itd.

W niektórych przypadkach cele takie jednoczą też wokół siebie pracowników dążących wspólnie do ich osiągnięcia.

Czemu nie da się zaprzeczyć, pieniądze stanowią element konieczny do funkcjonowania firmy, tak, jak nam - ludziom - do funkcjonowania potrzebne jest powietrze. Tylko, czy życiowym celem któregoś z Was jest oddychanie?
Marzena K.

Marzena K. Dyrektor Sprzedaży i
Marketingu TOMORROW
Sp z o.o.

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Dziękuję Panu za komentarz. Zgadzam się z Panem - tak firmy mają też inne, nierzadko szczytne cele. Moim zdaniem wynik ekonomiczny jest jednak nadrzędny ( mówimy o przedsiębiorstwach -nie organizacjach non profit). Przyjazne środowisku budowle czy bezpieczne samochody w ostateczności i tak ktoś musi kupić, żeby firma mogła istnieć.

konto usunięte

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Moim zdaniem przed rozpoczęciem dyskusji warto zapoznać się z ewolucją teorii zarządzania i organizacji, poczynając od naukowej (Taylor), przez nurt administracyjny (Fayol), a kończąc na human relations (Mayo)

I wówczas może się okazać, że dyskutujemy nie o tym co jest lepsze, a w jaki sposób dokonać syntezy tych nurtów :)
Radosław Ramczykowski

Radosław Ramczykowski Chief Specialist at
SKANSKA S.A., Coach
at Never Stop Exp...

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Marzena K.:
Dziękuję Panu za komentarz. Zgadzam się z Panem - tak firmy mają też inne, nierzadko szczytne cele. Moim zdaniem wynik ekonomiczny jest jednak nadrzędny ( mówimy o przedsiębiorstwach -nie organizacjach non profit). Przyjazne środowisku budowle czy bezpieczne samochody w ostateczności i tak ktoś musi kupić, żeby firma mogła istnieć.

W żaden sposób nie kwestionuję tego, iż istnienie firmy uwarunkowane jest przede wszystkim jej wynikiem finansowym.
Nikt chyba nie będzie poddawał pod wątpliwość, że firma musi mieć środki, aby funkcjonować.
Ja też muszę je mieć :) Możemy zrobić taką analizę ile wytrzymam "na rynku" bez dochodu - pewnie nie długo ;)
Niemniej, kiedy przychodzę rano do pracy to mówię sobie np. chciałbym pozyskać ciekawego partnera do współpracy albo chciałbym z koleżankami czy kolegami zrealizować fajny projekt. Nie zdarza mi się raczej mówić do siebie "stary, dziś musisz zarobić 1/20 Twojej wypłaty" ;).

Jakkolwiek by nie patrzeć firmy muszą zarabiać, ale fajnie jest kiedy mają głębszą misję - wiedzą co chcą osiągnąć, co chciałby robić na przestrzeni kilku czy kilkunastu lat. Coś więcej niż przynosić zyski :)
Nie wiedzieć czemu nie mówię o nadrzędności wyniku nad celami, bo wynik to nie cel. Mógłbym porównać wynik finansowy do innych wskaźników ekonomicznych i tutaj wskazać nadrzędności i podrzędności, natomiast staram się nie traktować tego jak celu.

Wiem, że większość firm funkcjonuje w ten sposób. Wynik finansowy w krótkim okresie jest niemalże jedynym punktem, do którego dąży przedsiębiorstwo, jednak myślę, że w pewien sposób blokuje on nieco szerszą perspektywę.Radosław Ramczykowski edytował(a) ten post dnia 07.05.12 o godzinie 23:09
Radosław Ramczykowski

Radosław Ramczykowski Chief Specialist at
SKANSKA S.A., Coach
at Never Stop Exp...

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Marcin Litwiniec:
Moim zdaniem przed rozpoczęciem dyskusji warto zapoznać się z ewolucją teorii zarządzania i organizacji, poczynając od naukowej (Taylor), przez nurt administracyjny (Fayol), a kończąc na human relations (Mayo)

I wówczas może się okazać, że dyskutujemy nie o tym co jest lepsze, a w jaki sposób dokonać syntezy tych nurtów :)

Marcin, a dlaczego na human relations mielibyśmy kończyć? ;)
Dziś mamy już trochę więcej nurtów, które wyszły poza te ramy :)

Niemniej łączenie pewnych nurtów wydaje się słuszne :) Oczywiście dopóki zakładamy, że w każdym jest coś, co warto poddać syntezie ;)
Robert Kamiński

Robert Kamiński ims.fm - marketing
sensoryczny

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Radosław Ramczykowski:
Niemniej łączenie pewnych nurtów wydaje się słuszne :) Oczywiście dopóki zakładamy, że w każdym jest coś, co warto poddać syntezie ;)

Chyba założeniem tego tematu było wypracowanie jakiejś syntezy. Autor raczej nie oczekiwał, że każdy uczestnik zadeklaruje się, czy popiera nastawienie na człowieka lub wyniki.
Do rzeczy:
Jeśli firma będzie się nastawiać przede wszystkim na człowieka, to może się okazać, że nie osiągnie tak dobrych wyników finansowych, bo zamieni się w grono znajomych, którzy coś wspólnie w fajnej atmosferze stworzą. Jeśli firma nastawi się tylko na wyniki, to na dłuższą metę nie zatrzyma wykwalifikowanych pracowników, którzy znajdą inną pracę, jeśli nie będą się czuli w niej dobrze. Myślę że każda firma powinna przeanalizować swoją sytuację i zastanowić się w jakim stopniu muszą nastawić się na człowieka, aby osiągnąć najwyższe zyski.
Łukasz Wójcik

Łukasz Wójcik Dyrektor Sprzedaży I
Sales Director at
VDS

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Mariusz K.:
Krzysztof G.:
Nie wydaje mi się, że musimy wybierać. Zazwyczaj obydwa 'nastawienia' mogą i powinny iść w parze.

Ja obserwuje skrajne postawy

Trzeba człowieka nastawić na wynik, jednocześnie pozwalając mu zostać człowiekiem, aspekt ludzki jest niezwykle ważny w kwestii zarządzania jakością pracy...
Absurdy do jakich dochodzi momentami są niewiarygodne, "podziwiam" działy sprzedaży, gdzie zmanipulowaniu ludzie, podporządkowani jakimś dziwnym zasadom, pracują jak roboty, którymi rządzą bo nie zarządzają, menedżerowie z wewnętrznych rekrutacji z półrocznym doświadczeniem...

konto usunięte

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Trochę źle zadałeś pytanie, ale rozumiem, o co Ci chodzi. Problem z odpowiedzią na to pytanie wiąże się z niezliczoną liczbą możliwych konfiguracji.

Jeżeli bardziej zależy mi na wyniku w danej sytuacji, to będę bardziej skłonny poświęcić człowieka, który nie wnosi nic do uzyskania tego wyniku.

W sytuacji, w której od wyniku pojedyńczego projektu, bardziej liczy się dalekosiężny sukces, polegający na wynikach wielu projektów łącznie i zdobyciu gotowości do podejmowania się trudnych zadań (budowie zespołu), będę w pierwszej mierze stawiał na człowieka.
Piotr K.

Piotr K. "Żyj i daj żyć
innym"

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

"....W 2008 roku firma planowała wyrzucenie 22 tys. osób jednak po fali samobójstw wymieniono prezesa a plany zwolnień zawieszono. Z badań z 2010 roku wynikało, że co 4. pracownik żył w stałym stresie. Podobne, prowadzone pod koniec 2011 roku wskazywało, że zmiany w firmie były niewystarczające..."

http://www.sfora.pl/Fala-samobojstw-w-Orange-Zabila-si...
Hanna M.

Hanna M. Absolwentka
Zarządzania

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

A w jaki sposób osiągnąć wyniki bez nastawienia na człowieka? Jestem zwolenniczką teorii, że organizacja to przede wszystkim ludzie. Od stopnia zaspokojenia ich potrzeb zależy ich indywidualna motywacja do osiągania naszych celów. Wątpię w możliwość zaistnienia sytuacji bezkompromisowego nastawienia na wyniki, również na człowieka. Z drugiej strony, nawet stawiając na ludzi, chodzi tu o te wyniki.

konto usunięte

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

A kto te wyniki oceni jak nie człowiek?
Piotr K.

Piotr K. "Żyj i daj żyć
innym"

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

no ta ewidentnie nastawia sie na wyniki a czlowieka/pracownika ma za nic.

http://www.sfora.pl/Najbogatsza-kobieta-Niech-ludzie-p...

konto usunięte

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Skąd to znamy? "Jak się weźmiecie do roboty, to pożyjecie miesiąc; jak nie, traficie do Strafkommando, a tam się żyje tydzień".

konto usunięte

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Firmy nastawione są na wynik bo muszą ,,, bo konkurencja nie śpi itd.
ale tu powstaje kwestia oceny wyniku, długofalowości itp
ze sposobu oceniania wyniku wynikają metody jego osiągnięcia
i wydaje mi się że ta dyskusja dotyczy raczej sposobu
który nazwałbym "pressingiem na wynik"
Z punktu widzenia długofalowości działania firmy
lepsza wydaje mi się metoda pozytywnego motywowania pracowników
np. małe kroczki - małe sukcesy - mała radość ... itd. itp.

konto usunięte

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Pozostaje też pytanie jak osiągnąć największą efektywność pracy u pracownika
i problem oceny.
Zuzanna Kasprzak

Zuzanna Kasprzak Lider Zakupów i
Magazynu, GKN
Driveline Polska sp.
z o.o.

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Bardzo mądre słowa. Szkoda, ze nie wszyscy je rozumieją...

konto usunięte

Temat: Nastawienie na wyniki czy na Człowieka ?

Każdy człowiek jest w stanie wygenerować wynik, żaden wynik nie wygenerował jeszce człowieka...



Wyślij zaproszenie do